اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - 31 May 2016
مجتمع پتروشیمی مهاباد به عنوان بزرگترین واحد صنعتی غرب کشور با حضور رئیس جمهوربه طوررسمی به بهره برداری رسید.

به گزارش عصرپرس به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در آئین بهره برداری از این طرح صنعتی مهم که در 15 کیلومتری مهاباد واقع شده است وزیر نفت و تعدادی از مدیران ارشد دولتی و مسئولان استانی نیز حضور داشتند.

مجتمع پتروشیمی مهاباد‌‌‌‌‌‌ به منظور توسعه تولیدات پتروشیمی در کشور و ایجاد کار و اشتغال و تولید مولد و همچنین توسعه صادرات پتروشیمی و استفاده بهینه از منابع گازی کشور و ایجاد ارزش افزوده بر روی سرمایه‌های ملی با مشارکت پتروشیمی ایران و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شکل گرفته است.

به گفته مسوولان، بهره برداری رسمی از این مجتمع پتروشیمی تحول بزرگی در رفع محرومیتها و اشتغالزایی در این منطقه ایجاد خواهد کرد، به طوری که در آینده نزدیک می توان شاهد توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در غرب کشور و ایجاد زیرساختهای توسعه ای در نقاط کمتر توسعه یافته این منطقه بود.

برای احداث این مجتمع عظیم 12 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است که شامل 240 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و سه هزار و 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی است.

مجتمع پتروشیمی مهاباد قادر است سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و 30 هزار تن نیز بوتن یک را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کند.

مجتمع پتروشیمی مهاباد در انتهای خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور به طول یکهزار و 600کیلومتر احداث شده است.

این طرح ماندگار که فعالیت های مقدماتی و مطالعاتی آن از سال 83 و عملیات اجرایی آن از سال 89 آغاز شده، در زمینی به مساحت 185 هکتار در کیلومتر 15 جاده مهاباد ـ ارومیه احداث شده است.

مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع نیز سالانه حدود 324 هزار تن اتیلن است که از طریق خط لوله سراسری انتقال اتیلن غرب کشور از عسلویه به این مجتمع تامین می شود.

با بهره برداری از این طرح برای 600 نفر به صورت مستقیم و 1500 نفر به صورت غیرمستقیم زمینه اشتغال فراهم شده است.

مجتمع پتروشیمی مهاباد اکنون در هر ساعت 17 تن اتیلن با فشار 32 بار از خط لوله اتیلن غرب دریافت می کند که پیش بینی می شود با توجه به راه اندازی کامل فازهای پارس جنوبی، به زودی این میزان به مرز دریافت 40 تن خوراک در هر ساعت افزایش پیدا کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: