اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۸۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - 12 March 2018
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جوهره انقلاب اسلامی این بود که زنان در مشارکت های اجتماعی فعال تر حضور پیدا کنند، امیدواریم در دولت تدبیر و امید این مسیر با تکاپوی بیشتری دنبال شود.
مشارکت اجتماعی زنان باید با تکاپوی بیشتری دنبال شودخبرنگار: وجیهه مرادی

به گزارش خبرنگارسرویس اچتماعی عصرپرس، سید عباس صالحی روز دوشنبه در جشن میلاد کوثر و بزرگداشت روز زن که با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در تالار وحدت برگزار شد، گفت: یکی از حوزه های قابل توجه که زنان در آن حضور موثر دارند فرهنگ، هنر و ادب جامعه ایران است.
 
صالحی در ادامه افزود: بخش زیادی از هنرها و صنایع دستی ما مدیون حضور خلاقانه زنان هنرمند است. بنابراین صنایع دستی و هنرهای سنتی به عنوان بخشی از گوهر و هویت ایرانی است که زنان زیادی پای آن نشسته اند و آنها را به آسمان زیبایی برده اند.

صنایع دستی بانوان ایرانی موزه ای ماندگار است  
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: زنان ایرانی در حوزه های مختلف و صنعت فرش، قالی، گلیم، مینیاتور، سفالگری و تولید لباس های متنوع هنرمندانه در زیست بوم ایران نقش داشته و با نقوش خود آن را تبدیل به موزه ماندگار کردند و در آینده هم جریان دارد. 

صالحی گفت: زنان در بخش فرهنگ و ادب سابقه طولانی دارند و آنها به خصوص در دهه های معاصر سهم قابل توجه و متمایزی در فرهنگ، هنر و ادب ایران داشته اند و در این حوزه بر اساس آمارها روند تصاعدی قابل توجهی را شاهد هستیم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با ارائه آماری از فعالیت زنان و مردان در حوزه داستان نویسی در بازه زمانی 1310 - ،1339 گفت: در این مدت تعداد مردان 270 نفر و تعداد زنان 25 نفر بوده اما این روند در دهه اخیر نشان می دهد حضور زنان داستان نویس به صورت تصاعدی افزایش یافته است.

وی افزود: در فاصله سال های 1340 تا 1349 تعداد 130 مرد و 25 زن در داستان نویسی فعال بودند و این آمار نشان دهنده نسبت پنج برابری مردان به زنان در این عرصه است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این آمار در سال 1363 به تعداد 241 مرد و 28 زن رسیده، تصریح کرد: در این بازه زمانی هنوز فاصله 10 برابری وجود دارد اما در سال 73 این فاصله به چهار برابر کاهش یافت و به عبارتی تعداد مردان داستان نویس 304 و زنان داستان نویس 95 نفر بود.

صالحی با اشاره به آمار سال 93، تعداد داستان نویسان مرد را یک هزار و 738 و داستان نویسان زن را یک هزار و 648 نفر عنوان کرد و گفت: در این سال این تعداد تقریبا برابر شده است.
به گفته وی، فاصله های 10 برابری در این بازه زمانی به فضای تعادل در تولید ادبیات داستانی رسیده است. 

صالحی در ادامه با بیان این مطلب که زنان در دهه های مختلف در بخش کتاب های شعر روند رو به رشدی داشته اند، گفت: در سال 63 تعداد مردانی که کتاب شعر منتشر کردند، 353 و تعداد زنان 12 نفر بوده است که این نشان از فاصله 30 برابری دارد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این عدد در سال 93 به 2 هزار و 859 مرد و یک هزار و 312 زن تغییر یافته، افزود: این رقم نشان می دهد که از فاصله 30 برابری در سال 63 به فاصله دو برابر رسیده ایم. یعنی حجم قابل توجهی از این فاصله ها کاهش یافته است.

صالحی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: هزار و 450 زن فعال در حوزه سینما از بیمه صندوق اعتباری هنرمندان استفاده می‌کنند و این عدد در حوزه نمایش، موسیقی و هنرهای تجسمی به ترتیب ۳۴۰، هزارو 173 و ۴۰۴۷ است.

وی گفت: با یک استعداد قابل توجهی در حوزه فرهنگ و ادب زنان مواجه هستیم، البته حوزه دیگری که زنان در آن حضور چشمگیر دارند بازار فرهنگ و هنر است به عبارتی آنها در تولید و توزیع کالاهای هنری نقش به سزایی دارند.

صالحی ادامه داد: نام ناخوانا و گمشده زنان در بسیاری از حوزه ها به چشم می خورد. واقعیت این است که در رگ رگ قالی، گلیم و سفال مینیاتور و همه هنرهای سنتی نقش زنان و مادران ایرانی به چشم می‌خورد، هرچند در هنرهای معاصر همچنین فضایی را شاهد هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جوهره انقلاب اسلامی این بود که زنان در مشارکت های اجتماعی فعال تر حضور پیدا کنند، بنابراین امیدواریم در دولت تدبیر و امید این مسیر با تکاپوی بیشتری دنبال شود.

فاطمه زهرا(س) همواره الگوی زن مسلمان ایرانی  است
مشاور امور بانوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: فاطمه زهرا(س) همواره الگوی زن مسلمان ایرانی بوده، گرچه شرایط هر دوره با قبل متفاوت است و با تغییر زمان و پیشرفته شدن سبک زندگی ارزش های انسانی تغییر پیدا می کند اما نوع دوستی احسان راستگویی همیشه پسندیده و ستودنی بوده و با فطرت انسانی سازگار است.

مرضیه مرآت نیا، نوع دوستی را مهم ترین خصایل حضرت زهرا(س) دانست و گفت: امروزه در جامعه زنان و مادران وجود دارند که دور از خانه و خانواده و در زندان به سر می‌برند و برخی از این زنان به خاطر جرایم غیرعمد و در یک ضمانت مالی بدون سوء پیشینه مرتکب خلاف شده است.

مرات نیا افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طرح «ارمغان دو» که با هدف آزادی زنان زندانی مرتکب جرایم غیر عمد شکل گرفته، مشارکت می‌کند.

وی همچنین از اهدای ۱۸ میلیون کتاب به کتابخانه زندان زنان توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: انجمن حامی نیز در تهیه قفسه‌های این کتاب‌ها مشارکت داشته است 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه زندان جای مادران نیست از حضار خواست که با خرید دستبند های چرمی که در محل برگزاری جشن عرضه می شود، دست بند را از دست زنان زندانی جرایم غیرعمد باز کنند.




نام:
ایمیل:
* نظر: