اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۲۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۲۵ دی ۱۳۹۵ - 14 January 2017
عابدی مطرح کرد:
عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس با تاکید بر حمایت همه جانبه مجلس از اجرای طرح تحول سلامت، بر ضرورت اجرای کامل پزشک خانواده، سیستم ارجاع و پرونده الکترونیکی تاکید کرد.

حلقه‌های مفقوده در تکمیل طرح تحول سلامت شناسایی شود

سرویس اجتماعی عصرپرس: حیدرعلی عابدی درخصوص اظهارات مطرح شده مبنی بر اجرای پزشک خانواده در 60 درصد استان‌ها و روستاهای کشور، گفت: یکی از زیرساخت‌های شبکه بهداشت ودرمان کشور ایجاد خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی کشور است و در حال حاضر نزدیک به  30 سال است که مسئولان کشورمان دراین زمینه مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش خانه ملت، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با اجرای طرح تحول سلامت، در ایجاد شبکه‌های بهداشت تسریع شده است، افزود: اگرچه سطح اول ارایه خدمات بهداشت و درمان کشور خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی روستایی وشهری بوده است اما تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت نظام ارجاع درمراکز بهداشتی و درمانی وجود نداشت که بعد از اجرای طرح تحول مشکل رفع شد؛ یعنی بیمار پس از ورود به خانه‌های بهداشت می تواند به پزشک خانواده مراجعه کند.

وی با تاکید بر اجرای پزشک خانواده در سطح یک، گفت: البته قدم بعدی دراین خصوص ارجاع به سطح بالاتر و پلی‌کلینیک تخصصی است؛ یعنی پزشک عمومی بیمار را نباید دراین شرایط به پزشک عمومی دیگری ارجاع دهد.

عابدی با بیان اینکه پلی کلینیک های تخصصی هم اکنون در حال شکل گیری هستند، گفت: امیدواریم که درطی 2 سال آینده پروژه پزشک خانواده در کل کشور اجرایی شود.

وی با تایید اجرای پزشک خانواده در 60 درصد استان ها و روستاهای کشور، تصریح کرد: اگرچه این طرح در سطح روستاها به خوبی اجرا شده اما در مراکز شهری شکل نگرفته که البته تلاش‌ها برای اجرای آن در سطح شهرها نیز در دستور کار است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به تصویب ماده‌ای در برنامه ششم توسعه درباره توسعه مراقبت های پرستاری در منزل و تاثیر مثبت آن در اجرای پزشک خانواده، افزود: در مصوبه مجلس پیشنهاد شد که دولت باید با برنامه ریزی های لازم سیستم مراقبتی برای بیماران مزمن را  طراحی کند، یعنی با استفاده از پرستاران، کمک پرستاران، بهیاران به اجرای پزشک خانواده به منظور تکمیل حلقه مفقوده طرح تحول سلامت کمک کند.

وی درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر کاهش سهم بودجه پزشک خانواده در لایحه بودجه سال 96، تصریح کرد: در حال حاضر بررسی لایحه بودجه درکمیسیون تلفیق مراحل اولیه خود را می گذراند، ضمن اینکه در طرح تحول سلامت بودجه ها به صورت کلی پیش بینی می‌شود و مسئولان این وزارتخانه برای بخش های مختلف بودجه را تقسیم بندی می کنند بنابراین بعید است که بودجه کاهش پیداکرده باشد.

عابدی گفت: اگر سازمان برنامه و بودجه اقدام به کاهش بودجه کرده باشد قابل مذاکره بوده و مهم پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان است، اما طبق مصوبات برنامه ششم وزارت بهداشت تقویت می شود و برای اجرا مشکلی نخواهد داشت، بنابراین از وزارت بهداشت و درمان انتظارمی رود که سیستم پزشک خانواده را تکمیل و حلقه های مفقوده مانند تکمیل پلی کلینک های تخصصی را در دستور کار  قرار داده و سیستم نظام ارجاع را راه اندازی و پرونده الکترونیکی را اجرایی کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، افزود: شرط اصلی کمیسیون بهداشت و درمان در حمایت از طرح تحول سلامت، اجرای سیستم پزشک خانواده، سیستم ارجاع و پرونده های الکترونیکی است.

حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح پزشک خانواده در حدود 60 درصد نقاط کشور شامل روستاها، شهرهای زیر 20 هزار نفر، مناطق عشایری و بخشی از شهرهای زیر 50 و 100 هزار نفر اجرا شده است.

 

پایان پیام

نام:
ایمیل:
* نظر: