اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۸۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - 20 March 2018
مراسم بزرگداشت روز بين‌المللي نوروز به همت نمايندگي دائم کشورمان در سازمان ملل متحد در وين برگزار شد.

برگزاري مراسم روز بين المللي نوروز در مقر سازمان ملل در وين

به گزارش عصرپرس به نقل ازصداوسيما؛ مراسم بزرگداشت روز بين‌المللي نوروز به همت نمايندگي دائم کشورمان در سازمان ملل متحد در مقر سازمان ملل در وين با حضور جمع زيادي از سفرا و نمايندگان کشورهاي مختلف و رؤساي سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين و تعدادي زيادي از ميهمانان و دوستداران فرهنگ و تمدن ايراني برگزار شد.

کشورهاي جمهوري اسلامي ايران، افغانستان، جمهوري آذربايجان، هند، عراق، قزاقستان، قرقيزستان، پاکستان، تاجيکستان، ترکمنستان، ازبکستان و ترکيه در برنامه امسال روز بين‌المللي نوروز شرکت داشتند.

يوري فدوتف مديرکل دفتر سازمان ملل در وين و تعدادي از مديران ارشد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و سازمان توسعه صنعتي ملل متحد نيز در اين مراسم حضور داشتند.

رضا نجفي سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در وين به نمايندگي از سوي کشورهاي شرکت‌کننده سخنراني کرد و در سخنان خود ضمن تبريک نوروز و اشاره به سابقه تاريخي اين مناسبت مهم که ريشه در فرهنگ سرزمين کهن پارس داشته و در طول قرون و اعصار از سوي ملل و اقوام مختلف حفظ و گرامي داشته شده است، بر اهميت آن به عنوان نماد حيات، زيبايي، وحدت، صلح و دوستي ميان ملت‌ها تاکيد کرد.

نماينده کشورمان ضمن اشاره به نوروز به‌عنوان زيباترين جشن طبيعت که نويدبخش اميد و سرسبزي و برآمدن بهار است گفت نوروز نماد اعتدال، صلح، گرمي، فراواني، نور و زندگي بشمار مي‌رود.

وي همچنين ابراز اميدواري کرد که ملت‌هاي مختلف با الهام از نوروز و برکات آن در جهت حاکميت صلح و حقيقت بکوشند.

نجفي گفت که جشن نوروز منطقه جغرافيايي بزرگي را در بر مي گيرد و زبان مشترک ميليون ها نفر در منطقه است.

در اين مراسم همچنين يوري فدوتف مديرکل دفتر سازمان ملل در وين طي سخناني ضمن اشاره به اهميت اين مناسبت تاريخي در گسترش صلح و دوستي ميان ملت‌ها سابقه اعلام اين روز از سوي مجمع عمومي سازمان ملل به عنوان روز بين‌المللي نوروز را تشريح کرد.

در اين مراسم همچنين قطعات زيبايي از موسيقي سنتي ايراني از سوي گروه هنرمندان موسيقي کشورمان اجرا شد و هنرمنداني از کشورهاي افغانستان، قرقيزستان، ترکيه و هند نيز به اجراي برنامه پرداختند.

مراسم بزرگداشت نوروز امسال نيز به ابتکار کشورمان در دو بخش صنايع دستي و فرهنگي و جشنواره غذا برگزار شد که مورد استقبال گسترده‌اي قرار گرفت.

همچنين کليپ ويديوئي از سنت‌هاي رايج نوروز در کشورمان و برخي از کشورهاي منطقه در جريان اين مراسم به نمايش درآمد و سفره هفت‌سين و آثار و صنايع دستي فاخر ايراني زينت‌بخش اين مراسم بود. بيست و يکم مارس از سوي مجمع عمومي سازمان ملل متحد به عنوان روز بين‌المللي نوروز اعلام شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: