اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۸۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 17 May 2020
معاون کل وزارت بهداشت
معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه در ۱۸ الی ۲۴ ماه آینده، ‌ خصوصا کشورهایی که در حال حاضر درگیر بیماری کرونا هستند، همچنان با این ویروس درگیر خواهند بود، در عین حال سه پیش بینی عمده برای آینده کووید۱۹ را تشریح کرد.
پیش بینی موج کرونا در پاییز
به گزارش عصرپرس، ایرج حریرچی در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، درباره اقدامات انجام شده و همچنین تدابیر پیش بینی شده در زمینه کنترل ویروس کرونا در کشور، گفت: مقام معظم رهبری به دو نکته مهم تاکید داشتند که اولین آن اهمیت دادن به شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور بود. ایشان در این باره گفتند شبکه بهداشتی و درمانی بسیار مهم است و اگر آنطور که حدس می‌زنند و مکرر می‌گویند در برهه‌ای بازتولید این ویروس را داشته باشیم، این شبکه می‌تواند در مقابله با این ویروس مؤثر باشد.

وی افزود: متأسفانه این سخنان بسیار مهم و کلیدی در مورد شبکه بهداشتی و درمانی و اهمیت آن با توجه به کثرت اخبار کرونا، پوشش مناسب خبری پیدا نکرد و باید نکاتی را در این زمینه مطرح کنم؛ شبکه بهداشتی و درمانی جمهوری اسلامی ایران، بستر بسیار مناسبی برای دسترسی عموم مردم به مراقبت‌های سلامت بوده و تقویت آن می‌تواند سهم بسزایی در بهبود شاخص‌های سلامت مردم ایفا کند.

وی گفت: ایده و اقدامات اولیه برای پیاده‌سازی این شبکه از سال ۵۰ تا ۶۰ موجود بوده و از سال ۶۰ تا ۶۲ طراحی و اجرای آن آغاز شد و از سال ۶۳ تا ۶۹ در کل کشور مستقر شده است. در حال حاضر شبکه بهداشتی و درمانی کشور از ۱۷ هزار و ۸۰۰ خانه بهداشت روستایی، ۲۷۹۴ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۲۹۷ پایگاه روستایی، ۵ هزار و ۴۸۹ پایگاه سلامت شهری و ۲ هزار و ۷۲۳ مرکز خدمات جامع سلامت شهری تشکیل شده است که ۲۶ میلیون و ۹۵۱ هزار نفر ساکنین روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و مناطق عشایری و ۵۶ میلیون و ۱۲۴ هزار نفر ساکنین شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر شامل ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین را در بر می‌گیرد و ۹۸ درصد جمعیت روستایی و ۹۳ درصد جمعیت شهری تحت پوشش این شبکه هستند.

۳۱ هزار بهورز در روستاها و ۲۴۵۰۰ مراقب سلامت در شهرها

حریرچی ادامه داد: بیش از ۳۱ هزار بهورز در روستاها، ۲۴ هزار و ۵۰۰ مراقب سلامت در شهرها و نزدیک به ۱۴ هزار پزشک خانواده در مراکز جامع سلامت شهری و روستایی با تعداد زیادی از پیراپزشک، ماما، بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای و… مشغول به کار هستند.

وی افزود: مأموریت اصلی شبکه بهداشتی و درمانی، عدالت در سلامت توأم با تأمین و حفظ و ارتقا مستمر سلامت است. هدف کلی این شبکه اطمینان از سلامت همه در همه سنین و همه جا است. اولویت‌های راهبردی شبکه بهداشتی و درمانی کشور، مراقبت‌های پیشگیری، اولویت مناطق روستایی و محروم، اولویت خدمات عمومی بر خدمات تخصصی، اولویت خدمات سرپایی بر بستری و بیمارستانی، حداکثر یکپارچگی در خدمات پیشگیری و درمانی و تمرکز زدایی است. همچنین انتظارات از شبکه بهداشتی و درمانی شامل دسترسی آسان به خدمات، پوشش کامل مردم، ارائه بسته خدمات جامع سلامت، هزینه مناسب خدمات، فضای فیزیکی مناسب، جلب مشارکت جامعه، ارتقای سواد سلامت مردم، هماهنگی و همکاری درون‌بخشی و برون‌بخشی، تکنولوژی مناسب در ارائه خدمات، تربیت نیروی انسانی توانمند و… و. است.

معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور در طول ۴ دهه عمر خود توانسته امید به زندگی ایرانیان را از حدود ۵۰ سال به بالای ۷۷ رسانده و میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال را از ۱۸۵ در ۱۰۰۰، به کمتر از ۱۵ در ۱۰۰۰ تولد زنده برساند و میزان میزان مرگ و میر مادران را از ۲۷۴ در ۱۰۰ هزار تولد به ۱۷.۷ برساند.

حریرچی افزود: در ۱۸ تا ۲۴ ماه که از شروع ویروس می‌گذرد، یعنی تا پاییز ۱۴۰۱ خیلی از مناسبات خود را باید تغییر بدهیم. این‌که رفتار اجتماعی این ویروس در دراز مدت مثل آنفلوآنزا یا شبیه ترکیبی از ویروس‌ها شود مشخص نیست. دهه‌هاست که سرخک را می‌شناسیم و واکسن آن را هم داریم، اما بسیاری از کشورهای اروپای غربی موفق به ریشه کن کردن آن نشده‌اند. در نتیجه یکی از مناسبت‌ها که باید تغییر کند، رفتارهای اجتماعی است.

وی ادامه داد: هیچ کشوری نمی‌تواند ۱۸ تا ۲۴ ماه همه مشاغل را تعطیل کند. معمولا دسته‌ای که درآمد ثابت دارند این نظر را برای تعطیلی می‌دهند. باید پرسید کدام کشور می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ درصد اقتصاد خود را تعطیل کند؟ حداکثر بازگشایی‌ها که تاثیر اقتصادی دارند برای حفظ معیشت و سلامت مردم می‌تواند انجام شود.

پیش بینی موج کرونا در پاییز

حریرچی گفت: در دراز مدت بشر می‌تواند بر ویروس کرونا غلبه کند، اما در ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده به خصوص در کشورهای درگیر با ویروس، اکثر کشورها با این ویروس درگیر هستند. در نیم کره شمالی در پاییز با موج‌های دوباره‌ای مواجه خواهیم شد که شاید شدت آن از اسفند یا فروردین کمتر باشد، اما منجر به قرنطینه یا تعطیلی‌ها می‌شود. همچنین پیش بینی می‌شود که با همه گیری آنفلوآنزا، موج دوم کرونا در نیم کره شمالی شدیدتر باشد. پیش بینی سوم هم این است که در پاییز موج‌های کرونا خواهیم داشت، اما منجر به تعطیلی نمی‌شود.

وی ادامه داد: آنچه مهم است این‌که بسیاری از رفتارهای خود را باید تغییر بدهیم. نکته مهم این است که در این ۱۸ تا ۲۴ ماه باید تلاش کنیم هرچه جنبه اقتصادی دارد و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد را به حداکثر برسانیم. با دست به دست هم دادن می‌توانیم در برابر ویروس کرونا موفق باشیم. خواهش من این است که در تعطیلات پیش رو، سفرها را به حداقل برسانیم.

ادعاهای دارویی درمان کرونا

معاون وزیر بهداشت درباره تاثیر داروها برای کرونا بیان کرد: بحث دارو در مورد کرونا موضوع رسانه عمومی نیست. هرچند این موضوع جالب است، اما بحث پزشکی است و به درمانی ارتباط دارد که پزشک انتخاب می‌کند. به طور خلاصه، داروی ضد ویروس کووید ۱۹ به طور اختصاصی نداریم. در اسفند ماه انواع گروه‌ها صد نوع دارو کشف کرده بودند. هیچ داروی موثر اختصاصی برای این ویروس هنوز کشف نشده و داروهای موجود دو دسته هستند. یک دسته داروهایی هستند که ضد ویروس‌های دیگر بوده و در بازار موجودند. این داروها تاثیر کم تا متوسط دارند. دسته‌ای هم تاثیر بیشتری دارند و به اصطلاح داروهای جانبی یا مراقبتی هستند. کسی که وارد مرحله‌ای از این بیماری می‌شود که با باکتری درگیر می‌شود یا با التهاب خاصی مواجه شده، این داروها به این بیماران کمک می‌کند.

پیگیری استخدام پرستاران فعال در بحران کرونا

حریرچی درباره استخدام پرستاران گفت: وزارت بهداشت حداکثر تلاش خود را برای استخدام پرستاران که در دوره کرونا کمک کرده‌اند، انجام می‌دهد.

وی درباره ورودی پرستاران به دانشگاه‌ها نیز بیان کرد: در کشور کمبود شدید نیروی پرستاری وجود دارد و نسبت پرستار به تخت نسبت به هزار نفر جمعیت پایین است. بر اساس پیش بینی‌ها برای تعداد پذیرش پرستار رو به افزایش است. از ۱۰ رسته شغلی که در دنیا برای آینده پیش بینی شده، ۵ تا ۷ رسته در حوزه بهداشت و درمان است. این موارد شامل اقدامات مراقبتی و مراقبت در بیمارستان و مراقبت از سالمندان و مراقبت در منزل و مراقبت از معلولان می‌شود. با توجه به افزایش سن جمعیت در همه دنیا و کوچک شدن هسته خانواده‌ها این موضوع اتفاق افتاده است.

معاون وزیر بهداشت افزود: یکی از دلایلی که در دوره اخیر مرگ و میر بیماران کرونایی کم شد، به دلیل مراقبت بسیار مناسبی بود که در منازل از افراد مسن اتفاق افتاد. حدود ۵۰ هزار معلول و سالمند در مراکز نگهداری سالمندان داریم.

وی ادامه داد: تا اطلاع ثانوی در پزشکی و پرستاری کمبود قابل توجه داریم. همه این افراد قرار نیست در بخش دولتی فعالیت کنند. بر اساس سطح درآمد و میزان رشد اقتصادی و تغییر سنی آینده در کشور، سند لازم برای این موضوع دیده شده و به میزان نیاز نیرو جذب می‌شود.

ضرورت کاهش سفرها در تعطیلات عید فطر

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره سفرهای احتمالی در تعطیلات عید فطر گفت: تعطیلات پیش رو متاسفانه طولانی است. از طرفی مردم خسته شده‌اند. درخواست ما همچنان این است که مردم سفرها را به حداقل برسانند. خود فعل سفر در مورد انتقال ویروس خطرناک است و موجب افزایش تماس اجتماعی و کاهش فاصله گذاری می‌شود. مردم یا با وسیله عمومی سفر می‌کنند یا با اتومبیل شخصی به سفر می‌روند. به هر حال بین راه توقف دارند و احتمال انتقال ویروس افزایش پیدا می‌کند.

در مترو هنوز به وضعیت ایده آل نرسیده ایم

حریرچی درباره عدم فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو نیز، گفت: نسبت به گذشته وضعیت‌مان بهتر است و مردم از ماسک و دستکش استفاده می‌کنند، ‌ اما هنوز به وضعیت ایده‌آل نرسیده‌ایم. البته قبلا هم اعلام شده که مترو وسیله انبوه‌بر است و هرچقدر هم که بازگشایی زیاد باشد، باید در این حوزه تصمیم بگیریم. نمی‌توان ۱۸ الی ۲۴ ماه رستوران‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها و... را تعطیل نگه داشت و هیچ اقتصادی حتی اروپای غربی، آمریکا و... کشش تعطیلات نسبی و حتی ۲۰ الی ۳۰ و الی ۴۰ درصدی را ندارند.

وی ادامه داد: از تعطیلات حرف زدن ساده است و عمدتا از سوی دو گروه مطرح می‌شود؛ یکی دسته‌ای که درآمد ثابت دارند و حتی اگر کار هم نکنند، درآمدشان یا از دولت می‌آید و یا به مدت زیادی تامین است و یا افرادی که حساس هستند و احتیاط می‌کنند، اما در عالم واقع هیچ کشوری کشش ندارد که ۱۸ ماه درصدی از اقتصادش را تعطیل نگه دارد. باید حداکثر بازگشایی‌هایی که تاثیر اقتصادی دارند، برای حفظ معیشت و سلامت مردم انجام دهیم. اکنون در برخی کشورهای اروپای غربی پیش‌بینی می‌شود که تعطیلی‌ها، ‌ میزان مرگ‌ومیر ناشی از خودکشی از میزان مرگ و میر ناشی از کرونا بیشتر خواهد شد. بنابراین باید همه چیز را باهم سنجید، اما رفتارمان را هم باید تغییر دهیم و احتیاط لازم را داشته باشیم. برخی می‌پرسند دوره پسا کرونا چه خواهد شد، ‌ اما باید دید اصلا دوره پساکرونایی داریم یا خیر. مهم این است که ۱۸ الی ۲۴ ماه آینده را به خوبی تعیین تکلیف کنیم.

زمان برگزاری لیگ‌های فوتبال

وی درباره تعیین و تکلیف لیگ‌های ورزشی و لیگ برتر فوتبال، گفت: درباره پروتکل‌های بهداشتی و درمانی لازم اظهارنظر کردیم و با وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ورزشی هم به توافق رسیدیم و مراتب به فدراسیون فوتبال اعلام می‌شود و طبق تصمیم‌گیری خودشان تصمیم‌گیری و عمل می‌کنند. دیدیم که دیروز هم بوندسلیگا، سری آ و لالیگا و... و. هم شروع شد. این موضوعی نیست که خیلی درگیر آن باشیم. ما مسئولیت سلامت ۸۴ میلیون نفر را داریم و انجام می‌دهیم.

حریرچی درباره راه‌اندازی کسب‌وکارهایی در تهران مانند مغازه‌ها با تصمیم مدیریت شهری، افزود:‌ حداکثر هماهنگی با شهرداری تهران وجود دارد. شهرداری یکی از ارگان‌هایی است که حداکثر همکاری را با حوزه بهداشت و درمان داشته است و تصمیمات بازگشایی در ستاد ملی کرونا انجام می‌شود که شهردار تهران هم عضو آن هستند.

برای طرح ترافیک به طور مشترک تصمیم گیری می‌شود

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره طرح ترافیک تهران گفت: در مورد طرح ترافیک تهران تصمیم گیری مشترک انجام می‌شود و تمام افراد مسئول چه از وزارت بهداشت و چه از شهرداری تهران باشند با دل‌سوزی صحبت می‌کنند. وقتی طرح ترافیک نیست، مشکلاتی در شهر ایجاد می‌شود. اتومبیل‌های غیرمجاز نیز به مرکز شهر تردد می‌کنند. یکی از مشکلات مرکز تهران در حال حاضر پارکینگ است. وقتی طرح ترافیک نیست، همه این اتومبیل‌ها وارد شهر می‌شوند. اگر الان آلودگی هوا نیست به خاطر کاهش سفرهاست. ما در نقطه تعادل تصمیم گیری می‌کنیم و اشکالی ندارد که مراجع مختلف نظر بدهند.

کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی مرگ و میر کرونا نسبت به دو ماه گذشته

معاون کل وزارت بهداشت درباره احتمال موج دوم کرونا در کشور با توجه به روند افزایشی بیماری در چند استان، ‌ گفت: باید توجه کرد که ما سه معیار افراد بستری در بیمارستان، میزان مرگ و میر کرونا و میزان شناسایی افراد جدید را داریم. در زمینه بستری در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از کرونا حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد نسبت به دو ماه گذشته کاهش داشته‌ایم. اگر موجی داشته باشیم آمارهایمان در همه معیارها افزایشی می‌شود، اما اکنون یک ماه است که در پلاتوی پایین هستیم. بنابراین میزان مرگ و میر و بستری در بیمارستان‌ها به طور واضحی کاهش داشته است، اما قدرت بیماریابی‌مان افزایش یافته است. به طوری که از ۱۵۰۰ تا ۲ هزار موردی که شناسایی می‌شود، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصدش ناشی از بیماریابی در افراد کم علامت و بی علامت و پیگیری افراد در تماس نزدیک با آنها است. این یک دستاورد و موفقیت بزرگ بوده و قابل تقدیر است. کشور ما توانسته بیماریابی و آزمایش‌ها را به درستی انجام دهد.

حریرچی ضمن انتقاد نسبت به خود تخریبی در کشور، گفت: اخیرا از آذربایجان شرقی تصاویری ارسال کرده‌اند که مغازه‌دار  در فروشگاه حضور ندارد و نوشته شده است که کالای خود را بردارید و هزینه را پرداخت کنید، اگر این تصاویر از اروپا و آمریکا منتشر شده بود، ما غبطه می‌خوردیم، اما اگر بگویند این تصاویر در ایران است بسیاری باور نمی‌کنند و می‌گویند دروغ است. در عین حال این کار که در خیابان بایستیم و از مردم تست بگیریم، غلط است. ممکن است فردی دو بار در هفته تست دهد. بنابراین آزمایش باید به صورت هدفمند انجام شود.
علت روند صعودی ابتلا به کرونا در خوزستان

وی درباره وضعیت خوزستان نیز گفت: خوزستان دیرتر وارد پیک کرونا شده است و به همین دلیل صعودی است. در عین حال این استان هنوز جزو استان‌های با شیوع کم تا متوسط ما نسبت به میلیون نفر جمعیت است و در حال نزدیک شدن به متوسط است. حال از آنجایی که روند بیماری در خوزستان صعودی است و در عین حال مناسبات خاص اجتماعی هم وجود دارد، ما ترجیح می‌دهیم به میزان متوسط شیوع کرونا هم نرسد. استان‌هایی که پیک را در اواخر اسفند و اوایل فروردین تجربه کردند، پیک را در ایام تعطیلات کشوری، تعطیلی مدارس، سفرها و کسب و کارها سپری کردند، اما اکنون پیک در چند استان همزمان با بازگشایی‌هاست و تحمل مردم کم شده است. در خوزستان کمی مشکل داریم، اما اوضاع تحت کنترل است و به روند عمومی کشور باز خواهد گشت.

آخرین تصمیم ها درباره بازگشایی صحن حرم ها و اماکن متبرکه

حریرچی درباره بازگشایی صحن‌های حرم‌ها و اماکن متبرکه نیز گفت: درباره حرم ها مصوبه‌ها مطابق موضوع  اعلام شده در ستاد ملی مقابله با کروناست. فعلا رواق‌ها و حرم بازگشایی نمی‌شوند. طبق پروتکل‌هایی که با توافق با تولیت‌ها تهیه شده‌اند، توقف زائران در صحن‌ها کم و حدود دو تا سه ساعت  است. حرم حضرت شاه عبدالعظیم (ع) و حرم احمد بن موسی (شاهچراغ) در شیراز با حرم رضوی از نظر میزان زائر تفاوت‌هایی دارند و فکر نمی‌کنیم که در این میزان خطر عمده‌ای وجود داشته باشد.

برگزاری نماز عید فطر در مساجد محلات با رعایت پروتکل ها

وی درباره برگزاری نماز عیدفطر گفت: روزه‌داران تمایل داشتند که در مصلی‌ها نماز عید فطر را ادا کنند، اما امسال شرایط برگزاری نماز عید فطر به این شکل وجود ندارد و نماز در مساجد و محلات به طور جداگانه و با رعایت پروتکل‌ها برگزار خواهد شد.

تاثیر بازگشایی ها در آمار کرونا

معاون کل وزارت بهداشت درباره اثرات بازگشایی‌ها در افزایش ابتلا به کرونا در کشور، گفت: تاثیر بازگشایی‌ها صفر نبوده و بالاخره اثرات اندکی بر شیوع کرونا داشتند، اما عمده بازگشایی‌ها ۲۳ فروردین در کل کشور و ۳۰ فروردین در تهران بوده است. باید توجه کرد که قبلا هم اعلام کردیم که معمولا موارد سرپایی ۵ روز تا یک هفته، بستری ۱۵ روز و مرگ ومیر یک ماه بعد از بازگشایی‌ها اثرات خود را نشان می‌دهند و ما علی‌رغم بازگشایی‌ها روند نزولی شدید داشتیم و حتی پلاتو نزدیم. در یک ماه اخیر در بستری و مرگ و میر روند نزولی داریم.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم اصرار بر تعطیلی داشته باشیم و تصمیمات کشور مبتنی بر علم اپیدمیولوژی است. باید توجه داشت افزایش موارد ابتلا، موارد بستری و مرگ ومیر سه جز در سیر بیماری کرونا هستند و وقتی در دو جزء اصلی روند نزولی شدید داریم و تغییرات یک جزء هم ناشی از تغییرات تاکتیکی است، نمی‌توان فرضیه دیگری به جز بیماریابی فعال را درست دانست.

وضعیت بازگشایی دانشگاه ها

حریرچی درباره بازگشایی دانشگاه‌ها نیز گفت: همانطور که وزیر علوم اعلام کردند، دانشگاه‌ها بر اساس پروتکل‌هایی که سیستم مرکزی اعلام کرده تصمیم‌گیری می‌کنند و بازگشایی در رده‌های مختلف  کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری متفاوت است. همچنین تصمیمات بر اساس درصد دانشجویان بومی و غیربومی متفاوت است. بنابراین پروتکل‌های متفاوتی برای بازگشایی غذاخوری، خوابگاه‌ها و... در نظر گرفته شده است. مطلع هستیم که در خوابگاه‌ها به دلیل تراکم افراد خطر ابتلا بالاست و بسیاری از دانشجویان تمام هفته و ماه در دانشگاه نیستند و آخر هفته یا فاصله پایان ترم تا امتحانات به شهر خود باز می‌گردند. بنابراین هر دانشگاه با توجه به پروتکل‌ها مستقل تصمیم‌گیری می‌کند.

وی ادامه داد: در دانشگاه‌های علوم پزشکی پروتکل‌های ویژه‌تری داریم. باید توجه کرد که ما در ۱۸ الی ۲۴ ماه آینده مشکلاتی خواهیم داشت و توقف تربیت پرستار، پزشک، کارشناس آزمایشگاه و رادیولوژی، سیستم را از نیروهای مورد نیاز محروم می‌کند. همه این موارد به صورت توامان بررسی می‌شود. ازطرفی آموزش از راه دور در بسیاری از رشته‌های وزارت علوم و دانشگاه آزاد رشد خوبی داشته است.

حریرچی گفت: ما دوره ۱۸ تا ۲۴ ماهه با کرونا در گیر هستیم و توجه داشته باشید، موارد بستری ما روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ و مرگ ومیرمان کمتر از ۵۰ مورد است و هر یک نفر مبتلا به کرونا ۰.۶ نفر دیگر را آلوده می کند. اگر اکنون تعطیلی دانشگاه‌ها را ادامه دهیم، در پاییز که خدایی نکرده میزان بستری‌مان افزایش یابد، میزان سرایت به یک افزایش پیدا کند، باید باز هم دانشگاه‌ها را تعطیل کنیم. آیا هیچ کشوری چنین موضوعی را اعلام کرده که دانشگاهش را یکسال یا دو سال تعطیل کند. البته باید توجه کرد که ما با توجه به مقتضیات جامعه در مقاطع مختلف تصمیم‌گیری می‌کنیم.

حریرچی درباره استفاده از سامانه‌ها در وزارت بهداشت، گفت: عمده کارهای ما در حوزه بیماریابی و غربالگری کرونا از طریق سامانه سیب، سپاس و ناب بوده و بسیاری از تحلیل‌هایمان با استفاده از سامانه ماسک و... است. همچنین قسمت عمده‌ای از مجوزهایی که به محل‌های کسب و کار داده‌ایم، از طریق سامانه‌ها بوده است. اگر می‌خواستیم همه اقدامات را حضوری و دستی انجام دهیم، خطر آلودگی افزایش پیدا می‌کرد. اکنون علاوه بر حوزه بهداشت و درمان، در دوران کرونا دریافتیم که بخش عمده اقدامات کشور را باید به کمک فضای مجازی انجام دهیم.

وی ادامه داد: برای ما دشوار بود که جلسه غیر حضوری برگزار کنیم، اما اکنون به دلیل شیوع کرونا بسیاری از جلسات غیرحضوری برگزار می‌شود. هر ساله چند هزار نفر برای اجلاس سالانه سازمان بهداشت جهانی به ژنو سفر می‌کردند، اما امسال این جلسه دوشنبه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

حریرچی درباره گرفتن تست کرونا از ورزشکاران، گفت: پروتکل‌هایی در نظر گرفته‌ایم. کیت تشخیصی به اندازه کافی موجود است و در این زمینه مشکلی نداریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اعمال محدودیت‌های بیشتر در هشت استانی که روند صعودی داشته‌اند، گفت: ما خودمان را محدود به سه روند صعود، نزول و ثبات نمی‌کنیم و روند صعودی را الزاما خیلی خطرناک نمی‌دانیم. روندهای صعودی که در برخی مناطق شاهدیم، روندهای صعودی کم رمق است و این روند صعودی حداکثر تا پنج روز ادامه دارد و با سیر صعودی اندک، نه قابل توجه مواجه هستیم. به همین دلیل است که روند کلی کشور روند نزولی قابل توجه خود را حفظ می‌کند. ما در اکثر استان‌هایی که روندهای صعودی اندک و کم رمق داریم، ضرورتی برای افزایش تعطیلی یا اقدامات خاص نمی‌بینیم، مگر در استان‌هایی مانند خوزستان. ممکن است یکی دو منطقه هم نزدیک به این روند باشند که با توجه به اختیارات استانداران موافقت با تعطیلی‌ها صورت می‌گیرد.

اعلام تدریجی مناطق سبز کرونا

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مناطق سفید نیز گفت: روند مناطق سفید صعودی است و تعداد مناطق سفید از ۱۳۲ به ۲۱۸ مورد  رسیده است. در عین حال مناطق سبزی را هم تعریف کرده‌ایم که این مناطق سبز به تدریج  اعلام خواهند شد. مناطق زرد و قرمز هم روند نزولی دارند.

حریرچی درباره تغییر رفتار بیماری، اظهار کرد: رفتار بیماری تغییر قابل توجهی نداشته است. البته از نظر تئوریک ویروس‌ها در میان‌مدت و دراز مدت، وقتی منتقل می‌شوند، به درجات متفاوتی تضعیف می‌شوند. منتها ممکن است این درجات بسیار اندک باشد و در طولانی مدت خود را نشان دهد. برخی ویروس ها دهه ها و صده ها هستند اما هنوز خصوصیات اولیه خود را دارند. برخی ویروس‌ها هم مانند ایدز طی چند دهه مقداری تضعیف شده‌اند. خواهرخوانده کرونا یعنی سارس هم در کمتر از یکسال از بین رفته است. حال درباره کرونا هنوز تضعیف قابل توجه مشاهده نمی‌شود. افرادی که مشاهده می‌شوند و بی‌علامت و کم علامت هستند، عمدتا ناشی از بیماریابی است. درباره تغییر علائم نیز نظر این است که قبلا این علائم بوده، اما کمتر به آن‌ها توجه می‌شده و تغییر شدیدی در بیماری رخ نداده است.

وی درباره هزینه آزمایشات کرونا در بیمارستان‌های دولتی، گفت: بیماران در هر کجا که مشکل داشتند ابتدا به مددکاری بیمارستان مراجعه کنند و اگر مددکاری نتوانست مشکل را حل کند، با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند که در آنجا کمک لازم انجام می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: