اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۷۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۳۰ دی ۱۳۹۶ - 20 January 2018
معاون هنری وزارت فرهنگ
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسیدن به اقتصاد خلاق و اقتصاد فرهنگ مهم است؛ اما این مهم در ایران ویژگی‌های خاص خود را دارد و برای رسیدن به اقتصاد خلاق باید نگاه آسان‌گیرانه‌تری را دنبال کنیم

رسیدن به اقتصاد خلاق نیازمند نگاه آسان‌گیرانه‌تر در عرصه هنر

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، نشست اعضای کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس با محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران کل این معاونت در مجلس برگزار شد.

احمد مازنی رئیس کمیته فرهنگی، هنری و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس در این جلسه با بیان اینکه باید همزمانی آغاز کار معاونت جدید هنری وزارت فرهنگ را  با آغاز  جشنواره‌ها به فال نیک گرفت و گفت: جشنواره‌های دهه فجر فرصتی برای معرفی گفتمان امام خمینی(ره) هستند است اما متاسفانه این گفتمان تعریف‌شده و خاص مظلوم واقع شدهۤ در حالی که میان دموکراسی و دین رابطه برقرار کرده و اندیشه امام عملی شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گفتمان امام میان معیشت و باروها و اعتقادات و دنیا و آخرت مردم و اخلاق و دیگر مسائل زندگی رابطه برقرار کرده است، افزود: گفتمان امام موضوعات پیرامون مسائلی همچون موسیقی را حل کرده است چراکه موسیقی قبل از انقلاب از نظر اهالی حوزه و علما حرام مطلق تلقی می‌شد اما امام این نگاه مطلق‌گرایی را از موسیقی برداشتند.

وی با بیان اینکه فضاهایی که اکنون در حوزه موسیقی، تئاتر، سینما و هنرهای تجسمی دیده می‌شود در گذشته فضاهایی دست نیافتنی در جامعه اسلامی به نظر می‌رسید اما خوشبختانه به دنبال گفتمان امام این امکان محقق شد، ادامه داد: حق امام نیست فاصله فکری جامعه از تفکرات امام در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی زیاد شود در حالی که هنر می‌تواند به نزدیک شدن این تفکرات کمک کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه انتظار است در برنامه‌های هنری قانون رعایت شود و مرز اصلی رعایت قانون است، گفت: کشور باید براساس قانون اداره شود به همین دلیل به توقیف فیلم‌ها و کنسرت‌ها انتقاد داریم، ضمن آنکه باید کرامت هنرمندان حفظ شود و آن‌ها احساس کنند زندگی توام با عزتی را دارا هستند

رئیس کمیته فرهنگی، هنری و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: احساس عزت صرفا به معنای اشباع مادی نیست. حرمت و احترام به هنرمندان و هنرشان و تکریم‌شان از جمله کارهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد لذا شرکت مسئولان در برنامه‌های آن‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

کمیسیون فرهنگی به دنبال اعمال نظر در انتشار یا عدم انتشار آثار هنری نیست

وی همچنین با اشاره به نشست کمیته هنری با رئیس سازمان سینمایی، گفت: پس از این جلسه در رسانه‌ها اینگونه تلقی شد که کمیسیون فرهنگی به دنبال اعمال نظر در انتشار یا عدم انتشار آثار هنری است در حالی که کمیسیون به دنبال اعمال نظر در هیچ یک از آثار هنری نیست و این جلسات به منظور حمایت و نظارت و اظهارنظر منصفانه و آگاهانه، اصلاح قانون و ایجاد تغییرات مثبت برگزار می‌شود.

برای ممنوع الفعالیتی برخی از هنرمندان کاری شود

وی همچنین در خصوص ممنوع الفعالیتی برخی از هنرمندان، گفت: بهتر است برای این افراد همچون "آقای حسین زمان" که به دلایل واهی ممنوع الفعالیت شده‌اند فکری شود.

قاضی‌زاده هاشمی: پلاتوهای خانگی و موسیقی‌های زیرزمینی را نمی‌توان منکر شد

همچنین احسان قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه حمایت، تقویت اعتبار و... دستگاه های فرهنگی نیازمند نظارت مجلس بر آنها است، افزود: اگر نظارت برقرار و نقطه نظرات مجلس نیز اعمال شود شاهد تغییرات خوبی خواهیم بود.

نماینده مردم فریمان در مجلس همچنین برگزاری کنسرت موسیقی با نماد انقلاب و فلسفه دهه فجر را در افتتاحیه و اختتامیه جشنواره موسیقی ضروری دانست و ادامه داد: تعلق خاطر نسل جوان به ایران کاهش یافته است اما آثار هنری می‌تواند هویت بخشی اعتقادی  و وابستگی ملی و میهنی را در میان اقشار مختلف جامعه افزایش دهند.

عضو کمیسیون فرهنگی همچنین درخصوص آثار هنری زیرزمینی، اضافه کرد: هنر شما این است که مانع از شکل‌گیری هنر زیرزمینی شوید و همه افراد جامعه، مدیران هنری کشور را قبول داشته باشند؛ هرچند نمی‌توان فعالیت پلاتوهای خانگی و موسیقی‌های زیرزمینی را منکر شد و این مسئله در میان آثار تجسمی نیز دیده می‌شود چراکه برخی از هنرمندان این عرصه آثار خاصی را برای کشورهای دیگر تولید می‌کنند.

وی با انتقاد از مهجور شدن هر ساله جشنواره موسیقی و اینکه هر سال دسترسی مردم به این جشنواره سخت‌تر می‌شود، گفت: بیشتر اجراها تکراری است و حتی دچار افت کیفیت نیز شده‌اند و طبق اخبار رسیده بسیاری از خواننده‌های صاحب نام تمایلی به حضور در این جشنواره ندارند در حالی هنرمندان باید به جشنوراه فجر به عنوان اوج کار هنری خود نگاه کنند.

وی با بیان اینکه شاید به دلیل تجاری بودن بیش از حد موسیقی و این جشنواره، نگاه هنری کمتری به دنبال آن است، اظهارکرد: بهتر است بلیت فروشی‌ها سازمان‌دهی شوند چراکه سال گذشته نخستین حاشیه این جشنواره از شرکت بلیت فروش آن بود بنابراین این جشنواره نیازمند سیاستگذاری ثابتی است.

انتقاد مطهری از انتخاب عنوان باربد برای جایزه جشنواره موسیقی

همچنین علی مطهری با انتقاد به انتخاب عنوان "باربد" برای جایزه جشنواره موسیقی فجر، گفت: از آنجا که حوزه موسیقی با مسائل شرعی و تاریخ فرهنگی و هنری ایران ارتباط دارد بهتر بود عنوانی دیگری برای این جایزه استفاده می‌شد چراکه گویی این اسم برای قبل از اسلامی است در حالی که "ابونصر محمد بن محمد فارابی" خود موسیقی‌دان بزرگی بوده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید یکی از ایرادات وارده به کمیسیون فرهنگی این است که کمتر به تماشای آثار هنری اعم از تماشای کنسرت‌های موسیقی، فیلم، تئاتر و آثار تجسمی و... می‌روند لذا صلاحیت اظهارنظر ما کم می‌شود، البته این ایراد به کمیسیون فرهنگی ادوار گذشته نیز وارد است.

تماشای فیلم‌ها ازسوی کمیسیون فرهنگی به معنای دخالت در اکران آن‌ها نیست

وی ادامه داد: همیشه درخصوص فیلم‌های سینمایی تاکید داشتم که قبل از اکران این آثار  آنها را ببینم نه آنکه در دادن یا ندادن مجوز دخالت کنیم اما این پیشنهاد ازسوی مسئولان چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.

«اعتراف» نمایش بسیار خوبی بود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از نمایش اعتراف به عنوان آخرین تئاتری که به تماشا نشسته است، نام برد و افزود: اثر بسیار خوبی بود و مشخص بود تاثیرگذاری بالایی بر مخاطبان داشته است؛ میزان اثرگذاری یک نمایش بر بیننده نسبت به آثار هنری دیگر همچون فیلم بیشتر است.

کلمه مد در جشنواره مد و لباس بار منفی دارد

مطهری همچنین درخصوص جشنواره مد و لباس، توضیح داد: در رابطه با کلمه "مـــد" حرف دارم چراکه این کلمه همیشه مفهوم منفی داشته است و عده‌ای وابسته به دنیای سرمایه‌داری با هدف بهربرداری اقتصادی آن را رواج داده‌اند، درواقع به افراد می‌گویند؛ استقلال فکری خود را کنار گذارید و آنچه را که مد شده بر تن کنید.

وی با اشاره به صحبت‌های شهید مطهری درخصوص مد و لباس، گفت: کسی که استقلال فکری داشته باشد نمی‌تواند اجازه دهد دیگری برای آن در نوع لباس پوشیدن تعیین تکلیف کند.

ترویج پوشش اسلامی هدف اصلی جشنواره مد و لباس باشد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هدف اصلی جشنواره مد و لباس ترویج پوشش اسلامی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی باشد درواقع نباید اجازه داد هدف گم شود.

حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ: دوستان ارزشی بیشترین درخواست را برای تماشای اجراهای پاپ داشتند!

همچنین محمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سوالات نمایندگان پاسخ داد و در خصوص آثار چیدمانی در حوزه تجسمی، گفت: اداره‌کل هنرهای تجسمی اعتباراتی را برای این آثار در نظر می‌گیرد اما تا زمانی که این آثار در محل دائمی و نمایشگاهی ارائه نشوند جزو آثار هنری موقت تلقی می‌شوند؛ البته  هنرمندانی که در جشنواره شرکت می‌کند خودشان این پیش آگاهی را دارند لذا اجحافی در حق آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

وی همچنین با بیان اینکه موسیقی پاپ بخش جنبی جشنواره موسیقی فجر است اما از میان بهترین اجراهای سال انتخاب می‌شوند و در طول چند سال گذشته تلاش شده اجراهای تکراری پذیرفته نشود، افزود: در اداره کل موسیقی «شورای شعر و موسیقی» دارد لذا بر قطعات، قبل از ارائه مجوز نظارت شده البته برای اجرا در جشنواره نیز مجددا بازبینی می‌شوند.

حسینی تصریح کرد: دوستانی که فکر می‌کنند به انقلاب نزدیک‌ترند و به خود ارزشی می‌گویند؛ در این ایام بیشترین مطالبه را برای دریافت بلیت بخش موسیقی پاپ داشته‌اند نه بخش موسیقی انقلاب! در حالی که 6 گروه در این جشنواره به بازآفرینی موسیقی‌ای دهه 60 و 70 پرداخته‌اند.

معاون هنری وزارت  فرهنگ بیان کرد: اگر این سر و دست شکاندن از باب عیب‌جویی باشد فرستادن یک نفر برای ارائه گزارش  تکلیف را از آنها ساقط خواهد کرد لذا دیگر نیاز به سفارش بالای 50 بلیت نیست!

وی با اشاره به اینکه تدوین آیین‌نامه‌های روزآمد برای جشنواره‌های معاونت هنری را در دستور کار دارد، افزود: در تلاشم در دوره‌های آتی جشنواره‌ها در کنار مهمان‌های خارجی تهیه کننده‌های برتر نیز حضور داشته باشند تا به خرید آثار هنری تمایل پیدا کنند اما به دلیل اقتضائات فرهنگی باید مقتضیات را رعایت و احتیاط‌ کنیم.

رسیدن به اقتصاد خلاق نیازمند نگاه آسان‌گیرانه‌تر در عرصه هنر

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هعمچنین توضیح داد: رسیدن به اقتصاد خلاق و اقتصاد فرهنگ مهم است؛ در سال 2016 بیش از 850 میلیارد دلار گردش اقتصاد خلاق امریکا و 54 درصد تولید ناحالص این کشور مربوط به تولیدات هنری بوده است اما این مهم در ایران ویژگی‌های خاص خود را دارد و برای  رسیدن به اقتصاد خلاق باید نگاه آسان‌گیرانه‌تری را دنبال کنیم و از تولید آثار بازاری سرخورده نشویم.

بنابراین گزارش در این نشست همچنین مدیران کل معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گزارشی درباره نحوه، کم و کیف اجرای جشنواره موسیقی، تئاتر، تجسمی و مد و لباس فجر به نمایندگان کمیته فرهنگ هنر رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه دادند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: