اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۷۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - 24 February 2018
وزیر علوم در سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی؛
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر از نظر رشد و انتشار دستاورد‌های علمی رتبه اول منطقه و رتبه ۱۶ دنیا را داریم.

رتبه اول منطقه‌ای ایران در رشد دستاورد‌های علمی

به گزارش عصرپرس به نقل از صداوسیما، منصور غلامی در سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی گفت: ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام (ره) و شهدای عزیز به ویژه شهدایی که در ایام اخیر در اقصی نقاط کشور تشییع شدند و ضمن آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری و همه عزیزان از رئیس جمهور تشکر می‌کنم که همواره پشتیبان و مشوق جامعه علمی کشور به ویژه فناوران و نوآوران عرصه علم و دانش بوده و هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: امروز در سی و یکمین سال برگزاری این جشنواره مهم در کنار معرفی ۱۰ طرح داخلی، ۵ طرح بین المللی نیز از طریق بررسی طرح‌های ارسالی از ۴۹ کشور به جشنواره انتخاب شده است و این در راستای تعاملات بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رویکرد‌های ارزشمند مجموعه علمی کشور در این جشنواره بوده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۹۲۰ جایزه در این جشنواره ادواری ۳۱ ساله ارائه شده است، گفت: تاریخ پرافتخار سرزمین ما از نام دانشمندان و صاحبان علم و اندیشه همچون فارابی، ابن سینا، خوارزمی، رازی و دیگران پر است.

غلامی افزود: اینک جا دارد پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای حضور مجدد در عرصه فناوری روز جهان تلاش مضاعفی داشته باشیم و در این راستا با افتخار اعلام می‌کنم در ۴۰ سال گذشته بیش از ۳۷۵ هزار مستند علمی از دانشمندان ایرانی در جهان ثبت شده است و در حال حاضر از نظر رشد و انتشار دستاورد‌های علمی حائز رتبه اول در منطقه و در بین کشور‌های جهان رتبه ۱۶ را داریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در ایران با داشتن یک درصد جمعیت جهان، یک و ۹ دهم درصد مقالات بین المللی و ۲ و ۹ دهم درصد مقالات پراستناد جهان را استادان و پژوهشگران ما ارائه کرده اند.

وی افزود: در عرصه علم و فناوری حضور پررنگ داشتیم، در فناوری‌های جدید با وجود طولانی نبودن حضور ما در مقایسه با کشور‌های توسعه یافته دنیا اقدامات بسیار ارزنده‌ای در سال‌های اخیر صورت گرفته و در حال انجام است.

وزیر علوم گفت: وجود بیش از ۴۲ پارک علم و فناوری و حدود ۱۹۰ مرکز رشد ضمن فراهم کردن زمینه اشتغال بیش از ۳۰ هزار نفر، فروشی بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان را به همراه داشته است.

غلامی افزود: استقرار بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ شرکت در این پارک‌ها که یک سوم شرکت‌های دانش بنیان کشور را در خود دارند ظرفیت بسیار بالایی را در تمام استان‌های کشور برای پشتیبانی از توسعه پایدار فراهم ساخته است.

وی با بیان اینکه در سال پیش رو با توجه به بستر‌های ایجاد شده و پشتیبانی‌های موجود صادرات محصولات فناورانه از پارک‌های علم و فناوری کشور از میزان ۲۳۰ میلیون دلار فراتر خواهد رفت، گفت: پشتوانه اصلی در این توفیقات و افق روشن آینده آن زیست بوم نوآوری کشور است که از جمع بزرگ اعضای هیأت علمی دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، دانشجویان به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل شده است.

غلامی افزود: حرکت پرشتاب توسعه فناوری‌های نوین و ایجاد زمینه‌های توسعه فنی در بخش‌های مختلف اقتصادی با فراهم شدن زمینه‌های همکاری بین دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های اقتصادی دریچه‌های جدیدی را در توسعه پایدار ایجاد خواهد کرد.

وزیر علوم گفت: برگزاری جشنواره‌هایی از این دست نشان از پویایی و زایایی این عرصه دارد، حضور دانشمندان و فناوران از کشور‌های دیگر در این عرصه در راستای توجه جامعه علمی کشور به همکاری‌های بین المللی و اهمیت توسعه این روابط است.

غلامی افزود: در ۴ سال گذشته حجم مبادلات علمی و فرهنگی و مقالات بین المللی ما در عرصه دانش و فناوری به میزان چشمگیری افزایش داشته است.

وی گفت: در حال حاضر ۲۲ درصد از انتشارات بین المللی دانشمندان ما در قالب مشارکت‌های پژوهشی بین المللی صورت گرفته است.

غلامی با بیان اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بین مأموریت‌های کلان خود دو مأموریت مهم ملی را در برنامه پیشرو دارد، افزود: حمایت و پشتیبانی کامل از زیست بوم نوآوری کشور به منظور توسعه علم و فناوری، تجاری سازی و توسعه اقتصاد دانش بنیان و تبدیل دانش به ثروت که در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است، ماموریت مهم اول این وزارتخانه است.

وی گفت: دومین ماموریت مهم وزارت علوم، ایفای نقش مؤثر در حل چالش‌های ملی کشور است که لازم است در تعامل و همکاری با سایر دستگاه‌ها در جهت کمک به دولت و فراهم کردن آسایش مردم عزیز با مشارکت در انجام طرح‌های بزرگ ملی صورت گیرد.

غلامی افزود: وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در هماهنگی با هم و سازمان دهی همه دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی به توسعه و باروری هر چه بیشتر زیست بوم ایجاد شده کمک خواهند کرد و در این صورت است که به فضل الهی در آینده نزدیک شاهد اثرات بزرگ در فضای اقتصادی کشور خواهیم بود.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: