اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۹۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - 10 August 2020
ستاری:
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: معاونت علمی و فناوری با شناسایی نیازهای فناورانه این حوزه، حمایت‌های هدفمند خود را به استارتاپ‌ها و هسته های فناور فعال در بخش حمل و نقل ریلی اختصاص داد و در حال حاضر این استارتاپ‌ها و هسته های فناور به شرکت های پویا تبدیل شده اند.

استارتاپ‌ها و هسته‌های فناور به شرکت‌های پویا تبدیل شده‌اند

به گزارش عصرپرس، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری (روز دوشنبه) در مراسم رونمایی از دستاوردهای طراحی و ساخت قطار ملی مترو که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: هم اکنون ساخت یک واگن نهایی شده و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم یک رام قطار تولید ملی را عرضه کنیم.

وی ادامه داد: در این روند از ۲۶ درصد به ۸۵ درصد داخلی سازی رسیدیم که گام بزرگی است و با حمایت از تولیدات داخلی از جوان ایرانی حمایت کنیم.

ستاری گفت: تلاش‌های انجام شده از سوی جهاد دانشگاهی برای داخلی سازی قطعات مترو نشان می‌دهد که اگر بخواهیم، می‌توانیم به موفقیت برسیم و برای به حرکت درآوردن این اکوسیستم باید یک اراده کلی داشته باشیم.

همچنین معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این مراسم گفت: باید پروژه قطار ملی به نتیجه برسد و البته این تولید ملی بدون کسب حمایت دولت موفق نخواهد بود.

وی ادامه داد: تهران به ۱۵۰۰ دستگاه واگن نیاز دارد که موضوع انعقاد قرارداد به ۶۳۰ واگن با چینی‌ها مطرح است و از سوی دیگر نیز با شرکت واگن سازی ملی پروژه ساخت ۱۰۵ دستگاه و با شرکت واگن سازی تهران نیز ۱۰۵ دستگاه واگن را نهایی کردیم.

به گفته معاون شهردار تهران، تامین این سفارشات نیازمند منابع زیاد است که قطعا از توان شهرداری خارج است و با توجه به شرایط سخت کرونایی باید از دولت کمک بگیریم.

معاون شهرداری تهران با بیان این که با حمایت دولت هم از بیکار شدن جوانان جلوگیری می‌شود و هم حمل و نقل پاک توسعه می‌یابد، افزود: اگر ۱۵۰۰ واگن مورد نیاز تامین شود می‌توان ظرفیت حمل و نقل مترو را از ۲ میلیون مسافری که امروزه از آن استفاده می کنند به ۶ میلیون ارتقا داد که این گام موثری در راستای حمل و نقل پاک است.

تجهیزات ریلی ایران ساخت

بر اساس این گزارش، سیستم بوژی، سیستم راهروی بین واگن، سیستم ترمز، سیستم اطلاع رسانی از جمله تجهیزاتی است که با تلاش شرکت های دانش بنیان و فناور ساخته شده است. این تجهیزات برای ساخت قطار درون شهری کاربردی حیاتی دارند.

همچنین اجزای مانند چرخ، محور، سیستم های تعلیق اولیه و ثانویه، هر کدام به وسیله شرکت های دانش بنیان و متخصصان و فعالان فناور ایرانی طراحی و ساخته شد تا کشور از واردات آنها بی نیاز باشد.

در این پروژه همچنین، سه نسل از  قطارهای درون شهری برای بومی سازی مورد  مطالعه قرار گرفت. طراحی خارجی و داخلی واگن ها، سیستم pis قطار از جمله دیگر  مواردی بود که با همت شرکت های دانش بنیان بومی سازی شده است.

ساخت هزاران قطعه

قطار، واگن و سیستم  مترو  به هزاران قطعه، دستگاه و تجهیزات نیاز دارد که بخش عمده ای از این قطعات با همت متخصصین داخلی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بومی سازی شده است.  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر اساس تفاهم نامه های منعقد شده با نهادهای زیربط، منابع قابل توجهی به حمایت از شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه حمل و نقل ریلی اختصاص داده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: