اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۷۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - 28 January 2018
نمایندگان خانه ملت، کار بررسی لایحه بودجه سال آینده کل کشور را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز کردند.

بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ در صحن علنی مجلسبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از صداوسیما، نمایندگان مردم از امروز در دو نوبت کاری چکش کاری های لازم را بر مهمترین سند مالی دخل و خرج یک ساله کشور انجام می دهند.

يوسف نژاد:تغييرات در لايحه بودجه با در نظر گرفتن شرايط اجتماعي بود

لایحه پیشنهادی یکهزار و 194 هزار میلیارد تومانی بودجه 97 کل کشور ، نوزدهم آذر از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد. لایحه ای که دولت معتقد است عملکردی و توجه خاصی به ایجاد اشتغال شده است .

 پس از آنکه گزارش کمیسیون تلفیق بودجه به صحن علنی مجلس ارائه شد، کلیات آن با ارائه دیدگاه های نمایندگان موافق و مخالف، نماینده دولت و رئیس کمیسیون تلفیق به بحث و بررسی و در نهایت به رأی گذاشته خواهد شد.

 محمدی: لایحه بودجه بر مبنای عملکرد تنظیم شده است

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تأکید بر وجود انضباط مالی در تنظیم لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور گفت: یکی از نکات برجسته لایحه، توسعه حمل و نقل عمومی با تکیه بر حمل و نقل ریلی است.

داوود محمدی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 8 بهمن) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی کلیات بودجه سال 97 در موافقت با آن افزود: نکات برجسته‌ای در این لایحه مورد توجه قرار گرفته که بخشی از آنها مربوط به اصلاحات ساختاری بودجه است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: لایحه بودجه سال 97 بر مبنای عملکرد تنظیم شده این در حالی است که در سال‌های گذشته درصدی از بودجه به استان‌ها تعلق می‌گرفت بدون آنکه قیمت‌ تمام شده خدمات مشخص شود اما این تغییر در لایحه سال 97 سبب انضباط مالی، کاهش هزینه‌ها و افزایش ضریب بهره وری می‌شود.

وی تأکید کرد: تحقیقاً یکی از مطالبات امروز جامعه اشتغال و افزایش آن است، به طور حتم بیشترین حجم از مراجعات مردم به دفاتر نمایندگان مربوط به بیکاری و اشتغالزایی است. جوانان به حداقل‌ها نیز راضی هستند و ضرورت داشت دولت و مجلس به این موضوع در لایحه بودجه توجه کنند بنابراین در تبصره‌های 14 دولت به این مهم نگاه معطوف داشته است.

 حل بخش وسیعی از مشکلات مربوط به پروژه‌های نیمه تمام در لایحه بودجه

محمدی با اشاره به اینکه یکی از نکات برجسته لایحه بودجه توجه به اشتغال در مناطق روستایی است، گفت: خوشبختانه در این لایحه پروژه‌های نیمه تمام عمرانی نیز تعیین تکلیف شده، از سال‌های گذشته تاکنون 65 هزار پروژه نیمه تمام در کشور به وجود آمده است که با همت دولت و مجلس تنها بخشی از این پروژه‌ها به اتمام رسید بنابراین باید با به کارگیری بخش عمومی و خصوصی، به تقویت و تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام اقدام کرد که دولت به این مهم نیز توجه اساسی در لایحه بودجه داشته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه لایحه بودجه بر اساس اولویت‌های برنامه ششم به ویژه در حوزه آبرسانی تنظیم شده است، افزود: امروزه مشکل کمبود آب شرب و کشاورزی مشکل برخی از استان‌های کشور است و به طوری که در 100 روستای استان قزوین با تانکر آبرسانی می‌شود اما خوشبختانه دولت به حل مشکلات آب و آبرسانی نیز در لایحه بودجه توجه کرده است.

 اولویت دولت توجه به ریزگردها و ساماندهی پسماندها

وی با اشاره به اینکه توجه به محیط زیست، مقابله با ریزگردها و ساماندهی پسماندها امروزه از مشکلات جدی کشور است، تصریح کرد: علاوه بر ریزگردها در حال حاضر بیابان‌زایی نیز یکی از مشکلات استان قزوین است و به طور حتم مخاطرات آن استان‌های تهران و شهر کرج را نیز تهدید می‌کند اما خوشبختانه این موضوع نیز به طور ویژه در لایحه بودجه مطرح شده است.

محمدی با تأکید بر اینکه ساماندهی حمل و نقل عمومی با تکیه بر توسعه حمل و نقل ریلی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: این مهم نیز که یکی از سیاست‌های کلی نظام و برنامه ششم توسعه است نیز در لایحه بودجه مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است.

 توجه ویژه دولت به حل مشکلات بافت فرسوده در لایحه بودجه 97

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران در کانون حوادث مترقبه قرار داشته و در آماج زلزله و سیل است، افزود: بی‌توجهی به بافت فرسوده در طی سال‌های گذشته سبب افزایش خسارت‌ها پس از وقوع بحران در استان‌های کشور شده است اما دولت با جدیت حل مشکل بافت‌های فرسوده را در لایحه مورد توجه قرار داده است ضمن اینکه تقویت بنیه دفاعی کشور نیز به دلیل اهمیت موضوع مورد توجه است.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه توجه به گردشگری برای اشتغال ارزان نیز در لایحه بودجه مطرح شده است، تصریح کرد: ایران جزو 10 کشور برتر به لحاظ گردشگری است اما به دلیل بی‌توجهی‌ها در این حوزه در جذب گردشگر جزو 80 کشور اول دنیا نیز محسوب نمی‌شود. خوشبختانه دولت به این موضوع و توجه به قشرهای نیازمند و کم درآمد جامعه به ویژه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز به طور گسترده در لایحه بودجه توجه داشته است.

 

 

 فلاحت پیشه:کمیسیون تلفیق با هرگونه گرانی در سال آینده مخالفت کرد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت:کمیسیون تلفیق با هر گونه گرانی در سال آینده مخالفت کرد چراکه در زمان رکود اقتصادی نمی توان گرانی به جامعه تحمیل کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در نشست علنی امروز (یکشنبه، 8 بهمن) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 97 گفت: موافقت بنده با کلیات لایحه است یعنی شخص بنده حتی چند مورد پیشنهاد حذف در لایحه بودجه را دارم اما باید توجه داشت اگر کلیات لایحه بودجه رأی نیاورد این لایحه به کمیسیون تلفیق بازگردانده می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اعتقاد دارم بحث ها در کمیسیون تلفیق بودجه در خصوص لایحه به کفایت رسیده و گزارشی که تهیه شده گزارش نهایی محسوب می شود بنابراین نقدهایی که به لایحه وارد است می توان در زمان بررسی لایحه در صحن علنی لحاظ کرد.

 

 کمیسیون تلفیق با گرانی در سال آینده مخالفت کرد

فلاحت پیشه افزود: کاری که در کمیسیون تلفیق صورت گرفت براین اساس بود که با هرگونه گرانی در آینده مخالفت شود چراکه در زمان رکود اقتصادی نمی توان گرانی به جامعه تحمیل کرد و این استدلال در کمیسیون تلفیق بالای 75 درصد رأی داشت که می توان به مخالفت با افزایش 50 درصدی نرخ حامل های انرژی اشاره کرد.

وی ادامه داد: با اینکه منابع درآمدی دولت کاهش می یابد ولی تصمیم گرفته شد گرانی به جامعه تحمیل نشود بنابراین نباید در فضای رکود مالیات را افزایش داد.

فلاحت پیشه گفت: لایحه دولت در کمیسیون تلفیق بودجه اصلاح شد، دولت در ذیل یکی از تبصره های لایحه بودجه اجازه خواسته بود که زمانی که قیمت نفت ماهیانه افزایش پیدا می کند، افزایش درآمد برداشت کند و آن را هزینه کند، بنابراین قسمت مذکور از لایحه حذف شد.

 مجلس به دولت اجازه هزینه مابه التفاوت فروش ارز حاصل از فروش نفت خام را نداد

وی ادامه داد: حتی به دولت اجازه داده نشد که 10 هزار میلیارد تومان تحت عنوان مابه التفاوت فروش ارز حاصل از فروش نفت خام را در اختیار بگیرد و مجلس در راستای وظیفه نظارتی خود اقداماتی انجام داد که البته نیازمند متمم است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در صندوق توسعه ملی دولت اجازه برداشت 5 میلیارد و 800 میلیون دلار خواسته بود که مشکلات خودمان نیز محسوب می شود که بخشی از آن مربوط به فعالیت های عمرانی، اضطراری و جاری بود که در کمیسیون تلفیق با برداشت از صندوق برای هزینه های جاری مخالفت شد چرا که اذن مقام معظم رهبری را می خواست و در نهایت با جدولی موافقت شد که 4 میلیارد دلار آن مورد موافقت قرار گرفت.

فلاحت پیشه ادامه داد: با توجه به اینکه دولت با محدودیت منابع رو به روست دولت نیاز دارد از صندوق توسعه ملی برداشت کند هرچند مخالف برنامه ششم توسعه است، برای طرح های آبیاری تحت فشار، آبرسانی روستایی، تقویت بنیه دفاعی هزینه شود که 65 درصد منابع مذکور، صرف تقویت بنیه دفاعی می شود.

وی افزود: براساس قوانین برنامه و سیاست های کلی و براساس نوع تهدیدات موظف هستیم که بودجه را در اختیار بخش دفاعی کشور قرار دهیم، برای مقابله با ریزگردها و کمک به زلزله زدگان که مقام معظم رهبری و رؤسای سه قوه نیز از مناطق زلزله زده بازدیدی داشتند منابعی در حدود 100 میلیون دلار اختصاص داده شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: حذف جدول 17 و حذف عناوین متفرق شده یا پنهان شده آن در بودجه یکی از کارهای دیگری بود که صورت گرفت، برخی اشخاص حقیقی و حقوقی کمک هایی را دریافت می کردند که در این خصوص اعتراضات به حقی در جامعه وجود داشت و کمیسیون تلفیق تا آنجا که توانست حذف های لازم را انجام داد و برای بقیه موارد دوستان می توانند پیشنهاد حذف مطرح کنند.

 

گزارش هرگونه کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی باید به مجلس ارائه شود

وی گفت: گزارش هرگونه کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی باید به مجلس ارائه شود و نظارت دیوان محاسبات نیز باید انجام شود که در بند الحاقی تبصره 12 نظارت دیوان محاسبات بر اعتبارات پرداخت شده، نهادهای عمومی غیردولتی لحاظ شده است.

فلاحت پیشه ادامه داد: برای اولین بار معافیت مالیاتی به نحوی تعیین شد که اشخاصی که حقوق ماهیانه کمتر از 2 میلیون و 300 هزار تومان است از پرداخت معاف شوند که کار اساسی بود.

  2000 میلیارد تومان اعتبار برای کمک به افزایش حقوق بازنشستگان

وی افزود: 2000 میلیارد تومان اعتبار نیز برای کمک به افزایش حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شد یعنی دو برابر آن چیزی که دولت در نظر گرفته بود همچنین اجازه سپرده گذاری با سود اخذ شد البته اجازه ندارند که از سود سپرده ها کار عملیاتی صورت بگیرد.

فلاحت پیشه در خصوص یارانه ها گفت: مقابله با فقر مطلق، دیدن سهم سلامت و ارائه یارانه به نیازمندان از دیگر مواردی بود که مورد توجه قرار گرفت البته پیشنهادهای زیادی در خصوص یارانه ها مطرح شد که برای مثال یک پیشنهاد در این خصوص بود که یارانه هیچ شخصی حذف نشود که البته این برخلاف عدالت است.

وی افزود: به دولت این اجازه داده شد به افراد نیازمند یارانه پرداخت کند اما دولت می تواند یارانه ثروتمندان را حدف کند، در موضوع اوراق و اسناد باید توجه داشت با کمبود منابع رو به رو هستیم و طرح های مختلفی در حوزه عمرانی تعریف شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: باید برای انتشار اوراق، سقف گذاشته شود اما باید معذورات دولت نیز لحاظ شود.

فلاحت پیشه یادآور شد: این اجازه داده شد از 3000 میلیارد تومانی که در اختیار مجلس است تمام نمایندگان مجلس براساس سرانه جمعیتی هر منطقه برای طرح های ملی دخالت در نوع هزینه داشته باشند که کار اساسی بود که صورت گرفت. بنابراین خواهش می کنم که به کلیات لایحه رأی مثبت بدهید هرچند در بحث یارانه ها، بحث هایی مطرح است که درآمد دولت دو برابر شده است که باید در ضمن بررسی در صحن علنی مجلس این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.

  میرزایی: بودجه ریزی بر اساس عدالت اجتماعی صورت نگرفته است

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی بی توجهی به عدالت اجتماعی را از مهم ترین اشکالات وارد به نحوه بودجه ریزی دانست.

جلال میرزایی ضمن تشکر از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و کمیسیون تلفیق گفت: بودجه کل کشور به عنوان مهم ترین سند مالی دولت دارای کارکرد اساسی است و آن هم به عنوان برنامه یک ساله باید در راستای مدیریت مطلوب جهت گیری اقتصادی و مشکلات اقتصادی باشد. بدیهی است که برای رسیدن به اهداف به تخصیص کارآمد و اثربخش در بخش منابع و اعتبارات نیازمندیم. در این مورد با برخی واقعیات مواجه هستیم، اعم از محدود بودن منابع درآمدی و از سوی دیگر وجود معضلات و بحران های جدی کشور، این دو در کنار هم قرار بگیرد ما را به این نتیجه می رساند که در گام اول نیاز به انضباط مالی داریم.

 

 بودجه97 صرفه جویی را رعایت نکرده است

وی با اشاره به تجربه کشورهایی همچون اسپانیا، ترکیه و یونان و برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی که در جهت رفع مشکلات اقتصادی خود در سال های اخیر موفق عمل کرده اند، یادآور شد: این کشورها برای تحقق این مهم دو اقدام اساسی را در موازات هم انجام دادند، از جمله صرفه جویی در هزینه ها و افزایش درآمدهایی که تنها روی کاغذ کارآیی نداشته و نحوه و مکانیسم آن نامشخص باشد و در عمل نیز نتایج مثبتی به همراه داشته است و متاسفانه رویکردی که مبتنی بر صرفه جویی در هزینه ها و افزایش درآمدها باشد نه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و نه در کمیسیون تلفیق دیده نشده و مد نظر گرفته نشده است.

  اولویت ها در بودجه 97 رعایت نشده است

وی افزود: مسأله بعدی که در بررسی بودجه مغفول مانده مسئله اولویت بندی بوده است و این در حالی است که در برخی حوزه ها با مشکلات جدی مواجهیم، و امیدوارم بارش کنونی ما را از مسائل اساسی غافل نکند کما اینکه به بحران کم آبی توجه نکنیم. مراکز مطالعات داخلی و علمی و مشاهدات همه نشان می دهد کشور با خشکسالی مواجه است و در زمینه آب با بحران جدی مواجهیم و مراکز مهم بین المللی نیز بر این مهم صحه گذاشتند و این در حالی است که به رغم اذعان همگان و تذکرات بسیاری که در جلسات مختلف مجلس در این مورد داده ایم، اما در بودجه جهت گیری خاصی نسبت به تخصیص اعتبارات برای رفع این معضل صورت نگرفته است.

میرزایی تاکید کرد: بی توجهی به بحران خشکسالی در حالی صورت گرفته که برای سازمان هایی بودجه تعیین شده که کارآیی و خروجی آنها مشخص نیست. همچنین در کمیسیون تلفیق درمورد برقراری عدالت اجتماعی به گونه ای عمل شده است که اقدامات دولت گذشته را یادآور می شود، کما اینکه در زمینه افزایش حقوق و مزایا به اسم عدالت به گونه ای برنامه ریزی شده که نارضایی در جامعه و در بین قشرهای تاثیرگذار جامعه از جمله اعضای هیات علمی دانشگاه ها و قضات را به همراه داشته است.

وی اظهار کرد: ای کاش در این باره دست دولت همچون کشورهای اسکاندیناوی باز بود که به رفاه اجتماعی توجه ویژه ای دارند، کما اینکه برای جوانان بیکار مستمری در نظر می گیرند، ای کاش ما نیز با صرفه جویی در هزینه های غیرضروری منبع مالی مناسبی برای افرادی که دارای این مشکل هستند، ایجاد می کردیم.

  درآمدها، بودجه ریزی عملیاتی، اشتغال و تولید و صادرات در بودجه 97

میرزایی در مورد بودجه در 4 موضوع درآمدها، بودجه ریزی عملیاتی، اشتغال و تولید و صادرات افزود: متاسفانه در بودجه برای این موارد به طور جدی برنامه ریزی نشده و این در حالی است که کشوری همچون ترکیه در حمایت از صنعت مرغداری مابه التفاوتی را ایجاد کرده و توانسته بازارهای قطر و روسیه را بگیرد و این در حالی است که ما برنامه جدی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی نداریم یا در مورد تولید نیز سیاست مشخصی نداریم و بیشتر از مصرف کنندگان حمایت می کنیم و با اینکه شدت آن کاهش یافته اما تداوم سیر آن همچنان مشهود است.

وی در بیان انتظاراتی که در زمینه بودجه ریزی داشته است، تصریح کرد: با توجه به هدفی که دولت اعلام کرده بود که بودجه ریزی به صورت عملیاتی پیگیری کرده بود، اما با مشاهده ردیف ها خلاف این مهم را نشان می دهد. فرض بر این بوده که در بودجه عملیاتی وظایف و تکالیف دستگاه های اجرایی کشور به صورت دقیق مشخص شده باشد، به گونه ای که تداخل وظایف و همپوشانی وجود نداشته باشد که مبنای عمل قرار نگرفته و این در حالی است که از نظر مردم بودجه عملیاتی باید خروجی مشخصی داشته باشد.

میرزایی در انتقاد به تخصیص بودجه به برخی دستگاه ها بیشتر از نیازی که داشتند، یادآور شد: برای وزارت ارشاد، برای هر نوع فعالیتی بودجه در نظر گرفته شده است. برای شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی، جهاد دانشگاهی، برای هر فعالیتی 120 میلیارد بودجه تعیین شده که به نوعی تداخل و موازی کاری با توجه به کمبود منابع مالی محسوب می شود. برای شورای نظارت بر صداوسیما 6 میلیارد تومان در نظر گرفته شده و این در حالی است که این شورا با 6 نفر عضو تنها یک جلسه در طول ماه برگزار می کند. همچنین برای بنیاد سعدی که عملکرد آن در کنار فعالیت سایر دانشگاه های کشور که در جهت سعدی شناسی فعالیت داشته و پایان نامه های دانشجویان را در این مورد بررسی می کند، از کارآیی لازم برخوردار نیست، 12 میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شده است، همچنین در مورد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 7 میلیارد و 900 میلیون تومان بودجه تخصیص یافته که خروجی مشخصی ندارد و این در حالی است که برای راه آهن ایران تنها 8 میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

میرزایی ادامه داد: درخصوص نهاد ریاست جمهوری برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی 70 میلیارد تومان یا در وزارت کشور برای پرداخت خسارت ویژه به اشخاص حقیقی 16 میلیارد تومان که در کل ابهاماتی را ایجاد می کند. در بخش اعتبار غیرمتمرکز برای کمک به اشخاص غیرحقوقی برای زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دولت پیشنهاد داده مبلغ 28 میلیارد تومان تخصیص داده شود و این در حالی است که کمیسیون تلفیق این رقم را به 128 میلیارد تومان افزایش داده است.

وی افزود: موضوع دیگر در باره اشتغال است که مبلغی که برای آن در نظر گرفته شده هدفمند نیست و به نوعی با این اقدام سیاست های بنگاه های زودبازده را تکرار می کنیم. ایجاد اشتغال و فرصت های شغلی در در بخش خدمات و صنعت کشور نیاز به اصلاح دارد.

 فرهنگی: متورم شدن بودجه حجم دولت را افزایش می دهد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: گسترش استفاده از اوراق مشارکت و سوق دادن آن به بودجه جاری یک پدیده جدید است، در گذشته اوراق در پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گرفت که بعد از بهره برداری پروژه بدهی خود را تسویه می کرد.

محمدحسین فرهنگی در نشست علنی امروز (یکشنبه 8 بهمن) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 97 کل کشور اظهار داشت: علت مخالفت من با کلیات لایحه بودجه با دو ملاحظه اصلی به تبصره 3 اصل 186 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اشاره دارد که با رد کلیات ایجاد بحران نمی شود و آن را به کمیسیون تلفیق برمی گرداند و احتیاجی به برگشت لایحه به دولت وجود ندارد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر همکاران رد گزارش را صلاح ندانسته، در پیشنهادهای خود ایرادات موجود در کلیات لایحه بودجه را برطرف کنند، انتظار همگان از لوایح بودجه، ایجاد تحولات مثبت در کشور است، در برخی کشورها مجالس آنها به جهت اهمیت لایحه بودجه تنها به بررسی آن می پردازد، مناسب است به اولویت های پیش بینی شده در قانون برنامه ششم توسعه توجه ویژه ای شود و آنها به خوبی در لایحه بودجه انعکاس پیدا کنند.

  افزایش بودجه دولت را متورم تر می کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از این بی توجهی ها به کاهش حجم دولت در لایحه بودجه است، نه تنها دولت کاهش حجم ندارد، بلکه با افزایش بودجه متورم تر نیز شده است، کمیسیون تلفیق نیز این بزرگ شدن دولت را به رسمیت شناخته است.

 

 اعتبار بیمه محصولات کشاورزی 350 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است

وی تصریح کرد: مورد دیگر غفلت در بخش کشاورزی است که کاهش 50 درصدی اعتبارات آب در سازه و شبکه، کاهش 50 درصدی بخش کشاورزی و کاهش 30 درصدی بیمه محصولات کشاورزی از جمله مصادیق قابل اشاره است. بیمه محصولات کشاورزی از 1350 میلیارد تومان به 1000 میلیارد تومان کاهش یافته است، در حالی که 400 میلیارد به کشاورزان بدهکار است.

  سوق دادن اوراق به سمت بودجه جاری پدیده‌ای جدید است

وی گفت: گسترش استفاده از اوراق مشارکت و سوق دادن آن به بودجه جاری یک پدیده جدید است، در گذشته اوراق در پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گرفت که بعد از بهره برداری پروژه بدهی خود را تسویه می کرد، اما در سه سال گذشته شاهدیم که اوراق به بودجه جاری اختصاص می یابد.

فرهنگی بیان کرد: در بودجه نویسی توجه داشته باشیم که قانون اساسی قید سالانه را مطرح کرده است، در بودجه 97 حدود 32 هزار میلیارد تومان از بدهی سال های قبل به جهت اوراق در نظر گرفته شده و در جریان رسیدگی تلفیق نه تنها این میزان کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته است و 57 هزار میلیارد تومان علاوه بر 32 هزار میلیارد تومان اضافه شد که بخش قابل توجهی از آن در بخش جاری استفاده می شود.

 

 انتقاد از وضع آموزش و پرورش در بودجه 97

این نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی اظهار داشت: بی توجهی به آموزش و پرورش در لایحه دولت به حدی است که وضع گذشته نیز حفظ نشده است، در بخش یارانه ها نیز تغییرات به جهتی نبوده که افکار عمومی را نگران می کرد، ارقامی که اضافه شده در جداول اعمال نشده است، یعنی 14.5 درصد وزارت نفت باید در افزایش ها منعکس می شد. آنچه اهمیت دارد عدم رفع نگرانی افرادی است که زندگی خود را بر این اساس تامین می کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: مشکلات صندوق ها از جمله تامین اجتماعی و بی توجهی به ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه نیز مورد انتقاد ماست، بخشی از واگذاری ها باید در جهت رفع مشکلات آنها اختصاص پیدا می کرد که یک نمونه آن کارخانه ای مهم در تبریز است که انتظار داشتیم آن را در قالب تأدیه بدهی های دولت به تامین اجتماعی واگذار کنند.

وی گفت: هر چند کمیسیون و دولت 1000 میلیارد به منابع صندوق های بازنشستگی اختصاص داده اند، اما به نظر می رسد برای اجرای ماده 30 قانون برنامه که به متناسب سازی حکم کرده، کفاف نمی دهد و در قالب پیشنهادها به آن توجه شود. مشکلاتی نیز در نظام پرداخت ها وجود دارد که برطرف نشده است.

  به عمران کشور در لایحه بودجه97 توجهی نشده است

فرهنگی ادامه داد: به عمران کشور نیز در لایحه بودجه توجهی نشده است، اشکالی نیز در تخصیص ها وجود دارد که درخواست می کنم در رسیدگی به آنها توجه داشته باشند، تخصیص ها باید به صورت متناسب پرداخت شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم توجه به این نکات اثر مثبتی به اصلاح بودجه و گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97 داشته باشد.

 

پایان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق

پس از آنکه نمایندگان در مدت ده روزه تعین شده ، پیشنهادهای خود را به کمیسیون های تخصصی ارائه کردند ، با تشکیل کمیسیون تلفیق بودجه که متشکل از تمام اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و سه نفر از هر یک از کمیسیون های تخصصی است ، لایحه بودجه، در حدود 40 جلسه کاری طی سه هفته و با حضور برخی از مقامات دستگاههای اجرایی کشور به بحث و بررسی گذاشته شد و در نهایت به تصویب اعضای این کمیسیون رسید .

در بررسی اجمالی بند های این لایحه که برای مردم دربرگیری دارد می توان به افزایش حقوق گروههای مختلف حقوق بگیر اشاره کرد .

آنچه که با هماهنگی دولت و کمیسیون تلفیق در این باره صورت گرفت، دولت موظف شد در سال آینده حقوق و مزایای مستمر گروه های حقوق بگیر را به گونه ای افزایش دهد که متوسط رشد و مزایای مستمر کارکنانی که در سال جاری کمتر از 5 میلیون تومان است، بصورت پلکانی نزولی، از 5 تا 20 درصد باشد. در این حال کارکنانی که بیش از 5 میلیون تومان حقوق دریافت کنند ، حقوق آنان افزایش نخواهد یافت .

متناسب سازی حقوق بازنشستگان نیز از دیگر بندهای لایحه بودحه پیشنهادی دولت و نیز مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس بود .

دولت پیشنهاد یکهزار میلیارد تومان برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان داده بود که کمیسیون تلفیق، آن را به دو هزار میلیارد تومان افزایش داد .همچنین 350 میلیارد تومان نیز برای بازنشستگان آموزش و پرورش در نظر گرفت .

و اما تکلیف قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل برای سال آینده ؛ .

دولت در لایحه پیشنهادی خود ، در خواست درآمد 17400 میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل های انرژی برای ایجاد اشتغال کرده بود. کمیسیون تلفیق با افزایش حامل های انرژی مخالفت کرد و مقرر شد دولت 13 هزار میلیارد تومان از سایر محل ها ، برای اشتغال در سال آینده کسب درآمد کند .

بدین ترتیب آنچه در مصوبه کمیسیون تلفیق آمده است ، در سال آینده قیمت حامل های انرژی از قبیل بنزین و گازئیل افزایش نمی یابد البته این موضوع باید به تصویب نهایی مجلس برسد .

و اما در مورد هدفمندی یارانه ها ،دولت پیشنهاد کسب درآمد 37 هزار میلیارد تومانی داشت که مورد موافقت کمیسیون تلفیق قرار گرفت .

در این حال دولت همانند سالهای گذشته مکلف به حذف یارانه دهک های بالا و پر درآمدهاست .

افزایش وام ازدواج به 15 میلیون تومان برای هریک از زوجین ، تخصیص پنج هزار میلیارد تومان برای پرداخت سود تسهیلات تا سقف 100 میلیون تومان با محوریت تولید و کشاورزی ،ثابت ماندن انواع تعرفه ها از جمله تعرفه های پزشکی ، ثابت ماندن قیمت آب ، برق و گاز ، در نظر گرفتن قیمت ارز به مبلغ 3500 تومان و قیمت هر بشکه نفت خام 55 دلار از دیگر محور های لایحه دولت و نیز مصوبات کمیسیون تلفیق برای سال آینده بود .

همچنین مقر شد 50 هزار واحد مسکن مهر در اختیار مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره ) و سازمان بهزیستی قرار گیرد .

در موضوع مالیات ها نیز ، نرخ مالیات ها در سال 97 افزایش نخواهد یافت و پایه های مالیاتی جدید، شناسایی و ایجاد می شود .

همچنین به منظور تشویق تولیدکنندگان و تسویه مطالبات بانک ها و موسسات مالی و اعتباری ، چنانچه مشتریان بدهی معوق خود را از تاریخ سررسید تا پایان شهریور 97 تسویه کنند، بانک ها و موسسات مالی مکلفند اصل و سود خود را طبق قرارداد اولیه و بدو احتساب جریمه دریافت و تسویه نمایند .

در آخرین تصمیمات کمیسیون تلفیق همچنین مقرر شد از محل منابع صندوق توسعه ملی ، 150 میلیون دلار برای مقابه با ریزگردها ، 100 میلیون دلار برای بازسازی مناطق سیل و زلزله زده ، 100 میلیون دلار برای خرید واکسن و دارو ، 350 میلیون دلار برای تسهیلات استان سیتان و بلوجستان ،200 میلیون دلار برای آبرسانی روستا ها ، 250 میلیون دلار آبرسانی تحت فشار و 200 میلیون دلار برای آبخیزداری در سال 97 تخصیص یابد.

 نحوه رسیدگی به بودجه سالانه کل کشور در صحن علنی مجلس

لایحه بودجه سال 97 به عنوان مهمترین سند مالی دخل و خرج دولت پس از بررسی در کمیسیون تلفیق مجلس برای بررسی به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

پس از آنکه گزارش کمیسیون تلفیق بودجه به صحن علنی مجلس ارائه شد ابتدا کلیات آن با ارائه دیدگاه های نمایندگان موافق و مخالف، نماینده دولت و رئیس کمیسیون تلفیق به بحث و بررسی و در نهایت به رأی گذاشته خواهد شد.

بر اساس ماده 186 آئین نامه داخلی مجلس، در جلسه علنی، پس از رسیدگی به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی می شود و سپس سقف آن به ‏تصویب خواهد رسید. پس از آن پیشنهادهای مربوط به تبصره‏ ها و ردیف‌ها رسیدگی می‏ شود.

همچنین در جلسه علنی، تنها پیشنهادهای نمایندگان و کمیسیون‌ها که در زمان مقرر دریافت شده و به چاپ رسیده است مشروط به مغایرت نبودن با قانون برنامه، قابل طرح است. پیشنهادهایی که منبع درآمد مشخصی نداشته باشد قابل طرح نخواهد بود و پیشنهادهایی که مازاد بر سرجمع نباشد زمانی قابل طرح است که ردیف مشخص جایگزین را معین کند. تشخیص موارد مذکور با رئیس جلسه خواهد بود.

در صورت تصویب نشدن کلیات لایحه بودجه، فقط برای یک‌ بار موضوع به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود تا حداکثر ظرف 72 ساعت گزارش اصلاحی خود را به مجلس ارائه کند.

همچنین در ماده 187 آئین نامه داخلی مجلس تصریح شده است که جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه سالانه باید پیوسته در ایام هفته غیر از جمعه و تعطیلات رسمی، حداقل روزی 4 ساعت منعقد شود و تا موقعی که شور و مذاکره پایان نیافته و رأی مجلس أخذ نشده است از دستور خارج نمی‏ شود و هیچ لایحه یا طرح دیگری نمی‏ تواند مطرح باشد مگر لایحه یک یا چند دوازدهم بودجه در صورت ضرورت .

تبصره- اگر مطالب فوری و فوتی اعم از طرح‌ها و لوایح دو فوریتی و غیره پیش آید که به تشخیص مجلس تأخیر آن موجب زیان جبران ‏ناپذیری باشد، در این صورت برای طرح و تصویب آن زمان مشخصی معین می‏ شود.

 تغییرات در لایحه بودجه با در نظر گرفتن شرایطاجتماعی

سخنگوی ­کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1397 کل کشور در مجلس شورای اسلامی روند بررسی لایحه بودجه ۹۷ و تغییرات اعمال شده بر پیشنهادات دولت در کمیسیون تلفیق را تشریح کرد.

علی اصغر یوسف نژاد در نشست علنی امروز (یکشنبه، 8 بهمن) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال 97 گزارشی از مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ارائه کرد و گفت: پس از آنکه لایحه بودجه ازجانب دولت به هیأت رئیسه تقدیم و در صحن علنی و کمیسیون‌های تخصصی بررسی شد، کمیسیون تلفیق بودجه در 32 جلسه و در کارگروه‌های مختلف از جمله اشتغال، هدفمندی، ایثارگران و تأمین اجتماعی لایحه را بررسی کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 ادامه داد: جلسات متعددی بین اعضای کمیسیون و کارگروه‌ها برگزار شد و نظرهای دولت گرفته شد تا با این ترکیب کمیسیون تلفیق مصوبات خود را به صحن علنی ارائه کند.

وی با بیان اینکه جلسات مختلفی حتی با حضور رئیس جمهور برگزار شد، بیان داشت: با این جلسات به دنبال آن بودیم تا دولت و مجلس بهترین نتیجه را برای بودجه سال آینده در نظر بگیرند و با حذف یا تغییر که با مجلس است، لایحه‌ای قابل دفاع ارائه شود.

 موافقت یا مخالفت با پیشنهادهای دولت در لایحه بودجه مزیتی برای مجلس ندارد

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه موافقت یا مخالفت با پیشنهادهای دولت در لایحه بودجه مزیتی برای مجلس ندارد، ادامه داد: در بسیاری موارد تبصره‌های دولت را بدون تغییر تصویب کردیم اما در برخی تبصره‌ها با نظر کارشناسی مسائل را تغییر دادیم تا در جامعه موثرتر باشد.

 نظرهایی که به لایحه پیشنهادی دولت اضافه شد با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی بود

یوسف‌نژاد تأکید کرد: نظرهایی که به لایحه پیشنهادی دولت اضافه شد با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی بود هر چند قبول داریم شرایط اجتماعی شاخص مناسبی برای برنامه‌ریزی اقتصادی نیست اما در شرایط کنونی کشور لازم بود به این شاخص توجه شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه شفاف، منضبط و بر اساس عدالت است، توضیح داد: در این لایحه به صورت واضح و روشن تغییراتی داشتیم که به سود و منفعت جامعه خواهد بود. انضباط در واقع یعنی توجه به قوانین بالادستی، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون برنامه ششم توسعه است.

وی ادامه داد: در واقع بودجه باید برشی از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون توسعه برنامه باشد، همچنین در لایحه توجهی به عملکرد گذشته قوانین بودجه کشور داشتیم که این روند سرمایه فکری کمیسیون تلفیق برای انضباط در گزارش بودجه بود.

 تقویت جنبه های نظارتی بودجه 97 در کمیسیون تلفیق

یوسف‌نژاد با اشاره به تبصره 12 لایحه بودجه سال 97 اظهار داشت: تلاش کردیم که موارد مذکور در تبصره 12 با شرایط جامعه تطبیق داشته باشد از سوی دیگر تلاش شد تا جنبه‌های نظارتی در لایحه مذکور تقویت شود به نحوی که دیوان محاسبات بر اعتبارات پرداخت شده به نهادهای عمومی و غیردولتی نظارت کامل خواهد داشت و همچنین گزارش کمک‌های دستگاه‌ها به اشخاص و افراد نیز باید ارائه شود.

این نماینده مجلس گفت: در تبصره 12 منع هرگونه تسهیلات درآمدهای اختصاصی نیز در نظر گرفته شد که به دلیل جنبه نظارتی چنین تغییری اعمال شد.

 

 ممنوعیت دریافت سود از سپرده‌ها نیز جنبه نظارتی دارد

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 با بیان اینکه ممنوعیت دریافت سود از سپرده‌ها نیز جنبه نظارتی دارد، اظهار داشت: عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی که برای دولت سخت بود، به دلیل مسائل اجتماعی از لایحه بودجه حذف شد، اما جایگزینی برای آن در نظر گرفته شد تا دولت بتواند در امر اشتغالزایی فعالیت کند.

 از اختصاص 60 هزار میلیارد تومان در ردیف خاص تا تقویت میزان رصد و نظارت

وی توضیح داد: بر این اساس 60 هزار میلیارد تومان برای اشتغال در لایحه بودجه در نظر گرفته شد و جای خوشحالی است که بگویم اشتغالزایی در ردیف‌های خاص دیده شد تا میزان رصد و نظارت آن افزایش پیدا کند.

 وضوح در بودجه و قابل رصد بودن دستگاه های اجرایی

یوسف نژاد ادامه داد: شفافیت بودجه نسبت به ادوار مختلف مناسب تر بود و در خیلی از تبصره ها از نظر درآمدی افزایشی نداشتیم بلکه در تبصره ها برخی از احکام بود اما عدد آن در جداول نیامده بود، بنابراین همان عدد 1194 در لایحه تغییر کرد و تبدیل به عدد دیگری شد که اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: وضوح در بودجه و قابل رصد بودن دستگاه های اجرایی از نظر عملکردی حرکتی مثبت و موثر بود که در بودجه دیده شده، عدم تمرکز در بودجه و توجه به استان ها و دادن اختیارات به آنها نسبت به گذشته 10 درصد بیشتر شده که این جهت گیری مثبتی است.

  ردیف های متفرقه بودجه در لایحه 97

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس دهم، با بیان اینکه در لایحه بودجه ردیف های متفرقه بسیار زیاد بود، گفت: 230 ردیف متفرقه داشتیم که 200 ردیف آن حذف شده و در حال حاضر به حدود 130 رسیده است، البته این تعداد زیاد است اما نسبت به سال های گذشته جهش قابل توجهی داشتیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 با بیان اینکه کمک ها در بودجه برای دستگاه های مختلف مدیریت، هدفمند و قابل نظارت شده است، افزود: با کمک کردن به دستگاه های نیازمند مخالف نیستیم اما باید این کمک ها هدفمند شود و قابل رصد و پیگیری باشد.

  ظرفیت های اجتماعی، بخش های غیردولتی، افراد و اشخاص در بودجه 97

یوسف نژاد با تاکید بر اینکه در بودجه 97 به ظرفیت های اجتماعی، بخش های غیردولتی، افراد و اشخاص توجه شده است، تصریح کرد: در بودجه مشارکت و همکاری مردمی و مسئولیت پذیری در بخش غیردولتی که جزو سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری بوده در تبصره های 18 و 19 به وضوح در مورد آن بحث شده است.

وی ادامه داد: در تبصره 19 به یکی از کارهای مهم و اساسی مجلس پرداخته ایم؛ بیش از 70 هزار پروژه نیمه کاره داریم که حدود 65 هزار پروژه مربوط به استان ها و 5000 مربوط به پروژه های ملی است و اگر بخواهیم نیاز این پروژه ها را بررسی کنیم به تامین بیش از 500 هزار میلیارد تومان برای اتمام آنها نیاز داریم و سیاستی که با همکاری دولت و مجلس به آنها رسیدگی شود، بیش از 14 هزارپروژه را با مشارکت عمومی و خصوصی غیردولتی و اهرمی کردن کمک های دولتی و بودجه سعی کردیم در بودجه سال 97 لحاظ کنیم و از ردیف تصمیم گیری و نظارت خارج کنیم.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس دهم، یادآور شد: دولت قرار بود 17 هزار و 400 میلیارد تومان از درآمدهای حامل های انرژی به اضافه 15 هزار میلیارد تومانی که از صندوق و دو، سه هزار میلیارد تومان از مسیرهای دیگر در حدود 60 هزار میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات و بحث اشتغال و تولید داشته باشد که در تلفیق سعی کردیم مبلغی نزدیک به آن را لحاظ کنیم.

  با افزایش قیمت حامل های انرژی مخالفت کردیم، زیرا به نفع جامعه نبود

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 افزود: با افزایش قیمت حامل های انرژی مخالفت کردیم، زیرا به نفع جامعه نبود و کشش آن را نداشت البته از محل های دیگر جبران کردیم که مبلغ حدود 60 هزار میلیارد برای بحث اشتغال و تولید مد نظر قرار گیرد.

 

 واگذاری 50 هزار مسکن مهر فاقد متقاضی با همکاری امداد به مددجویان بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق

یوسف نژاد با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق 50 هزار مسکن مهر فاقد متقاضی با همکاری امداد به مددجویان واگذار می شود، تصریح کرد: در این باره با همکاری دولت و کمیته امداد در مورد این موضوع تصمیم گیری کردیم.

وی ادامه داد: در حقوق، تبصره و ارقام کمترین ارقام را داشتیم و اگر حذف شده یا تغییر کرده است استدلال بودجه ای، اجتماعی، منطقی و اقتصادی هم داشتیم که البته در خیلی از موارد با همکاری دولت تصمیم گیری شده است.

  جهت گیری کمیسیون تلفیق در بودجه به نفع و مصلحت مردم بوده است

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس دهم، با بیان اینکه جهت گیری کمیسیون تلفیق در بودجه به نفع و مصلحت مردم بوده است، تصریح کرد: شرایط اجتماعی جامعه را ما در نظر گرفتیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 افزود: بدهی هایی که بخش غیردولتی، اشخاص حقیقی و حقوقی به دولت داشتند و همچنین بدهی آنها به بانک ها سعی کردیم در حد 100 هزار میلیارد تومان را با تعامل بتوانیم به عنوان سرفصل به عنوان بدهی دولت نزد بانک مرکزی لحاظ کنیم، البته ممکن است بدهی های دولت را در حدی مشخص تر و شفاف تر افزایش دهد اما بین بدهکار و طلبکار از دولت و بانک قفل ها را باز کرده و از نظر روانی توانسته است فضایی را به وجود آورد که بتوان آنها را در شرایط اقتصادی فعلی فعالیت کرد.

یوسف نژاد یادآور شد: بودجه بر مبنای عملکرد را در تبصره 20 برای نظارتی و منطقی کردن تخصیص ها آورده ایم هر چند دولت از سال 81 می توانست این کار را انجام دهد.

  تشریح نرخ ارز و قیمت نفت در بودجه 97

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 با بیان اینکه در بودجه 97 فروش نفت را 55 دلار، نرخ ارز را 3500 و سهم صندوق را 32 درصد و سهم شرکت نفت 14 و نیم درصد و سهم دولت را 53 و نیم درصد پیش بینی کردیم، تصریح کرد: سعی کردیم با توجه به شاخص های قانون برنامه توسعه نرخ تورم را حدود 10 درصد، نرخ بیکاری 11 درصد، رشد تولید ناخالص داخلی حدود 6 درصد و درآمدهای مالیاتی 128، درآمدهای نفتی 101 هزار میلیارد تومان را لحاظ کنیم البته به بحث واگذاری ها هم توجه شده است.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس دهم، افزود: پیش بینی ها نتیجه تعاملات کمیسیون تلفیق با دولت است و قطعی و لازم الاجرا نیست؛ به طور قطع نمایندگان نظرهای خود را بیان خواهند کرد و ما نیز از مصوبات دفاع خواهیم کرد؛ انتظار داریم مجلس به مصلحت مردم و منافع مردم گام بردارد و نتیجه همفکری نمایندگان رونق و توسعه کشور باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: