اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۶۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۸ - ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - 09 December 2019
در نشست وزیر ارشاد با اعضای فراکسیون قرآن مجلس مطرح شد؛
در نشست مشترک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان اوقاف و جمعی از فعالان قرآنی با اعضای فراکسیون قرآن مجلس، موارد متعددی از مشکلات و رویدادهای فعلی در فضای امور قرآنی کشور از جمله بحث بیمه فعالان قرآنی، پایان دادن به حواشی ادغام دو اتحادیه مؤسسات، بودجه قرآنی سال ۹۹، اجرای طرح تحیت و ... مطرح شد.

انتقاد نمایندگان از وضعیت قرآنی کشور

به گزارش عصرپرس، نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران قرآنی کشور با اعضای فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، در محل مجلس شورای اسلامی و به منظور بررسی برخی رویدادهای قرآنی برگزار شد.

در ابتدای این‌ نشست حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این فراکسیون، بر لزوم ارتباط بخشی حداقلی از جامعه با قرآن کریم، گفت: در جامعه اسلامی باید یک حداقل از جامعه مرتبط با قرآن باشد. به عنوان مثال فرزندان ما ۱۲ سال در آموزش و پرورش مشغول تحصیل بوده و بیش از ۷۰۰ ساعت کلاس اختصاصی قرآن می‌گذرانند، اما نهایتاً گاهی حتی مهارت روخوانی قرآن برای آنها حاصل نمی‌شود. همچنین بیش از سه میلیون کارمند در کشور مشغول فعالیت هستند که درصد قابل توجهی از آنها با وجود داشتن تحصیلات عالی اما از این مهارت محرومند. در جامعه کارگری و دانشجویی و ... نیز چنین وضعیتی برقرار است.

گزارشی از اقدامات فراکسیون قرآن و عترت مجلس

وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته توسط فراکسیون قرآن و عترت مجلس در همین راستا اشاره کرد و افزود: یکی از کارهایی که این فراکسیون در حال پیگیری آن بوده و به تفاهم و صورت جلسات اولیه‌ای نیز رسیده‌ است در همین زمینه است. این البته نیازمند حمایت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفاع ایشان در هیئت دولت است.

پژمانفر با بیان اینکه در شأن جمهوری اسلامی نیست که برخی از فهم و ‌روخوانی قرآن محروم باشند،‌ گفت: در همین رابطه جلسات متعددی با وزرای بهداشت، علوم، آموزش و پرورش، تعاون و همچنین معاونت منابع انسانی ریاست جمهوری برگزار شده است. ما سایر مسائل را اولویت بعدی می‌دانیم. اینکه فرزندان ما ۷۰۰ ساعت قرآن می‌خوانند، اما در انتها قدرت خواندن روخوانی ساده و نه تجوید و ترجمه و حفظ را ندارند، چندان جالب توجه نیست.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث بودجه‌های قرآنی و تاریخچه مختصری از آن اشاره و بیان کرد: با توجه به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در مجلس نهم به یاد دارم که در انتهای دولت قبل با مجموعه‌های مختلفی صحبت و جلسات متعددی برگزار شد. در نهایت نیز این بحث مطرح شد که برای رسیدن به این چشم‌انداز باید سالی یک میلیون حافظ قرآن تربیت کنیم تا بعد از ۱۰ سال بتوانیم به چشم‌انداز نهایی برسیم. آنجا با دوستان به این‌ نتیجه رسیدیم که برای این کار باید هر سال هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شود. در نهایت اما جمع‌بندی شد تا در سال اول ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شود و هر سال مبلغی به آن افزوده شود.

وی افزود: به غیر از سال اول که بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان جذب شد دیگر هیچ سالی این اعتبارات اختصاص نیافت. با توجه به اینکه هر کدام از سازمان‌ها یک‌ ردیف اعتباری داشتند، سرجمع همه آن ردیف‌ها شاید بالغ بر ۲۰۰ میلیارد پیش‌بینی شده نیز می‌شد، منتها این بودجه که تجمیع شد و در اختیار شورا قرار گرفت تا نظارت و برنامه داشته باشد، با فراز و نشیب‌هایی مواجه شد، یکی‌ از این فراز و فرودها کاهش رقم بودجه بود که در نهایت در سال گذشته به چهل میلیارد تومان رسید. سال گذشته با رفت و آمدهای بسیار زیاد این رقم به ۱۰۰ میلیارد رسید اما امسال نیز در لایحه بودجه مجدد به ۲۰ میلیارد تومان کاهش یافته است. یعنی نه تنها افزایش نداشته‌ایم بلکه با کاهش نیز مواجه شده است.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در پایان صحبت‌های خود به بحث ادغام دو اتحادیه قرآنی نیز اشاره و اظهار کرد:‌ مسئله دیگری که مقداری کوتاهی دوستان در فراکسیون نیز وجود داشته و دعوت از دوستان برای حضور در این جلسه نیز به همین دلیلی بوده است، بحث ادغام دو اتحادیه قرآنی است. اختلاف در این زمینه اساساً به نفع قرآن نیست و تبدیل به یک غصه بزرگ برای همه ما شده است. این‌ مسئله نیز در دستور‌ کار فراکسیون است و در همین راستا انتظار ما از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که هم با توجه به علایق شخصی و هم جایگاه حقوقی که دارند، می‌طلبد تا ورود ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند.

سهم دو و سه درصدی کتاب‌های قرآنی در عنوان و تیراژها

در ادامه این جلسه سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ابتدا به ارائه گزارشی از فعالیت‌های قرآنی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و گفت: این وزارتخانه در حوزه‌ قرآن چند مسئولیت دارد که یکی از آنها بخش‌های ثبتی، مجوزی و نظارتی است. به عنوان مثال در حوزه کتاب، کتاب‌های قرآنی که در سال ۹۷ تا کنون چاپ شده حدود چهار هزار عنوان است که عملاً با تیراژهای متفاوت اما قابل توجه بوده است. دو درصد از کل عناوین و سه درصد از تیراژ‌ها مربوط به کتاب‌های قرآنی است. در حوزه رسانه نیز به شکل قابل توجهی رسانه‌های قرآنی را در فضای کشور شاهد هستیم از خبرگزاری تا مجلات و ... که صفحات قرآنی دارند که به نحوی در حوزه بحث‌های نظارتی و ثبت و مجوزی قرار می‌گیرند. در حوزه نرم‌افزارها نیز بخش قابل توجهی به قرآن اختصاص یافته است که از لحاظ ثبت و مجوز و نظارت در حوزه فعالیت ارشاد قرار دارند.

وی افزود: در کنار این ‌بحث‌ها وظایف حاکمیتی فراگیرتری برای ما تعریف شده است که خارج از حوزه خود وزارت است، مهم‌ترین آنها کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم است که نهادهای مختلفی در آن حضور دارند. این کمیسیون‌ یکی از کمیسیون‌های قوی و فعال شورای توسعه فرهنگ قرآنی است. در حوزه فعالیت‌های داخلی وزارت ارشاد نیز در حوزه‌های مختلفی دارای فعالیت هستیم. معاونت قرآن و عترت به عنوان‌ مجموعه‌ای که فعالیت‌های متعددی انجام می‌دهد از جمله این بوده و نمایشگاه بین‌المللی قرآن را دارد که امسال به شکل قابل توجهی از رشد و توسعه رسید. در این نمایشگاه بخش بین‌الملل بعد از یک دوره توقف، مجدد شروع به کار کرد. خوشبختانه حاضران در جلسه بازدیدهای مفصلی از نمایشگاه داشته و در جریان تغییرات قرار دارند. در این معاونت همچنین فعالیت‌های حمایتی از موسسات به عمل می‌آید. در همین راستا حدود ۸۰۰ موسسه مورد حمایت قرار دارند. سامانه جامع قرآنی کشور که اخیراً شکل گرفته است نیز فرصتی برای تجمیع اطلاعات و رونمایی از اطلاعات حوزه قرآن کشور فراهم‌ کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث بیمه فعالان قرآنی به عنوان یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته توسط وزارت ارشاد برای قرآنیان اشاره کرد و گفت: در این حوزه با وجود اینکه منابع کافی نبوده اما در مجموع در بین گروه‌های مختلفی که در صندوق اعتباری هنر قرار دارند، گروه فعالان قرآنی با ۶۷۰۴ نفر بیمه شده بیشترین جمعیت را دارد. سال ۱۳۹۶ توانستیم ۱۰۷۲ نفر و سال ۱۳۹۷ نیز ۶۰۱ نفر بیمه شده اضافه کنیم، امسال نیز تا کنون ۷۶۳ نفر اضافه شده است. توجه به فعالیت‌های قرآنی مناطق محروم و مرزی از دیگر اقدامات صورت گرفته بوده است. در همین راستا در ۱۷ استان با نگاه مبارزه با شبهات و برپایی نمایشگاه در ۲۰ استان و ۳۰۰ شهرستان فعالیت‌هایی را شاهد بوده‌ایم.

صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم از دغدغه‌های مجموعه ما نیز بوده است،‌ بیان کرد: در این ارتباط در حوزه کارکنان دولت آموزش مفاهیم، روخوانی و حفظ قرآن کریم برنامه‌ریزی شده و در شکل قابل توجه و تعداد قابل توجه ارقام و آمار به اجرا درآمده است. در حوزه بین‌الملل نیز توجه ویژه‌ای به ظرفیت‌ها صورت گرفته است که از جمله آنها برپایی هفته‌های قرآن و حمایت از چاپ و نشر چهار مجله به چهار زبان مختلف است.

رئیس کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم همچنین به رویکرد وزارت ارشاد و فعالیت‌های آن در حوزه کودکان و نوجوانان اشاره کرد و افزود: در همین راستا یک شورای تخصصی‌ در حوزه کودک و نوجوان در معاونت قرآن و عترت شکل گرفته است که اگر‌ به فرجام‌ برسد می‌تواند موثر باشد. ترجمه قرآن ویژه کودکان، برگزاری طرح‌هایی همچون طرح ملی قرآن و برگزاری آزمون سراسری قرآن کریم در این راستا بوده است.

فعالیت دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کانون‌های مساجد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت‌های خود به فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز اشاره و اظهار کرد: در بخش کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عضو ثبت شده در ۲۵ هزار کانون دارای فعالیت هستند. همچنین بیش از ۷۲ هزار فعالیت قرآنی در کانون‌های مساجد انجام می‌شود. اجرای طرح تلاوت نور در ۲۹ هزار مسجد، طرح تفسیر قرآن کریم در شش هزار مسجد،‌ برپایی جشنواره قرآنی مدهامتان با حضور بیش از ۳۶ هزار نوجوان در دوره اخیر از جمله این فعالیت‌هاست. دیگر مجموعه‌های وزارت ارشاد نیز به فراخور وظایف در حوزه قرآنی فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که البته در این سطح و گسترده نیست.

صالحی در ادامه به مطرح شدن بحث روخوانی قرآن کریم در جلسه اخیر ستاد هماهنگی و اجرای سند مهندسی فرهنگی کشور با حضور معاون اول رئیس جمهور نیز اشاره کرد و افزود: هرچند این بحث در حوزه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم دنبال می‌شود اما ما نیز وظیفه خود می‌دانیم که پیگیر آن باشیم تا بتوانیم سطح حداقلی از ارتباط با قرآن را عمومی کنیم و در راستای ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی گام برداریم،‌ لذا تفاهم‌ها در این زمینه دنبال خواهد شد.

وی در مورد بحث بودجه و کاهش آن در بودجه امسال، نیز بیان کرد: امیدوار هستیم بتوانیم در بحث‌های تکمیلی این موضوع جبران شود. البته مشکلاتی در منابع هست اما همان کاری که سال گذشته انجام شد امسال نیز می‌تواند انجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت‌‌های خود به موضوع ادغام اتحادیه‌های قرآنی نیز اشاره کرد و افزود: اعتقاد داریم هر مقدار جامعه قرآنی هم‌گراتر باشد طبیعتاً به گسترش معارف قرآنی در جامعه کمک‌ خواهد کرد. در این زمینه مباحثی مطرح شد تا اینکه در نهایت طی ابلاغیه‌ای از سوی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی،‌ مقرر شد تا هیئت رسیدگی به موسسات این‌مسئله را پیش ببرد. این هیئت تا کنون چهار جلسه برگزار کرده و به نتایج خوبی هم رسیده و در مسیر ادغام پیش می‌رود،‌ تلاش می‌کنیم تا در این مسیر انسجام از بین نرود و لذا امیدوارم شاهد به ثمر نشستن نتایج باشیم. آنچه در این ‌جلسات به تصویب رسیده چشم‌انداز خوبی را تداعی می‌کند. نتایج را ببینیم.

تجلیل از اجرای طرح تحیت ایکنا

سپس احمد محمدی انارکی،‌ نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی از اجرای طرح «تحیت» که به همت خبرگزاری بین‌المللی قرآن اجرا می‌شود قدردانی کرد و گفت: اجرای چنین طرح‌هایی که در راستای تجلیل از مقام پیشکسوتان است نیاز به حمایت بیشتر دارد که امیدواریم مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.

در ادامه این نشست حجج اسلام احمد سالک، سید‌جواد حسینی‌کیا، احد آزادی‌خواه، محمداسماعیل سعیدی، سیدصادق طباطبایی‌نژاد و علی‌اصغر یوسف‌نژاد، سمیه محمودی، سیدتقی کبیری،‌ سیدحسین حسینی‌شاهرودی، فاطمه ذوالقدر، ناهید تاج‌الدین، احمد محمدی انارکی، مسعود رضایی و ... که از اعضای فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی هستند در مطالبی کوتاه به بیان دیدگاه‌ها و تذکرات خود در مورد فعالیت‌های قرآنی پرداختند که در ادامه به صورت تیتروار آمده است.

- بر اساس مطالب بیان شده فعالیت‌های خوبی صورت گرفته اما در عمل چیزی به چشم نمی‌خورد. اکتفا کردن به آمار به جای کیفیت‌بخشی به فعالیت‌ها

- مشتاق بودن مردم به فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها و شهرستان‌ها و لزوم گسترش حمایت‌ها

- دفاع نکردن از بودجه قرآنی، نبود نظارت کافی بر روی بودجه‌های دریافتی و لزوم جدی‌تر گرفته شدن این موضوع

- برگزار نشدن جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی در استان‌ها و بی‌توجهی استاندارها به این موضوع در استان‌ها و بی‌توجهی همه به این موضوع

- جدی‌تر گرفته شدن آموزش زبان عربی در مدارس به عنوان پیش نیاز یادگیری روخوانی و روان‌خوانی قرآن

- نداشتن افق بلند در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و اکتفا کردن به برنامه‌های روتین

- در نظر گرفتن امتیاز و مزایایی برای آن دسته از مربیان که بتوانند چند نفر را حافظ قرآن کنند.

- شکل‌گیری یک پیوست بین هیئت‌های مذهبی و کانون‌های قرآنی

- لزوم تعریف ارتباط بین مناسبت‌های مختلف با قرآن

- توجه جدی‌تر به حوزه انیمیشن‌های قرآنی

- مورد توجه قرار گرفتن ظرفیت بسیج در مساجد برای پیشبرد اهداف قرآنی

- زیاد بودن فاصله حرف تا عمل و نابود شدن منابع به دلیل نبود فرهنگ کاربردی و لزوم توجه به این مقوله

- بی‌توجهی دولت به بحث قرآن و فرهنگ و ریشه‌یابی آن

- جدی نبودن دفاع وزارت ارشاد از بودجه‌های فرهنگی و قرآنی

- فرسایشی شدن روند ادغام اتحادیه‌های قرآنی و ابهام در سرنوشت تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن

- توجه به بخش مردمی در عرصه فعالیت‌های قرآنی و اختصاص سهمیه بنزین برای معلمان قرآن در شهرستان‌ها

- توجه جدی‌ترین به مشکلات ناشنوایان و نابینایان فعال قرآنی

در بخش دیگری از این نشست رحیم قربانی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور به نمایندگی از بخش مردمی حاضر در این جلسه به بیان سخنانی پرداخت و گفت: وضعیت قرآنی کشور زیبنده نیست، فعالیت‌های قرآنی در دولت‌های مختلف مورد بی توجهی قرار گرفته و در این دولت نیز به نهایت خود رسیده است.

وی با بیان اینکه بخشی از این بی توجهی متوجه مسئولینی که در این جلسه حضور دارند،‌ است، گفت:‌ انتظار داریم دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی آماری ارائه دهند و بگویند طی این ۱۰ سال چه اقداماتی را انجام داده‌اند. از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر می‌کنم اما وضعیت قرآنی فعلی مطلوب چنین وزارتخانه‌ای نیست.

قربانی با بیان اینکه به بخش مردمی اجازه داده شود تا به اجرای برخی فعالیت‌ها ورود داشته باشد،‌ اظهار کرد: بخش مردمی می‌تواند مسابقات و نمایشگاه قرآن را به راحتی با بهترین کیفیت و کمترین هزینه برگزار کند.

وی همچنین به بحث ادغام اتحادیه‌های قرآنی نیز اشاره و اظهار کرد: عملکرد برخی در این زمینه باعث شد تا برای اولین بار شاهد تجمع قرآنی‌ها باشیم، قرآنی‌ها به حدی محجوب هستند که لازم ندیدند در تجمع خود پلاکارد در دست بگیرند اما در ادامه اگر لازم ببینند این کار را انجام می‌دهند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور همچنین به واگذار شدن کار ادغام به وزارت ارشاد از حدود پنج ماه قبل،‌ گفت: با این وجود شاهد پیش روی بسیار کند روند ادغام هستیم و حتی مصوباتی بوده است که برعکس ان نیز عمل شده است. قرار بود تا ۵۰ درصد از بودجه به بخش مردمی اعطا شود اما در عمل تنها پنج درصد از این بودجه به بخش مردمی اختصاص یافت.

دریافت بودجه از دولت، مردمی بودن را بی‌معنی می‌کند

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در سخنان کوتاهی اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر برای افزایش توان کار قرآنی در کشور شورای توسعه را راه‌اندازی کرد به معنای آن نیست که سایر دستگاه‌ها کار را تعطیل کنند. لذا دستگاه‌ها اگر فعالیتی داشته‌اند با توان بیشتر آن را اجرایی کنند.

وی افزود: اینکه برای شورای توسعه فرهنگ قرآنی بودجه‌ای در نظر گرفته می‌شود نیز به این معنا نیست که تمام دستگاه‌ها منتظر دریافت این بودجه باشند، دستگاه‌های دیگر باید کار خود را انجام دهند و منتظر این بودجه نمانند. در اینکه دولت پول ندارد شکی نیست، مطمئناً اگر دولت‌ها ‌پول داشته باشند کمک‌ می‌کنند. الان گرفتاری پیدا شده و ناگزیر هستند یک سری منابع را کاهش دهند که ما نیز بر اساس وظیفه باید دفاع داشته باشیم.

خاموشی در پایان با تأکید بر اینکه بودجه قرآنی را نباید صرف ایجاد ساختار و ساختمان‌سازی کرد گفت: اینکه کارهای مردمی باید پیش برود شکی نیست ولی مردمی‌ای که بخواهد توجه به بودجه دولتی داشته باشد از مردمی بودن خارج شده است.

در پایان این نشست سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک جمع‌بندی بسیار کوتاه، گفت: کل اعتبارات قرآنی سال آینده برای تمامی دستگاه‌ها و نه تنها صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی حدود ۸۲ میلیارد تومان است و این متناسب با اتفاقاتی که انتظار داشته باشیم رخ بدهد، نیست.

مهلت دوماهه برای پایان دادن به حواشی ادغام دو اتحادیه کشوری

وی در پایان تصریح کرد: امیدوار هستیم تا بحث ادغام اتحادیه‌های قرآنی با سرعت بیشتری پیگیری شود. امیدوار هستیم تا دو ماه آینده اتفاقاتی مبتنی بر ادغام صورت بگیرد. همان‌گونه که مطرح شد شرایطی بر کشور تحمیل شده و از همه جا مسائلی وجود دارد.

بر اساس گزارش ایکنا در نهایت مقرر شد تا این قبیل جلسات ادامه داشته باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: