اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - 24 May 2016
در مجمع جهانی بهداشت در ژنو سوئیس؛
سید حسن قاضی زاده هاشمي وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران با تاکید بر اینکه جنبش عدم تعهد، تعهد خود را به اصول و قوانین سازمان جهانی بهداشت بیان می کند، گفت: سلامت همه افراد، پایه و اساس دستیابی به صلح و امنیت بوده و به همکاری کامل افراد و دولت ها وابسته است.

به گزارش عصرپرس، وزیر بهداشت که در صدر هیاتی برای شرکت در شصت و نهمین مجمع جهانی بهداشت به ژنو سوئیس سفر کرده است، با ارائه بیانیه ای از طرف جنبش عدم تعهد، افزود: جنبش عدم تعهد بر این امر تاکید دارد که بهره گیری از بالاترین استانداردهای سلامت، از اساسی ترین حقوق هر انسانی فارغ از نژاد، دین، باورهای سیاسی شرایط اجتماعی یا اقتصادی است و بر این عقیده پایبند است که سلامت همه افراد پایه و اساس دستیابی به صلح و امنیت است و به همکاری کامل افراد و دولت ها بستگی دارد.

وزیر بهداشت خطاب به رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت: جنبش عدم تعهد بر نقش مرکزی سازمان بهداشت جهانی در مدیریت مسائل بهداشت جهانی و به عنوان سازمان پیشتاز بهداشت در نظام سازمان ملل تاکید دارد. جنبش عدم تعهد تصدیق می کند که پاسخ جهانی به شیوع ویروس های ابولا و همچنین زیکا به رهبری سازمان بهداشت جهانی، دولت ها و سایر بازیگران مرتبط به همراه هم مثالی است از اینکه چگونه اقدام هماهنگ و پایدار می تواند بر چالش های جهانی سلامت غلبه کند، و معتقد است اگر نظام های سلامت قوی تر و آماده تر بودند از بسیاری از شرایط اضطراری سلامت عمومی می توانست جلوگیری شود یا بهتر کنترل شود.

هاشمی افزود: جنبش عدم تعهد بر نیاز به اقدام هماهنگ و پاسخ منسجم در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی به منظور رسیدگی کافی به چالش های بر سر راه توسعه پایدار که توسط بیماری های غیر واگیر برای ملل ایجاد شده است، تاکید دارد و در عین تصدیق اهمیت پیشگیری، بر نیاز به فراهم آوردن داروهای ارزان و قابل دسترسی برای درمان بیماری های غیرواگیر، به خصوص در کشورهای در حال توسعه که بروز بیماری های غیرواگیر بسیار بالاست، تصریح می کند.

وزیر بهداشت ایران همچنین به نگرانی جنبش عدم تعهد از شیوع مقاومت داروهای آنتی باکتریال و خطرهای بالقوه عظیم آن برای دستاوردهای جهانی سلامت عمومی و نیاز فوری به اقدام جهانی برای مواجهه با این خطر تاکید کرد.

هاشمی افزود: جنبش عدم تعهد درخواست خود را از کشورها برای انجام اقدامات جهت جلوگیری از سوء استفاده از حقوق مالکیت معنوی تکرار می کند؛ به ویژه در جایی که افراد به دنبال تحمیل غیرمنطقی اقداماتی هستند که بر زنجیره تامین محصولات پزشکی و انتقال فناوری مربوط به محصولات سلامت تاثیر می گذارد.

وزیر بهداشت گفت: جنبش عدم تعهد نگرانی خود را در مورد اثرات منفی اقدامات قهری یکجانبه در زمینه روابط، تجارت، سرمایه گذاری و همکاری بین الملل و اثرات مضر جدی آن بر سلامت عمومی ابراز می کند.

وی با تاکید بر نقش سازمان بهداشت جهانی در حصول اطمینان از دسترسی به داروهای ارزان، با کیفیت، ایمن و موثر، اظهار داشت: جنبش عدم تعهد اهمیت اساسی انتقال فناوری ارزان، انبوه سازی و تحقیق و توسعه در زمینه پیشگیری، درمان، واکسن ها و امکانات عیب شناسی را تصریح می کند.

وی یکی دیگر از نگرانی های جنبش عدم تعهد را شرایط سلامت رو به وخامت در سرزمین های اشغالی فلسطین، به خصوص قدس اشغالی و همچنین سرزمین های جولان اشغالی متعلق به سوریه که نتیجه اقدامات مخل سلامت رژیم صهیونیستی است، عنوان کرد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جنبش عدم تعهد با توجه به پیش نویس چارچوب تعامل با بازیگران غیر دولتی (FENSA)، تاکید می کند چارچوب باید به گونه ای توسعه یافته و استقرار یابد که تعامل سازمان جهانی بهداشت با بازیگران غیردولتی به سمت حصول سلامت عمومی بهبود یابد و در عین حال، استقلال، تمامیت، اعتبار و احترام سازمان جهانی بهداشت را حفظ کند.

هاشمی افزود: جنبش عدم تعهد با ارجاع به چالش های سلامت مرتبط با مهاجران و پناهندگان از جمله نیاز پناهندگان به اطمینان از دسترسی به مراقبت های بهداشتی، تصدیق می کند که افزایش اخیر جابجایی جمعیت در مرزهای بین المللی در سراسر جهان نیازمند توجه ویژه است.

شصت و نهمین مجمع جهانی سلامت در ژنو سوئیس از روز گذشته (دوشنبه/ سوم خرداد) با حضور هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و معاونان وی آغاز شد.

هاشمی به عنوان رئیس وزیران بهداشت جنبش عدم تعهد، پس از سخنرانی 'مارگارت چان' مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، به مدت هشت دقیقه سخنرانی کرد و سپس با وزیران بهداشت سوئیس و اتریش دیدار و گفت و گو کرد که طی این نشست، تفاهم نامه ای میان ایران و اتریش امضا شد.

برگزاری شصت و نهمین دوره مجمع جهانی بهداشت تا هشتم خرداد در ژنو سوئیس ادامه خواهد داشت. در این اجلاس 6 روزه هیأت های 192 کشور عضو سازمان بهداشت جهانی حضور دارند. وظایف اصلی مجمع جهانی بهداشت که نهاد عالی تصمیم گیرنده سازمان بهداشت جهانی محسوب می شود، سیاستگذاری، نظارت بر خط مشی مالی و بررسی و تائید بودجه پیشنهادی این سازمان است.

نام:
ایمیل:
* نظر: