اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۸۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - 28 March 2018
رئيس جمهور کشورمان گفت: ايران و ترکمنستان بايد از ظرفيت هاي گسترده خود در مسير گسترش همکاري هاي مشترک بهره بگيرند.

تاکيد روساي جمهور ايران و ترکمنستان بر اهميت روابط دوستانه

به گزارش عصرپرس به نقل از صدا و سيما ؛ حسن روحاني رئيس جمهور کشورمان در پايان مراسم امضاي 13 سند همکاري ميان تهران – عشق آباد گفت ايران و ترکمنستان بايد از ظرفيت هاي گسترده خود در مسير گسترش همکاري هاي مشترک بهره بگيرند و تصميمات خوبي به نفع دو ملت اتخاذ شد.

رئيس جمهور کشورمان ، ترکمنستان را کشور دوست و برادر جمهوري اسلامي ايران خواند و تاکيد کرد دو کشور بايد از ظرفيت هاي گسترده خود در مسير گسترش همکاري هاي مشترک بهره بگيرند و اين خواست دو ملت است.

حسن روحاني که اين اظهارات را روز سه شنبه و پس از امضاي 13 سند همکاري ميان ايران و ترکمنستان بيان مي کرد ، با ابراز خرسندي از حضور در ترکمنستان در ايام جشن نوروزي اظهارداشت: مذاکرات بسيار سازنده و مفيدي در بالاترين سطح ميان مقامهاي دو کشور برگزار شد و فهرست همه مواردي را که در ظرفيت اقتصادي، فرهنگي و سياسي دو کشور است ، مورد بررسي و بازبيني قرار داديم و در همه زمينه ها بحث هاي مورد علاقه را مطرح و تصميمات خوبي به نفع دو کشور و دو ملت اتخاذ کرديم.

رئيس جمهور کشورمان با اشاره به اشتراکات فرهنگي ، تاريخي و ديني دو ملت ايران و ترکمنستان در کنار حسن همجواري که بر روابط دو کشور حاکم است، گفت: ما مصمم هستيم از همه ظرفيت هاي موجود براي توسعه و تعميق همکاري هاي مشترک بهره بگيريم.

روحاني به توافقات دو کشور در حوزه هاي انرژي و حمل و نقل و ترانزيت اشاره کرد و افزود: ايران و ترکمنستان دو کشور توانمند در زمينه انرژي هستند و در مذاکرات تصميم گرفته شد که همکاري هاي خود را در اين حوزه بيش از پيش ارتقاء دهيم.همچنين ترکمنستان و ايران با توجه به موقعيت جغرافيايي که از آن بهرمند هستند به عنوان دو دروازه مهم براي آسياي مرکزي و آبهاي آزاد جنوب محسوب مي شوند و مي توانند ترانزيت منطقه را هم تسهيل کنند.

رئيس جمهور کشورمان با اشاره به افتتاح پل سرخس و نقش آن در تعميق همکاري هاي تجاري اظهارداشت: با رفع مشکلات مرتبط با حمل و نقل ، همکاري هاي دو کشور نيز بيش از پيش تسهيل و زمينه فعاليت گسترده تر بخش هاي خصوصي دو کشور نيز هموارتر مي شود.

روحاني با بيان اينکه ميزان مبادلات تجاري امروز دو کشور با توجه به ظرفيت هاي گسترده اي که وجود دارد ، مطلوب دو کشور نيست، تصريح کرد: بايد سطح مبادلات تجاري را توسعه بدهيم و در همين راستا خط جديد انتقال برق از سرخس به مرو با کمک شرکتهاي ايراني ايجاد خواهد شد.

رئيس جمهور کشورمان افزود: شرکتهاي ايراني فعال در بخش حمل و نقل و جاده نيز در اجراي دو طرح مهم جاده عشق آباد به ترکمن آباد و سرخس به تجن همکاري خواهند کرد.

روحاني ، سواپ گاز و همکاري در حوزه انرژي در درياي خزر را از ديگر موارد گفت وگو در مذاکرات مشترک برشمرد و اظهارداشت: در زمينه صادرات اتوبوس به ترکمنستان و در کنار آن، تقويت همکاري هاي دو کشور در حوزه هاي فرهنگي ، علمي و فناوري هاي نوين نيز گفت و گو شد.

رئيس جمهور کشورمان به مسايل منطقه اي و بين المللي مورد گفت وگو در مذاکرات مشترک اشاره کرد و گفت: ما همچنين درباره مبارزه با تروريسم ، راههاي تقويت ثبات و امنيت منطقه و همچنين برنامه هاي نوع‌دوستانه تبادل نظر کرديم و در مجموع توافقات خوب و گسترده اي ميان دو کشور حاصل شد که اجراي اين توافقات مي تواند سطح همکاري هاي دو کشور را بيش از پيش ارتقاء دهد.

تاکيد رئيس جمهور ترکمنستان بر گسترش مناسبات با تهران در همه زمينه ها

رئيس جمهور ترکمنستان نيز در اين مراسم با تاکيد بر اينکه کشورش مصمم است روابط با تهران را در همه زمينه ها گسترش دهد، گفت: مذاکرات سطح بالاي دو کشور، در فضايي دوستانه ، برادرانه و شفاف و توام با احترام متقابل و حسن همجواري برگزار شد.

"قربان‌قلي بردي‌محمدف" افزود: تحکيم دوستي ترکمنستان و ايران براي ما اهميت بالايي دارد و من فرصت را مغتنم شمرده و از دکتر روحاني به خاطر تلاشهايي که در راستاي توسعه همکاري هاي مشترک داشته اند، قدرداني مي کنم.

وي امضاي 13 سند همکاري و بيانيه مشترک را در راستاي منافع دو ملت ايران و ترکمنستان برشمرد و تاکيد کرد با اجراي اين توافقات، همکاري هاي دو کشور در همه عرصه ها بيش از پيش گسترش مي يابد.

رئيس جمهور ترکمنستان با اشاره به اينکه ايران و ترکمنستان در بسياري از موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي بويژه در زمينه صلح و توسعه جهاني ديدگاه‌هاي مشترکي دارند، افزود: روابط دو کشور در سازمان‌هاي بين المللي مانند سازمان همکاري‌ اسلامي و همکاري اقتصادي مثبت و‌سازنده بوده است و ما همواره قدردان حمايت‌هاي جمهوري اسلامي ايران هستيم.

بردي محمد‌ف توسعه همکاري‌ها و روابط دو‌کشور در زمينه امنيت انرژي، مبارزه با مواد مخدر و موضوعات منطقه‌اي و بين المللي را حائز اهميت دانست و گفت: در همکاري هاي اقتصادي بايد تنوع در مکانيزم هاي روابط را دنبال کرده و از تمام ظرفيت‌ها و امکانات براي توسعه روابط در بخش ‌هاي مختلف حمل و نقل، کشاورزي و انرژي استفاده کنيم.

وي خزر را درياي صلح و ‌امنيت دانست و اظهار داشت: همکاري ايران و ترکمنستان در ساحل و آبهاي خزر و در مناطق ويژه اقتصادي بايد بيش از پيش گسترش يابد.

رئيس جمهور ترکمنستان همچنين بر ضرورت توسعه روابط و‌همکاري‌هاي دو‌کشور در بخش هاي مختلف اقتصادي، تجاري و بازرگاني، علمي و آموزشي، بهداشت، ورزش و گردشگري تاکيد کرد.

بردي محمداف ضمن ابراز خوشحالي از سفر دکتر روحاني به عشق آباد در ايام نوروز به عنوان جشن صلح و‌محبت، گفت: روابط ايران و ترکمنستان در طول ساليان متمادي همواره برادرانه و دوستانه بوده و امروز مناسبات تهران-عشق‌آباد در بخش هاي مختلف سياسي، اقتصادي، بازرگاني و فرهنگي در سطح بالايي قرار دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: