اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۸۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 23 April 2018
نوبخت خبر داد:
سخنگوی دولت گفت: سه هزار میلیارد تومان یارانه به سه وزارتخانه جهاد کشاورزی، بهداشت و صنعت، معدن و تجارت برای واردات کالاهای اساسی اختصاص می یابد.
اختصاص 3000 میلیارد تومان یارانه برای واردات کالاهای اساسیبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران افزود: دولت در سال گذشته بودجه 320 هزار میلیارد تومانی را پیش بینی کرده بود که بصورت کامل محقق شد.

وی ادامه داد: این بودجه در سال 95، 283 هزار میلیارد تومان بود و در سال 96، به 320 هزار میلیارد تومان رسید که این رقم بودجه با لحاظ کردن تورم، 13 درصد رشد داشته و 100 درصد محقق شده است.

نوبخت افزود: رقم بودجه ای که مجلس در سال گذشته تصویب کرد 346 هزار میلیارد تومان بود که اگر بخواهیم نسبت به این رقم درباره بودجه صحبت کنیم 92.3 درصد بودجه محقق شده است.

وی ادامه داد: رقم پیش بینی شده در خصوص مالیات که 93 هزار میلیارد تومان بود نیز کسب شد و همچنین پیش بینی شده بود که در سال 96 هر بشکه نفت بین 50 تا 55 دلار به فروش برسد که آنچه اتفاق افتاد این بود که در یازده ماه اول سال گذشته، هر بشکه نفت بطور متوسط 53 دلار و هر بشکه میعانات گازی 55 دلار به فروش رفت.

سخنگوی دولت در خصوص پیش بینی بودجه برای سال 97 گفت: بودجه ای که دولت به مجلس داد 347 هزار میلیارد تومان بود که با برداشت 13 هزار میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی ، به 360 هزار میلیارد تومان می رسد و با آنچه مجلس اضافه کرد رقم بودجه به 385 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی در خصوص دو هدف برجسته سال 96 که در چارچوب اقتصاد مقاومتی تعریف شده گفت: این دو هدف، تولید و اشتغال بود که رشد اقتصادی کشور ما در 9 ماهه اول سال 96 نسبت به مدت مشابه سال 95، نشان داد رشد اقتصادی ما با احتساب نفت 4.4 درصد و بدون نفت 4.7 درصد بود.

نوبخت در خصوص ایجاد اشتغال در سال گذشته نیز گفت: در 9 ماهه اول سال قبل، 836 هزار نفر تقاضای جدید وارد بازار کار شد که از این رقم 819 هزار نفر به جمعیت شاغل و 17 هزار نفر هم به جمعیت بیکار کشور اضافه شد.

وی افزود: پیش بینی می شود در سال جاری، یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.
 
تا زمانی به برجام متعهدیم که دیگران به آن متعهد باشند
سخنگوی دولت گفت : بجز بحث هسته ای که در برجام آمده، آمادگی مذاکره در هیچ عرصه دیگری را نداریم.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که در خصوص فشارهای آمریکا به ایران برای جبران شکست هایش در منطقه و اینکه دیدگاه شما درباره رویکرد آمریکا به برجام و مسائل دفاعی ایران چیست؟ گفت: آنها کاملا آماده نقض عهد در برجام هستند.

وی ادامه داد: ما تا زمانی که سایر طرف ها به برجام پایبند باشند به آن پایبند هستیم زیرا از دیدگاه ما برجام یک پیمان عمومی با شش کشور مقابل است.

سخنگوی دولت افزود: آمریکا می خواهد از این مسئله به عنوان یک اهرم استفاده و آن را به مباحث دفاعی ما مرتبط کند .

نوبخت تاکید کرد: ما صریح و شفاف گفته ایم که به هیچ وجه در عرصه های دیگر جز بحث هسته ای که در برجام مشخص شده، آمادگی رایزنی و مذاکره با هیچ کشوری را نداریم.
وی با بیان اینکه موضع ما در این زمینه بسیار روشن و شفاف است اظهار داشت: تا زمانی به برجام متعهد هستیم که دیگران نیز به آن متعهد باشند.
 
اختصاص 3000 میلیارد تومان یارانه به سه وزارتخانه برای واردات کالاهای اساسی
سخنگوی دولت گفت: سه هزار میلیارد تومان یارانه به سه وزارتخانه جهاد کشاورزی، بهداشت و صنعت، معدن و تجارت برای واردات کالاهای اساسی اختصاص می یابد.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی در جمع خبرنگاران افزود: قبل از اینکه نرخ دلار در بازار 4200 تومان تعیین شود یک سری کالاها با ارز مبادله ای وارد می شد مثلا کالاهای اساسی چون خوراکی ها، داروها که با ارز 3800 تومان وارد می شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر این کالاها که اقلام مشخص هم هست با قیمت 4200 تومان وارد می شود ما فاصله بین 3800 تومانی که قبلا پرداخت می شد و دلار 4200 تومانی که در حال حاضر پرداخت می شود را بصورت یارانه به سه وزارتخانه پرداخت می کنیم.

نوبخت گفت: برای این کار دولت به همه دستگاههایی که ثبت سفارش این کالاهای اساسی را انجام می دهند یعنی وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و بهداشت نامه ای داده و 3 هزار میلیارد تومان یارانه به افرادی که از طریق این سه وزارتخانه این کالاها را وارد می کنند پرداخت می شود.

سخنگوی دولت افزود: برخی از این اقلام در وزارت جهاد کشاورزی اقلامی مانند ذرت، دانه های روغنی،​کنجاله، انواع کود، داروهای دامی، گوشت گوسفند و سموم است که در مجموع 1980 میلیارد تومان یارانه به وزارت جهاد کشاورزی پرداخت می شود.

وی ادامه داد: این رقم برای وزارت صنعت، معدن و تجارت 220 میلیارد تومان و برای وزارت بهداشت که برای واردات اقلامی مانند دارو، شیرخشک و مواد اولیه دارویی است حدود 800 میلیارد تومان است که در مجموع سه هزار میلیارد تومان به این سه وزارتخانه پرداخت می شود.

سخنگوی دولت با اشاره به راه اندازی سامانه ارزی نیما که امروز رسماً با حضور معاون اول رئیس جمهور راه اندازی می شود گفت: این سامانه ساختار شفافی به ما می دهد و کاملا مشخص می کند که چقدر منابع ارزی وارد و چقدر از کشور خارج می شود و به این ترتیب هر کالایی که در بازار وجود دارد چون ثبت سفارش شده است امکان قاچاق ندارد.

نوبخت افزود: قیمت ارز 4200 تومان است و هر قیمتی غیر از این باشد قاچاق محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه بین 90 تا 100 میلیارد دلار ورودی به بازار ارز است گفت: کل مصارف 51 میلیارد دلار برای واردات و برای خدمات 20 میلیارد دلار است و ما به این ترتیب فزونی و عرضه به تقاضا را داریم.

سخنگوی دولت اظهار داشت: اگر هر کسی که ریال دارد و احساس ناامنی کند و بخواهد آن را به یک ارز خارجی تبدیل کند با توجه به اینکه ما فزونی منابع داریم ولی منابع از دست می رود.

نوبخت گفت: 15 میلیارد دلار مازاد تراز بازرگانی مثبت ما است ولی اگر قرار باشد افرادی پول به کشورهای همسایه ببرند و آپارتمان یا ماشین خریداری کنند این منابع ارزی از دست می رود.

وی با اشاره به اینکه سکه هایی که خریداری شده توسط مردم، به اندازه ملت نیست گفت: ما باید بازار را در این شرایط مدیریت کنیم.
 
سیاست دولت استفاده نکردن از مدیران دو تابعیتی است
سخنگوی دولت گفت: قرار شد وزارت اطلاعات، مدیران دو تابعیتی را شناسایی کند و متناسب با آن اقدامات لازم برای جایگزینی این مدیران انجام شود.

آقای نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کاوه مدنی را مدیر دوتابعیتی می دانید یا خیر و نیز چه تعداد مدیر دو تابعیتی در کشور وجود دارد افزود: مدیر دو تابعیتی دارای تعریف است.
وی گفت:​ تعدادی از مدیرانی که در گذشته در خارج کشور کار می کردند هیچ گاه تابعیت ایرانی خود را نفی نکردند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: قرار شد وزارت اطلاعات مدیران دو تابعیتی را شناسایی کند و متناسب با آن اقدامات لازم برای جایگزینی این مدیران انجام شود.

نوبخت تاکید کرد: بر اساس گزارش وزارت اطلاعات تقریبا دیگر مدیر دو تابعیتی نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مدنی را جزء مدیران دو تابعیتی می دانید یا خیر؟ افزود: اطلاع دقیقی در این مورد ندارم که ایا وی تابعیت دیگر داشته یا خیر. از وزارت اطلاعات در این باره سوال می کنم و به شما پاسخ می دهم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما نیز معتقد به مراقبت هستیم تا جلوی نفوذ گرفته شود اما اگر بگوییم هر کسی در خارج تحصیل کرده نفوذی است، این برخورد افراطی است.
 
رئیس جمهور آمریکا دمدمی مزاج و پیمان شکن است
سخنگوی دولت گفت: کشور آمریکا رئیس جمهوری دارد که هیچ کس نمی داند می خواهد چه کند و دمدمی مزاج و پیمان شکن است.

​محمد باقر نوبخت در نشست هفتگی خود افزود: یک سری کشورها هستند که دشمنی آنها به کشور ما غیرقابل انکار است و یک سری کشورها هم هستند که با ما اختلافات ایدئولوژیک دارند و منافع خود را به هرچیزی ترجیح می دهند.

وی ادامه داد: کشوری هم مثل اسرائیل است که اصلا از نظر ما کشور نیست و با ما دشمنی آشکار دارد.

نوبخت با اشاره به اینکه کشور آمریکا رئیس جمهوری دارد که هیچ کس نمی داند می خواهد چه کند گفت: این آدم دمدمی مزاج و پیمان شکن است، همچنین غیرقابل اتکا؛ درست است که کله اش بزرگ است ولی مغزش بزرگ نیست.

سخنگوی دولت افزود: ما در آستانه 40 سالگی هستیم و در همهاین 40 سال مقابل بدخواهی ها ایستادیم .

وی گفت: باید ببینیم که دیدگاه بین المللی راجع به ایران چیست و ما همه برنامه هایمان آماده است و منتظر نیستیم که ببینیم آمریکا چه حرفی بزند تا ما برنامه ریزی کنیم.

نوبخت با بیان اینکه برخی افراد از تشرهای توخالی دچار اضطراب می شوند گفت: عده ای فکر می کنند که باید همگی از یک دری خارج شوند و اگر همه بخواهند از یک در خارج شوند این امکان پذیر نیست مانند بازار ارز که اگر همه منابع بخواهد به ارز تبدیل شود ما دچار کمبود منابع ارزی خواهیم شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه تهدیدات توخالی می تواند عده ای را بنا به هرجهت مضطرب کند افزود: ما باید کاری بکنیم و با برنامه ریزی مناسب پیش برویم.

وی با بیان اینکه اگر به هر دلیلی در شرایط بدبینانه منابع ارزی ما محدود تر شود گفت: منابع و مصارف ما مشخص است و کشور ما کشوری نیست که با یک تهدید و تحریم روبرو باشد و ما سالهاست که با این وضعیت روبرو هستیم و باید از تجارب گذشته استفاده و شرایط موجود را مدیریت کنیم.

سخنگوی دولت اظهار داشت: بسیاری از کشورهای همسایه می خواهند که از تجارب ما در مقابل تحریم ها و تهدیدها استفاده کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: