اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۱۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۱۸ دی ۱۳۹۵ - 07 January 2017
18 دی 1395 خورشیدی برابر با 8 ربیع الثانی 1438 هجری و 7 ژانویه 2017 میلادی
آيت‏ اللَّه سيد محمد بن صادق طباطبايي در سال 1220ش (1258 ق) در كربلا به دنيا آمد. تحصيلات مقدماتي و مبادي علوم را نزد پدر فرا خواند و سپس در تهران از محضر فيلسوف بزرگ زمان، ميرزا ابوالحسن جلوه استفاده كرد.
سرویس فرهنگی عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 18 دی 1395) به شرح زیرمی باشد.

*مرگ "مظفرالدين شاه قاجار" و جانشيني فرزندش "محمدعلي ميرزا" (1285ش)

تقویم تاریخ امروز شنبه 18 دیماه

* رحلت آيت ‏اللَّه "سيدمحمد طباطبايي" از رهبران مذهبي نهضت مشروطيت ايران (1299ش)

تقویم تاریخ امروز شنبه 18 دیماه

آيت‏ اللَّه سيد محمد بن صادق طباطبايي در سال 1220ش (1258 ق) در كربلا به دنيا آمد. تحصيلات مقدماتي و مبادي علوم را نزد پدر فرا خواند و سپس در تهران از محضر فيلسوف بزرگ زمان، ميرزا ابوالحسن جلوه استفاده كرد.

*اشغال هويزه توسط مزدوران بعثي عراق (1359 ش)

پس ازمحاصره هويزه توسط دشمن بعث، تعدادي از بسيجيان به فرماندهي سيد محمد حسين علم‏ الهدي به دفاع برخاسته و به نبردي سخت پرداختند. اما اين مقاومت به شهادت اين پاسداران جان بركف منتهي شد. در پي اين حادثه، نيروهاي دشمن در 18 دي 1359 ش وارد هويزه شده و آن را اشغال كردند.

*عمليات كوچك ايذايي در منطقه البَكر و اَلاُميه توسط سپاه (1366ش)

* شهادت شهید مهدی هادیان (1360ش)

شب ولادت حجة ‌بن ‌الحسن (ع)، کودکی از عاشقان و مشتاقان حضرت (عج) پا به عرصه گیتی نهاد: شهید مهدی هادیان. ششم شهریورماه سال ۱۳۴۳ش، مادر برای نخستین‌بار کودکش را در آغوش گرفت و برای ابراز ارادت به مولا، نامش را مهدی گذاشت.

* سناتور رضا بوشهری بازرگان و نماینده ادوار سابق مجلس درگذشت(1350ش(

*شرکت مس سرچشمه با یک میلیارد سرمایه تأسیس شد(1350ش)

*دادگاه بدوی نظامی رأی خود را درباره 12 متهم به شرح زیر صادر کرد(1352ش)

طیفور بطحائی، خسرو گلسرخی، منوچهر مقدم سلیمی، کرامت الله دانشیان، عباسعلی سماکار، محمدرضا علامه زاده، رحمت الله جمشیدی محکوم به اعدام بقیه بین 3 تا 5 سال حبس محکومیت یافتند.

* بنابراین گزارش ساواک در ساعت 9، بریده مطلبی که از روزنامه اطلاعات به قلم احمد رشیدی مطلق تحت عنوان «ایران و استعمار سرخ و سیاه» بر روی دیوار مدرسه خان قم نصب شده بود، توسط یکی از طلاب با صدای بلند خوانده شد.(1356ش)

طلاب با شنیدن نام امام صلوات فرستادند و ضمن خروج از مدرسه، اقدام به برپایی تظاهرات کردند و به سمت منزل آیت الله گلپایگانی رفتند. ایشان ضمن ایراد سخنانی، از طلاب خواستند تا وحدت خود را حفظ نمایند؛ همچنین اعلام کردند «اینها دروغ می گویند که ما با کارهای آنان موافقیم. علما همه مخالفند.»

*صبح امروز کلاس های درس حوزه علمیه قم در اعتراض به مقاله توهین آمیز «ایران و استعمار سرخ و سیاه» تعطیل شد.(1356ش)

تقویم تاریخ امروز شنبه 18 دیماه

*در ساعت 15/30، اجتماعی از طلاب در منازل آیت الله نجفی و آیت الله سید صادق روحانی برپا گردید. (1356ش)

در ساعت 16/30، طلاب حوزه علمیه در مسجد اعظم اجتماع کردند و پس از سخنرانی آیت الله شیخ مرتضی حائری درباره مقاله توهین آمیز روزنامه اطلاعات، مجددا تظاهرات دیگری در قم برپا گردید که تا ساعت 20/30 ادامه داشت.

*مظفرالدین شاه قاجار در اثر استمرار بیماری در 54 سالگی درگذشت. جنازه وی در تکیه دولت به امانت گذاشته شد تا طبق وصیّت آن مرحوم به کربلای معلی حمل شود(1285ش)


* در جنگ سختی که بین قوای دولتی و سپاهیان سالارالدوله رخ داد مدعی تاج و تخت ایران شکست خورده عقب نشینی کرده و کرمانشاه به تصرف قوای دولتی درآمد (1290ش)

تقویم تاریخ امروز شنبه 18 دیماه

* مدارس نظام مشيرالدوله و قزاقخانه و ژاندارمري به يك واحد آموزشي به نام مدارس كل نظام تبديل شد و سرهنگ عزيزالله خان در رأس آن قرار گرفت (1300ش)

*درگذشت دکتر سیدجمال سادات گوشه اولین جراح دست میکروسکوپی ایران( 1394 ش)

تقویم تاریخ امروز شنبه 18 دیماه

این استاد فقید متولد ۱۳۰۹ تهران و دارای فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی و جراحی ترمیمی دست و دکتری پزشکی بود. وی عضو افتخاری فرهنگستان علوم پزشکی ایران و مشاور علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بود.

*قانون لغو اختيارات اقتصادي دكتر ميلسپو رئيس كل دارايي تصويب گرديد. (1323 ش)

تقویم تاریخ امروز شنبه 18 دیماه

*سادچيكف سفير شوروي در امر شيلات و مسائل ديگر با مصدق ملاقات و مذاكره كرد. (1331 ش)

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 8 ربیع الثانی 1438 )

*ولادت باسعادت حضرت امام حسن عسکری(ع)(232 ق)

دوران امامت امام حسن عسکری(ع) دورانی حساس و متفاوت بود. امام از جوانی تحت نظر خلفای جورِ عباسی قرار داشت تا جایى که از پانزده سالگی و در زمان حیات پدر بزرگوار خویش نیز به زندان برده شد. آن امام همام، به مقتضای زمان، رسالت خویش را به انجام می‏رساند و کار امامت را به پیش می‏برد.

*آغاز حملات شاه عباس صفوي براي تصرف آذربايجان از دست دولت عثماني(1011ق)

چون شاه عباس صفوي خود را از نظر قواي نظامي نيرومند يافت به فكر بازپس‏گيري شهرهايي افتاد كه در شمال غربي ايران به عثماني‏ها واگذاشته بود. نخست به تبريز حمله برد و از آن جا به ايروان تاخت و از آن به بعد شهرهاي غربي ايران را از دست عثماني‏ها خارج ساخت و به ايران ملحق گردانيد.

• تولد حكيم بزرگ سيد مرتضي كشميري(1268 ق)

سيدمرتضي كشميري نزد دايى و والد بزرگوارش به كسب علوم ديني پرداخت و در سنين نوجواني به درجات علمي نايل گرديد. در سال 1284 قمري همراه دايي خويش به عتبات عاليات عزيمت نمود.

*پايان محاصره ‏ي شهر تبريز در جريان نهضت مشروطيت(1327 ق)

پس از به قدرت رسيدن محمدعلي شاه و بي‏اعتنايى او به مشروطه، مردم تبريز دست به قيام زده و با رهبري باقرخان و ستارخان نداي مشروطه سر دادند. پس از آن تبريز توسط قواي دولتي ماه‏ها به محاصره درآمد ولي توفيقي جهت تصرف شهر، براي شاه به دست نيامد. مقاومت سرسختانه‏ي مردم تبريز ده ماه به طول انجامید.

* رحلت عالم رباني "شيخ ‏الشريعه‏ي ‏اصفهاني" مدرس بزرگ حوزه‏ ي علميه ‏ي نجف(1339 ق)

ملافتح ‏اللَّه اصفهاني معروف به شيخ الشريعه در دوازدهم ربيع‏الاول سال 1266 ق در اصفهان به دنيا آمد. پس از فراگيري مقدمات در اصفهان و مشهد، در سال 1295 ق راهي نجف اشرف گرديد و از محضر عالمانِ گرانقدري همچون ملااحمد سبزواري، محمد حسين كاظميني و ميرزا حبيب‏اللَّه رشتي استفاده برد.

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 7 ژانویه 2017 )

* شهادت "سليمان خاطر" مبارز مسلمان مصري (1986م)

سليمان خاطر مبارز مسلمان مصري در اكتبر 1985م تعدادي از صهيونيست‏ها را در صحراي سينا به هلاكت رساند. دولت مصر پس از دستگيري سليمان خاطر، در يك محاكمه فرمايشي، او را به حبس ابد محكوم كرد اما پس از چندي، در هفتم ژانويه 1986م جسد او را در حالي كه به دار آويخته شده بود، در درمانگاه زندان يافتند. دولت مصر ادعا كرد كه سليمان خاطر خودكشي كرده است.

* مرگ "هيروهيتو" امپراتور پيشين ژاپن (1989م)

هيروهيتو امپراتور اسبق ژاپن در سال 1901 به دنيا آمد و در سال 1926م پس از مرگ پدرش، به امپراتوري ژاپن رسيد. در سال‏هاي اوليه امپراتوري هيتو، اقتصاد ژاپن رو به ضعف نهاد و نظاميان در كشور قدرت گرفتند. جنگ چين و ژاپن بر سر تصرف سرزمين منچوري در اثر همين وضعيت بود.

*تولد "شارل پگي" اديب و نويسنده فرانسوي (1873م)

شارْلْ پِگي، شاعر و نويسنده فرانسوي در هفتم ژانويه 1873م در فرانسه به دنيا آمد. وي در جواني وارد نظام شد اما پس از چندي آن را رها كرد و پس از ورود به دانش‏سراي عالي پاريس، از پايان اين دوره نيز صرف‏نظر كرد. پگي از آن پس به نويسندگي روي آورد و در سال 1900م نشريه دفترهاي دو هفتگي را بنيان گذارد كه انتشار آن تا زمان مرگش ادامه يافت.

* مرگ "بوريس زاخودر" ايران‏شناس برجسته روسي (1960م)

بوريس نيكالايوويچ زاخودِر، ايران‏شناس معروف روسي در ششم اوت 1898م در يكي از شهرهاي روسيه به دنيا آمد. در يكي از شهرهاي روسيه به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات دبيرستان، در سال 1927م موفق به گذراندن دوره مؤسسه خاورشناسي مسكو شد و سپس دوره دكتراي آن را به پايان رسانيد.

*سقوط دولت خون‏خوار و ديكتاتوري "پول پوت" در كامبوج (1979م)

پس از آن كه در سال 1970م، حكومت قانوني كامبوج با يك كودتاي نظامي با حمايت امريكا سرنگون شد، پول پوت رهبر خِمرهاي سرخ و يارانش كه از حمايت چين برخوردار بودند، از اين فرصت استفاده كرده و با گسترش نفوذ خود، به تدريج كنترل بخش بزرگي از روستاهاي كامبوج را به دست گرفت.

*درگذشت "فرانسوا فِنِلون" خطيب و نويسنده برجسته فرانسوي (1715م)

تقویم تاریخ امروز شنبه 18 دیماه

فرانسوا دوسالينْياك دولاموت فِنِلون، خطيب و نويسنده برجسته فرانسوي در 6 اوت1651م به دنيا آمد. از كودكي، برايش تحصيل در رشته‏هاي علوم الهي در نظر گرفته شد و پس از پايان اين تحصيلات، در 24 سالگي به سِلك كشيشان درآمد. فنلون سه سال بعد به رياست مدرسه كاتوليك‏هاي جديد در پاريس رسيد.

پایان/

نام:
ایمیل:
* نظر: