اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۱۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - 27 January 2019
ملک زاده
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دومین علت مرگ و میر در کشور را سرطان دانست و گفت: هرساله ۱۱۰ هزار نفر مورد جدید سرطان در کشور مبتلا می شوند که ۵۶ هزار در سال منجر به فوت می شود اما نیمی از سرطان ها قابل پیشگیری است و با تشخیص زودهنگام می توان آن را کنترل کرد.

نیمی از سرطان ها قابل پیشگیری است

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در افتتاح همزمان ۷۵ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان ، گفت: سرطان در سال گذشته ۱۸ میلیون نفر سرطان مبتلا شده اند که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ به ۳۰ میلیون نفر در جهان برسد که در سال ۲۰۰۷در ایران ۳۸ هزار مرگ رخ داده است که ۱۶ درصد آن از سرطان بوده است .

ملک زاده در ادامه دومین علت مرگ و میر در کشور را سرطان دانست و گفت: هرساله ۱۱۰ هزار نفر  مورد جدید سرطان در کشور مبتلا می شوند که ۵۶ هزار در سال منجر به فوت  می شود .

معاون وزارت بهداشت ادامه داد: نیمی از سرطان ها قبل پیشگیری هستند و می توان از مرگ زود رس جلوگیری کرد.

ملک زاده در ادامه با اشاره به اینکه  ۳۴ درصد فوت در ایران زیر ۷۰ یال و ۱۱هزار نفر زیر ۵۹ سال هستند ،افزود: تماس های محیطی بیشترین علل سرطان است که سرطان مری در ایران حدود ۴۵ سال پیش به ازای هر ۱۰۰ هزارنفر ۱۰۰ نفر بوده که در حال حاضر به ۲۰ نفر رسیده ک بنا به شیوه زندگی نوع سرطان را تغییر می دهد.

معاون وزارت بهداشت در ادامه گفت: در سال ۲۰۳۰ از ۱۱۰ هزار سرطان به ۱۵۵ هزار افزایش خواهد یافت که افراد مسن بیشترین مبتلایان هستند .

وی رژیم غذایی نامناسب، چاقی ،عدم تحرک، مصرف مواد الکلی و مواد مخدر را علل بروز سرطان دانست و گفت: به طور کلی عوامل سرطلان به سه دسته مصرف دخانیات، عفونت ها و رژیم غذایی نامناسب تقسیم می شود.

ملک زاده در ادامه با بیان اینکه در ایران سوتغذیه نداریم بلکه مصرف غلط مواد غذایی داریم،گفت: ۳۵ درصد سرطان ها در ایران غذایی مصرفی اضافی ، چاقی  و ۹۰ درصد عدم تحرک کافی است .

وی ادامه داد: ۱۰ درصد ایرانیان بالای ۴۰ سال از مواد مخدر تریاک استفاده می کنند که خود این عامل مهمی در بروز سرطان می باشد.

وی گفت: ۳۴ مرکز تحقیقات سرطان در ایران وجود دارد که در این راستا نیز سالانه ۸۰۰ مقاله تحقیقی سرطان ارایه می شودو در سطح بین المللی نیز حرفی برای گفتن داریم.

به گزارش عصرپرس، ۷۵ مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطلان در ۴۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور و با پوشش جمعیتی ۲۵۰ شهر به صورت ویدیو کنفرانس و با حضور سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهره برداری رسید.

 

خبرنگار: پروین مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: