اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۱۷۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - 10 April 2020
سخنگوی وزارت بهداشت:
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۶۸ هزار و ۱۹۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد کل جان باختگان کرونا در کشور به ۴۲۳۲ نفر رسید.

شمار مبتلایان کرونا به ۶۸ هزار و ۱۹۲ نفر در کشور رسیدبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از آن گفت: از دیروز تا امروز ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و با احتساب موارد جدید، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۶۸۱۹۲ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. تاکنون ۴۲۳۲ نفر از بیماران، جان خود را از دست داده اند و دیگر در بین ما نیستند.

بهبود ۳۵هزار و ۴۶۵ نفر از بیماران کرونایی

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفته و تا کنون ۳۵ هزار و ۴۶۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند.

جهانپور گفت: ۳۹۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۲۴۲ هزار و ۵۶۸ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: روند صعودی بهبود یافتگان همچنان با شیب قابل قبولی ادامه دارد. روند فوت ناشی از کرونا نیز کاهش نسبی داشته است.

آغاز گام دوم فاصله گذاری اجتماعی از 23 فروردین 

جهانپور گفت: ثبت نام از اصناف در سامانه salamat.gov.ir فراهم شده و مدیران و کارفرمایان و صاحبان صنایع باید برای ثبت نام به این سامانه مراجعه کنند. از روز ۲۳ فروردین فاصله گذاری هوشمند آغاز می‌شود و پروتکل‌های آن متضمن بازگشت به کار مشاغل کم خطر خواهد بود.

وی ادامه داد: مشاغلی که ضروری هستند در مرحله اول باید پروتکل‌هایی را رعایت کنند که ابلاغ شده است. سرعت این مرحله به ارزیابی خطر و ثبت اطلاعات بستگی دارد و برای آن نمی‌توان جدول دقیق زمانی پیش بینی کرد. ارزیابی خطر به طور روزانه و هفتگی انجام می‌شود و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا حرکت خواهیم کرد.

ابلاغ ۸۰ راهنمای گام دوم فاصله گذاری اجتماعی

وی گفت: بیش از ۸۰ راهنمای گام دوم فاصله گذاری اجتماعی با عنوان فاصله گذاری هوشمند تصویب و ابلاغ شده است.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اظهار کرد: مردم نیز هر گونه تخطی از ابلاغیه‌ها و پروتکل‌های ابلاغی را می‌توانند از طریق سامانه سجام به اطلاع دستگاه قضایی برسانند. سلامت از حقوق عامه است و پیگیری این موضوع توسط دادستان‌ها به عنوان موارد تخلف انجام می‌شود.

افزایش ابتلاء در ۵ استان کشور

وی ادامه داد: قطعا همچنان همه نکات بهداشت فردی و عمومی و محدودیت ترددها و سفرها و لغو هرگونه تردد غیرضروری به جای خود باقی است و انتظار داریم مردم موضوع را جدی بگیرند. در ۲۴ ساعت گذشته شاهد ترددها در استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان غربی و شرقی و موارد جدید ابتلا بوده‌ایم.

درج علت فوت ناشی از ویروس کرونا 

سخنگوی وزارت بهداشت درباره اساس درج علت فوت ناشی از ویروس کرونا افزود: قبل از آنکه معیار تشخیص موارد ابتلا به سمت تشخیص بالینی و تست برود، از همان هفته اول اسفند ابلاغ شد که برای جلوگیری از سرگردانی خانواده‌ها، علاوه بر شرح علائم، سی تی اسکن هم می‌تواند مبتلا به کووید ۱۹ را تایید کند. در نتیجه گواهی فوت برای ابتلا به ویروس کرونا بر اساس شرح حال، علائم و سی تی اسکن صادر می‌شود. تست آزمایشگاهی نیز می‌تواند ملاک باشد.

 وی ادامه داد: گواهی فوت هم در هر بیمارستان جداگانه صادر می‌شود. وزارت بهداشت مسئول نوشتن گواهی فوت نیست و هرچه پزشک بنویسد ملاک عمل خواهد بود. حتی نسبت موارد فوت به کل اگر در هفته‌های اول کمی بالاتر بود به این علت بود که همه موارد تشخیصی به تست منوط شده بود، اما در مورد فوتی‌ها این موضوع مطرح نبود.

 جهانپور گفت: اگر بیمار بیش از ۲۴ ساعت در بیمارستان بستری باشد، گواهی فوت توسط پزشک صادر می‌شود که این گواهی هم بر اساس تست و هم بر اساس شرح حال و علائم و سی تی اسکن می‌تواند صادر شود و اطلاعات وزارت بهداشت نیز بر اساس گواهی فوت صادر شده استخراج می‌شود.

 جهانپور گفت: اگر قرار است تستی انجام شود باید تست الایزا سلولوژیک انجام  تا نشان دهد افراد سابقه ایمنی نسبت به این بیماری دارند. بقیه موارد شیادی و کاسب کاری است و هیچ کاربردی ندارد. گاهی از بیمار مشکوک تست گرفته می‌شود و گاهی کاسبی راه انداخته شده که می‌خواهد به افراد اعتماد به نفس کاذب بدهد.

 سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت اظهار کرد: رپید تست‌های موجود فعلی که گفته می‌شود ۷۰ درصد خطا دارند، تایید شده نیستند و بیش از یک ماه است که شرکت‌های مختلف پیشنهاد می‌دهند و از روز اول هم انستیتو پاستور این کیت‌ها را تایید نکرده است.

وی افزود: هیچ آزمایشگاهی این تست‌ها را ندارد و این رپید تست‌ها بدون مجوز هستند و ضریب خطای آنها بالاست.

رفت و آمد کارکنان دولت یکی از دغدغه‌های اصلی ماست

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت بیان کرد: طرح ترافیک یکی از دغدغه‌های اصلی است. بخشی از کارمندان از فردا در شهرستان‌ها و از ۳۰ فروردین در تهران تردد خواهند داشت. رفت و آمد کارکنان دولت یکی از دغدغه‌هاست و موضوع استفاده از وسیله شخصی می‌تواند به فاصله گذاری فیزیکی کمک کند. به نظر می‌رسد شهرداری تهران این موضوع را لحاظ کرده و ساعت‌هایی که کارمندان به کار می‌روند و بر می‌گردند را لحاظ کرده است.

وی ادامه داد: برقراری طرح ترافیک در ساعت‌هایی که کارمندان تردد ندارند می‌تواند به کاهش مراودات کمک کند.

وزارت بهداشت وظیفه ضد عفونی اداره‌ها را بر عهده ندارد

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره ضد عفونی اداره‌های خارج از وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت نمی‌تواند هزینه داخل مکان‌های اداری را تامین کند. وزارت بهداشت پروتکل‌ها را ابلاغ می‌کند و بخش دولتی یا خصوصی باید خودش این کار را انجام بدهد. وزارت بهداشت به جز مراکز اداری و بیمارستان‌ها وظیفه گندزدایی و ضد عفونی سایر مکان‌ها را بر عهده ندارد.

آخرین وضعیت داروهای کرونا

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت داروها برای درمان کرونا اظهار کرد: در دنیا طرح‌های تحقیقاتی زیادی در مورد داروها و شیوه‌های درمانی کرونا وجود دارد. از هفته‌های اول این موضوع ادامه دارد و در ایران نیز تعداد طرح‌ها و کارآزمایی‌های بالینی بیش از ۷۳ طرح تحقیقاتی برای موضوع کرونا طراحی شده است. عمده این موارد در مورد درمان و برخی در مورد تشخیص و پیشگیری است. نتایج این تحقیقات می‌تواند برای ما در مسیر مقابله با کرونا سودمند باشد.

وی افزود: تا امروز هیچ داروی خاص اختصاصی برای کووید ۱۹ وجود ندارد. برخی داروها بر اساس مطالعات اولیه نشان داده که کمک‌هایی به بیمار در مسیر درمان انجام می‌دهد. این داروها نیز در کشور تولید می‌شود و ماده موثره بخش عمده آنها هم در کشور در حال تولید است. هیچ داروی موجود در پروتکل و توصیه شده وجود ندارد که دسترسی عام نسبت به آن فراهم نباشد.

هزینه تست الایزا کمتر است

جهانپور درباره تست‌های الایزا اظهار کرد: هزینه تست با تکنیک الایزا حتی یک دهم تست PCR است. البته موارد کاربرد آن بیشتر از PCR است. زیرا نشان دهنده ابتلای قبلی و فعال بودن فعلی بیماری و کاربردهای دیگر است. زمانی که برای این نوع تست صرف می‌شود هم کمتر خواهد بود و در روزهای آینده بیشتر در این رابطه حرف خواهیم زد.

وی ادامه داد: موضوع دیگری هم با تکنیک‌های نانو مطرح شده که به تست‌های سریع سلولوژیک دست پیدا کنند. این روش می‌تواند ظرف پنج دقیقه مشخص کند که فرد سابقه ابتلا به بیماری یا مصونیت در برابر بیماری دارد یا خیر.

انجام تست کرونا از مادران باردار

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره گرفتن تست کرونا قبل از زایمان اظهار کرد: اگر این تست انجام می‌شود، منافاتی با پروتکل‌های ابلاغی در حال حاضر ندارد. این کار برای حفاظت پرسنل هم مفید است. در حال حاضر تعداد تست در کشور افزایش یافته و دیگر مثل هفته‌های گذشته نیست و گرفتن تست از مادر باردار روی تخت بیمارستان منافاتی با پروتکل‌های ابلاغی ندارد.






خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: