اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۱۳۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 27 April 2019
معاون بهداشت وزارت بهداشت مطرح کرد :
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به بکارگیری ۲۲ هزار مراقب سلامت در رشته های مختلف علوم پزشکی در مراکز جامع سلامت و پایگاه های بهداشتی و درمانی کشور، گفت: حضور ماماها در این مراکز و پایگاه ها، نقطه قوتی برای افزایش کیفیت خدمات درمانی از جمله در حوزه مراقبت از مادران، مادران باردار و نوزادان است.

کاهش مرگ و میر مادران به دلیل افزایش کیفیت خدمات سلامت

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در مراسم بزرگداشت روز جهانی مامایی با بیان اینکه سالانه در کل دنیا حدود ۳۲۰ هزار مادر باردار به دلیل عوارض بارداری فوت می کنند، گفت: همچنین حدود ۲ میلیون نوزاد در کل دنیا از بین می روند.

 رییسی‌ افزود: در حال حاضر، تعداد مرگ و میر مادران باردار و نوزاد در کشور نسبت به‌گذشته کاهش یافته به طوری که مرگ و میر نوزادان در هر ۱۰۰ هزار تولد در گذشته، در حال حاضر  به کمتر از ۲۰ مورد رسیده است.

 وی در ادامه افزود: کاهش مرگ و میر مادران نیز به دلیل افزایش کیفیت مراقبت های مادران باردار و افزایش دسترسی به خدمات سلامت بوده است.

 معاون بهداشت وزارت بهداشت بر لزوم بازنگری در حوزه آموزش ماما تاکید کرد و گفت: نباید آموزش ماماها فقط در حوزه درمان محدود شود؛ چراکه می توان از پتانسیل ماماها در حوزه بهداشت هم استفاده کرد.

رییسی افزود: همچنین در حوزه آموزش ماما، باید نگاه آمایشی داشته باشیم و جذب پذیرش دانشجوی مامایی باید براساس نیاز هر منطقه باشد.

وی‌ تاکید کرد: یکی از اقدامات اساسی در این راستا باید بازنگری سیاست ها در حوزه مامایی باشد تا در نوشتن نسخه و خدمات پاراکلینیکی در حوزه مامایی نیاز به تایید پزشک نباشد. همچنین به منظور افزایش و تروبج زایمان طبیعی، باید از پزشک محوری به سمت ماماها برویم.

 وی با بیان اینکه باید زایمان طبیعی در ایمن ترین مکان انجام شود، تاکید کرد: باید تسهیلات زایمانی ایجاد کرد و آموزش های لازم برای ترویج زایمان طبیعی نیز ارائه شود.


خبرنگار: پروین مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: