اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۱۰۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - 21 October 2018
وزير بهداشت:
وزیر بهداشت با بیان این که در حال حاضر، ٢٠٠ هزار دانشجو در ٦٠ دانشگاه علوم پزشكي در حوزه هاي مختلف مشغول تحصيل هستند، گفت: در آستانه چهلمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي، كارنامه اي بسيار درخشان در حوزه علوم پزشكي داریم كه اين كارنامه درخشان مرهون زحمات اساتيد، بزرگان و مديراني است كه در طول اين چهار دهه از خود به يادگار گذاشتند.

دانشگاه، منشا تمام تحولات استبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس از وبدا، سید حسن هاشی در اجلاس معاونين آموزشي دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور با تاکید براین که دانشگاه، منشا تمام تحولات است، به طوري كه امام خميني (ره) و رهبر بزرگوار انقلاب اسلامي نیز بر آن تاكيد داشته اند، تصریح کرد: دانشگاه در دوران انقلاب اسلامی و در دهه اول بعد از آن، گرفتار مسائلي نظير پاسداري و حفاظت از ارزش هاي انقلاب به ويژه مديريت جنگ و دفاع مقدس و مقابله با گروه هايي بود كه دانشگاه را يكي از پايگاه های اصلي خود قرار داده بودند، چراكه دانشگاه هميشه مورد طمع جريانات سياسي بوده و خواهد بود.

 هاشمی افزود: در دهه دوم بعد از انقلاب اسلامي نيز تمام تلاش ها بر گسترش زيرساخت ها و توسعه آموزش عالي در حوزه علوم پزشكي گذاشته شد كه ثمره آن را در دهه سوم بعد از انقلاب مشاهده كرديم و در دهه سوم، ايران توانست با رشد اعجاب انگيزي در مقايسه با ساير كشورهاي جهان در حوزه علوم پيشرفت داشته باشد و موقعيت هاي خوبي را در سطح بين المللي كسب كند.

وزیر بهداشت با بیان این که برخي از دوستاني كه تحليل دقيقي ندارند، بحث مقاله نويسي را به عنوان كم كاري دانشگاه يا توجه شكلي به موضوع پژوهش مطرح مي كنند، افزود: این مساله كاملا اشتباه است، به هرحال از دل پژوهش هاي نظري، راهبردهايي بيرون آمد كه حاصل آن پيشرفت ايران در حوزه صنعت، علوم جديد و حوزه هايي بود كه ثروت آفرين هستند.

هاشمی با بیان این که در دهه چهارم نيز، موضوع خلق ثروت، فناوري، ماموريت محور شدن دانشگاه ها، شركت هاي دانش بنيان، فعاليت و توليد محصول مورد توجه قرار گرفت، افزود:  در حال حاضر، بيش از ١٠٠٠ شركت دانش بنيان وجود دارد كه بخش قابل توجهي از بازار به ويژه در حوزه دارو و تجهيزات پزشكي را برعهده دارند، بنابراين مي توان گفت که در كارنامه درخشان حوزه علوم پزشكي، همه شركت داشته اند.

یکی از مشکلاتی که امروز در آموزش عالی وجود دارد، کمّی گرایی است

وزیر بهداشت با تاکید براین که اساس و پایه این فعالیت‌ها سال‌ها پیش توسط اساتید بزرگ علوم پزشکی گذاشته شد که ما نیز این مسیر را ‏دنبال می‌کنیم، گفت: اگر بخواهیم آموزش پزشکی را با آموزش عالی در رشته‌های دیگر مقایسه کنیم، می بینیم که فعالیت‌ها در این حوزه قابل ‏تقدیر هستند.

 هاشمی با اشاره به این که یکی از مشکلاتی که امروز در آموزش عالی وجود دارد، کمّی گرایی است، افزود: این مسئله به ویژه در رشته‌ های غیر علوم پزشکی ‏برای برخی از علوم مادر مصیبت آفرین شده است.

وزیر بهداشت افزود: برخی می‌گویند همه سراغ رشته‌های پزشکی می‌آیند، زیرا این رشته ها پول ساز هستند، اما این طور نیست. بالغ بر چند صد ‏مرکز آموزشی در کشور وجود دارد که بدون نظارت در حوزه آموزش مداخله می‌کنند، اما در حوزه آموزش پزشكي تعداد اين مراكز به اندازه انگشتان دست هم نيست.

یکی از دلایل گرایش به حوزه پزشکی، اعتبار ‏اجتماعی جامعه پزشکی است

 هاشمی  با بیان این که یکی از دلایل گرایش به حوزه پزشکی، به جز مسائل اقتصادي، اعتبار ‏اجتماعی جامعه پزشکی است، افزود: بنابر این باید از تمام افرادی که از این رشته‌ها حراست کردند، تشکر کرد.

وزیر بهداشت افزود: در پنج سال گذشته معاونت آموزشی وزارت بهداشت، اقدامات با ارزشی انجام داد و بنیانگذار اموری بود که اگر ادامه پیدا کند و ‏مراقبت شود می‌تواند آموزش پزشکی را به قله‌های پیشرفت در این حوزه برساند.

 هاشمی ادامه داد: البته بايد از شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز ممنون باشيم، چراكه بخشي از زمينه پيشرفت علوم پزشكي را فراهم كرد. زماني كه طرح آمايش سرزميني در علوم پزشكي را مصوب كرد، ١٠ منطقه را در كشور تشكيل داديم و همه آموزش ها را در قالب اين ١٠ منطقه انجام داديم و تمام برنامه هاي آموزشي براساس آن شكل گرفت.

وزیر بهداشت افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی برخلاف سایر رشته‌ها به این سمت حرکت کردند که به تعداد نیاز کشور، داروساز ‏و پزشک و پرستار تربیت کنند.

در آموزش پزشکی به کیفیت توجه می‌شود

 هاشمی با بیان این که یکی از مشکلاتی که فارغ التحصیلان آموزش عالی دارند، بیکاری است، گفت: علت این موضوع ‏این است که در بخش اقتصادی زمینه سازی دقیق و لازم صورت نگرفته و از طرفی تربیت دانشجویان آموزش عالی ماموریت محور ‏نیست. برای مثال باید دستگاه اقتصادی یا برنامه ریزی سفارش بدهد که در چه رشته‌هایی نیازمند متخصص است تا دانشجویان در همان زمینه تربیت ‏شوند.

وزیر بهداشت ادامه داد: اعتباربخشی دانشگاه‌های علوم پزشکی نشان می‌دهد که در آموزش پزشکی به کیفیت توجه می‌شود. در این بخش نباید ‏کوتاهی شود. از طرفی باید روی ظرفیت‌ها نیز حساس بود.

دانشگاه مجازي در آينده علوم پزشكي كمك كننده است

 هاشمی با بیان این که، طبق گزارش سازمان سنجش، امسال، ١٠٠ درصد ظرفيت ها رعايت شده است، افزود: در حوزه دانشگاه آزاد نيز  وزارت بهداشت مقررات را زير پا نمي گذارد و ظرفيت ها قابل تغيير نخواهد بود. معتقد هستم سختگيري ها به معني رعايت استاندارد بايد در هر دو بخش انجام شود.

وزیر بهداشت افزود: يكي از اقدامات خوب در اين دوره راه اندازي سنجش بود و در مورد برگزاری آزمون ها، برخلاف اينكه ممكن است برخي افراد روش هاي برگزاري آن را تخطئه كنند، اما بسيار ضروري است. معتقد هستم بايد آزمون ها را در قالب مناطق و دانشگاه ها برگزار کرد و در ستاد به جز سياستگذاري و نظارت، اقدامي صورت نگيرد .

 هاشمی ادامه داد: در ستاد، درمورد ميزان تمركزگرايي و تمركززدايي اختلاف نظر وجود دارد.، اما نبايد مسير را فراموش كنيم و آزمون ها بايد با رويكرد تمركززدايي و در دانشگاه ها انجام شود. درحال حاضر، این آزمون ها در مناطق انجام مي شوند كه نتیجه مطلوبی داشته است.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که،در برگزاری آزمون ها باید به سمتي برويم كه كشورهاي پيشرفته آزمون هاي خود را برگزار مي كنند، افزود:  يكي از اقدامات بزرگ در اين دوره، راه اندازي سنجش، آزمون الكترونيك و دانشگاه مجازي است.

 

 هاشمی با بیان این دانشگاه مجازي در آينده علوم پزشكي كمك كننده است، گفت: البته در حرفه علوم پزشكي، مهارت، بخشي از دانش عملي محسوب مي شود و بايد مراقب بود تا بيسوادي مدرن كه محصول پيشرفت تكنولوژي است توسعه پيدا نكند و علاوه بر دانش نظري، مهارت نيز، آموزش داده شود.

وزیر بهداشت با اشاره به این که، در ابتدای انقلاب، تعداد دانشجویان پزشکی 600 نفر بود و در حال حاضر حدود 8 هزار و 500 دانشجوی ‏پزشکی تربیت می‌شوند، اظهار داشت: بنابراين، اينكه مراقبت شود در مهارت آموزي حداقل ها را دريافت كرده اند، مهم است، چراكه رشته پزشکی با جان مردم سر و کار دارد و هر چه بیشتر ‏سختگیری شود، مردم حمایت بیشتری می‌ شوند و البته رشته های مهندسی نیز، با جان مردم سر و کار دارد و باید به کیفیت آن هم، توجه کرد.

 هاشمی با تاکید بر این که ماموریت ‏محور کردن دانشگاه‌های علوم پزشکی کار بسیار ارزشمندی بود که انجام شد، گفت: راه اندازي مركز ملي راهبردي آموزش عالي نيز از جمله اقدامات مهم و يادگار اين دوره است.

قلب تحول حوزه سلامت، معاونت آموزشي است

وزیر بهداشت با تاکید براین که  قلب تحول حوزه سلامت، معاونت آموزشي است، گفت: بنابراين در حوزه آموزش پزشكي مي شود براي سلامت مردم اقدامات با ارزشی انجام داد و برعكس مي توان به گونه اي عمل كرد كه مردم دچار دردسر و مشكل شوند.

 هاشمی افزود: به نظر مي رسد كه لازم است در ساختار وزارت بهداشت بازنگري شود، يكي از آرزوهاي من بود كه يك سازماني داشته باشيم و آموزش، پژوهش و مسائل دانشجويان در آن متمركز شود و عمده تمركز روسا و مديران آن بر حوزه آموزش باشد به اين معني كه روساي دانشگاه ها نبايد بر مديريت بيمارستان ها متمركز باشند.

 وزیر بهداشت ادامه داد: چنانچه اين تغييرات در ساختار در اين دوره عملي شود، خوب است وگرنه اين روند ادامه خواهد داشت و همچنان وزيرها مي آيند و سال اول با سيستم آشنا مي شوند و يك سالی هم آماده رفتن مي شوند و دو سال مابين اينها نيز در فضاي سياست زده كشور عملا نمي توان اقدامات كلان انجام داد.

 هاشمی با اشاره به این که هزینه های آموزش عالي بسیار گران تمام می‌شود، افزود: براي برخي رشته ها دوره هاي طولاني ضرورت ندارد، از طرفي باید برخی رشته‌ها در قالب تخصص آورده شوند.

وزیر بهداشت با بیان این که در مناطق دور دست و ‏محروم با کمبود نیروی متخصص مواجه هستیم، افزود: اگر نسبت دانشجو با متخصص را مقایسه کنیم، قابل مقایسه با کشورهای همجوار ‏نیست. با وجود این که در این دوره 30 درصد از ظرفیت ها افزایش یافته است .

يكي از فرصت هايي كه بايد از آن استفاده كرد، بومي گزيني است

 هاشمی با تاکید براین که يكي از فرصت هايي كه بايد از آن استفاده كرد، بومي گزيني است، افزود: برخي اوقات انسان تصور مي كند با وجود اينكه قوانين رعايت شده، اما انساني رفتار نشده است، برای مثال، پزشكي كه سال ها درس خوانده، بايد در غرب كشور طرح بگذراند و همسرش در شرق كشور طرح بگذارند، راهي براي اين موضوع هم وجود ندارد و قانونگذار نيز سعي كرده بين بد و بدتر، بد را انتخاب كند، چراكه به هرحال مردم به خدمات درماني نياز دارند و نمي توان به خاطر طرح پزشكان، مردم را ناديده گرفت، تنها راه حل اين مشكلات، بومي گزيني است و مردم در مناطق محروم چه گناهي كرده اند كه بايد هر يك سال و نيم، پزشك جديدي را با حداقل تجربه مشاهده كنند.

 

وی افزود: بايد ظرفيت ها تغيير كند تا مشكلات كمتر شود، به گونه اي كه مشكلات مردم مناطق محروم مرتفع شده و مدت طرح نيز كاهش پيدا كند و طرح فقط براي كسب مهارت بيشتر در نظر گرفته شود و طول دوره هاي آن كاهش پيدا كند و اين مشكل يك بار براي هميشه حل شود.

وزیر بهداشت علت ادغام آموزش پزشكي در وزارت بهداشت را تربیت جامعه نگر دانشجوبه و استفاده از این بستر بیان کرد و گفت: در مورد طرح، تنها راه، بومي گزيني است و در تصمیم‌ گیری‌ های حوزه وزارت بهداشت و آموزش باید منافع مردم را بر منافع عده‌ای ترجیح بدهیم و تمامی سیاستگذاری ‌ها و اقدامات ما در این عرصه با توجه به مصالح عمومی جامعه و منفعت مردم اتفاق بیفتد.

 هاشمی تاکید کرد : دانشگاه‌ ها باید تکلیف افرادي را که از سهمیه بومی استفاده می‌کنند، در حوزه محل خدمت، مشخص کرده تا این افراد بتوانند زندگی خود را براساس آن تنظیم کنند. اگرچه میزان امکانات و بودجه برای این امر لازم است،‌ اما دانشگاه‌ها باید بتوانند در مورد نیازهای دو یا سه سال آینده مناطق، پیش‌بینی داشته باشند.

وزیر بهداشت با بیان این که دشمنان كشور برای رسیدن به اهداف خود دانشگاه ‌ها را مدنظر قرار داده‌اند، گفت: تمامی اهداف و برنامه ‌های دشمنان تا به امروز، با شکست مواجه شده است و آنها آرزوهای خود در مورد ملت ایران را به گور می‌ برند، اما باید توجه داشته باشیم یکی از کانون‌ هایی که آنها مدنظر قرار دارند، دانشگاه ‌ها هستند و ما نباید با توجه به اینکه از بیرون نیز با فشار مواجه هستیم، از درون، خود برای این مراکز مشکلاتی را ایجاد کنیم و این مشکلات نیز با دامن زدن به توقعات، بیشتر می‌شود و توقعات ما نباید بیشتر از توان باشد.

بايد منافع مردم را در نظر بگيريم

 هاشمی گفت: در اين دوره كه فرصت شده تا براي مردم كار كنيم، بايد منافع آنها را در نظر بگيريم. درعين حال، همكاران طرحي ما نيز جزو مردم هستند، اما اگر قرار باشد براي مردم مناطق محروم، امكانات درماني فراهم كنيم و فلان رشته يا گروه، اين موضوع را در تعارض منافع خود ببيند، بايد چه كرد؟ قطعا بايد منافع مردم را در نظر گرفت و اين تعارض منافع براي معاونين آموزشي نيز اتفاق خواهد افتاد و اگر نتوانند راه خود را مشخص كنند، به دردسر خواهند افتاد و مجبور مي شوند سيستم را همینگونه نگه دارند و تحويل نفر بعدي بدهند.

وزیر بهداشت خطاب به معاونین آموزشی تصریح کرد: شما بايد در مواقعي كه نيازاست محكم بايستند و هزينه اش را بپردازند، چنانچه قرار باشد به همه بله بگويند تا آخركار بايد همين روند را ادامه دهند و كسي هم قدر نخواهد دانست.

 هاشمی با بیان اینکه علاوه بر تغيير ساختار، بايد در مورد كوتاه شدن دوره طرح ها، رشته هاي بين رشته اي و بيكاري نيز فكر جدي شود، افزود: يكي از مشكلات ما در كشور بيكاري است، ضمن اينكه مي توان در حوزه علوم پزشكي ٢٠ تا ٤٠ هزار شغل ايجاد كرد، اما تصميم گيري در مورد آن جايي اتفاق مي افتد كه عده اي مخالف هستند. چنانچه كمبود برخي رشته ها احساس شود و نیاز باشد در مورد آن تصميم گيري شود، نبايد اختيارات دست عده اي باشد كه مخالف هستند.

شرايط امروز كشور متفاوت تر از سال هاي قبل است

وزير بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور خاطر نشان کرد: شرايط امروز كشور متفاوت تر از سال هاي قبل است، بنابراین بايد مراقب باشيم تا بهانه دست دشمن ندهيم. در حوزه آموزش نيز معاونين آموزشي بايد دقت كنند كه به توقعات دامن نزنند، چراكه هدف دشمنان نيز ايجاد توقع در جامعه و محيط هاي علمي است. ايجاد توقعات در جامعه به معني افزايش نارصايتي است.

 هاشمی افزود: درحال حاضر، بحث ايران و يكپارچگي ايران مطرح است و مسائل فراتر از آن است كه عده اي با ديد ساده به آن مي نگرند، البته ناكارآمدي بعضي از بخش ها را كتمان نمي كنم، اما با توجه به شرايط كنوني كشور بايد مسایل را به اصلي و فرعي تقسيم كرد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه برخي از گروه هاي پزشكي شرايط كشور و مصلحت ساير گروه هاي پزشكي را در نظر نمي گيرند و فقط منافع خود را درنظر دارند، عنوان کرد: از انجمن ها، سازمان نظام پزشكي و دانشگاه هاي علوم پزشكي تقاضا دارم كه سعي كنند تا خطا نكنيم. خطاي ما در حافظه تاريخي خواهد ماند و هزينه هاي كشور را افزايش خواهد داد.

دشمنان براي حوزه دارو، تجهيزات پزشكي و خدمات پزشكي برنامه دارند

 هاشمی گفت: دشمنان براي حوزه دارو، تجهيزات پزشكي و خدمات پزشكي برنامه دارند و اگر دقت كنيم نمود اين موضوع در سايت ها و شبكه هايي كه خارج از كشور فعاليت دارند، مشهود است و يكي از مواردي كه مي توان در مردم نارصايتي ايجاد كرد، همين حوزه دارو و تجهيزات پزشكي است. ضمن اينكه بايد دقت كنيم تا اشتباهات را تكرار نكنيم، از طرفي بنا بر بي اعتماد كردن است. اگر دستگاهي بي اعتبار شد، حرف ها و اقداماتش مورد قبول واقع نمی شود.

وزیر بهداشت دراین خصوص ادامه داد: متاسفانه يكي از كارهايي كه در اين چندسال انجام شد، تخريب افرادي است كه مرجعيت دارند كه جامعه پزشكي نيز از آن جمله است و زماني كه اعتبار اين افراد نزد افكار عمومي تخريب شود، هر شايعه اي را مي توان به خورد جامعه داد.

 هاشمی در پایان تاکید کرد: روزهايي پيش خواهد آمد كه مردم بايد حرف مسئولين را به ويژه در حوزه دارو و تجهيزات پزشكي باور كنند و به آنها اعتماد كنند، اين موضوع نياز به هوشمندي، طراحي، امكانات، بودجه و برنامه و دستگاه هاي تبليغي دارد كه بخش عمده آن با همراهي مجلس و سازمان برنامه و بودجه محقق مي شود. البته از ديدگاه آنها، مديري موفق است كه بدون بودجه بتواند از عهده كار برآيد.


نام:
ایمیل:
* نظر: