اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۷۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۲۶ دی ۱۳۹۶ - 16 January 2018
روحانی در دیدار رییسان مجلس کشور‌های اسلامی:
رییسان مجلس، قطر، سنگال و الجزایر که برای حضور در سیزدهمین اجلاس بین المجالس کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در تهران حضور دارند امروز به طور جداگانه با رییس جمهور دیدار و گفتگو کردند.

اراده ما گسترش روابط و همکاری‌ها با کشور‌های اسلامی است

به گزارش عصرپرس به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، روحاني روز سه‌شنبه در ديدار احمد بن عبدالله بن زيد آل محمود رئيس مجلس قطر، گفت: ايران و قطر، همواره در طول تاريخ دو کشور دوست و برادر بوده و در سختي‌ها و شادماني ها، اخوت و برادري را با يکديگر ثابت کرده اند.

وي تأکيد کرد: معتقديم هر گونه اعمال فشار به دولت و ملت قطر غيرقابل قبول است و اگر کشورهاي منطقه به ويژه همسايگان با هم اختلافي دارند، تنها بايد اين اختلافات با گفتگو حل و فصل شود.

رئيس جمهور با بيان اينکه اراده سياسي جمهوري اسلامي ايران بر گسترش همکاري‌ها و روابط همه جانبه با قطر است، افزود: ايران آماده هرگونه همکاري با دولت و ملت قطر است و اجازه نمي‌دهد مردم مسلمان اين کشور تحت فشارهاي ناحق و غيرعادلانه قرار بگيرند.

احمد بن عبدالله بن زيد آل محمود رئيس مجلس قطر نيز در اين ديدار، با تقدير از مواضع و حمايت‌هاي موثر جمهوري اسلامي ايران از دولت و ملت قطر به ويژه در شرايط اخير، گفت: خوشحاليم که روابط تهران – دوحه براساس محبت، دوستي، برادري و حسن همجواري برقرار است و بايد تلاش کنيم تا مناسبات في‌مابين در اين راستا هر چه بيشتر گسترش پيدا کند.

رئيس مجلس قطر با بيان اينکه معتقديم مشکلات بايد براساس گفتگو، تفاهم و دوستي حل و فصل شوند، خاطرنشان کرد: امروز قطر به واسطه کمک‌ها و حمايت‌هاي دوستان خود به ويژه ايران، محکم تر از گذشته در برابر بدخواهي ها و توطئه‌ها ايستاده است.

اراده ما گسترش روابط و همکاری‌ها با کشور‌های اسلامی است

اراده ایران و سنگال گسترش مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین است

رئیس جمهور در دیدار مصطفی نیاس، رئیس مجلس سنگال روابط تهران – داکار را برادرانه و دوستانه دانست و گفت: اراده دو دولت همواره بر گسترش مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین بوده است.

روحانی در این دیدار با بیان اینکه دولت و ملت ایران برای مردم آفریقا احترام ویژه‌ای قائل هستند، چرا که آنها سال‌ها در برابر استعمار، مبارزه کرده و برای توسعه خود تلاش می‌کنند، افزود: تعبیر رئیس جمهور آمریکا درباره مردم افریقا بسیار تأسف‌آور، غلط و اقدامی محکوم بود و نشان می‌دهد که دولتمردان فعلی آمریکا، هنوز جایگاه و عظمت مردم آفریقا را به خوبی درک نکرده اند.

روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا روابط خود با سنگال را در زمینه‌های مختلف، علمی، فرهنگی، تجاری، اقتصادی و سیاسی توسعه دهد، خاطرنشان کرد: گسترش همکاری‌ها و مناسبات ایران و سنگال می‌تواند موجب گسترش روابط قاره افریقا با منطقه حساس غرب آسیا، شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز کشورهای اسلامی و منطقه با مشکلات فراوانی از جمله تروریسم، مواجه هستند، افزود: جهان اسلام نیاز به وحدت و برادری بیشتری دارد، تا بتوانند در برابر توطئه دشمنان، ایستادگی کنند.

روحانی با تشکر از ابراز همدردی، دولت و ملت سنگال در حادثه کشتی سانچی، گفت: اینکه در حوادث غمبار همه مسلمانان با یکدیگر اظهار همدردی می‌کنند، از آثار اخوت اسلامی است.

مصطفی نیاس، رئیس مجلس سنگال نیز در این دیدار ضمن ابراز مراتب تسلیت و همدردی دولت و ملت سنگال با مردم ایران در حادثه کشتی سانچی و تقدیر از سخنان مهم رئیس جمهور در سیزدهمین نشست اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، گفت: امروز همبستگی کشورهای اسلامی، بسیار حایز اهمیت است و باید در راستای توسعه و تقویت همه جانبه روابط و مناسبات تلاش کنیم.

وی همچنین با روایت خاطراتی از دیدار با حضرت امام خمینی (ره) به مقام والای بنیانگذار جمهوری اسلامی ادای احترام کرد.

 

ایران برای گسترش روابط و همکاری‌های خود با الجزایر آماده است

رئیس جمهور در دیدار السعید بوحجه، رئیس مجلس الجزایر با اشاره به روابط رو به توسعه دو کشور دوست و انقلابی، گفت: باید در راستای گسترش همه جانبه مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین تلاش کنیم.

روحانی روز سه‌شنبه در این دیدار با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی و مشارکت ایران و الجزایر، از جمله در اوپک گازی، افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا روابط و همکاری‌های خود را در سایر زمینه‌های تجاری و اقتصادی، سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری‌های نوین با الجزایر گسترش دهد.

وی با بیان اینکه ایران و الجزایر در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، دیدگاه‌ها و نظرهای نزدیک و مشترکی دارند، گفت: امروز که جهان اسلام با مشکلات و معضلات فراوانی رو به روست، دو کشور باید همکاری‌های خود را در راستای حل و فصل مسائل منطقه‌ای و جهان اسلام گسترش دهند.

رئیس جمهور احقاق حقوق ملت فلسطین، مبارزه با تروریسم در منطقه و کمک به حل و فصل مشکلات در برخی کشورهای اسلامی مثل یمن را که مردم آن درگیر جنگ و دچار بیماری‌های فراوان هستند حایز اهمیت دانست و اظهار داشت: اراده مستحکم ایران تقویت روابط و همکاری‌های همه جانبه علمی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی و سیاسی میان دو کشور است.

روحانی خاطرنشان کرد: توسعه روابط پارلمانی تهران – الجزیره می‌تواند نقش مثبتی در گسترش مناسبات دو کشور برای رسیدن به اهداف مشترک ایفا کند.

السعید بوحجه، رئیس مجلس الجزایر نیز در این دیدار ضمن تسلیت از دست رفتن جمعی از دریانوردان کشورمان در حادثه کشتی سانچی به دولت و ملت ایران، روابط دو کشور را مثبت و رو به توسعه دانست و گفت: باید در راستای توسعه و گسترش مناسبات و همکاری‌های دو کشور و تسریع در اجرای توافقات تلاش کنیم.

رئیس مجلس الجزایر خاطرنشان کرد: با تقویت روابط و همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت‌ها می‌توانیم در برابر توطئه دشمنان ایستادگی کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: