اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۰۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - 04 November 2018
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه؛
سرپرست مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی قوه قضاییه گفت: گمنام بودن شبکه های مجازی تهدیدی برای دنیای واقعی است که موجب سوء استفاده از آن می شود.

گمنامی شبکه های مجازی تهدیدی برای دنیای واقعی

به گزارش عصرپرس به نقل از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، فرزاد جلیلیان در نشست کمیته تخصصی پیشگیریزار آسیب های فضای مجازی و جرایم نوپدید، افزود: گمنامی و مجهول بودن از شرایط و موقعیت هایی است که شبکه های اجتماعی سیار و تحت وب برای کاربران خود به ارمغان آورده است؛ مساله ­ای که برای عده­ ای ارزش خاص خود را دارد چون در پشت پرده این هویت جعلی آنچه را می­ خواهند بدست می­ آورند و از این موقعیت سوء استفاده می کنند و جرم ­های متعددی را مرتکب می ­شوند.

وی اضافه کرد: در شبکه ­های مجازی فیس بوک، توئیتر، اینستاگرام و تلگرام بسیاری از آنان فاقد هویت هستند و تصویر پروفایل آنان عکس­ های غیرواقعی یا بدون عکس است و همین گمنامی فضای مجازی موجب  وقوع جرائم می ­شود.جلیلیان فعالیت در فضای مجازی را به مثابه تیغ جراحی دانست که با آن می­ توان جان انسان ها را نجات داد و هم اینکه درصورت عدم استفاده صحیح، تهدیدی برای جان انسان­ ها خواهد بود.

سرپرست مرکزمطالعات اجتماعی و جرم ­شناسی معاونت اجتماعی قوه قضاییه، رویکرد کمیته تخصصی پیشگیری از آسیب ­های فضای مجازی و جرایم نوپدید را ایجابی عنوان و تصریح کرد: در این کمیته به دنبال تولید محتوا و در عین حال محتوی پیشگیرانه هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش جرم­ شناسی را موضوعی میان رشته ­ای توصیف کرد و افزود: جرم­ شناسی به یک رشته خاص از علوم برنمی­ گردد بلکه علم میان رشته ­ای است که ترکیبی از جامعه شناسی، روانشناسی، علوم قضایی، جزایی، مردم شناسی و حتی مباحث مربوط به حوزه سلامت اشخاص است.

جلیلیان در پایان به شأن تأسیس شورای بررسی‌های استراتژیک( اتاق فکر) و هیئت های اندیشه ورز در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به منظور بسترسازی تولید فکر، مدل یابی و الگوسازی چندلایه‌ای متناسب با نیاز معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با رویکرد پیش نگر پرداخت.


نام:
ایمیل:
* نظر: