اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۸۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - 13 June 2020
وزیر ارتباطات اعلام‌ کرد:
وزیر ارتباطات و فناری اطلاعات گفت: تا پایان امسال تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور را به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهیم کرد.

اتصال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعاتبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، محمدجواد آذری جهرمی روز شنبه در مراسم رونمایی از دسترسی یک هزار و ۳۴ روستا به شبکه ملی اطلاعات، افزود: وزارت ارتباطات در برنامه ششم توسعه موظف شده است که ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل کند. در ابتدای دولت یازدهم این عدد ناچیز بود. اما امروز با تلاش فعالین عرصه ارتباطات به ۹۰ درصد رسیده و تلاش ما بر این محور است که ۱۰۰درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم.    

آذری جهرمی با بیان این مساله که برای اتصال این یک هزار و ۳۴ روستا  سرمایه گذاری ۳۰۶ میلیاردی انجام شده است، گفت:‌ برای راه اندازی سایت ها باید جاده کشیده شود، برق برسد تا در نهایت بتوان آن را راه اندازی کرد به همین دلیل کار بسیار سختی است.

وی اشاره کرد: سرگرمی، سلامت، کسب و کار و مواردی از این دست در زمان شیوع کرونا به واسطه اینترنت و اتصال به شبکه ملی اطلاعات انجام شد.

وزیر ارتباطات افزود: توسعه اقتصاد دیجیتال به تحول دیجیتال منجر می شود و از نتایج تحول دیجیتال، شکوفایی اقتصاد دیجیتال است و هدف اصلی ما توسعه شبکه ملی، ایجاد ظرفیت اشتغال، تسهیل زندگی مردم، ایجاد شفافیت و رخت بر بستن فساد از جامعه است.

آذری جهرمیافزود: ایرانسل در این عرصه توانسته به خوبی عمل کند و باز کردن میدان برای جوان ها باعث شده پیشگام این حوزه باشد. بخش بزرگی از رشد اقتصاد دیجیتال کشور در حوزه استارتاپ ها منوط به زحمت این اپراتور است و این حرکت ارزنده باید تقویت شود

آذری جهرمی افزود: ظرف یک ماه با همکاری سکوهای توزیع محتوای کاربر محور، شرایطی را فراهم کردند تا بخشی از درآمد گردش محتوا به تولید کننده محتوا برسد. می دانم انتظار دارید نظام تعرفه ای که بین ترافیک داخلی و بین الملل است اصلاح شود اما در این فرآیند باید هر دو وجه موضوع را در نظر بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: باید منتظر ماند تا بزرگ ترین اپراتور دیجیتال ایران بتواند این مکانیزم مهم را پیاده سازی و انقلاب مهمی را در این حوزه ایجاد کند.

وزیر ارتباطات اشاره کرد: پیشنهاد بعدی این است که ایرانسل، حفاظت از کودکان و نوجوانان را در دستور کار خود قرار دهد.

وی گفت: از ابتدای دولت دوازدهم کارهای زیادی برای ایجاد زیست بوم کودک و نوجوان انجام شد. حتی در دادگاه از ما شکایت کردند که چرا وزارت ارتباطات در حوزه کودک ورود کرده، تلاش کردیم در این حوزه قدم هایی برداریم

وزیر ارتباطات افزود: متاسفانه صدا و سیما به جای معرفی دستاوردها و فرآیندهایی که وجود دارد، به مسائل دیگر می پردازد و تولیداتی که برای کودکان در نظر گرفته شده است را به خانواده ها معرفی نمی کند.

او اشاره کرد: به مناسبت افتتاحیه سایت های امروز، پیشنهاد می دهم که ایرانسل بسته ویژه افتتاحیه و عیدانه برای مردم در نظر بگیرید.

بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل، گفت: ایرانسل دارای ۵۱ میلیون نفر مشترک است و اکنون بیش از ۱۷ هزار روستا تحت پوشش این شبکه هستند

وی افزود: از ابتدای شکل گیری این اپراتور بیش از هشت میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است که حاصل آن ایجاد دو هزار و ۳۰۰ شغل مستقیم و ۷۰ هزار شغل غیر مستقیم است. به همین واسطه نیز سه هزار شرکت دانش بنیان با این مجموعه در حال همکاری هستند

او با بیان این که سهم این اپراتور در اقتصاد دیجیتال کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد:‌ با ورود به نسل پنجم اینترنت، اپراتور دیجیتال قابلیت هایی را در کسب و کارها ایجاد می کند تا ظرفیت های جدید در این حوزه مانند ذخیره ابری، سرگرمی، آموزش، پیام رسان و اینترنت اشیا استفاده شود.

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری در ادامه این مراسم افزود: آمار می گوید در دولت یازدهم و دوازدهم سهم روستاها از بحث پوشش روستاها به ۹۶ درصد رسیده است و این با زحمات و همت وزارت ارتباطات و همکاران شان محقق شده است.

محمد امید افزود: توسعه اینترنت و پوشش شبکه ملی اطلاعات در روستاها منجر به مهاجرت معکوس شده است. تا امروز نزدیک به ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار روستاییان قرار گرفته است که استفاده از این تسهیلات برای ایجاد شغل به مدد زیرساختی که شبکه ملی اطلاعات ایجاد کرده، ممکن شده است.

او اضافه کرد: امروز سهم اشتغال روستاییان از سبد اشتغال کشور از پنج درصد از قبل ۹۶ به حدود ۳۰ درصد رسیده است. اتفاقاتی که در روستاهای کشور رخ داده منجر به بازگشت به روستاها شده است.

معاون عمرانی وزیر کشور نیز گفت: حدود ۲۰ میلیون جمعیت روستایی کشور در ۶۲ هزار روستا و آبادی  ساکن شده اند که برخی از این روستاها جمعیت کمتر از ۲۰ خانوار دارند.

وی اضافه کرد: اکنون ۳۷ هزار دهداری در روستاها و آبادی ها احداث شده است اما اگر روش های نوین نباشد و به سمت روستاهای هوشمند برویم نمی توانیم یکپارچگی دستور العمل ها را شاهد باشیم.

مهدی جمالی نژاد تشریح کرد: سامانه هایی که ما در خصوص دهیاری ها مورد استفاده قرار می دهیم همگی حاصل همکاری صنعت فناوری اطلاعات با وزارت کشور است. توسعه کشور از روستاها عبور می کنید و اگر نتوانیم پیشرفت و تکنولوژی را در روستاها توسعه بدهیم، به نتیجه ایده آل نخواهیم رسیددر این مراسم، با برقراری ارتباط آنلاین با دو روستای «شهنیز» در استان کهگیلویه و بویراحمد و «گلانه» در استان کردستان به عنوان نمونه‌هایی از یک هزار و ۳۴ روستا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سایت‌های مخابراتی ایرانسل در این روستاها را به صورت مجازی افتتاح کرد.

دسترسی این روستاها به شبکۀ ملی اطلاعات که از طریق سرمایه‌گذاری مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ایرانسل انجام شده است، با ایجاد امکان استفاده ساکنان این روستاها از جدیدترین خدمات دیجیتال، زمینه بهبود کیفیت کسب و کار و زندگی در این مناطق را فراهم می‌کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: