اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۹ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - 15 September 2016
وزیر نیرو گفت: خشکسالی 15 سال اخیر که ایران و برخی کشورهای دنیا با آن مواجه هستند از آثار ناشی از تولید گازهای گلخانه ای است.

به گزارش عصرپرس، حمید چیت چیان روز پنجشنبه در حاشیه مراسم آغاز آبگیری سد برقابی رودبار لرستان در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در سال میلادی جاری معاهده ای در پاریس منعقد شد که بر مبنای آن کشورها باید در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تلاش کنند.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات که در این معاهده پیش بینی شده، استفاده کشورها از انرژی های تجدیدپذیر است.

وزیر نیرو گفت: بر اساس این معاهده ایران متعهد شده انتشار گارهای گلخانه ای خود را نسبت به گذشته چهار درصد کاهش دهد که در این رابطه یکی از مهمترین اقدامات ایران احداث هفت هزار و 500 مگابایت ظرفیت نیروگاهی تا سال 2030 می باشد.

چیت چیان ادامه داد: یکی از مهمترین موارد انرژی های نو، انرژی آبی است که ایران تاکنون 11 هزار و 500 مگابایت نیروگاه آبی ایجاد کرده و نیروگاه رودبار لرستان نیز از جمله نیروگاههای بزرگی است که در دو واحد 225 مگاواتی احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه نیروگاه سد روبار لرستان تا تیرماه سال آینده به بهره برداری می رسد، گفت: انتشار گازهای گلخانه ای که یکی از موارد آن نیز استفاده از سوخت های فسیلی است اثرات نگران کننده ای برای حال و آینده دنیا ایجاد کرده است.

سد رودبار از نوع خاکی با هسته رسی بوده و از معدود سدهایی از این نوع می باشد که در دره ای تنگ و باریک احداث شده است.

حجم بدنه سد حدود چهار میلیون و 500 هزار مترمکعب ، طول تاج 185 متر، ارتفاع از پی 155 متر، عرض تاج 15 متر و حجم مخزن آن 228 میلیون مترمکعب می باشد.

از ویژگی های عمده سد و نیروگاه رودبار لرستان استفاده از توپوگرافی منطقه جهت تولید برق است به نحوی که علاوه بر ارتفاع آب داخل مخزن، 300 متر هم از اختلاف ارتفاع ناشی از توپوگرافی منطقه استفاده شده و ارتفاع آب روی توربین ها حدود 425 متر است.

تاکنون حدود 16 هزار 740 میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده و پیش بینی می شود هزینه اجرای کامل طرح به 20 هزار میلیارد ریال برسد.

طرح سد و نیروگاه رودبار لرستان در فاصله 100 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان الیگودرز بر روی رودخانه رودبار از سرشاخه‏های دز در حال اجرا است.

نام:
ایمیل:
* نظر: