اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۱۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - 18 December 2016
جایزه یک میلیون دلاری داعش برای سر دختر کرد ایرانی
در میان اخبار وحشت و خون و جنونی که بر فضای اثیری خاورمیانه سایه انداخته است، خبرهایی از جنس حضور یک دختر کرد ایرانی برای جنگ علیه داعش خبری متفاوت است. جوانا پالانی متولد دانمارک است. او از اروپا راهی روژ آوا شد تا با داعش بجنگد.
عصرپرس: در حالی که جنگ با داعش به مراحل سرنوشت‌ساز خود نزدیک می‌شود اخبار این گروه ترور و وحشت هر روز ابعاد دیگری به خود می‌گیرد.

از پنج سال پیش که داعش توانست بر قسمت‌های از عراق و سوریه مسلط شود نخستین هدف خود را پالایش قومی کردها و شیعیان قرار داد. 

شجاعت‌هایی که ماندگار می‌مانند

این گروه تروریستی با حمله به مناطق کردنشین وحشتی فراگیر در دل مردمان کرد انداخت. به گونه‎‌ای که مسعود بارزانی، رهبر اقلیم کردستان عراق، که با استفاده از بلبشوی سیاسی حاکم بر عراق قصد داشت استقلال کردستان را به رفرندام بگذارد از این کار صرف نظر کرد و تمام همت و نیروی خود را در مسیر دفع داعش به کار گرفت.

آن روزها مردم شبه جزیره کریمه با چراغ سبز روسیه توانسته بودند رفراندوم الحاق به «سرزمین مادری» را برگزار کنند و با اکثریت آراء از اوکراین جدا شوند و به روسیه بپیوندند.

بارزانی نیز متاثر از این اندیشه بود و ثروت عظیم نفت کرکوک را با آرزوی دیرینه کردها پیوند زده بود تا استقلال را به مردمان اقلیم کردستان هدیه کند و از عراق جدا شوند.

این اندیشه رویایی شیرین بود که چه بسا بازیگران منطقه‌ای و قدرت‌های فرامنطقه‌ای نیز به منظور تضعیف ایران، ترکیه و از هم پاشاندن کامل سوریه به آن دامن می‌زدند.

اما داعش که به اربیل نزدیک شد حباب‌ها شکست و آرزوها دود شد. بارزانی از ایران کمک خواست و ایران, با آنکه از تصمیم برگزاری رفراندوم استقلال خشمگین بود و صراحتا به بارزانی و اقلیم کردستان اخطار داده بود، سخاوتمندانه کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی به کردها داد.

این وضعیت مربوط به روزهایی است که قاسم سلیمانی یک پایش اربیل بود و یک پایش دمشق و بغداد و بیروت. اما داعش دست بردار نبود. آنها به سنجار حمله کردند و به آزار و اذیت کردهای ایزدی پرداختند. شکنجه و اسیر گرفتن زنان و دختران و تجاوز و قتل و گورهای دست‌جمعی بخشی از مصیبتی بود که بر سر این مردمان فرود آمد.

با پیش آمدن قضیه کوبانی و دفاع جانانه کردهای سوریه موسوم به روژآوا اخبار این بخش از جهان به سرعت به همه جهان مخابره شد و خون بسیاری از مردمان را به جوش آورد. شاید بتوان در تاریخ سیاسی جهان برای مقاومت کوبانی و حضور گرو‌های گوناگون از سراسر دنیا در این جنگ را تنها کاتالونیا و شهر بارسلونا دانست که در 1936 در برابر نیروهای فاشیستی ژنرال فرانکو تا آخرین قطره خون جنگیدند. 

در این جنگ بزرگ همه نیروهای آزادیخواه از سراسر جهان برای کمک به مردم کاتالونیا بسیج شدند. جدا از هزاران داوطلب طبقه کارگر و نیروهای سوسیالیست و آنارشیست، چهره‌های فاخر قلمرو ادبیات و هنر نیز در آن حضور داشتند. از پیکاسو که سقوط شهر محبوبش را در تابلوی گرانیکا جاودانه ساخت، تا ارنست همینگوی و جرج اورول و پابلو نرودا و .... صدها چهره مشهور دنیای آن روز. 

شجاعت‌هایی که ماندگار می‌مانند

اما اگر کاتالونیا سقوط کرد و اسپانیا به دست فاشیسم فتح شد اما کوبانی بر داعش پیروز شد و این گروه را به رقه و موصل عقب راند. 

از همان ایام حضور نیروهای داوطلب خارجی چه در صفوف جنگجویان داعش و گروه‌های مسلح تروریستی دیگر و چه در صفوف مخالفان داعش و به ویژه کردها چشمگیر بوده است.

از گروه موتورسواران آمریکایی تا تفنگداران دریایی سابق آمریکا و افسران کانادایی و شهروندان آزادی‌خواهی که از سراسر اروپا برای جنگ علیه بربریت داعش به منطقه آمده بودند. 

شجاعت‌هایی که ماندگار می‌مانند

یکی از کسانی که خودش را از اروپا به کردهای سوریه رساند دختر کرد ایرانی‌تباری است که «جوانا پالانی» نام دارد. او که زاده‌ی پدر و مادری ایرانی در دانمارک است و 23 سال سن دارد اکنون به دانمارک بازگشته است. 

به گزارش العالم، داعش اعلام کرد به کسی که بتواند جوانا را بکشد، یک میلیون دلارجایزه خواهد داد. این در حالی است که وی پس از بازگشت به کشورش اکنون با مجازات 6 ماه زندان روبرو شده است.

دانمارک، شهروندان خود را ازسفر به هرکشور خارجی با هدف جنگ و درگیری، منع کرده و قانون شکنان را به مجازات تهدید کرده است.

وکیل جوانا اعلام کرده است نخستین جلسه محاکمه وی، سه روز دیگر برگزار می شود و احتمالا او به 6 ماه زندان محکوم خواهد شد.

شجاعت‌هایی که ماندگار می‌مانند

مجله دانمارکی "برلنسک" نوشت: پدر و پدربزرگ جوانا، از اعضای پیشمرگه بوده‌اند و او اصالتا یک کُرد ایرانی است که با خانواده اش در کودکی به کپنهاگ مهاجرت کرده است.

جوانا در مصاحبه با روزنامه نیویورک پست، گفت: کشتن داعشی‌ها خیلی آسان است. آنها خودشان را به سادگی به کشتن می دهند؛ اما سربازان سوری بسیار خوب آموزش دیده‌اند.

وی تاکید کرد در سال 2014 برای جنگ با داعش به سوریه رفته و در شمال این کشور به نیروهای دفاع مردمی کرد ملحق شده و 6 ماه بعد، به عضویت پیشمرگه در آمده است.

شجاعت‌هایی که ماندگار می‌مانند

اگر چه هنوز وضعیت سوریه و عراق به مرحله پایانی خود نرسیده است و نیمی از سوریه و عراق در کنترل مخالفان تروریست است اما پیشروی‌ها ادامه دارد و در کنار اخبار خون و خشونت و مرگ خبرهایی از جنس شجاعت این دختر کرد- ایرانی - دانمارکی از آلام و اندوه چیره بر فضای خاورمیانه می‌کاهد.

*سرویس بین‌الملل عصرپرس/ 1199*

پایان/
نام:
ایمیل:
* نظر: