اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۷۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 20 April 2020
معاون پرستاری وزیر بهداشت:
معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به بحران کرونا پرستاران بدون مراحل گزینش و اداری جذب شده اند، اما بررسی های لازم از نظر داشتن صلاحیت بعدا انجام می شود.

صلاحیت پرستاران استخدام شده موردبررسی قرارمی‌گیرد

به گزارش خبرنگارسرویس اجتماعی عصرپرس، مریم حضرتی روز دوشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، درپاسخ به سوال عصرپرس درباره اینکه پرسنل جدید پرستاری بدون گذراندن مراحل استخدامی مستقیما مشغول به کارشدند چه نظارتی برحسن انجام کار آنها صورت می گیرد،افزود: تاکنون حدود ۴۵۰۰ پرستاران استخدام شده اند که با توجه به بحران کرونا بدون مراحل گزینش و اداری جذب شدند اما بررسی های لازم از نظر داشتن صلاحیت بعدا انجام می شود.

حضرتی درباره کمبود پرستار گفت: بحران کمبود پرستار همزمان با کمبود پرستار بیکار جویای کار یک بحران جهانی است. در ایران نیروهای پرستار بیکار زیاد نیستند از آنها برای کار دعوت کرده ایم اما تعدادشان زیاد نیست. کمبود پرستاری و نیاز به نیرو داریم و برای اجرای استانداردهای پرستاری باید این کمبود جبران شود.

وی گفت: دستور وزارت بهداشت این است که پرستاران حمایت شوند. سامانه هایی برای جمع آوری اطلاعات فعالیت پرستاران ایجاد شده است. ضمن اینکه پرستاران می توانند از طریق سامانه شکایات خود را مستقیم مطرح کنند و به همه شکایت های پرستاران رسیدگی و پاسخ داده می شود.

۶۵ درصد نیرو‌های پرستاری، مراقبت مستقیم از بیماران کرونایی داشتند

حضرتی افزود: سال ۲۰۲۰ سال جهانی پرستار و ماما توسط سازمان جهانی بهداشت اعلام شد و هدف از این اعلام آن بود که نقش پرستاران در حفظ سلامت جامعه و مردم نشان داده شود.

وی با بیان اینکه اهم اقداماتی که توسط پرستاران و گروه پرستاری صورت گرفت برای مراقبت از مردم در مقابل بیماری کرونا بوده است گفت: بیش از ۶۵ درصد از نیرو‌های پرستاری برای مراقبت مستقیم از بیماران کرونایی انجام وظیفه کردند و تعداد ۱۴۲ هزار و ۹۰۵ بیمار بستری با تشخیص بیماری‌هایی مانند بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌ها بستری بودند که مورد مراقبت، آموزش و مشاوره آنان قرار گرفتند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت تاکید کرد: تعداد ۴۰۵ مرکز مشاوره مراقبت در منزل به طور فعال در مراقبت از بیماران کرونایی مشاوره دادند و تعداد سه هزار و ۵۴ نفر داوطلب گروه پرستاری داشتیم که در انجام مراقبت از بیمارن مشارکت داشتند.

حضرتی افزود: تعداد ۴ هزار و ۴۵۶ پرستار خارج از روال بروکراتیک اداری جذب شدند و مجوز استخدام برای ۳ هزار نیروی درمانی گرفته شد که غالب آن‌ها پرستار هستند و ما منتظر پاسخ سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبار آن‌ها هستیم.

حضرتی ادامه داد: پیشنهاد تبدیل وضعیت پرستاران و رایزنی و مکاتبه با مراجع ذی صلاح آغاز شده است و از سوی دیگر به دنبال ثبت اسامی شهدای پرستاری نیز هستیم. پرستاران در بحران کرونا با تمام ظرفیت‌ های خود فعالیت کردند. در این میان، حفظ ایمنی کادر پرستاری و اطمینان از عدم به کارگیری پرستاران پر مخاطره در بخش‌های کرونایی از اولویت‌ های معاونت پرستاری بوده است.

ابلاغ استانداردهای خدمتی و تعرفه گذاری خدمات پرستاری در منزل 

معاون پرستاری وزیر بهداشت افزود: به دنبال ابلاغ استانداردهای خدمتی و تعرفه گذاری خدمات پرستاری در منزل هستیم به طوری که امیدواریم با ابلاغ آن، مردم بتوانند خدمات پرستاری در منزل را با پوشش بیمه‌ ای دریافت کنند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش ۵۰ درصدی حقوق در فصل مشترک آیین ‌نامه اداری استخدامی برای کادر بهداشت و درمان، اظهار کرد: پرستاران نیز مانند سایر اعضای نظام سلامت شامل این میزان افزایش حقوق شدند و براساس حکم کارگزینی اقدامات برای آنان نیز انجام می ‌شود. البته، پرستاران شرکتی فعلا مشمول این موضوع نشدند که به دنبال پیگیری آن هستیم و امیدواریم بعد از تصویب در شورای عالی کار از این افزایش حقوق بهره‌ مند شوند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت در خصوص میزان پاداش در نظر گرفته شده برای پرستاران که در مواردی مبلغ آن موجب رنجش خاطر پرستاران شده بود، بیان کرد: مبالغی که به عنوان پاداش در نظر گرفته شده بود، به بیمارستان ‌ها ارائه شد و تصمیم گیری در مورد آن برعهده بیمارستان‌ ها بود، البته مشکل جدی پیش نیامده، چراکه مبلغی بوده که دانشگاه ها در نظر گرفتند و در برخی بیمارستان بسیار مطلوب بوده و در برخی مراکز نیز با مشکلاتی همراه بوده است که در این مورد باید رسیدگی شود.

تعدیل نیروی پرستاری در بخش خصوصی

حضرتی درخصوص تعدیل نیروی پرستاری در بخش خصوصی،‌ تصریح کرد: پرستاران فعال ما در بحران کرونا باید تقدیر شوند، اما تاکنون مراجعه‌ مشخصی از پرستاران به معاونت نداشتیم با این حال از سازمان نظام پرستاری درخواست کردیم، اسامی پرستاران تعدیل شده از بیمارستان‌های خصوصی را به ما اعلام کنند.

معاونت پرستاری وزارت بهداشت در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای قرارداری در حوزه مامایی که در تماس با بیماران کرونایی بودند، اظهار کرد: طی نامه‌ ای از معاونت توسعه وزارتخانه درخواست تبدیل وضعیت پرستاران و ماماهایی که مستقیما با بیماران کرونایی در ارتباط بودند را مطرح کردیم که انتظار می ‌رود با این درخواست موافقت شود.

افزایش خستگی و افسردگی در پرستاران

حضرتی در پاسخ به سوالی درباره افزایش خستگی و افسردگی در بین پرستاران، گفت: در تحقیقی که معاونت فرهنگی وزارت بهداشت انجام داده، افزایش خستگی و افسردگی در بین پرستاران مشخص شده است، اما مهمترین علت افزایش افسردگی در پرستاران، دوری از خانواده، مشقت کاری، ترس از کرونا یا سختی کار نبوده، بلکه مهم ترین علت، مشاهده مرگ بیماران بوده است. البته در بیمارستان های زیادی مراکز مشاوره برای این پرستاران ایجاد شده و مشاوره روانی با همکاری متخصصان روانشناسی و روانپزشکی  برای این افراد انجام می شود.

وی درخصوص اجبار پرستاران برای حضور در محل کار، عنوان کرد: شاید یک درصد پرستاران ترک کار کرده باشند و ۹۹ درصد پرستاران استخدام شده طبق قانون سر کار خود حاضر بوده‌ اند و هیچ تهدید و اجباری برای حضور پرستاران در محل کار وجود نداشته است؛ ضمن اینکه پرستارانی که مشکلاتی از جمله سابقه بیماری داشته یا پرمخاطره بودند یا سیستم ایمنی پایین داشتند، از سیستم مراقبت از بیماران کرونا خارج شدند. ترک خدمت یک درصد نیروها از محل کار در بحران کرونا نیز مختص پرستاران نبوده و در گروه‌های دیگر هم بوده است که مطابق قانون رسیدگی می شود.

 معاون پرستاری وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر کمبود نیروی پرستاری، تصریح کرد: براساس آخرین مطالعات صورت گرفته در سازمان بهداشت جهانی در کل جهان از یک سو کمبود نیروی پرستاری و از سوی دیگر وجود نیروی بیکار دیده می ‌شود و تنها مخصوص کشور ما نیست، اما در ایران تعداد نیروی بیکار زیاد نیستند و ما از آنها دعوت به کار کرده‌ ایم. درخصوص تعدیل نیرو هم به هیچ عنوان این عمل را پسندیده نمی ‌دانیم و موافق تعدیل نیرو آن هم در شرایط کنونی نیستیم. پرستارانی که از اسفند ۹۸ تعدیل شدند، می ‌توانند به سازمان نظام پرستاری یا به معاونت پرستاری مراجعه کرده و موضوع را با ما در میان بگذارند.




خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: