اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۸۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - 26 February 2018
مجری طرح سد سرنی گفت:با توجه به پیشرفت 80 درصدی پروژه سد سرنی عملیات اجرایی سد و خط انتقال آن تا پایان شهریور 97 به اتمام می رسد.

اتمام عملیات اجرایی سد سرنی و خط انتقال تا پایان شهریور 97

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، سید رضا حسینی مجری طرح سد سرنی در بازدید خبرنگاران از پروژه سد سرنی گفت: رودخانه سرنی جزء حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان است و از قلل رشته کوه بشاگرد سرچشمه گرفته و به دریای عمان می ریزد، ساختگاه سدمخزنی سرنی در استان هرمزگان در 34 کیلومتری جنوب شرقی شهر میناب واقع شده است.

مجری طرح سد سرنی در ادامه اهداف این طرح را برنامه ریزی، تامین بخشی از نیاز شرب منطقه به مقدار 12 میلیون متر مکعب در سال دانست و گفت: حفظ تعادل سفره آب زیرزمینی و محیط زیست با تامین 4/3 میلیون متر مکعب از دیگر اهداف این طرح است.

 حسینی در ادامه افزود: در مطالعات اولیه امکان احداث سد سرنی با هدف تامین آب مورد نیاز اصلی دشت کریان و نیاز شرب روستاهای میناب تا جاسک مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به کیفیت مناسب آب رودخانه سرنی به منظور تامین نیاز شرب منطقه و نزدیکی سد پیشنهادی به تاسیسات انتقال و مصرف شهر میناب مقرر شد تا کل حجم تنظیمی سد پس از تامین حقابه های کشاورزی از طریق جریان نفوذ یافته به منابع زیرزمینی به نیاز شرب تخصیص یابد.

حسینی در ادامه تصریح کرد:این پروژه  در سه بخش سد، خط انتقال و تصفیه خانه احداث می شود.

مجری طرح سد سرنی در ادامه با اشاره به میزان اعتبار مورد نیاز پروژه سد سرنی، گفت: احداث این سد با اعتباری بالغ بر 44 میلیارد تومان از محل وام بانک توسعه اسلامی و درقالب قرارداد استضاع و همچنین از محل منابع عمومی تامین می شود.

وی افزود: این طرح در حال حاضر 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان شهریور 97 عملیات اجرایی سد و خط انتقال به اتمام می رسد و علاوه بر آن نیز تصفیه خانه این طرح 2 سال آینده اتمام می یابد و تا زمان بهره برداری از تصفیه خانه سد از تصفیه خانه قدیمی استفاده خواهد شد.

مجری طرح سد سرنی در ادامه میزان اشتغالزایی  این پروژه را 575 نفر عنوان کرد و گفت: تمام تجهیزات تولیدات داخلی است و از مهندسین ایرانی در این پروژه استفاده شده است.

حسینی در ادامه به مشخصات این سد اشاره کرد و گفت: نوع سد خاکی با هسته رسی و طول تاج 460 و عرض 12 متر تاج می باشد.

اتمام عملیات اجرایی سد سرنی و خط انتقال تا پایان شهریور 97

وی در ادامه گفت: یک رشته خط انتقال Grp به طول 38 کیلومتر و قطر 1 متر، آب مخزن سد سرنی را به صورت ثقلی از محل سد به تصفیه خانه میناب منتقل می نماید و علاوه برآن ظرفیت این خط یک متر مکعب در ثانیه است.

وی ادامه داد: تصفیه خانه به ظرفیت 2 متر مکعب احداث می گردد که یک متر مکعب از سد سرنی و یک متر مکعب از سد میناب آب دریافت کرده و تصفیه کامل خواهد نمود.

مجری طرح سد سرنی در ادامه مهمترین تاثیر اجرای این طرح را تامین و بالابردن کیفیت آب شرب منطقه دانست و گفت: این پروژه با تامین آب با کیفیت مناسب جهت شرب اهالی منطقه باعث افزایش سطح سلامتی و رفاه آنها خواهد شد.

وی افزود: علاوه برآن کنترل رژیم سیلابی و کاهش ذرات معلق در آب و تشکیل دریاچه و اثرات مثبت زیست محیطی را در برخواهد داشت و اجرای این پروژه در منطقه فرصت های شغلی جدیدی را ایجاد کرده و مانع از مهاجرت اهالی منطقه خواهد شد.

اتمام عملیات اجرایی سد سرنی و خط انتقال تا پایان شهریور 97

شایان ذکر است: تصفیه خانه این پروژه ظرف مدت 2 سال اینده به اتمام می رسد.


خبرنگار: پروین مرادی

برچسب ها
بندرعباس
نام:
ایمیل:
* نظر: