اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - 05 November 2018
سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد:
 سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با تلاش دانشمندان و تولید کنندگی داخلی سهم مواد اولیه و موثر دارو در ایران به 67 درصد رسیده که رکورد بی نظیر در دنیاست
سهم 67 درصدی مواد اولیه و موثر ایران در تولید دارو
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست هفتگی خود با اشاره به خودکفایی در تولید مواد اولیه دارو 98 درصد در تعداد و 70 درصد ریالی تولید داخل افزایش یافته گفت: سیاست وزارت بهداشت حمایت از تولید دارو های داخلی است، البته تولید دارو حمایت پزشکان را می طلبد تا با استفاده از تولید داخلی به تولیدکنندگان داخلی کمک کنند.

حریرچی در ادامه افزود:  آمار سال ١٣٩٥ حداقل ماده اولیه 54 درصد داروهای تولیدی در داخل، تولید ملی بود اما علی رغم مشکلات، تهدیدها و تحریم های اعمال شده در ماه های اخیر  در آخرین آمارها، سهم مواد اولیه و موثره ایرانی در تولید دارو به 67 درصد رسیده است که در نوع خود یک رکورد کم نظیر به شمار می آید.

حریرچی در ادامه به گرانی لبنیات در چند ماه اخیر اشاره کرد و گفت: میزان مصرف شیر شاخص توسعه اقتصادی، اجتماعی و افزایش رشد، پیشگیری از پیری زود رس و .. می شود و شیر تنها ماده ای شناخته شده است که رشد و ساخت و ساز بدن را انجام می دهد که متاسفانه سرانه مصرف مردم 190 گرم در روز است که از 250 گرم درروز فاصله دارد.

وی افزود: بر همین اساس، افزایش قیمت شیر ولبنیات و کاهش قدرت خرید مردم باعث افزایش پوکی استخوان، کاهش سن بروز پوکی استخوان و کاهش سرعت رشد استخوانی دانش آموزان می‌شود. از طرفی هم شکستگی خودبخودی و بدون ضربه و آسیب قابل توجه از عوارض مهم پوکی استخوان است. حدود ۵۰ هزار مورد شکستگی لگن مربوط به پوکی استخوان در کشور در افراد مسن به وجود می‌آید که عوارض و هزینه‌های قابل توجه به خانواده‌ها و کشور وارد می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت شدید شیر و لبنیات در مدت اخیر، ما از همه کسانی که در زنجیره تولید و عرضه شیر و لبنیات نقش دارند، درخواست داریم که علاوه بر نقش اقتصادی، به مسئولیت‌های اجتماعی خود هم در تامین شیر و لبنیات برای مردم عزیز کشورمان و تعیین قیمت این فرآورده‌ها توجه جدی کنند. از دستگاه‌های نظارتی درخواست داریم که با متخلفین افزایش قیمت شیر و لبنیات برخورد بسیار جدی کنند.

وی افزود: درخواست ما از خانواده‌ها این است که شیر و لبنیات را در اولویت انتخاب مواد غذایی خود قرار دهند. خانواده‌های با درآمد متوسط و بالاتر حتما با کاهش مصرف مواد غذایی چرب و پرکالری و شیرین، مصرف شیر و لبنیات را افزایش دهند. از مسئولین ذیربط نیز درخواست داریم که با افزایش قدرت خرید خانوارهای فقیر و آسیب پذیر و همچنین عرضه مستقیم و رایگان یا بسیار ارزان شیر و لبنیات

وی با تاکید بر ممنوعیت اکید و مطلق ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان جهت تهیه دارو و لوازم پزشکی در تمام بیمارستان‌های کشور اعم از دولتی و خصوصی و سایر بیمارستان‌ها، گفت: بیمارستان‌ها موظفند تمام داروها و تجهیزات مورد تجویز پزشکان شاغل مربوطه را مطابق لیست دارونامه اختصاصی بیمارستان، در داخل بیمارستان تامین کننند. همچنین هر گونه دریافتی خارج از صورت حساب رسمی بیمارستان و هر گونه دریافتی غیر از صندوق بیمارستان و بدون ارائه صورت حساب رسمی کاملا ممنوع است.

وی افزود: متاسفانه در بعضی از بیمارستان‌ها مواردی از این تخلفات دیده می‌شود، از مردم درخواست داریم هر گونه تخلف و یا هر شائبه تخلف در این زمینه هم در مورد بیماران خانواده خودشان و هم در مورد سایر بیماران را با صرف یک دقیقه وقت به تلفن ۱۹۰ اطلاع دهند. همکاران ما به طور شبانه روزی آماده پاسخگویی و پیگیری این موارد هستند و بعد ار اثبات تخلف، حداکثر برخورد قانونی انجام خواهد شد.

حریرچی در ادامه با اشاره به نزدیک شدن به سالگرد زلزله کرمانشاه گفت: ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالگرد فوت هموطنان‌مان در زلزله کرمانشاه، به برخی اقدامات انجام شده مهم در آن زمان که مورد تقدیر مجامع بین‌المللی و ثبت رکوردهای جهانی در خدمت‌رسانی به مردم در شرایط بحرانی شد و نیز اقدامات فعلی اشاره می‌کنم. اعزام ٧٣٥٠مصدوم کمتر از ۲۰ ساعت در شرایط قطع برق و تاریکی، استقرار شش بیمارستان سیار در کمتر از ١٥ساعت، انجام ١٩٨٠عمل جراحی در کمتر از سه روز، انجام موفق حدود ١٠٠عمل جراحی پیوند عضو از جمله اقدامات مهم انجام شده بود.

وی در این باره افزود: عدم وجود کمبود دارو و تجهیزات برای اولین بار با توجه به وسعت حادثه، عدم وجود کمبود خون و فراورده‌های خونی با توجه به تعداد مصدومین، کنترل کامل بیماری‌های واگیر، تعمیر کامل ۱۹۰ باب واحد بهداشتی درمانی آسیب دیده تا خرداد ماه امسال، ساخت ۴۵ باب خانه بهداشت و ۷ مرکز جامع سلامت جدید به همت خیرین که ۳۰ واحد آنها قابل افتتاح است و مابقی تا خرداد ۹۸ افتتاح خواهد شد نیز از جمله اقداماتی است که بعد از این حادثه صورت گرفت.

بهره‌برداری از بیمارستان سرپل ذهاب از اول آذر ماه

سخنگوی وزارت بهداشت، مقاوم سازی و بازسازی بیمارستان آسیب دیده سرپل ذهاب را از دیگر اقدامات انجام شده پس از زلزله سال گذشته کرمانشاه خواند و گفت: این بیمارستان از اول آذرماه بهره‌برداری خواهد شد و در این فاصله در بیمارستان موقت بانگر با ظرفیت بیشتر از تخت‌های قبلی شهرستان، خدمت رسانی انجام می‌شد.

وی افزود: تعمیر و بازسازی بیمارستان قصر شیرین نیز در حال اتمام است. همچنین شروع به احداث یک بیمارستان ۵۰ تختی توسط خیرین کاشان در سرپل ذهاب و یک بیمارستان ۹۶ تخته توسط خیرین و بانک‌ها در اسلام آباد غرب و ادامه ساخت بیمارستان ۳۲ تخته شهرستان ثلاث باباجانی و راه‌اندازی بیمارستان موقت در ثلاث باباجانی تا آخر آبان ماه از دیگر اقداماتی است که در کرمانشاه انجام شد.

تکذیب آلودگی سیب زمینی در سطح کشور

حریرچی در ادامه با اشاره به شایعه اخیر آلودگی سیب زمینی در یکی از استان های کشور،گفت: به طور مداوم تمام محصولات کشاورزی اصلی مانند  سیب زمینی  و پیاز  از نظر آلودگی بررسی می شوند و در آینده نیز با برنامه ریزی های صورت گرفته محصولات کشاورزی کشور شناسنامه دار می شوند.

وی افزود: به جرات  می توان این ادعا را داشته باشیم که استاندارد های داخل کشور حتی از اتحادیه اروپا نیز سختگیرانه تر است و مطابق استاندار های جهانی اعمال می شود.

سرانجام ۵۰۰میلیون یورویی که قرار است به سلامت تخصیص دهند

وی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی درباره‌ وضعیت ۵۰۰ میلیون یورویی که قرار بود از صندوق توسعه ملی برای جبران کمبود نقدینگی دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شود، گفت: در این زمینه آقای رئیس جمهور مستقیما نامه زدند و دفتر مقام معظم رهبری نیز پاسخ دادند. این ۵۰۰ میلیون یورو طبق توافقات با قیمت ارز نیمایی ارائه می‌شود و طبق مصوبه برای سازمان بیمه سلامت است و قرار است برای پرداخت بدهی‌های دارویی تجهیزات پزشکی و خدماتی این سازمان ارائه شود. اولویت اصلی در این زمینه با دارو و تجهیزات پزشکی است؛  به طوری که این اعتبار به ریال تبدیل شده و پرداخت‌ها انجام می‌شود.


لزوم تخصیص ۲۰۰ میلیون دلار به بخش دارو

وی افزود: معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز شب گذشته در این زمینه مصاحبه کاملی انجام دادند و نحوه ارائه آن را تشریح کردند. باید توجه کرد که در این باره کارشناسی‌های لازم انجام شده و مصوبه‌اش ابلاغ شده است و مطابق این مصوبه عمل می‌کنیم و امیدواریم در همین هفته پرداخت‌ها شروع شود. باید توجه کرد زمانی که بیمه پول واحدهای ارائه کننده خدمت را پرداخت کند، این واحدها پول شرکت‌های پخش و به همین ترتیب پول کارخانه‌های تولید دارو و کارخانه‌های مواد اولیه را می‌پردازند.  در عین حال درخواست کرده‌ایم که از یک میلیارد دلاری که برای کالاهای اساسی گذاشته شده، ۲۰۰ میلیون دلارش برای مواد اولیه دارویی مورد نظر قرار گیرد.

ماجرای خروج برخی داروهای شیمی درمانی از پوشش بیمه

ایرج حریرچی در در پاسخ به سوالی درباره‌ اظهاراتی مبنی بر خروج داروهای شیمی درمانی از شمول بیمه، گفت: به طور شفاف می‌گویم وزارت بهداشت مطابق قانون عمل می‌کند. طبق قانون و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مصوبات مجلس، داروی تولید داخلی که کیفیتش مورد تایید است، زمانی که وارد بازار می‌شود، واردات داروهای مشابه خارجی آن باید به حداقل و صفر برسد. بیمه‌ها هم وقتی که داروی داخلی مورد تایید مراجع علمی وجود دارد، آن را تحت پوشش قرار می‌دهند. متاسفانه در برخی از موارد برخی از مردم تصور اشتباهی دارند و فکر می‌کنند داروی خارجی بهتر از داروی داخلی است. این در حالی است که برخی داروهای خارجی حتی اگر مهر اروپایی هم خورده باشند، ساخت کشورهای درجه دوم و سوم است که به دلیل برخی از ملاحظات نمی‌توانیم اسم آنها را بیاوریم، اما سطحشان اصلا با کشور ما قابل مقایسه نیست.

حریرچی افزود: در این بین برخی از واردکنندگان و شرکت‌های خارجی هم بداخلاقی‌ها و بی‌اخلاقی‌هایی را انجام می‌دهند و با تجویزکنندگان رابطه‌ مالی برقرار می‌کنند،  وعده‌های مالی می‌دهند و به اسم دوره‌ آموزشی سفرهای خارجی برایشان ترتیب می‌دهند. متاسفانه تعداد اندکی از تجویزکنندگان هم با آنها همکاری و ادعا می‌کنند که داروی داخلی مناسب نیست. ایجاد چنین روابطی مناسب نیست و ما طبق قانون وظیفه‌ خود را نسبت به آنها انجام می‌دهیم. باید توجه کرد که اخیرا همان تعداد اندکی که کمبود دارویی در بازار وجود دارد، بیش از دو سومش داروهای خارجی است که مشابه ایرانی آنها هم در بازار وجود دارد.

حریرچی با بیان این که البته برخی از موارد استثنا هستند، گفت: بر همین اساس در برخی از موارد تا ۱۰ درصد هم اجازه ورود داروی خارجی مشابه داروی داخلی را می‌دهیم، اما به مردم اطمینان می‌دهیم که ما هم برای خود و خانواده‌هایمان از داروی داخلی استفاده می‌کنیم، زیرا به کیفیت دارو و دانش دانشمندان‌مان اعتماد داریم و کیفیت آنها در آزمایشگاه‌ها تایید می‌شود.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره‌ تیراندازی اخیر در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران گفت: متاسفانه سه مورد حادثه که دو موردش در دو بیمارستان مهم دولتی و یک موردش در بیمارستانی در شهرستان بوده است را شاهد بودیم. درست است که خشونتی که در محیط‌های بهداشتی و درمانی اتفاق بیافتد به دلیل فهم بالای مردم و مدیریت مناسب پزشکان و پرستاران، نسبت به سایر موارد کمتر است، اما یک مورد آن هم اضافه است و ما آن را محکوم می‌کنیم. متاسفانه در برخی از مناطق کشور درگیری‌هایی در سطح اقوام و یا بر سر مسائل کاری و غیره رخ می‌دهد و مجروح این درگیری را به بیمارستان می‌آورند و طبعا درگیری  را هم وارد بیمارستان می‌کنند. گاهی هم افرادی را می‌بینیم که عزیزان‌شان را از دست داده‌اند و به دلیل هیجانات با کادر درمانی برخورد نامناسبی انجام می‌دهند. این موضوعات قابل درک است، اما قابل قبول نیست.  

 

درخواست از نیروی انتظامی برای تغییر محل مداوای مجرمان مصدوم

وی افزود: به وضوح می‌گویم که ما توان مراقبت  فیزیکی و تامین نیروی انسانی به این اندازه برای حفاظت از بیمارستان‌ها را نداریم؛ یعنی نه توان مالی‌اش وجود دارد و نه اجازه قانونی‌اش؛ چرا که ما نمی‌توانیم باتوم داشته و مسلح باشیم. بر همین اساس از نیروی انتظامی می‌خواهیم همکاری بیشتری در این زمینه انجام دهد؛ چرا که حفظ سلامت پزشکان و پرستاران‌مان اولویت اصلی ما است به هر حال یک سری افراد مجرم که  جرایم سنگین دارند، برای درمان به محیط‌های عمومی بیمارستان آورده می‌شوند و سربازانی که تجربه بالایی ندارند از آنها حفاظت می‌کنند. این موضوع علاوه بر این که ظاهر نامناسبی دارد و موجب ناراحتی سایر بیماران و کارکنان بیمارستان می‌شود، خطرناک نیز هست.

حریرچی ادامه داد: در دو مورد دیدیم که در بیمارستان‌های ما تیراندازی کردند آن هم بیمارستانی که روزانه ۳۰هزار مراجعه دارد. در شهر دیگری که این اتفاق افتاد یکی از نیروهای ما مجروح شد. بنابراین انتظار داریم بیمارانی که جرایم سنگینی دارند، فقط در مراکز درمانی مربوط به زندان‌ها با حضور نیروهای نظامی آماده، خدمت دریافت کنند. ما هم آماده همکاری هستیم تا خدمات درمانی را به آنها ارائه دهیم. در تیراندازی که در بیمارستانی در تهران اتفاق افتاد، اگر به کسی آسیب وارد می‌شد، عواقب زیادی به دنبال داشت.

سیاست‌ آمریکا، سیاست تحریم‌های دردناک است

حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ نگرانی برخی از بیماران خاص مبنی بر کمبود داروهایشان در چند ماه آینده، گفت: طرف‌های خارجی ما دشمنی‌ها را به اوج رساندند؛ به طوری که نشریات بین‌المللی مانند گاردین، نیویورک تایمز، الجزیره، واشنگتن پست و حتی برخی هنرمندان خارجی، پزشکان خارجی و برخی از نشریات علمی معتبر به شرایطی که آمریکا سعی می‌کند برای دارو و تجهیزات پزشکی ایران ایجاد کند، اعتراض می‌کنند. آنها دروغ می‌گویند که دارو را تحریم نکردند، اتفاقا سیاست‌شان سیاست تحریم‌های دردناک است. در بسیاری از کشورها می‌بینیم که حکومت و مسئولان حکومتی را تحریم می‌کنند، اما در حال حاضر از آنجایی که هدف‌شان براندازی است، عمده سیاست‌هایشان ایجاد تحریم دردناک و مضیقه برای مردم است و همه توان‌شان را به کار برده‌اند.

وی افزود: باید توجه کرد که قسمت عمده داروهای مصرفی ما داخلی است و از طرفی روابط خوبی با برخی از کشورها داریم و کانال‌های خوبی ایجاد و نهادینه کرده‌ایم. از طرفی بر خلاف تحریم‌های دور قبل که به قول دکتر دستجردی یک تحریم داخلی هم داشتیم و ارز وزارت بهداشت را نمی‌دادند، اما دولت فعلی کاملا حامی است و ارز مورد نیاز  را از بهترین کانال در اختیار ما قرار داده و امیدواریم بدون مشکل این مسیر را طی کنیم. فردا انتخابات میان دوره‌ای آمریکا است و باید توجه کرد که افراد برنامه‌ریزتر و قوی‌تر از رئیس جمهور فعلی امریکا برای ایران دسیسه کردند، اما موفق نشدند؛ این بار هم شکست خواهند خورد.

 

آمادگی وزارت بهداشت برای ارایه خدمات به زائران امام رضا (ع)

وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به ایام پیش رو در روزهای پایانی ماه صفر، گفت: ما برای رسیدگی به زائران مشهد مقدس آمادگی‌های لازم را داریم و اقدامات‌مان را از چند روز پیش آغاز کرده‌ایم. عزیمت زائران از سمت خراسان شمالی و جنوبی آغاز شده و اوج آن در روزهای سه شنبه و چهارشنبه است. در عین حال هم خیرین و هم گروه‌های مختلف داوطلب و هم وزارت بهداشت آمادگی لازم برای ارائه کمک‌های بهداشتی و درمانی و مراقبتی به زائران را داریم و مشکلی وجود نخواهد داشت. در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اقدامات اصلی را انجام  می‌دهد.

 

آمارخدمات رسانی وزارت بهداشت به زائران اربعین حسینی

وی با اشاره به آمار خدمت رسانی در اربعین نیز گفت: در اربعین حسینی۹۰۰ دستگاه آمبولانس، ۱۰ دستگاه بالگرد اورژانس، ۳۵ اتوبوس آمبولانس، ۸۹ مرکز درمانی، ۹ بیمارستان سیار، ۵۶ کلینیک سیار، چهار دستگاه خودروی ارتباطات و بیش از ۱۰ هزار نیروی داوطلب درمانی اعزام شدند. همچنین ۱۷ هزار نفر از نیروهای سازمان اورژانس نیز در این مراسم خدمت رسانی کردند. در عین حال در هر ۴۰ کیلومتر در مرزهای شرقی و هر ۱۰ کیلومتر در مرزهای غربی یک دستگاه آمبولانس و در هر ۱۶ کیلومتر یک اتوبوس آمبولانس مستقر شده بودند و ۱۷ هزار و ۳۸۰ مورد بازدید از سوی کارشناسان بهداشت محیط انجام شد و هزار و ۴۶۴ کارت بهداشت ویژه اربعین صادر شد.

 وی افزود: در این ایام به ۲هزار و ۴۱۷ نفر بیمار عادی و ۶۱۷ نفر مصدوم حوادث ترافیکی خدمت رسانی شد و ۴۹ هزار و ۲۰۰ نفر نیز خدمت در محل دریافت کردند. همچنین خدمات فوریت‌های پزشکی به ۵۲ هزار و ۳۰۸ نفر ارائه شد و ۵۰۳ عمل جراحی نیز صورت گرفت. همچنین به ۷ هزار و ۱۰۰ نفر اتباع خارجی نیز خدمت رسانی شده و آموزش‌های بهداشت فردی و خود مراقبتی به ۲۲۰ هزار از زائران در زمان خروج از کشور ارائه شد.

 

۴۰ درصد تخت‌های بیمارستان‌های خصوصی خالی است

حریرچی در ادامه صحبت‌هایش با بیان این که بیمارستان‌های خصوصی نیز در کنار بخش دولتی قسمت عمده‌ای از خدمات را ارائه می‌دهند، گفت: اما نزدیک به ۴۰ درصد تخت‌های این بیمارستان‌ها خالی است؛ دلیل اصلی خالی بودن این ظرفیت، عدم توانایی مردم برای تامین هزینه‌های مربوطه و عدم تمایل بخش خصوصی به پایین آوردن قیمت‌های این ظرفیت خالی است. باید توجه کرد که این تخت‌ها جزئی از سرمایه‌ ملی کشور هستند و باید بتوانیم از آنها استفاده بهینه کنیم. از طرفی در کشور همه هزینه‌ها تا حدودی افزایش یافته است. البته خود بخش خصوصی هم مدعی افزایش دستمزد نیست، اما درخواست دارد که در حوزه هتلینگ و اجزاء فنی در جاهایی که دچار افزایش هزینه شده، تعرفه‌هایشان اصلاح شود.

 

استفاده ۸۰ درصد مراجعان بیمارستان‌های خصوصی از بیمه تکمیلی

حریرچی با بیان این که ۸۰ درصد بیمارانی که در بیمارستان‌های خصوصی بستری می‌شوند، از بیمه تکمیلی استفاد می‌کنند، گفت: این استفاده از طریق دو مکانیزم انجام می‌شود؛ یک روش این است که خود بیمارستان با بیمه تکمیلی قرارداد دارد و یا این که به بیمار فاکتور می‌دهد تا بیمار پولش را از بیمه تکمیلی دریافت کند. به همین دلیل باید در قیمت‌گذاری‌ها به این موضوع توجه کرد. از طرفی طبق قانون، بیمه‌های تکمیلی مجاز به ارائه خدمت در بسته‌ بیمه پایه نیستند؛ در حالی که بیش از ۹۰ درصد خدماتی که بیمارستان‌های خصوصی به بیمه‌های تکمیلی می‌دهند در قالب بسته‌ بیمه پایه قرار دارد و بیمه‌های تکمیلی عمدتا تفاوت تعرفه خصوصی و دولتی را جبران می‌کنند. از طرفی برخلاف قانون برخی از دستگاه‌ها از منابع عمومی برای بیمه‌های تکمیلی استفاده می‌کنند که این اقدام خلاف مصرح قانون است.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ بیمه‌های تکمیلی گفت: بیمه‌های تکمیلی از بدو تاسیس در حوزه‌ درمان در اکثر موارد ضررده بوده‌اند و ضریب پرداخت خسارت‌شان نسبت به حق بیمه دریافتی به مدت بیش از ۱۰ سال، بالاتر از یک بوده است که اگر هزینه‌های سرباری را هم به آن اضافه  کنیم ضریب خسارت‌شان بیشتر می‌شود. این در حالی است که بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت قسمت زیادی از بیمارانی که دارای بیمه تکمیلی بودند به دلیل افزایش خدمت رسانی و افزایش کیفیت خدمات در بخش دولتی به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کردند و بیمه‌های تکمیلی هم تصمیماتی گرفته و شرایط پرداخت‌شان را سخت‌گیرانه کردند. در همان زمان جلساتی را با وزیر وقت اقتصاد و رئیس بیمه مرکزی برگزار کردیم. باید توجه کرد که ضرر بیمه‌های تکمیلی نسبت به گذشته کمتر شده و انتظار داریم آنها کمک بیشتری به بخش دولتی خصوصا در حوزه‌ تخت‌های وی آی پی انجام دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ کمبودهایی مانند دستکش یا سایر ملزومات پزشکی با توجه به تحریم های آمریکا، گفت: شرایط تحریم آن طور نیست که بگوییم بی تاثیر است و هم تحریم‌های خارجی و هم مشکلات داخلی وجود دارد. در چند ماه نخست بعد از اعلام تحریم‌ها توسط آمریکا، مشکلات‌مان قابل توجه بود و بالاخره برخی از وارد کنندگان و تولیدکنندگان همراهی لازم را چه در زمینه دارو و چه در زمینه‌ تجهیزات انجام ندادند و انتظار داشتند مانند سال‌های قبل افزایش قیمت بدون توجه به قیمت تمام شده اتفاق افتد تا بتوانند در شرایط تحریم استفاده کنند. در حالی که باید با اقتصاد ملی همراهی می‌کردند. البته اکثر تولیدکنندگان دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی همکاری خوبی داشتند و بعد از شوک اولیه‌ای که پیش آمد وضعیت‌مان در اکثر کالاها به حد طبیعی و نرمال رسید، البته همیشه در حد زیر یک تا ۱.۵ درصد کمبود وجود دارد.

 

علت کمبودهای کاذب دارویی

حریرچی ادامه داد: در حال حاضر موضوعی که هم از سوی مردم  و هم از سوی ارائه کنندگان خدمت می‌بینیم این است که به دلیل جو روانی که دشمن تشدید می‌کند، سعی می‌کنند دارو را گرفته و آن را نگه دارند. این رفتار چندان درست نیست و کاملا مضر است و منجر به بروز کمبود کاذب می‌شود. ما در برخی از اقلام و ملزومات مصرفی مانند شیر خشک به اندازه مصرف سه ماه توزیع می‌کنیم، اما می‌بینیم در عرض پنج روز تمام می‌شود؛ علت این موضوع این است که افراد میخواهند این کالاها را ذخیره‌سازی کنند. مردم مطمئن باشند در این شرایط تغییر جدیدی به وجود نمی‌آید و آمریکا نمی‌تواند فشار بیشتری وارد کند؛ چرا که هر هنری که در چنته داشته رو کرده است. در حال حاضر شرایط ما نرمال است و وابستگی‌مان به مواد اولیه دارویی به ۳۳ درصد کاهش دادیم و مردم نگران نباشند.

 

همه‌ بیمه‌ها باید تحت پوشش این سازمان باشند

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره‌ ارزیابی روابط وزارت بهداشت و وزارت رفاه در دوره‌ جدید، گفت: در ابتدا از کمک‌هایی که وزرای رفاه سابق و سرپرست سابق این وزارتخانه انجام دادند، متشکریم. از طرفی با توجه به سوابق دکتر شریعتمداری و دیدگاه‌هایشان و مصاحبه‌هایی که انجام داده‌اند و اظهاراتی که کرده‌اند، نوید رابطه‌ای بسیار بهتر از گذشته را می‌دهد و در وهله اول تاکید کردند بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی باید پرداخت شود و اعلام کردند که وظیفه‌ اصلی وزارت رفاه و بیمه‌های زیر مجموعه‌شان خدمت رسانی به مردم و افزایش محافظت مالی از افراد تحت پوشش است که باید به نحو بهتری انجام شود و امیدواریم همکاری‌های لازم انجام شود.

وی افزود: در عین حال بحث تجمیع بیمه‌ها هم چیزی به جز اجرای قانون نیست و ما هم  انتظاری جز اجرای قانون نداریم. قانون برنامه پنجم توسعه در این مورد حکم تاسیسی داده است که سازمان خدمات درمانی به بیمه‌ سلامت تبدیل شد و همه‌ بیمه‌ها باید تحت پوشش این سازمان باشند. در قانون برنامه ششم هم تاکیدات متعددی به وحدت رویه، ایجاد پرونده الکترونیک و نظام ارجاع با هدایت سازمان بیمه سلامت اتفاق افتاده است. ما مذاکراتی داشته‌ایم و زمانی که این صحبت‌ها به یک استراتژی خوب برسد، آنها را اعلام می‌کنیم.

 

ممنوعیت صادرات تجهیزات پزشکی برای شرکت‌هایی که ارز دولتی می‌گیرند

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره‌ ممنوعیت صادرات تجهیزات پزشکی نیز گفت: این ممنوعیت برای شرکت‌هایی است که به آنها ارز یارانه‌ای ۴۲۰۰ تومانی می‌دهیم. از طرفی سیاست ما توسعه صادرات است و هدف گذاری‌مان در این زمینه صادرات سالانه ۲۴۰ میلیون دلار برای تجهیزات پزشکی است. در زمینه دارو هم افزایش صادرات خوبی را پیش بینی کرده‌ایم، اما در جایی که از ارز دولتی استفاده می‌شود باید برای صادرات‌شان از ما مجوز بگیرند؛  چرا که ماموریت این شرکت‌ها کماکان تامین نیازهای مردم ایران است و برای ما چیزی مهم‌تر از سلامت ایرانیان نیست. بر خلاف برخی صنایعی که در بازارهای کشورهای همسایه با قیمت مناسب‌تر کالاها را تامین می‌کنند ما معتقدیم راه توسعه اصلی منابع دارویی و تجهیزات پزشکی فقط از صادرات می‌گذرد. به عنوان مثال صنایع دارویی ما سه تا چهار برابر میزان مصرف کشور ظرفیت تولید دارو دارند که راه توسعه آن صادرات است و ما از آنها حمایت می‌کنیم. توسعه صادرات علاوه بر ارزآوری و اشتغال می‌تواند قیمت‌ها را مناسب‌تر و تولید را مقرون به صرفه کند.

 
خبرنگار:  پروین مرادی 
نام:
ایمیل:
* نظر: