اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 01 May 2016
» برق
چیت چیان:
وزیر نیرو گفت: ، یكی از اساسی ترین اركان اقتصاد مقاومتی دانش بنیان بودن آن است كه انجام تحقیقات ، فعالیت های علمی و ارتقاء رقابت پذیری اقتصاد با تكیه بر دانش بنیان بودن ، مولفه های اصلی آن را تشكیل می دهد

به گزارش خبرنگار عصرپرس ، حمید چیت چیان در نخستین همایش شوراهای راهبردی حوزه های تخصصی صنعت برق كشور در محل پژوهشگاه نیرو اظهار كرد: یكی از چالش های اساسی حوزه تحقیقات در كشور ، كمبود اتفاق نظر برای پیگیری انجام و اجرای تحقیقات است.

به گفته این مقام مسوول ، نخستین گام برای استفاده از ظرفیت های ملی به منظور انجام تحقیقات موثر، ایجاد اتفاق نظر و وحدت رویه میان متولیان و مجریان امر است.

وی به كلامی از مقام معظم رهبری اشاره كرد كه فرمودند: تا كنون برای توسعه تحقیقات در كشور هیچگاه درخواست مجوزهای ویژه از من نشده است در حالی كه برخی مسوولان برای حل مشكلات خود اجازه استفاده از صندوق ذخیره ملی و غیره را داشته اند.

چیت چیان تصریح كرد: اقدامات موثر انجام شده از 25 سال قبل در صنعت آب و برق ، آن ها را به خود كفایی نسبی رسانده ، به طوری كه بیش از 90 درصد صنعت برق و 95 درصد صنعت آب نیازمندی های خود را از داخل كشور تامین می كنند.

وی همچنین با اشاره به رفت و آمدهای هیات های خارجی به كشور به ویژه در پسا برجام افزود: وضعیت های موجود كشور به ویژه حضور خیل فارغ التحصیلان دانشگاهی توانمند یكی از عوامل اصلی این مهم است .

این عضو كابینه دولت یازدهم یادآور شد: ساخت میكروتوربین های آبی برای نخستین بار در كشور ، طراحی و ساخت گاورنرهای نیروگاه های آبی ، ساخت توربین های آبی كوچك 10 مگاواتی ، ساخت توربین های بادی 5/2 مگاواتی و پست های برق 63 كامپكت (فشرده ) و فعالیت پنج كارخانه تولید كننده كنتورهای هوشمند برق از جمله دستاوردهای صنایع آب و برق است.

وی ادامه داد: هنوز راهی بسیار طولانی در این صنایع در پیش داریم و ارتقای كارایی انرژی در بحث مصرف و تولید برق ، كاهش تلفات شبكه ، هوشمند سازی شبكه ، ساخت سیستم های انرژی خورشیدی و بادی و خودروهای برقی هنوز جای كار زیاد است.

وزیر نیرو تاكید كرد: مشكل اصلی در مقوله تحقیقات نبود اتفاق نظر در اجرای كار است در حالی كه همه مراكز علمی ، اجرایی ، دولتی ، شركت های دانش بنیان و مراكز تحقیقاتی باید از ظرفیت های موجود به صورت هماهنگ استفاده كنند.

وی بیان داشت: تشكیل شوراهای تخصصی راهبری حوزه های تخصصی صنعت برق ظرفیت ایجاد می كند تا از همه قابلیت های موجود با حضور اساتید مختلف بصورت هماهنگ استفاده شود و دستگاه های مختلف باید به این منظور و استفاده از امكانات شان انعطاف نشان دهند.

در این همایش با حضور وزیر نیرو از 33 طرح اولویت دار توسعه فناوری صنعت برق و انرژی رونمایی شد كه در حوزه های تولید ، انتقال و توزیع برق ، مشتركان ، انرژی های تجدید پذیر و محیط زیست بود.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو نیز در این همایش از تولید 55 درصد برق كشور از سوی بخش خصوصی خبر داد و نیاز سالیانه این صنعت در بخش تولید را سه میلیارد دلار و در زمینه تامین زیرساخت ها 60 هزار میلیارد ریال اعلام كرد.

وی از حمایت كامل وزارت نیرو از بخش تحقیقات خبر داد و گفت: در این زمینه وزارت نیرو طرح‌های مختلفی را در نظر گرفته است و در نظر دارد منافع مالی یك نیروگاه حرارتی را به بخش تحقیقات اختصاص دهد.

این مسئول ادامه داد: هم‌اكنون سالیانه 280 میلیارد كیلووات ساعت برق در كشور تولید می‌شود و متوسط بازده نیروگاه‌های كشور 37.7 درصد است.

به گفته وی، هم‌اكنون تلفات برق كشور در بخش توزیع و فوق توزیع 13.5 درصد است. همچنین این صنعت سالیانه با افزایش 6 درصدی تقاضا روبروست.

نام:
ایمیل:
* نظر: