اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۷۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۲۱ دی ۱۳۹۶ - 11 January 2018
استاندار کرمانشاه گفت: مطابق برنامه کار اسکان دائم قرار بود از اول بهمن آغاز شود اما اسکان دائم از امروز رسما استارت خورده است که براساس سرعت عمل کار اسکان دائم زودتر اغاز شده است.

اسکان دائم در مناطق زلزله زده از امروز آغاز شد

به گزارش عصرپرس، بازوند استاندار کرمانشاه در برنامه تيتر امشب شبکه خبر سيما گفت: از روز گذشته ستاد مديريت بحران به ستاد هماهنگي بازسازي مناطق زلزله زده استان تغيير کرده است و برنامه اي براي بازسازي تدوين شد که از ديروز بازسازي اسکان دائم شروع شده است. در مرحله اول 20 هزار و 360 واحد تخريبي نوع يک داريم، بيست هزار و 160 واحد هم نوع دو هستند که مي توانند فعلا اسکان داشته باشند و 55 هزار واحد هم نياز به تعميرات دارند که در حدود 78 هزار واحد در برنامه ساخت و ساز و تعميرات قرار دارند.

بازوند گفت: مطابق برنامه کار اسکان دائم قرار بود از اول بهمن آغاز شود اما اسکان دائم از امروز رسما استارت خورده است که براساس سرعت عمل کار اسکان دائم زودتر اغاز شده است. تاکنون براي احداث و تعميرات 78 هزار واحد مسکوني اعتباري بالغ بر 845­ ميليارد تومان تسهيلات از طريق بانک ها ابلاغ شده­ و 281 ميليارد تومان هم کمک هاي بلاعوضي که در همين راستا براي کمک به مسکن ابلاغ شده است که در حال انجام است.

وی گفت: اکيپ هاي مختلفي هستند و ارزيابي ها را در 1589 روستا به صورت خانه به خانه انجام شده است، در زلزله اخير کرمانشاه تقريبا 283 روستا به طور صد درصد تخريب شده اند باقي روستاها 60 تا 70 درصد تخريبي داشته اند که ارزيابي ها انجام شده است. تاکنون هزار و 800 پس لرزه داشته ايم که مقداري ارزيابي ها را تحت تاثير داده است اما ارزيابي هاي کلي انجام شده است.

بازوند درباره خدمات و امدادرساني در ثلاث باباجاني گفت: تقريبا حدود 20 هزار و 360 واحد صد درصد تخريب شده اند که بايد کانکس بدهيم و 58 هزار واحد تعميراتي داريم که به همه اين ها نمي توانيم کانکس بدهيم بلکه فقط به واحدهايي که به صورت صد درصد تخريب شده اند کانکس مي دهيم. ما به 95 درصد منازلي که روستاها تخريبي بوده اند، کانکس داده ايم. واحدهايي که تعميرات لازم دارند در­ دستور کار است تا بتوانند در منزل ها زندگي کنند اما پس لرزه ها مشکل ساز شده است که مردم هنوز اضطراب دارند و تمايل ندارند در خانه ها زندگي کنند

کانکس هاي مدارس به صورت تدريجي در حال تحويل است. درباره کانکس هاي روستاها اکيپ هاي بنياد مسکن در حال بررسي هستند که اگر نيازي باشد تحويل شود. تاکنون سيزده هزار کانکس در شهر و روستا تحويل شده است. تاکنون­ 4100 سرويس بهداشتي نصب شده است که بقيه نيز ظرف ده روز آينده سرويس و حمام هاي بهداشتي به طور کامل تحويل خواهد شد. همچنين تا ده روز آينده کار تحويل کانکس ها نيز تکميل خواهد شد

تجري نماينده قصر شيرين و سرپل ذهاب در ارتباط تلفني گفت: امروز هم شاهد پيگيري هاي ممتد استاندار محترم بوديم. جلسه‌ي امروز با مديران کل استاني در سرپل ذهاب تشکيل شد که مشکلات مردم مطرح شد. آنچه مصوب هيئت دولت است براي يازده هزار واحد روستايي و 4 هزار و 500 واحد شهري اعتبار تسهيلات مسکن داده اند که با توجه به مشکل مردم کافي نيست و نياز به اصلاحيه مصوبه دولت است

وی افزود: متاسفانه امکان اسکان موقت در منازلي که نياز به تعمير دارند به دليل پس لرزه ها و نبود امنيت رواني براي مردم وجود ندارد که بايد با توجه به برودت هوا به کليه مردم کانکس بدهيم. بخش عمده مستاجران هنوز بلاتکليف هستند، نوع سازه ها و مصالح مهم است که بايد از مصالح سنتي فاصله بگيريم و از مصالح جديد استفاده کنيم. در مورد خسارت بخش کشاورزي نزديک به 600 حلقه چاه آب هنوز بلاتکليف است.

استاندار در توضيح گفت: ما روز اول که تقاضاي مصوبه هيئت دولت کرديم نمي توانيم براي کليه روستاها وشهرها مصوبه بگيريم ابتدا بر اساس حدث و گمان ميزان خسارت ها تامين اعتبار مي شود بعد اگر لازم باشد مصوبات متمم مي خورد.

بخشي از مستاجران تمايل به بازگشت به روستاها دارند که کانکس و وام مي­ گيرند اما تعدادي در شهر هستند که تمايلي به بازگشت به روستاها ندارند که مي خواهند به جاي کانکس پول بگيرند که با صلاحديد خودشان پول مي گيرند و آنهايي هم که تمايل به کانکس داشته باشند کانکس تحويل مي شود.

بازوند درباره چاههاي کشاورزي نيز گفت: 161 حلقه چاه در زلزه خسارت ديده اند که در جلسه مطرح شد و قرار شد تا قبل از شروع فصل کشاورزي تعيين تکيلف شوند و تسهيلاتي به مبلغ 200 ميليارد تومان در نظر گرفته شده که تحويل شود.

تجري در ادامه گفت: واحدهاي صنفي و تجاري ما در شهرک صنعتي دچار خسارت زيادي شده اند که در اين زمينه وزارت صنعت و معدن پيش بيني ها را انجام داده اند اما هنوز تسهيلات نداده اند. در مورد امحال وام ها نيز شهرستان گيلانغرب، قصر شيرين و اسلام آباد در ابلاغيه از قلم افتاده است که خواستار اصلاح ابلاغيه و پيگيري هستيم

استاندار گفت: در سطح استان 3000 نفر در واحدهاي صنعتي کار خود را از دست داده اند. در سفر آقاي جهانگيري 400 ميليارد تومان براي واحدهاي صنعتي تصويب شد که 200 ميليارد تومان به صورت سرمايه در گردش و 200 ميليارد تومان به عنوان ثابت در نظر گرفته شده است که قرار است از همين محل تسهيلات با بهره پايين در اختيار صنعتگران قرار گيرد

کرمانشاهي رئيس اداره تسهيلات بانک مسکن در ارتباط تلفني گفت: از زمان معرفي تسهيلات تاکنون در ساخت روستايي هزار و 461 فقره معرفي نامه و در تعميرات 30 هزار و 78 فقره معرفي نامه داشته ايم و 3426 فقره بلاعوض پرداخت شده است.

استاندار گفت: 78 هزار واحد مسکوني داريم که بايد در بانک ها عقد قرار داد شوند براي تسهيلات مسکن که 50 درصد را بانک مسکن و 50 درصد را 6 بانک ديگر تقبل کرده اند و قرار شده است که ظرف 50 روز عقد قراردادها انجام شود. تاکيد اين است و از مديران بانک مسکن تقاضا داريم که در ظرف 45 تا 50 روز کليه موارد معرفي شده عقد قراردادها انجام شود. نسبت به روند انجام شده در عقد قرارداد نگران کندي کار هستيم و خواستار تسريع هستيم.

کرمانشاهي در ادامه گفت: عقد قرارداد يک قرار داد سه جانبه براي معرفي و پرداخت است که عمده آن به مراجعه افراد برمي گردد، سعي ما اين است که کمتر از 50 روز اين کار انجام شود و براي سرعت عمل بيشتر مراجعه بيشتر مراجعه کنندگان را نداشته باشيم. ما آمادگي کامل براي انجام کارها کمتر از 50 روز را داريم و امحال وام ها را نيز وارد ستاد مرکزي در تهران کرده ايم که از تهران در حال انجام است. او افزود: استاندار محترم بايد درباره مراجعه افراد به ما کمک کنند و راهنمايي هاي لازم به افراد داده شود . ما مراجعه کننده در صف نداشته ايم.

استاندار گفت: براي سرعت بخشيدن به کار از بنياد مسکن درخواست کرده ايم که پرونده دست اشخاص نباشد بلکه به تعداد خود بنياد مسکن مکلف است پرونده ها را ارجاع دهند و بنياد مسکن آمادگي دارد که محل انجام کار را نيز در اختيار بانک ها قرار دهد

استاندار در ادامه گفت: سقف تسهيلات براي تعميرات واحدها 12 ميليون در نظر گرفته شده اما بازهم بسته به نظر کارشناس تسهيلات بين 6 تا 12 ميليون متفاوت است. تعدادي واحدها نياز به تعميرات دارند اما در فاز دوم انجام خواهد شد و 30­ ميليون تسهيلات پرداخت خواهد شد

بازوند در ادامه گفت: امروز 30 تا 40 مدير کل در سرپل ذهاب ملاقات عمومي با مردم داشتند که کار خوبي براي حل مشکلات مردم بود. براي حل مشکل بيکاري در استان کرمانشاه به دنبال سرمايه گذاري داخلي و خارجي هستيم از سرمايه گذاران قطر دعوت کرده ايم که کارهاي اوليه انجام شده است تا سهمي از سرمايه گذاري هاي خارجي در سطح استان کرمانشاه داشته باشيم.

نام:
ایمیل:
* نظر: