اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۱۹۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - 26 August 2020
رئیس سازمان غذا و دارو :
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه داروخانه ها در ایام تعطیل و بحران کرونا ارائه خدمت می دادند متاسفانه تسهیلات کرونایی به آنها تعلق نگرفت، گفت: با توجه به کاهش مراجعات به داروخانه ها و کاهش درآمد متاسفانه هیچ نوع مساعدتی در بحث تسهیلات کرونایی به داروخانه ها صورت نگرفت و به در خواست ما توجهی نشده است.
داروخانه ها نتوانستند از تسهیلات کرونایی استفاده کنند
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، محمدرضا شانه ساز معاون وزیر بهداشت در نشست خبری که به مناسبت روز داروساز به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: ۵ شهریور زادروز محمد زکریای رازی روز داروسازی نامگداری شده است که خدمات داروسازان را هم در بخش خدمت و داروخانه ها و هم در صنعت داروسازی شاهد هستیم.

شانه ساز افزود: با اینکه هنوز داروی قطعی برای درمان کرونا در دنیا معرفی نشده است اما هر دارویی که برای درمان این بیماری موثر بوده در فاصله کوتاهی در کشور تولید شده است و حتی مواد اولیه آنها نیز در کشور تولید شده است.

وی گفت: در کشور ما با تلاش های انجام شده در سالهای بعد از انقلاب ۹۷ درصد اقلام مورد نیاز کشور در گروههای مختلف را تولید می‌کنیم بسیاری از این اقلام با تکنولوژی بالا را از رادیوداروها گرفته تا نانوداروها و داروهای بایوتکنولوژی در کشور تولید می شود.

داروسازان ایرانی توانایی ساخت هر نوع داروی جدید که در دنیا معرفی می شود را دارند 

شانه ساز افزود: شرکت های دانش بنیان زیادی در کشور در حوزه داروسازی فعالیت می کنند و اکنون مدعی هستیم که هرنوع داروی جدیدی که در دنیا معرفی می‌شود داروسازان کشور می توانند ظرف دو سال آن را تولید کنند و حتی مواد اولیه آن هم تولید می شود.

وی گفت: اینکه همیشه گفته می شود ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز تولید می شود و چرا این سه درصد تولید نمی شود باید توجه داشته باشیم که سه درصد امروز با سه درصد چند سال پیش فرق می کنند و این سه درصد همیشه داروهای جدیدی هستند که وارد فهرست دارویی کشور شده اند و برای تولید آنها نیازمند زمان است.

نسل آینده نسلی توانمند در ساخت داور خواهد بود

وی گفت: متوسط سن جوانانی که در شرکت های دانش بنیان داروهای پیچیده را تولید می کنند زیر ۳۵ سال است و این نوید یک نسل رو به رشد و آینده دار را در تولید دارو داریم و به علت همین توانمندی ها ضابطه ای را ابلاغ کردیم که داروهایی که برای اولین بار در دنیا تولید می شوند چگونه در کشور تولید شوند و این ضابطه بیانگر توانمندی کشور در حوزه داروسازی است.

وی افزود: در سالهای بعد از انقلاب از پنج دانشکده داروسازی امروز به ۲۵ دانشکده داروسازی رسیده ایم، تعداد مقالات حوزه داروسازی ایران نیز نقش پررنگی در مجلات علمی دنیا دارد.

تولید۶۵ درصد مواد اولیه دارویی در داخل کشور 

شانه ساز گفت: در زمینه تولید مواد اولیه دارویی امروز ۶۵ درصد مواد اولیه دارویی در داخل کشور تولید می شود، هزار قلم داروی گیاهی در کشور تولید می شود که همه این اتفاقات در ۱۰ سال گذشته رخ داده است و بطور قطع آینده بسیار بهتری برای حوزه داروسازی در زمینه صادرات و فروش دارو را داریم و اگر این توانمندی نبود در شرایط تجریم دچار مشکل می شدیم.

 داروخانه ها نتوانستند از تسهیلات کرونایی استفادده کنند 

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار عصرپرس مبنی براینکه با توجه به کاهش مراجعات سرپایی و همچنین کاهش درآمد داروخانه ها آیا تا کنون این دارو خانه ها توانستند از تسهیلات کرونایی استفاده کنند؟ گفت:  علی رغم اینکه داروخانه ها در ایام تعطیل و بحران کرونا ارائه خدمت می دادند متاسفانه تسهیلات کرونایی به آنها تعلق نگرفت و این بخش تاکنون از هیچ نوع مساعدتی در بحث تسهیلات کرونایی استفاده نکرده اند و به در خواست ما توجهی نشده است.

افتتاح دو کارخانه دارویی جدید در هفته آینده 

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هفته آینده دو کارخانه دارویی جدید که شامل کارخانه تولید کننده قلم انسولین و دیگری تولید کننده فرآورده‌های پلاسمایی است برای نخستین بار در کشور با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح می‌شود.

افزایش ده برابری واردات واکسن آنفولانزا به کشور 

رئیس سازمان غذا و دارو درباره تامین واکسن آنفلوانزا، گفت: سال گذشته واکسن آنفولانزا کمتر از ۲۵۰ هزار دوز برای توزیع رایگان در شبکه بهداشتی برای کادر درمان، سالمندان و بیماران زمینه ای وارد کردیم در حالی که این میزان امسال به حدود ۲.۵ میلیون دوز افزایش یافته و ۱۰ برابر بیشتر واردات داریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه میزان واردات واکسن آنفلوانزا برای توزیع در داروخانه نیز بیش از ۵ برابر شده و امسال بیشاز ۱۱ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا وارد کشور می شود، گفت: بیش از ۸.۵ میلیون دوز واکسن که همگی از برندهای معتبر اروپایی و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی هستند در داروخانه ها توزیع می شود.

 تهیه واکسن آنفولانزا ثبت نام نمی خواهد

شانه ساز با تاکید بر اینکه برای تهیه واکسن آنفلوانزا ثبت نام نمی خواهد، گفت: اگر در جایی چنین بحثی مطرح شده بدانید که کلاهبرداری است، در هر صورت با وجود مشکلات ارزی، واردات بیش از این میزان واکسن آنفلوانزا منطقی و به صلاح کشور نیست ضمن اینکه با توجه به رعایت پروتکل های استفاده از ماسک، شستن دست و فاصله گذاری اجتماعی قطعا میزان شیوع آنفلوانزا امسال نسبت به سالهای گذشته بسیار کمتر خواهد بود.

وی درادامه واکسن آنفلوانزا را در پیشگیری از کرونا بی تاثیر دانست و گفت: مردم به این نکته توجه داشته باشند که تنها با دستور پزشک واکسن مصرف کنند.

تا ۱۵ شهریور واکسن مننژیت مورد نیاز کشور وارد می شود

رئیس سازمان  غذا و دارو گفت: از اول شهریور اولین محموله واکسن مننژیت وارد کشور شد و تا ۱۵ شهریور کل واکسن مننژیت مورد نیاز کشور وارد و توزیع می شود.

شانه ساز گفت: در مورد تبلیغات دارویی و اطلاع رسانی دارویی مرجع مطمئن آسازمان غذا و دارو و در نهایت ستاد ملی کروناست، خارج از این دو نهاد هر روشی استفاده می شود نباید مورد توجه مردم قرار گیرد. بارها گفته شده است و از رسانه ها هم انتظار داریم در تنویر افکاری عمومی به ما کمک کنید و نیاز کاذب در مورد داروها از جمله داروهای کرونا ایجاد نکنند.

وی افزود: بسیاری از داروهایی که برای کرونا تبلیغ می شوند، داروهای بیمارستانی هستند و در داروخانه ها توزیع نمی شوند، اغلب داروهایی مثل رمدسیویر نیز که در بازارهایی مثل ناصرخسرو توزیع می شوند، تقلبی هستند و در این مورد آنتی بیوتیک به جای رمدسیویر می فروشند و البته قیمت های چند ده میلیونی هم از مردم می گیرند.

توزیع دارو رمدسیور با قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بیمارستانها 

شانه ساز گفت: داروی رمدسیویر خارجی وارداتی به قیمت حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بیمارستانها توزیع شده است، داروی ایرانی نیز به قیمت ۶۰۰ هزار تومان تولید شده و در بیمارستانها توزیع می شود، داروهایی مثل اکتمرا و فاویپیراویر یا داروهای مشابه دیگر هم هنوز در مورد اثربخشی آنها برای کرونا هیچ سند و تاییدیه ای نیست و بیشتر بر اساس شنیده ها و با نظر و اصرار برخی پزشکان این داروها برای کرونا تجویز می شود.

بسیاری از این داروها که تبلیغ می شود عموما بیمارستانی است و نباید خارج از بیمارستان تهیه شود؛ خارج از بیمارستان هم اگر در داروخانه باشد برای وزارت بهداشت قابل رصد است اما اگر از بازار آزاد و ناصرخسرو توزیع شود، قابل ردیابی  پیگیری نیست به خصوص اینکه اکثر این داروها رمدسیویر نبوده و آنتی بیوتیک بوده و جنایتی انجام می شد.

منتظر نتیجه تزریق واکسن روسی بر روی ۵۰ هزار نفر در روسیه هستیم 

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به اینکه روسیه در تولید واکسن پیشرو است، گفت: زیرساخت تولید واکسن در روسیه قوی است، واکسن آنفلوانزای با کیفیت هم سالهاست در این کشور تولید می شود و کلا این کشور در حوزه بایوتک پیشرفته است در مورد اثربخشی و ایمنی واکسن کرونای این کشور منتظر تزریق این واکسن برای ۵۰ هزار نفر در روسیه هستیم.

شانه ساز درباره تولید واکسن اعتیاد در جهاد دانشگاهی گفت: واکسن اعتیاد در موسسات وابسته به جهاد دانشگاهی تولید شد و اثربخشی آن در پیشگیری تایید شده است.

بیشترین تاثیر تحریم ها بر بیماران پروانه ای 

وی درباره تامین پانسمان بیماران پروانه ای، گفت: تحریم و سنگ اندازی در مسیر تامین پانسمان این بیماران، از زشت ترین کارهایی است که تحریم کنندگان علیه این بیماران مظلوم انجام داده اند، در مقاطعی البته با تلاش وزارت بهداشت این پانسمان تامین شد است البته کرونا و لغو پروازها نیز در این زمینه موثر بوده است، منابع تامین این پانسمانها شناسایی و همکاری آنها جلب شده است و اگر ارز آن به موقع تامین شود، به موقع این پانسمانها تامین می شود.

 کمبود مایفورتیک 

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه علی رغم کمبود داروی مایفورتیک اقلام مشابه ایرانی آن در بازار موجود است،گفت: عده ای از پزشکان و بیماران اصرار دارند که نوع برند آن استفاده شود که با توجه به مشکلات نقل و انتقال و تامین ارز متاسفانه مدتی است که تامین این دارو دچار وقفه شده است.

وی مهم ترین مشکل برای تهیه این دارو را تامین ارز  دانست و گفت: میزان موجودی این دارو در کشور صفر نشده  اما بسیار کم است، از همکاران پزشک می خواهیم در حد امکان دارویی ایرانی تجویز کنند و حداقل در یک بازه زمانی موقت همکاری کنند تا این کمبود بر طرف شود. 

کورتن در درمان کرونا

شانه ساز،در ادامه با اشاره به اینکه  ایران جزو اولین کشورهایی بود که کورتن را در پروتکل درمانی کرونا وارد کرد،گفت: برخی کشورها می گفتند، این دارو سیستم ایمنی بدن بیماران را تضعیف می کند اما بعد منابع بین المللی نیز به نتیجه ای که ایران گرفته بود، رسیدند، این دارو در انواع مختلف از جمله دگزامتازون به وفور در ایران تولید و مصرف می شود و بسیاری از کشورهای دیگر نیز اکنون این دارو را در پروتکل درمان کرونا وارد کرده اند.

تامین دارو فاکتور ۸ در کشور

شانه ساز در مورد واردات فاکتور ۸ نیز گفت: این دارو دو نوع دارد؛ یکی انواع تولیدی از پلاسماست که در کشور تولید نداریم و باید با پلاسما گیری و انتقال آن به خارج تولید و به کشور بازگردانیم یا به طور کلی فاکتور ۸ مشتق از پلاسما وارد کنیم نوع دیگر آن فاکتور ۸ ریکامبینت یا بایوسیمیلار است که تولید داخل آن در کشور وجود دارد.

 ورود غیر منطقی داروهای جدید به فهرست داروهای کشور به صلاح کشور نیست

شانه ساز درباره ورود داروهای جدید به فهرست دارویی کشور گفت: ما هم علاقه مندیم فهرست دارویی کشور به روز شود البته باید میزان توان اقتصادی وارزی کشور را هم نظر بگیریم و ورود بدون ملاحظه داروهای جدید به فهرست داروهای کشور به صلاح کشور و منطقی نیست البته داروهای جدید موثر بر کرونا وارد فهرست دارویی کشور شده اند.








خبرنگار: پروین مرادی 
دبیر: وجیهه مرادی








نام:
ایمیل:
* نظر: