اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۸۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 28 April 2018
رییس مرکز ملی فرش ایران با تشریح دو دیدگاه جاری در میان فعالان فرش کشور گفت: یک دیدگاه سرشار از یاس و ناامیدی مدام از فنا و نابودی فرش ایرانی در برابر رقبا می گوید و احتضار فرش ایرانی را فریاد می کند و با فهرست کردن مشکلات و تنگناها هر تلاشی را منجر به شکست می داند و دیدگاه دوم با تکیه بر داشته های پیشین فرش ایران در آسمان سیر می کند و با رویابافی هیجانی و گاه غیرواقعی فرش ایرانی را در اوج به تصویر می کشد.
فرش ایرانی؛ نه در یأس و وادادگی، نه در آسمان رویاییبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از شاتا، حمید کارگر رییس مرکز ملی فرش ایران در آیین رونمایی از گواهی ثبت جهانی فرش دستباف قشقایی فارس و گبه فارس در شیراز گفت: معتقدان به نگاه نخست مشکلاتی مانند افت صادرات فرش در دهه اخیر نسبت به سه دهه قبل یا عدم شمولیت بیمه تامین اجتماعی برای همه فعالان این حوزه یا توانمندی رقبا و کپی کاری آنان از طرح و نقش فرش ایرانی را فهرست کرده و با نگاهی منفی خبر از شکست حتمی می دهند. در مقابل گروه دوم انشاها و توصیفات گاه غیرمنطقی می خوانند و معتقدند با فاصله بسیار زیادی از رقبا قرار داریم و همه دنیا چشم انتظار دست بافته های ایرانی هستند.

وی در ادامه گفت: هر دو نگاه وصف شده مخرب هستند. اولی به شدت یأس آور است و دومی بیش از اندازه ترس آور. چرا که هیچکدام بر زمین واقعیت و منطق پیش نمی روند.

کارگر با بیان مثال هایی گفت: درست است که مشکل عدم اجرای کامل و فراگیر بیمه قالیبافان وجود دارد اما برای نمونه تفاهم نامه اخیر مرکز ملی فرش ایران با صندوق روستاییان و عشایر می تواند به عنوان یک گام کوچک و حداقلی در این زمینه و به عنوان نقطه ای امیدبخش تلقی شود.

رییس مرکز ملی فرش ایران در زمینه میزان صادرات فرش ایران نیز گفت: درست است که با ظرفیت و مطلوب خود فاصله بسیار داریم و صادرات فرش ایرانی در دهه اخیر روند مناسبی نداشته است اما در همین سه سال اخیر این روند افزایشی بوده به طوری که در پایان سال 95 به 359 میلیون دلار و در پایان سال 96 به 424 میلیون دلار صادرات فرش رسیده ایم و این روند افزایشی با وجود آنکه راضی کننده نیست اما خوشحال کننده است.

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به ثبت جهانی فرش قشقایی و گبه فارس نیز گفت: این اقدام نیز یک گام کوچک و مقدماتی برای حراست از داشته های هویتی و فرهنگی ما و عملی بازدارنده در برابر دست اندازی های رقباست که می تواند به روزنه امید تبدیل شود.

کارگر ادامه داد: از میان 47 منطقه جغرافیایی فرش ایران که به ثبت ملی رسیده اند، تاکنون 29 منطقه در سازمان جهانی مالکیت معنوی به ثبت جهانی رسیده اند ولی نباید به همین اتفاق بسنده کرد و از اینجا به بعد فعالان فرش هستند که با تکیه بر این گواهی شایسته است در تبلیغات و فعالیت های بازاریابی خود، در بروشورها و کاتالوگ ها و سایتهای خود و در فرایند برندسازی از این نشان بهره بگیرند.

علی همتی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در ادامه با ارایه گزارشی از وضعیت فرش در استان فارس و آمار فعالان آن به تشریح فرایند طی شده برای ثبت ملی و سپس ثبت جهانی فرش فارس پرداخت.

براساس این گزارش، در این آیین که در باغ عفیف آباد شیراز برگزار شد، ضمن رونمایی از گواهی ثبت جهانی فرش قشقایی و گبه فارس، از دانش آموزان و دانشجویان استان فارس که به مرحله کشوری دوازدهمین المپیاد فرش دستباف ایران راه یافته بودند نیز تقدیر شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: