اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۷۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - 21 January 2018
رئيس جمهوردردیدار نخست وزير منطقه کردستان عراق گفت: دفاع از حاکميت واحد و تثبيت مرزهاي منطقه وظيفه همه کشورها و اقوام ساکن در آن است و بي ترديد قدرت ها و نيروهاي خارج از منطقه، دلسوز مردم ما نبوده و نخواهند بود.

ایران پیوسته از عراق متحد و یکپارچه، حمایت و پشتیبانی می‌کند

به گزارش عصرپرس به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، حسن روحاني روز يکشنبه در ديدار "نيچروان بارزاني" نخست وزير منطقه کردستان عراق، با اشاره به روابط تاريخي و ريشه دار جمهوري اسلامي ايران با کردهاي عراق اظهارداشت: بايد همه تلاش ها براي تقويت بيش از پيش روابط صميمي دو ملت ايران و عراق به کار گرفته شود.

رئيس جمهور با بيان اينکه منطقه کردستان عراق به عنوان بخش مهمي از اين کشور، نقش و مسئوليت مهمي در تقويت ثبات و امنيت عراق دارد، تاکيد کرد: ثبات و امنيت، لازمه رسيدن به توسعه و رفاه است و نبايد اجازه داد اين ثبات و امنيت در کشورهاي منطقه، به هر بهانه اي تضعيف شود.

روحاني با اشاره به نقش برخي قدرت ها براي خدشه دار کردن امنيت و ثبات منطقه، بر تقويت همکاري هاي منطقه اي تاکيد کرد و گفت: بي ترديد قدرت ها و نيروهاي خارج از منطقه، دلسوز مردم منطقه نبوده و نخواهند بود و تنها به فکر دستيابي به منافع بلندمدت خود هستند.

وي در عين حال تاکيد کرد که همه اقوام در کشورهاي منطقه و از جمله کردهاي عراق، بايد در چارچوب قانون اساسي و تماميت ارضي اين کشورها به حقوق مشروع و قانوني خود دست يابند.

رئيس جمهور همچنين با اشاره به آمادگي سرمايه گذاران ايراني براي مشارکت در طرح هاي توسعه اي منطقه کردستان عراق و استقبال از تجار کرد عراقي براي حضور فعال تر در بازار ايران گفت: ما خواهان ايران و عراقي آبادتر و توسعه يافته تر هستيم و اين به نفع همه ملت هاي منطقه است.

نيچروان بارزاني، نخست وزير منطقه کردستان عراق نيز در اين ديدار که "قباد جلال طالباني " معاون نخست وزير و جمعي ديگر از مقامات کردستان عراق حضور داشتند، اظهار داشت: همواره خواهان عراقي واحد و يکپارچه هستيم و معتقديم که همه طرف ها بايد به قانون اساسي عراق پايبند، و در جستجوي حل مشکلات در چارچوب قانون اساسي باشند.

نخست وزير منطقه کردستان عراق با قدرداني از حمايت هاي بي دريغ ايران از ملت و دولت عراق به ويژه منطقه کردستان عراق در مقابل يورش تروريست هاي گروهک داعش، تصريح کرد: ما پيوسته قدردان کمک هاي جمهوري اسلامي ايران به عراق در اين مبارزه بوده و هستيم.

وي با دعوت از سرمايه گذاران ايراني براي مشارکت در طرح هاي توسعه اي کردستان عراق، از استمرار فعاليت پايانه هاي مرزي ميان ايران و منطقه کردستان عراق قدرداني کرد و خواهان تقويت همکاري هاي مشترک اقتصادي با جمهوري اسلامي ايران شد.

بارزاني با بيان اينکه مرزهاي ايران و عراق بايد مرزهاي دوستي و توسعه باشد، اطمينان داد که کردستان عراق به هيچ کس اجازه نخواهد داد از خاک کردستان عراق براي هر گونه تهديد احتمالي عليه جمهوري اسلامي ايران استفاده کند و اين از خطوط قرمز اربيل است.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: