اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۱۰۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - 02 September 2018
وزیر امور خارجه با تاکید بر این که مقابل پرچم هیچ کشوری جز پرچم جمهوری اسلامی ایران تعظیم نکرده و نخواهم کرد، گفت: تصمیم برای شرکت در مراسم خاکسپاری مرحوم جلال طالبانی در بالاترین سطح در شورای عالی امنیت ملی گرفته شد و مورد اجماع قرار گرفت.

دلایل امنیتی ظریف، نمایندگان را قانع کرد

به گزارش عصرپرس ازخانه ملت، کریمی قدوسی، نادر قاضی پور و علیرضا محجوب نمایندگان مشهد، ارومیه و تهران ، ری و شمیرانات سوال کنندگان از ظریف بودند و پس از آن وزیر امورخارجه به سوالات این نمایندگان پاسخ داد.

ظریف: تصمیم برای شرکت در مراسم خاکسپاری طالبانی در بالاترین سطح شورای عالی امنیت ملی گرفته شد.

وزیر امور خارجه گفت: تصمیم برای شرکت در مراسم خاکسپاری طالبانی در بالاترین سطح شورای عالی امنیت ملی گرفته شد و حضور ما به دلیل تأکید بر تحکیم روابط دو طرفه بود.

محمدجواد ظریف در نشست علنی امروز (یکشنبه، 11 شهریور) مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال علیرضا محجوب و نادر قاضی‌پور مبنی بر اینکه چرا به پرچم اقلیم کردستان شمال عراق ادای احترام کردید، افزود: تصمیم برای شرکت در مراسم خاکسپاری طالبانی در بالاترین سطح شورای عالی امنیت ملی، نیروهای مسلح، سپاه قدس و وزارت امور خارجه گرفته شد و بنده به عنوان نماینده ایران در این مراسم شرکت کردم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ضمن حضور در این مراسم با استقبال گسترده‌ای رو به رو شدم که این نشان از جایگاه ایران در عراق و کردستان عراق دارد و مشخص می‌کند که سطح روابط ایران با دولت و مردم عراق چقدر گسترده است.

وی افزود: در این مراسم در کنار اکثر نمایندگان و رؤسای دولت عراق قرار گرفتم و تنها تعداد قلیلی از نمایندگان عراق به دلیل اختلافات در این مراسم حضور پیدا نکردند لذا هیچ‌کس اعتراضی به اجرای مراسم نداشت، اما در اجرای مراسم همکاران بارزانی برخلاف توافق با دولت عراق پرچم کردستان عراق را بر روی تابوت طالبانی انداختند و از این شرایط سوء استفاده کردند.

ظریف یادآور شد: در مراسم اهدای گل نیز تنها کسی که از سر خم کردن در برابر جنازه خودداری کرد بنده بودم؛ هر چند حضور ما در عراق بسیار تأثیرگذار بوده و هست و حضور در این مراسم نیز به همراه برادران و فرماندهان سپاه بود و چون نزدیک به برگزاری همه پرسی کردستان بود ما سعی کردیم نشان دهیم به رغم مخالفت با حرکت آقای بارزانی، روابط دیرینه و تاریخی بین ما ادامه دارد.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: ملاحظاتی مورد نظر نمایندگان سوال کننده است اما این ملاحظات همواره در ذهن ما جاری است.

وی ادامه داد: تصمیم گیری در مورد این موضوع برگرفته از اجماع نظرهای داخلی در شورای عالی امنیت ملی بود و اقدامی موثر همراه با دولت مرکزی عراق برای جلوگیری از حرکت خطرناک و کوته نظرانه در مورد همه پرسی عراق بود. حضور در مراسم خاکسپاری نیز قسمت دیگر از این سیاست است.

ظریف یادآور شد: از اینکه آقای قاضی پور صفت جوانی را برای من به کار بردند تشکر می کنم زیرا در جوانی باید فکر و کار کرد و امیدوارم همه ما جوانانه کار کنیم.

وزیر امور خارجه در توضیح سوال نمایندگان تصریح کرد: بسیاری از کشورها نمایندگانی را برای حضور در این مراسم فرستاده بودند اما روابط ایران با عراق متفاوت با سایر کشورهاست، ما رابطه نزدیک و موثری با عراق داریم لذا انتظار می رفت حضور موثر و پررنگی در مراسم داشته باشیم.

ظریف افزود: از سوی دیگر نمی توانیم فراموش کنیم که طالبانی در طول 8 سال جنگ تحمیلی همراه رزمندگان علیه نیروهای بعثی عراق جنگید و آنچه در سلیمانیه اتفاق افتاد تصمیم دولت عراق بود علاوه بر این قرار نبود مراسم دیگری در بغداد برگزار شود.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: در برابر هیچ پرچمی جز پرچم جمهوری اسلامی ایران تعظیم نکردم و در آن مراسم هم تنها من در برابر پرچم تعظیم نکردم.

وی به روابط ایران و عراق اشاره کرد و گفت: میزان صادرات ایران به عراق از دیگر همسایگان بیشتر است و با این حال همچنان بر تسهیل صادرات و بازگشایی بانکی در عراق تاکید داریم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: نمایندگان سوال کننده به موضوع کنوانسیون دریای خزر نیز اشاره ای داشتند حال اگر فرصتی در مجلس ایجاد شود با افتخار حاضر می شوم و در خصوص کنوانسیون توضیح می دهم که سند افتخاری برای ایران امضا شده است، دولت ایران در کردستان و دریای خزر یک وجب از خاک کشور را که مطهر به خون شهداست اجازه نداده است در یک قرارداد از دست برود.

 

قاضی‌پور در تشریح سؤال از وزیر خارجه: ضدانقلاب هم در مراسم ترحیم طالبانی حضور داشت

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور در تشییع جنازه مرحوم طالبانی با توجه به اینکه تابوت در پرچم کردستان عراق پیچیده شده بود از جانب تعدادی از نمایندگان مجلس عراق تحریم شده بود، گفت: علت حضور وزیر امور خارجه کشورمان در این مراسم مشخص نیست.

نادر قاضی پور در نشست علنی امروز (یکشنبه، 11 شهریور) مجلس شورای اسلامی در جلسه سوال از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ضمن گرامیداشت یاد شهدای کردستان که به دست گروه‌های تروریستی به شهادت رسیده اند و همچنین تشکر از عزیزان قرارگاه حمزه سید الشهدا که اجازه ورود تروریست‌ها به مرزهای کشور را ندادند، افزود: آقای ظریف ملت شما را دوست دارد ولی بنده به دلیل عشق به شهدا این سوال را مطرح کردم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر امور خارجه گفت: چرا از خود عراقی‌ها پیشی گرفتید؟ این اقلیم بیشترین تلاش را برای رفراندوم انجام داد. در جریان به خاکسپاری جلال طالبانی رئیس جمهور فقید عراق، شما به عنوان نماینده ایران به وی در حالی ادای احترام کردید که او در پرچم اقلیم کردستان عراق پیچیده شده بود و این در حالی است که بسیاری از شخصیت‌های حقوقی به دلیل پیچیده شدن وی در پرچم اقلیم در مراسم ترحیم طالبانی حضور نداشتند.

وی ادامه داد: در مراسمی حاضر شدید که افرادی از سران ضدانقلاب در آن حضور داشتند؛ همان افرادی که دستشان به خون مردم ایران و عراق آلوده است.

قاضی پور گفت: اقلیم کردستان عراق هیچ اقدامی برای برچیده شدن بساط ضدانقلاب نداشته است. وقتی به مزار شهدای شهرستان‌های کشور می‌روید تعداد زیادی از شهدای مناطق غرب و شمال کشور که به دست ضدانقلاب به شهادت رسیده اند به خاک سپرده شده اند. ضدانقلاب با حمایت مالی اقلیم موفق به شهید کردن شیرمردان کرد، لر، فارس و ترک شدند. آیا ادای احترام شما کار درستی بود؟

این نماینده مردم در مجلس دهم خواستار توضیح درباره سهم ایران در بازار اقتصادی عراق و تاثیر دیپلمات‌های ایرانی در افزایش این سهم شد و افزود: آیا مقایسه سهم ایران از اقتصاد عراق با ترکیه و سایر کشورهای دیگر انجام داده‌اید؟ تابستان امسال ۱۱ نفر از کردهای مریوان به دست اشرار مورد حمایت رهبران اقلیم کرستان به شهادت رسیدند و آنان در این داغ، موثر بودند.

قاضی‌پور با بیان اینکه اقلیم کردستان با پول عربستان و سلاح امریکایی گروهک‌های ضدانقلاب با محوریت حزب دموکرات بارزانی‌ها بر ضد جمهوری اسلامی ایران تجهیز می‌کنند، گفت: سران اقلیم کردستان با سفر به عربستان و امریکا و اسرائیل اقداماتی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دادند و اقداماتی را در حمایت از گروهک‌های ضدانقلاب در دستور کار داشتند.

وی ادامه داد: آنان با تجهیز گروهک‌های تروریستی به ویژه پژاک رسماً علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام می‌کنند از این رو حمایت عربستان و اسرائیل و حکومت اقلیم در بازسازی گروهک‌های تروریستی غیرقابل کتمان است.

قاضی پور گفت: صدور کارت اقامت در اقلیم با معرفی نامه گروهک‌های تروریستی ضدانقلاب انجام می شود. خاک اقلیم به مأمن گروهک‌های تروریستی تبدیل شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه حمایت برخی مسئولان برای ایجاد قرارگاه جدید و بی‌توجهی سران اقلیم به امنیت خاک جمهوری اسلامی بر ضد ایران انجام شده است، گفت: آقایان با مسلح کردن تیم‌های تروریستی درصدد اعزام گروه‌های تروریستی به ایران از طریق اشنویه بودند که با چشم بیدار سربازان این مرز و بوم جلو این اقدام گرفته شد.

قاضی‌پور با بیان اینکه بنده و همکاران پیگیر این ماجرا و خواستار جلوگیری از شهید شدن تعداد زیادی از برادران اهل سنتمان در نوار مرزی هستیم، تصریح کرد: چرا که اقلیم با پول دادن به حزب پژاک درصدد ایجاد وحشت و ناامنی در اطراف مرز ایران - عراق است. از شما می خواهم محکم و قوی توطئه‌های این اقلیم را در نطفه خفه کنید.

وی خطاب به نایب رئیس مجلس گفت: با توجه به مسائل امنیتی و قبول آن ازجانب وزیر امور خارجه از رأی گیری سوالم صرف نظر می کنم.

 

قاضی‌پور از پاسخ‌های ظریف درباره موضوع ادای احترام به پرچم اقلیم کردستان شمال عراق قانع شد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های وزیر امور خارجه در خصوص سؤال مبنی بر علت ادای احترام به پرچم اقلیم کردستان شمال عراق قانع شد.

نادر قاضی‌پور در نشست علنی امروز (یکشنبه، 11 شهریور) مجلس شورای اسلامی مجلس از پاسخ‌های وزیر امور خارجه در خصوص علت ادای احترام به پرچم اقلیم کردستان شمال عراق قانع شد.

گفتنی است علی نجفی خوشرودی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح سوال نادر قاضی‌پور از وزیر امور خارجه در خصوص علت ادای احترام به پرچم اقلیم کردستان شمال عراق گفت: نماینده سوال کننده با اشاره به شرکت وزیر امور خارجه در مراسم تشییع جنازه مرحوم طالبانی تأکید کرد با توجه به اینکه تعداد زیادی از نمایندگان مجلس عراق به علت اینکه تابوت در پرچم کردستان عراق پیچیده شده بود مراسم را تحریم کردند، وزیر خارجه حضور پررنگی در مراسم داشت؛ علت حضور وزیر امور خارجه زیر پرچم کردستان عراق با توجه به مواضع جمهوری اسلامی ایران چیست.

نجفی خوشرودی افزود: در ادامه وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال قاضی‌پور تأکید کرد که در بغداد پرچم عراق بر روی تابوت پیچیده شده بود و همه منتظر تشریفات دیگری بودیم که در اقلیم کردستان عراق پرچم عوض شد لکن با این تغییرات نحوه برخورد و ادای احترام ایستاده، منحصر به بنده بود و حضور ما در آنجا حضور خوبی بود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: نادر قاضی‌پور از پرسش‌های وزیر امور خارجه در کمیسیون قانع نشد و سوال به صحن علنی مجلس برای بررسی بیشتر ارسال شد.

 

ظریف در پاسخ به کریمی قدوسی: در دیپلماسی اختلافات باید حل شود

وزیر امور خارجه تاکید کرد: دنیا ایران را به عنوان یک کشور منطقی و در صف مبارزه با تروریسم می شناسد.

محمد جواد ظریف در نشست علنی امروز (یکشنبه، 11 شهریور) مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال کریمی قدوسی در خصوص علت سفر وزیر امور خارجه به فرانسه بدون برآورد اطلاعاتی و امنیتی همزمان با برگزاری اجلاس منافقین و دشمنان ایران در پاریس گفت: در خصوص این سوال باید تاکید کرد که از حدود 10 سال پیش و از زمانی که منافقین از فهرست گروهک های تروریستی خارج شدند مراسمی هر ساله در پاریس برگزار می شود که این مراسم اقدامی خصمانه از جانب کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: بنده این موضوع را در تماس تلفنی روز گذشته خود با وزیر امور خارجه فرانسه مطرح کردم اما دیپلماسی به این معنا نیست که به دلیل فعالیت های یک گروهک تروریستی منفور، ارتباطات خود را با کشورهای دیگر قطع کنیم زیرا این مراسم هر ساله برگزار می شود و ما روابط خود را با فرانسه با توجه به مواضع کشورمان دنبال خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: البته در ارتباطات خود، بارها درقبال حمایت های فرانسه از رژیم صهیونیستی و گروهک های تروریستی در سوریه و کودک کشی ها در عربستان و یمن اعتراضات جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است. متاسفانه کشورهای غربی منطقه ما را به انبار سلاح تبدیل کرده اند و این مسأله برای ما مورد توجه است.

ظریف با اشاره به اینکه دیپلماسی به معنای روابط عاشقانه نیست، گفت: اختلافات با کشورها باید با دیپلماسی مطرح و حل شود دنیا ایران را به عنوان یک کشور منطقی و در صف مبارزه با تروریسم می شناسد و با همین روش ما توانسته ایم امریکا را در دنیا منزوی کنیم و قطعا این روش را ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه برای ورود خبرنگاران به جلسات دیدار مقامات کشورها هر کشوری برای خود پروتکلی دارد، افزود: در خصوص اینکه چرا صدا و سیما اجازه حضور خبرنگار در جلسه دیدار با مقامات فرانسه را نداد باید تاکید کرد که تا آنجا که بنده اطلاع دارم، طبق پروتکل کشور فرانسه بعد از ملاقات ها یک جلسه مصاحبه تشکیل می شود و در آن همه خبرنگاران حضور دارند. اینکه در جلسه مذکور خبرنگار بوده یا نبوده به مباحث پروتکلی بستگی دارد و باید تلاش کرد از این مباحث موضوعات محتوایی بسازیم، هیچ موضوع مخفی وجود نداشته و همه ذکر شده است.

وزیر امور خارجه گفت: در این جلسه به برگزاری مراسم منافقان اعتراض و آن را به عنوان حمایت از تروریسم مطرح کردیم اما مقامات کشور فرانسه گفتند با این گروه هیچ ارتباطی ندارند.


برچسب ها
محمدجوادظریف ، مجلس
نام:
ایمیل:
* نظر: