اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۹۷۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - 05 August 2018
رییس قوه قضاییه:
رئیس قوه قضاییه گفت: حقوق بشر غربی را باید به چالش کشاند و بر همین مبنا بحث کرامت انسانی مورد نظر غربی ها هم مورد چالش قرار می گیرد.

راه،آمریکایی ها و غربی ها نقض حقوق بشر است

به گزارش عصرپرس، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در مراسم روز بزرگداشت حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی و اعطای چهارمین جایزه حقوق بشر اسلامی در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی از حضار و سفرای خارجی ، از ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و دبیر این ستاد برای تلاش‌های صورت گرفته به منظور برگزاری این همایش در راستای تکریم حقوق بشر اسلامی قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه مسئله حقوق بشر برای مسلمانان و به ویژه برای نظام جمهوری اسلامی یک مسئله اساسی است ، گفت : دلیل اینکه برای مسلمانان مسئله حقوق بشر مسئله‌ای اساسی است، تکیه ادیان الهی و به ویژه اسلام بر مسئله حقوق انسان‌ها و تکریم این حقوق و همچنین کرامت انسانی است.

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: در سنت پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) مسئله حقوق انسان‌ها یک مسئله کاملا مهم و موردتوجه است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به آیه شریفه "ولقد کرّمنا بنی‌آدم... " این آیه را یکی از آیات پرمعنا در شرافت و کرامت انسانی دانست و گفت : تکریم انسان و کرامت انسان از اصول اساسی قرآن است و این در کنار مطالب دیگری که در آموزه‌های اسلامی از حیث محتوا همین مضمون را دارد، قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد : تعبیر شریف و بلند قرآنی "... و نفخت فیه من روحی" یکی دیگر از آیاتی است که بر کرامت انسانی دلالت می‌کند. نفخه روح الهی مسئله کوچکی نیست؛ گرچه اضافه روح به خداوند نه از باب این است که خداوند یک حقیقت مرکب از روح و غیرروح دارد؛ کما اینکه در روایات تفسیر شده است اضافه روح به خداوند مثل اضافه بیت به خداوند است که به کعبه اطلاق شده است. روح خداوند مخلوق عظیمی است و خیلی عالی‌مقام‌تر از فرشتگان الهی و از آن روح در انسان نفخه‌ای قرار داده شده است.

آیت‌الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: انسانی که نفخه روح الهی در اوست، مستحق هر کرامتی است؛ بنابراین اسلام و ادیان الهی که تعالیم مشترک بسیاری دارند، در مسئله حقوق بشر تاکید موکد دارند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی علاوه بر اینکه اصل و اساس نظام بر اسلام مبتنی شده، در قانون اساسی نیز به صراحت این مسئله آمده است ، افزود : علاوه بر اینکه مصادیق حقوق انسانی در جای جای قانون اساسی و به ویژه فصل سوم که حقوق ملت را مورد تاکید قرار داده، آمده است، این حقوق در جوانب مختلف حیات انسانی نیز تصریح شده است.

وی گفت : علاوه بر این در اصل دوم قانون اساسی که مبنای جمهوری اسلامی را بیان می‌کند، عنوان می‌دارد که جمهوری اسلامی، نظامی است بر پایه ایمان بر شش مبنا که شامل توحید، وحی، معاد، عدل، امامت و کرامت و ارزش والای انسانی و آزادی توام با مسئولیت در برابر خدا.

آیت‌الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل دوم که بنیان‌های این نظام را بیان می‌کند، در عِداد توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت، بحث کرامت و ارزش والای انسانی بیان شده است، اظهار کرد: این ترجمانی از اهمیتی است که قرآن نسبت به کرامت انسان دارد و همچنین ترجمانی از مشی پیامبراکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) در اعتنا به کرامت و ارزش انسانی است.

رئیس قوه قضاییه گفت: درروایات متعددی آمده است که انسانِ مومن ممکن است هر کاری کند، ولی حق ندارد اذلال نفس کند که این مطلب مهمی است و نمی‌تواند نفس خود را ذلیل کند.

وی به روایتی معروف از پیامبر (ص) که در "مستدرک" هم نقل شده است، اشاره کرد و افزود: بر اساس این روایت نقل شده است که پیامبر (ص) روزی به منبر رفتند و برای مردم خطابه خواندند و فرمودند مردم از زمان خلقت تا حالا مثل دندانه‌های یک شانه مساوی هستند و هیچ فضلی برای عرب بر عجم و برای سفید بر سیاه نیست؛ مگر به تقوا. یعنی معیار تقواست.

آیت‌الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: در روایتی از نهج‌البلاغه، حضرت در نامه به مالک‌اشتر بعد از سفارش برای مردم و رعایت حق رعایا فرمودند که مردم دو قسم هستند یا برادر ایمانی تو یا مثل تو مخلوقی هستند که باید حقوقشان رعایت شود.

رئیس قوه قضاییه روش پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) را مبتنی بر رعایت حقوق انسانی عنوان کرد و افزود: امروز با تصویری از حقوق بشر و کرامت انسانی مواجه هستیم که پاره‌ای از آن در اعلامیه جهانی حقوق بشر منعکس شده است.

 

راه و روش امروز آمریکایی ها و غربی ها نقض حقوق بشر به تمام معناست

 

رئیس قوه قضائیه گفت: امروز راه و روشی که آمریکایی ها و غربی ها در سراسر دنیا پیش گرفته اند، بجز نقض حقوق بشر به تمام معنا چیز دیگری نیست.

آیت الله صادق آملی لاریجانی در مراسم بزرگداشت روز حقوق بشر و کرامت انسانی و اعطای چهارمین جایزه حقوق بشر اسلامی با اشاره به اهمیت مسئله حقوق بشر و تأکیدات ادیان الهی و اسلام به این موضوع افزود: در نظام جمهوری اسلامی علاوه بر اینکه اسلام به مسئله حقوق بشر توجه ویژه کرده است در قانون اساسی نیز به صراحت در رعایت حقوق ملت در جوانب مختلف تأکید شده است.

وی گفت: امروز با تصویری از حقوق بشر مواجه ایم که پاره ای از آن در اعلامیه جهانی حقوق بشر منعکس شده است و به لحاظ سیاسی و عملی نیز شاهد رویه هایی هستیم که هیچ حمایتی از حقوق انسان ها از ناحیه مدعیان حقوق بشر نمی شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه امروز آمریکایی ها و غربی ها هرچه می کنند نقض حقوق بشر است ، گفت: براساس تعاریف قراردادهای بین المللی، اعلامیه ها و بیانیه ها جنایات امروز در یمن مصداق جنایت جنگی است که از جمله این مصادیق حمله به بیمارستان ها ، مساجد و آثار باستانی به شمار می آید.

وی گفت: امروز در یمن کودکان و زنان مورد هجمه قرار می گیرند و اخیراً به علت هجوم سعودی ها به بیمارستان حدیده 200 کودک و زن بی دفاع به شهادت رسیدند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت : حامیان حقوق بشر چشم و دهانشان در برابر این جنایات بسته است اما وقتی به جمهوری اسلامی  ایران می رسند، از آنها که در خیابان ها آشوب می کنند و ماشین ها و مغازه ها را به آتش می کشند، بعنوان حمایت از حقوق بشر دفاع می کنند و همه اینها تناقض های حیرت آور است.

وی گفت: حضور آمریکا در عراق با وحشیانه ترین جنایات توأم بود و آنها زیرساخت های این کشور را از بین بردند.

رئیس قوه قضائیه گفت: اقدامات آمریکا در افغانستان، فلسطین و خلق داعش نمونه نقض حقوق بشر در دنیای معاصر است.

وی گفت: آقای ترامپ در تبلیغات انتخاباتی اش به سبب خلق داعش از اوباما و کلینتون انتقاد کرد اما این داعش مخلوق آمریکایی ها در زمان ترامپ چه شد؟ مگر حمایت نشدند؟ و در این شرایط جمهوری اسلامی ایران را که به حمایت مظلومان عراق و سوریه شتافت به نقض حقوق بشر محکوم کردند.

وی گفت: آمریکایی ها با خلق داعش به دنبال مشوه کردن چهره اسلام، مشغول کردن کشورهای اسلامی به خود و ایجاد پایگاهی برای خودشان بودند و آنها گفتند مقابله ما با داعش 20 سال طول می کشد در صورتیکه جمهوری اسلامی ایران به کمک برادرانش در عراق و سوریه شتافت و این غده سرطانی تقریباً از بین رفت.


باید حقوق بشر غربی را به چالش بکشانیم

 

رئیس قوه قضاییه گفت: حقوق بشر غربی را باید به چالش کشاند و بر همین مبنا بحث کرامت انسانی مورد نظر غربی ها هم مورد چالش قرار می گیرد.

آیت الله کاظم آملی لاریجانی در ادامه سخنانش در همایش بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی افزود: ما با حقوق بشری که مغرب زمین ارائه و عمل می کند مسائل متعددی داریم و یک مساله در ابعاد نظری، مبنایی و فلسفی است چرا که بدون داشتن چارچوب های اعتقادی و متافیزیکی و فلسفی نمی توان حق بشر و کرامت ذاتی انسان را تصویر کرد.

وی گفت: دنیای غرب و بنیان فکری مغرب زمین نمی تواند حقوق بشر عادلانه و معقولی را تصویر کند و بسیاری از کسانی که به حقوق بشر اسلامی حمله می کنند ادعا دارند حقوق بشر اسلامی، ایدئولوژیک است در حالی که مگر می توان حقوق بشر غیر ایدئولوژیک داشت.

آیت الله آملی لاریجانی گفت : سوال ما از غربی ها این است که حق چیست و مبنای آن چیست و آنها از حق چه می فهمند؟ خود فیلسوفان غرب در این باره دچار تشتت آرا هستند.رئیس قوه قضاییه گفت: آنها همه حقوق را قراردادهایی مجعول می دانند و حق واقعی برای آن قائل نیستند و به همین جهت این نظریه آنها به لحاظ فلسفی اشکال دارد چرا که اگر حقوق، قراردادی است پس  چرا ما حقوق بشر داریم.

وی با اشاره به اینکه تا ما تصویری از اسلام و عالم نداشته باشیم نمی توانیم حقوق بشر و کرامت انسانی را تصویر کنیم ، افزود: اگر انسان موجودی پرتاب شده در عالم است و ورای این عالم، حقیقت دیگری نیست پس این انسان چه حق بشری دارد؟ میان این انسان و آن انسانی که همه وجود خود را قائم به حق می داند بسیار فرق است و ما در حقوق بشر نمی توانیم وجود مسلط عالم را نادیده بگیریم بنابراین تصویر ما از عالم و آدم در تفسیر حق بشری اثرگذار است.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه چالش کشیدن حقوق بشر غربی را ضرورت خواند و گفت: اگر کسی ماتریالیست است چه تصویری از کرامت انسانی دارد؟ در حالی که حقوق بشر در معنای الهی اش برای انسان کرامتی ذاتی متصور است.

رئیس قوه قضاییه گفت: مغرب زمین توان تصویر کرامت انسانی را ندارد مگر اینکه پا به جاده الهی بگذارد.

وی گفت: چالش دیگر ما با مغرب زمین این است که شما چه حقی دارید حقوق بشر خود را به همه دنیا تحمیل کنید؟ چه حقی برای مشمولیت پذیری اندیشه خود دارید؟

آیت الله آملی لاریجانی گفت: بیش از یک میلیارد نفر در جهان به اسلام و خدا اعتقاد دارند اما شما می خواهید از حقوق بشر تصویر خود را داشته باشید و مثلا از ازدواج ، تفسیر به ازدواج با همجنس می کنید.

رئیس قوه قضاییه گفت: دنیای غرب گذشته از مباحث نظری و فلسفی رویه غیرانسانی دارد و حقوق بشر ابزار در دست آنهاست.

وی گفت: امریکایی ها در مرز خود مهاجران را طبقه بندی و فرزندان آنها را از مادرانشان جدا کردند ایا این حقوق بشر قرن 21 است؟

آیت الله آملی لاریجانی گفت: همگان ضجه های کودکان را در موقع جدایی از مادران شان شنیدند و این حقوق بشر دنیای مدعی تمدن است که اینگونه کودکان را از مادرانشان جدا می کند و اینگونه حق مردم یمن را ضایع می کند و آنها را در تنگناهای غذایی، دارویی قرار می دهند به نحوی که درگیر مشکلات و بیماریهای واگیردار می شوند.

رئیس قوه قضاییه گفت: در فلسطین اشغالی هم بمباران های کور با حمایت صهیونیست ها انجام می دهند.

وی گفت: باید جهان اسلام رویه واحدی را در برخورد با غربی ها در پیش بگیرد اما امروز حکام برخی کشورهای اسلامی در راستای نقض حقوق بشر مورد توجه غربی ها عمل می کنند و سعودی ها در این بین چه می کنند؟

آیت الله آملی لاریجانی گفت: ما حرف های گفتنی زیادی به لحاظ فلسفی و نظری و به لحاظ محتوای ادیان الهی و خصوصا اسلام در مباحث حقوق بشری داریم و مکرر از ستاد حقوق بشر خواسته ایم بخشی از فعالیت شان را روی این مباحث مبنایی بگذارند و از اندیشمندان این عرصه بهره بگیرند.

وی گفت: باید تفکر غربی را به چالش کشید چه تفکر مدرنیته و چه تفکر لیبرال دمکراسی را.رئیس قوه قضاییه گفت : برخلاف نظر فوکویاما ، لیبرال دمکراسی دیگر اندیشه نهایی در جهان نیست و جمهوری اسلامی تفکر جدیدی در دنیا عرضه کرده که همچنان قابل توجه است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود : اقدام دیگری که در این خصوص مهم است و در رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری هم مطرح شد این است که باید در مباحث حقوق بشری غربی بصورت تهاجمی برخورد کنیم چرا که غربی ها بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند و اقدامات امریکایی ها در الجزایر ، هند و ویتنام در هیچ جای تاریخ انجام نشده است.

وی گفت: امروز سعودی ها با بمب های امریکا ،انگلیس ، فرانسه و آلمان مردم یمن را مورد تهاجم قرار می دهند و باید این حقوق بشر غربی را به جهان منعکس  و رسوا کرد.

رئیس دستگاه قضا افزود: همین امروز در امریکا 40 میلیون نفر فقر مطلق دارند و ما باید در ستاد حقوق بشر آنها را به چالش بکشیم.

 

منبع: صداوسیما


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رحمان محمدی اصل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
0
0
یقیناً یکی از بدیهی ترین مظاهر نقض حقوق بشر صدور آرای خلاف واقع جهت تضییع حقوق مسلّم شرعی و قانونی اشخاص توسط قضات ناشایست بوده که متأسفانه رایج شده و از طرف دیگر با توجه به اینکه برگزاری مراسم روز بزرگ داشت معمولاً در خصوص بزرگ مردان از دنیا رفته همچون مولانا ، سعدی ، حافظ و ... رایج بوده و هست لذا اصلح بود قوه قضائیه بجای اینکه بزرگداشت حقوق بشر برگزار نماید مطابق قوانین مصوب کشور و با رعایت اصل بی طرفی و پاکدستی به دعاوی اشخاص رسیدگی و با احقاق حق الناس، حقوق بشر را در خود دستگاه قضایی زنده می کرد
نام:
ایمیل:
* نظر: