اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۹۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - 15 August 2020
معاون وزیر بهداشت اعلام کرد:
معاون وزیر بهداشت اعلام کرد: اول شهریور ماه واکسن آنفولانزا در اختیار مصرف کننده گان و افراد در معرض خطر قرار می گیرد و با تولید داخلی این واکسن بخشی از نیاز کشور برطرف می شود همچنین برای سال های آینده نیز برای تامین این واکسن مشکلی نخواهیم داشت.
توزیع واکسن آ نفولانزا در بین افراد در معرض خطر از اول شهریورماه
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد،  با اعلام اینکه تا کنون هیچ دارویی برای درمان قطعی کرونا تولید نشده است، گفت: همه داروهای موثر مانند رمدسیویر در کشور تولید و عرضه شده و  در بیمارستان ها با قیمت مشخص در اختیار بیماران قرار می گیرد. 

وی با تاکید بر توزیع بیمارستانی داروی رمدسیویر، تصریح کرد: قرار نیست این دارو در خارج از بیمارستان‌ها عرضه شود.

واردات 6 برابری واکسن آنفولانزا به کشور

شانه ساز در ادامه در پاسخ به این سوال عصرپرس مبنی بر اینکه اعلام شد اول شهریور ماه واکسن آنفولانزا در اختیار افراد در معرض خطر قرار می گیرد چه برنامه ای برای توزیع این واکسن دارید که افراد به راحتی بتوانند واکسن مورد نیاز خود رو دریافت کنند؟ گفت: امسال به دلیل ویروس کرونا برای تامین واکسن انفولانزا واردات را 6 برابر افزایش داده ایم و دومیلیون دیگر نیز در پاییز در داخل کشور تامین می شود بنابراین برای تامین آن با مشکلی مواجه نخواهیم بود.

توزیع واکسن انفولانزا در بین افراد در معرض خطر از اول شهریورماه 

وی ادامه داد: شهریور ماه واکسن آنفولانزا در اختیار مصرف کننده گان و افراد در معرض خطر قرار می گیرد و با تولید داخل این واکسن بخشی نیاز از کشور  برطرف می شود و برای سال های آینده نیز برای تامین این واکسن مشکلی نخواهیم داشت. 

رئیس سازمان غذاو دارو تاکید کرد: به دلیل رعایت بیشتر مردم و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی امسال با کاهش ابتلاء آنفولانزا مواجه خواهیم بود.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به اینکه داروی دیگر مورد استفاده برای بیماران کرونا اروی اکتمراست، گفت: این دارو در داخل تولید شده و به زودی به وفور در بیمارستانها توزیع می شود. از مردم می خواهیم داروهایی که را که مصرف بیمارستانی دارند در خارج از بیمارستان دنبال نکنند،

شانه ساز افزود: در مورد قیمت این واکسن ابتدا قرار بود از ارز نیمایی استفاده شود اما با موافقت وزیر بهداشت قرار شد واکسن آنفلوانزا با ارز دولتی وارد شود بنابراین مطمئن باشید که این واکسن با قیمتی که برای مردم قابل تحمل است در زمان مناسبی در داروخانه ها توزیع می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد.

توزیع روزانه دو میلیون ماسک صنعتی در داروخانه ها از هفته آینده

وی درباره تولید و توزیع ماسک  در سطح کشور، گفت: هنوز از ماسک های رسمی مجوزی برای توزیع در داروخانه ها نداده ایم. البته با توافق وزات صنعت از ابتدای هفته آینده قرار است روزانه دو میلیون ماسک صنعتی در اختیار داروخانه با قیمت مصوب قرار گیرد تا مصرف کنندگان به سهولت از داروخانه ها ماسک دریافت کنند، دو میلیون ماسک دیگر نیز در اختیار مراکز درمانی و پزشکی برای استفاده کادر درمانی توزیع می شود.

تاکید بر تهیه ماسک ار مراکز مورد تایید سازمان غذا و دارو

شانه ساز با تاکید براینکه مردم ماسک های مورد نیاز خود را از دستفروشان یا جاهایی که امکان پیگیری و شکایت ندارند تهیه نکنند، گفت: تاکید ما براین است که مردم ماسک را از مراکز مجاز مورد تایید وزارت صنعت یا فروشگاههای تجهیزات پزشکی تهیه کنند تا اگر با مشکل مواجه شدند امکان پیگیری وجود داشته باشد.

شانه ساز با اشاره به اینکه تا کنون هیچ مجوزی برای واکسن کرونا صادر نشده است،گفت: سازمان غذا و دارو تنها سازمانی است که برای تایید این واکسن در ایران مجوز می دهد، اگر در جایی یا سایتی تبلیغاتی درباره پیش فروش این واکسن وجود دارد قطعا کلاهبرداری است. 

عبور واکسن ایرانی کرونا از فاز حیوانی 

معاون وزیر بهداشت گفت: واکسن ایرانی کرونا فاز حیوانی را طی کرده و چند شرکت دانش بنیان نیز برای تولید ماده اولیه این واکسن اقدام کرده است. اگر میزان تولید واکسن روسی تا قبل از تولید واکسن ایرانی بالا برود و این واکسن مورد تایید قرار بگیرد برای واردات آن اقدام می کنیم.

وی افزود: فقط دو یا سه کشور این واکسن را پیش خرید کرده اند و کشور فروشنده نیز اعلام کرده که اگر واکسن نهایی تولید نشد پول این کشورها سوخت شده است بنابراین فقط کشورهایی که پول زیادی دارند؛ واکسن تایید نشده که اثربخشی محدودی هم دارد پیش خرید می کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره داروی فاویپیراویر نیز گفت: این دارو در ماههای اول کرونا به صورت محدود و به صورت اهدایی وارد کشور و در اختیار تعدادی از بیمارستانها قرار گرفت. این دارو در اصل داروی آنفلوانزاست که برای این بیماری کارایی دارد و هنوز این دارو به عنوان داروی درمان کرونا تایید نشده است.

وی افزود: داروی فاویپیراویر نیز هم اکنون در بیمارستانها برای بهبود بیماران کرونایی استفاده می شود و در داروخانه ها و خارج از بیمارستانها توزیع نمی شود، آنچه در بازار غیر رسمی به آن دامن می زنند این است که می خواهند بگویند داروی آنها اصل است و تقلبی نیست اما این ترفندی است که برای فروش داروهای تقلبی و خواهش من از مردم این است که فریب این تبلیغات را نخورند.

شانه سازتاکید کرد: بهترین روش پیشگیری از کرونا استفاده از ماسک؛ رعایت فاصله گذاری اجتماعی  و رعایت اصول بهداشتی است، هر دارو، واکسن و روش درمانی نیز که مورد تایید قرار گیرد قطعا صاحبان فرآیند آن نیازی به تبلیغات ندارند و اتفاقا سعی می کنند اطلاعات آنها محرمانه و محفوظ باقی بماند و فقط برای اخذ مجوز اطلاعات خود را در اختیار وزارت بهداشت قرار می دهند بنابراین هر تبلیغی که برای دارو، واکسن وجود دارد، برای سوء استفاده از بیماران و خانواده آنان است.

اعتماد مردم به داروهای تولید داخل

وی درباره کمبود داروهای برخی بیماران خاص گفت: هیچ وقت مشکلات تامین و واردات داروهای بیماران را که ناشی از تحریم های ناجوانمردانه است تکذیب نمی کنیم اما مشکلی که وجود دارد این است که بسیاری از این داروها که از کمبود آنها صحبت می شود داروهای برند خارجی هستند که نوع داخلی و تایید شده آنها سالهاست که در کشور تولید می شود و به وفور در بازار وجود دارد.

داروی داخلی با کیفیت در بازار موجود است

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در شرایطی که برای تامین ارز دارو مشکل داریم، درست نیست و داروی داخلی با کیفیت در بازار وجود دارد درست نیست که عده ای با دنبال کردن داروهای برند، کمبود را القا کند، یک نمونه آن که اخیرا مطرح شده، در مورد انسولین است. انسولین تزریقی داخلی به وفور در بازار وجود دارد، کمبودی که مطرح می شود در مورد قلم انسولین است که تامین آن ارزبری بسیار بالایی برای وزارت بهداشت و بیمه ها دارد.


سامانه تیتک تا پایان امسال تعیین تکلیف می شود

شانه ساز درباره فعالیت سامانه تیتک برای نظارت بر واردات و توزیع دارو، گفت: در ماههای گذشته عمده تمرکز سازمان غذا و دارو برای تامین داروها و ملزومات مورد نیاز برای کرونا مانند تامین ماسک، مواد ضدعفونی، لباس های ایزوله یا ونتیلاتور بود و واقعا سال بسیاری سختی را به خصوص با وجود تحریم ها پشت سر گذاشتیم.

وی گفت: اکنون برای جبران مافات گذشته وارد عمل شده ایم و از جمله در مورد سامانه تیتک که یک پروژه آی تی بسیار بزرگ برای نظارت بر تولید، توزیع و واردات دارو، مکمل ها، تجهیزات پزشکی و مواد بهداشتی و آرایشی است وارد عمل شده ایم و در چند روز آینده قرارداد رسمی  آن منعقد شده و امور مربوطبه مالکیت و پشتیبانی آن تعین تکلیف می شود تا دغدغه وزیر بهداشت نیز در این مورد بر طرف شود.





خبرنگار: پروین مرادی
دبیر: وجیهه مرادی 
 
نام:
ایمیل:
* نظر: