اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - 01 October 2016
دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: انتظار می رود جمعیت جهانی سالمندان از بیش از 900 میلیون نفر در سال 2015 به یک میلیارد و 400 میلیون نفر تا سال 2030 و دو میلیارد و یکصد میلیون نفر تا سال 2050 برسد.

به گزارش مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران ، بان کی مون در پیامی به مناسبت روز جهانی سالمندان - اول اکتبر برابر با 10 مهرماه جاری- افزود: در سال 2050 ، شمار سالمندان و کودکان زیر 15 سال تقریبا برابر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرده است که روز جهانی سالمندان فرصتی برای ایستادگی در مقابل مشکل ویران گر پیرآزاری است. در حالیکه اغلب استنباط می شود سالمندان از احترامی ویژه برخوردار هستند ، واقعیت این است که اجتماعات بسیاری با دریغ مشاغل ، وام و خدمات ابتدایی آنان را محروم می کنند.

وی در این پیام اضافه کرده است: رانده شدن سالمندان به حاشیه و کوچک شمردن آنان خسارات زیادی به بار می آورد. این امر در حالیکه ظرفیت سالمندان برای تامین مراقبت و حمایت مالی و انواع دیگر حمایت برای خانواده و اجتماع آنان را محدود می سازد، بهره وری و تجربه آنان را در نیروی کار، کار داوطلبانه و از راه مشارکت مدنی تضعیف می کند.

وی ادامه داده است: پیرآزاری به طور معمول با سایر اَشکال تبعیض مبتنی بر جنسیت، نژاد، معلولیت و سایر زمینه ها تلاقی دارد و آثار آن را وخیم تر و شدیدتر می کند. پایان بخشیدن به پیرآزاری و محفوظ داشتن حقوق بشر سالمندان ضرورتی اخلاقی و عملی است. مخاطرات در این زمینه، بالا و رو به افزایش است.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این پیام، تمام اشکال پیرآزاری را محکوم کرده و گفته است که همچنان که برای بهبود اجتماعات برای افراد در تمام سنین اهتمام می ورزیم، اخذ تدابیری برای پرداختن به این نقض حقوق بشر را درخواست دارم. این امر مستلزم تغییر شیوه درک سالمندان است. تغییر درک آنان از دیده شدن به عنوان باری سنگین بر دوش خانواده تا قدردانی برای مشارکت های مثبتی که در خانواده ها دارند.

بان کی مون در این پیام همچنین به منظور جلوگیری از پیرآزاری ناشی از سیاست ها، قوانین و برخوردهای تبعیض آمیز، تضمین های قانونی شدیدتر برای برابری سالمندان خواسته و افزوده است: من سیاست گذاران را به منظور بهتر پرداختن به نگرانی های سالمندان، به گردآوری داده ها و آمارهای بهتر در مورد سلامت، موقعیت اقتصادی و رفاه عمومی آنان ترغیب می کنم. امیدوارم همه ما درباره نگرش های متعصبانه خود تامل کرده و در نظر بگیریم چگونه به عنوان یک فرد می توانیم با پیرآزاری مقابله کنیم.

به گفته وی در این پیام، دستورکار 2030 برای توسعه پایدار، مسیر مشخصی است که برای دگرگونی در اختیار داریم. این برنامه ژرف بینانه و آرمان های توسعه پایدار آن تاکید بر فراگیری و برابری دارد و نوید می دهد که هیچکس عقب نگه داشته نشود. سالمندان عامل و ذی نفعان تغییر هستند. با جلو راندن پیشرفت در زمینه آرمان های توسعه پایدار، می توانیم مهارت ها، انرژی و تجربه چشم گیر تمام سالمندانی را بسیج کنیم که به این دستورکار تحقق می بخشند.

نام:
ایمیل:
* نظر: