اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - 25 September 2016

عصرپرس- معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه ساخت ٩٥ درصد از کالاهای صنعت گاز در داخل انجام می شود، گفت: در سال های گذشته در این بخش شاهد دستاوردهای بزرگی بوده ایم.

به گزارش وزارت نفت، «حمیدرضا عراقی» امروز (یکشنبه) در همایش «تشکیل کمیته های مرجع تعیین استانداردهای١٠ گروه کالایی ساخت داخل» در شرکت ملی گاز ایران، افزود: اکنون ٧٠ درصد سبد انرژی کشور با گاز تامین می شود.

وی افزود: شرکت ملی گاز با بهره گیری از روش های نوین، گاز مورد نیاز بخش های مختلف مصرف را به طور پایدار و با دستور قرار دادن استاندارهای زیست محیطی تامین می کند.

وی در ادامه تاکید کرد: اکنون امنیت انرژی بخش های مختلف مصرف ایجاد شده و تحقق این برنامه با خودکفایی به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه پس از خودکفایی می توان به خوداتکایی رسید، گفت: با ارتقای برنامه های خودکفایی و تعامل می توان به خوداتکایی دست یافت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: صرفه جویی ارزی، خودباوری، ارزش افزوده بیشتر، تعمیر و نگهداری مناسب، طراحی متناسب با نیاز و انتقال فناوری از جمله دلایل تغییر نگرش به ساخت داخل پس از انقلاب است.

وی یادآورشد: توسعه شرکت ملی گاز ایران به نوعی پس از انقلاب آغاز شد از این رو به دلیل شرایط خاصی زمانی، تفکر خودکفایی در آن وجود داشت.

عراقی ادامه داد: اکنون اقتصاد کشور متکی بر نفت و مبتنی بر گاز است و این سوخت چرخ صنایع کشور را به حرکت در می آورد؛ همچنین با تزریق به میدان های نفتی سبب افزایش برداشت نفت می شویم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به برنامه هوشمندسازی کنتورهای گاز در کشور نیز اشاره کرد و گفت: برای تحقق این طرح بیش از ٣٠ جلسه در سطح های مختلف برگزار و تفاهم نامه هایی نیز با شرکت های معتبر داخلی و بین المللی امضا شده است.

وی ادامه داد: در بخش کنتورهای هوشمند، اولویتی برای حضور شرکت های خارجی نداشته ایم و از همه شرکت ها خواسته ایم براساس استاندارد و بسترهای داخلی این تجهیزات را تولید کنند.

عراقی درباره خودکفایی در پساتحریم نیز گفت: اولویت خودکفایی در پساتحریم با سازندگانی خواهد بود که تمایل دارند با هدف ساخت قطعات و تجهیزات از طریق انتقال دانش فنی با همکاری سازندگان داخلی همکاری کنند.

در دوران تحریم ها صنعت نفت به دلیل قطع تامین مالی از خارج کشور و همچنین در تنگنا قرار گرفتن شرکت های خارجی برای حضور در ایران یا انتقال تکنولوژی به کشور در معذوریت قرار گرفت و از این محل آسیب های فراوانی دیده است؛ براین اساس خودکفایی در صدر برنامه های دولت قرار گرفت و در این بین از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم، وزارت نفت خودکفایی در ساخت برخی تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور و حتی صادرات به دیگر کشورهای منطقه را در دستور کار قرار داد. اکنون با قرار گرفتن در دوران پساتحریم و بازگشت تدریجی شرکت های دارنده فناوری به کشور، بومی سازی تکنولوژی های در اختیار این شرکت ها از مهم ترین محورهای مذاکره وزارت نفت با آنهاست.

نام:
ایمیل:
* نظر: