اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - 12 November 2016
هفته سینمای ایران به مدت چهار روز و تا 25 آبان‌ماه در بیشکک ادامه خواهد داشت و در این مدت تعدادی از فیلم‌های ایرانی در سینماهای بزرگ شهر بیشکک، پایتخت قرقیزستان به نمایش گذاشته می‌شود.

مراسم افتتاحیه جشنواره هفته سینمای ایران در پایتخت قرقیزستان با حضور مقامات سفارت ایران، «سلطان رایف» وزیر سابق فرهنگ قرقیزستان، فعالان حوزه صنعت فیلم و سینمای قرقیزستان، اصحاب رسانه‌ها و سایر علاقمندان برگزار شد.

هفته سینمای ایران در قرقیزستان آغاز شد

در ابتدای این مراسم یکی از فیلم‌سازان معروف قرقیزستان با اشاره به اهمیت و تأثیر صنعت فیلم ایرانی در فرهنگ جهانی، افزود: عدم استفاده از صحنه‌های خشونت‌آمیز و غیراخلاقی از دیگر خصوصیات مهم و ستودنی آثار ایرانی در سینمای جهان است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سلطان رایف، وزیر سابق فرهنگ قرقیزستان نیز ضمن تشکر از تدارک هفته فیلم ایرانی در سینماهای قرقیزستان، اظهار داشت: فیلم‌های ایرانی برای مردم قرقیز که مسلمان هستند، دارای جذابیت فوق‌العاده‌ای است زیرا بیننده در آن با صحنه‌های مبتذل و خشونت‌آمیز روبرو نمی‌شود ضمن آنکه قهرمانان داستان‌های فارسی و ارزش‌هایی که به آن پرداخته می‌شود، بیشتر مورد پسند مخاطب قرقیز هستند.

در ادامه جلسه علی مجتبی روزبهانی سفیر ایران در بیشکک نیز ضمن تشکر از حضور میهمانان و همچنین نظر مثبت فیلم‌سازان قرقیز در خصوص آثار ایرانی، تصریح کرد: ممکن است ایران مانند کشورهای دیگر منابع تجهیزاتی مدرن در صنعت فیلم نداشته باشد اما سینمای ایران از شهرت و ابراز علاقه تماشاگران در همه کشورهای جهان برخوردار است.

وی افزود:در 10 سال اخیر فیلم‌های ایرانی توانسته‌اند در جشنواره‌ها و مسابقات بین‌المللی مختلف بیش از 2 هزار جایزه به دست بیاورند.

در ادامه مراسم، علی حکیمی‌پور رایزن فرهنگی سفارت ایران در قرقیزستان نیز به بیان برخی از ویژگی‌های آثار تولیدی سینمای ایران از جمله معناگرا بودن این آثار پرداخت.

در پایان نیز فیلم سینمایی «خسته نباشید» با دوبله روسی برای حضار به نمایش درآمد که با استقبال خوب تماشاگران روبرو شد.

هفته سینمای ایران به مدت چهار روز و تا 25 آبان‌ماه در بیشکک ادامه خواهد داشت و در این مدت تعدادی از فیلم‌های ایرانی در سینماهای بزرگ این شهر به نمایش گذاشته خواهد شد.

در ادامه این مراسم، جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم انسانی قرقیزستان در رابطه با فیلم به نمایش درآمده با نام «خسته نباشید»، اظهار داشتند: قبل از دیدن این فیلم فکر می‌کردیم که ایران یک کشور بسته و محدود است و در فیلم‌ها نمی‌توان شخصیت‌های مختلف و یا حتی افراد خارجی را دید در حالی که در این فیلم مشاهده می‌شود که چطور یک فرد خارجی آزادانه به بازدید آثار تاریخی ایران می‌پردازد که این نشانگر فضای باز گردشگری ایران و همچنین نقش‌آفرینی خوب هنرمندان ایرانی است.

تماشاچیان همچنین با اشاره به فیلم‌ قرقیزی زمان شوروی که کارشناسان آن را «معجزه قرقیزی» می‌نامند، عنوان کردند: معجزه قرقیزی برای اولین بار با استفاده از روش‌های خاص قرقیزی و تلاش فیلم‌سازان برای به کار نبستن خصوصیات صنعت فیلم دیگر کشورها مشهور شد و در فیلم‌های ایرانی نیز سعی شده تا واقعیت‌های زندگی مردم ایران به تصویر کشیده شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: