اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۳۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - 15 June 2019
معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد:
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه به ازای هر یک میلیون نخ سیگار یک مرگ رخ می‌دهد گفت: سالانه ۵۵هزار مرگ به خاطر مصرف دخانیات در کشور رخ می دهد.

۵۵هزار مرگ به خاطر مصرف دخانیات در کشور رخ می دهدبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، دکتر علیرضا رئیسی‌ معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با دخانیات، گفت: اراده قوی  در کشور برای مبارزه با دخانیات وجود ندارد و یک مافیای بزرگ برای جلوگیری از مبارزه با این معظل اجتماعی وجود دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه بااشاره به شعار امسال هفته دخانیات،گفت: شعار امسال هفته دخانیات«اماکن بدون دخانیات حق شهروندی است» که متاسفانه این حق را از ما می گیرند و اماکن مانند قهوه خانه ها باید از شمول اماکن خصوصی خارج شوند.

وی در ادامه شعار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹ «اجازه ندهید دخانیات نفس شما را بگیرد» اعلام کردو  گفت: در این راستا و مبارزه با دخانیات مطالبه گری مردم جامعه برای جامعه ای عاری از دخانیات لازم است.

وی ادامه داد: سال ۹۳ برای بحث تنباکو معطر  ستاد مصوبه داشته که تنباکو های معطر تبلیغ است و خود باعث گسترش مصرف قلیان است و سال ۹۴ درخواست ممنوعت تولید دخانیات به وزارت صمت ابلاغ شد که وزارت صمت مهر ۹۵ ابلاغ کرده  و در عرض یک هفته این مصوبه لغو شد .

وی ادامه داد: سال ۹۶ به دیوان عدالت ارجاع داده شده که رای به اجرای این مصوبه داده شد اما تا کنون هیچ اتفاقی نیفتاده و این نشان از ضعف اجرای قانون است.

اختصاص ۱۶ میلیون دلار ارز دولتی به کاغذ سیگار

رییسی ادامه داد: ۱۶ میلیون دلار ارز دولتی به کاغذ سیگار اختصاص داده شده و ۱۰ هزار میلیارد تومان به تولید سیگار،علاوه بر آن نیز ارز نیمایی بالغ بر ۱۷۰ میلیون دلار به توتون اختصاص داده شده در حالی که تنها ۳۰ هزار میلیارد دلار با اختصاص کلیه هزینه ها به وزارت بهداشت بودجه داده شده که جای تاسف است.

وی افزود: در دنیا برای کنترل دخانیات مالیات بر مواد دخانی اعمال می شود اما در کشور ما بیشتر سیگار فروشی ها به صورت نخی و در جلوی مدارس می باشد که این خود باعث افزایش مصرف در بین جوانان و‌نوجوانان می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بیشتر دکه های روزنامه فروشی فروشنده سیگار هستند، گفت: فروش سیگار به کمتر از ۱۸ سال ممنوع است و قرار بود که به ۲۱۰ هزار اماکن فروش پروانه صادر شود که تنها ۴۰ هزار پروانه کسب کرده اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به ازای هر یک میلیون نخ سیگار یک مرگ رخ می‌دهد گفت:۸۴درصد مردم در کشور های در حال توسعه دخانیات مصرف می کنند

رئیسی در ادامه با بیان اینکه ۸۴ درصد مردم در کشور های در حال توسعه دخانیات مصرف می کنند،گفت: در پیمایشی که هر ۵ سال یکبار در کشور انجام می شود از سال ۹۵ تا کنون مصرف روزانه دخانیات ۱۰ درصد و دخانیات ۱۳ درصد می باشد که استان‌های مرکزی، آذربایجان غربی و البرز بیشترین مصرف دخانیات را دارند و بالای ۳۰ درصد مردان در این استان‌ها مصرف سیگار دارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه بیشتر مصرف قلیان را در استان‌های جنوبی مانند بوشهر، هرمزگان ، سیستان‌و بلوچستان و فارس دانست و گفت: خانم ها بیشترین مصرف کنندگان قلیان در این استان‌ها هستند.

کاهش سن مصرف قلیان در دختران

رییسی‌در ادامه گفت: در پیمایش که از بین نوجوانان ۱۳تا ۱۵ سال در مقطع اول و متوسطه و ۵۴ مدرسه کشور صورت گرفت متاسفانه از این تعداد ۱۰ درصد مصرف کننده مواد دخانی بودند که ۱۲/۹ درصد پسران و ۷/۷ درصد دختران بودند و علاوه بر آن نیز ۳/۴ درصد مصرف کننده سیگار ۱۱/۲ درصد مصرف کننده قلیان ، ۲۴/۹ درصد مواجه با مصرف دخانیات و ۳۸/۴ درصد مواجه با دخانیات در اماکن مسقف بوده اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۶۵ درصد مصرف کننندگان دخانیات سیگار مصرفی خود را از دکه ها، مغازه ها و دست فروشان تهیه می کنندافزود: حدود نیمی از این افراد راغب به ترک مصرف دخانیات بودند.

رییسی در ادامه با تقدیر از اطلاع رسانی رسانه در بحث کمپین ملی کنترل فشار خون گفت: نقطه قوت بسیج ملی کنترل فشار خون بحث اطلاع رسانی بوده و رسانه ها توانسته اند کمک شایانی به پیشرفت این کمپین کند.



خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: