اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۷۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۱۵ دی ۱۳۹۶ - 05 January 2018
مونسان
معاون رئیس جمهورگفت: برای توسعه کشور در افق ۱۴۰۴ باید برنامه ریزی حضور ۲۰ میلیون گردشگر با درآمدزایی ۲۵ میلیارد دلاری صورت گیرد.

برنامه ریزی برای ورود ۲۰ میلیون گردشگر خارجی

به گزارش عصرپرس، علی اصغر مونسان در مراسم استقبال از رویداد گردشگری تبریز2018 که با حضور مردم، مسئولان و تعدادی از سفرای کشورهای اسلامی در تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد، افزود: در شرایط کنونی 5 میلیون گردشگر ورودی به کشور داریم و باید این هدف بزرگ را محقق کرده و به اقتصاد و اشتغال کشور کمک کنیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه ایران دارای جاذبه های تاریخی، طبیعی، فرهنگی زیادی است و باید از این ظرفیت استفاده کنیم، افزود: کشورهای همجوار با کمتر از دارایی های ذاتی کشورمان ،‌ گردشگران زیادی را جذب کرده اند و ما نباید از این حوزه عقب بمانیم.

مونسان گفت : انتخاب تبریز برای پایتخت گردشگری 2018 بر پایه داشته های غنی فرهنگی و تاریخی و اجتماعی این خطه است چرا که آذربایجان شرقی جزو 5 استان برتر کشور در جذب گردشگر است و از ابتدای امسال ورود گردشگر خارجی به تبریز رشد 6 درصدی داشته است.

وی افزود : در تبریز 1800 اثر ملی به ثبت رسیده است که داشته ارزشمندی برای بهره مندی در گردشگری است و این کلانشهر باید به عنوان مقصد مهم گردشگری در کشور شناخته شود.

مونسان گفت : بر اساس آمارهای جهانی، بیش از 1 میلیارد و 400 میلیون گردشگر در دنیا وجود دارد و هر گردشگر 1500 دلار سود آوری دارد که می تواند تحول بزرگ اقتصادی ایجاد کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: درکشورهای توسعه یافته بیش از 50 درصد بیکاری را با حوزه گردشگری رفع کرده اند چرا که یکی از مزیت های این بخش ایجاد اشتغال با سرمایه گذاری حداقلی است.

مونسان گفت : در ایران رقم سرمایه گذاری برای هر شغل، بین 40 تا 50 میلیون تومان است و در بخش صنایع، این رقم بین 500 میلیون تا 1 میلیارد تومان است.

معاون رئیس جمهور افزود : صنایع دستی در ایران اشتغال 1 میلیون نفری در بر دارد و 5 میلیون نفر از این حوزه ارتزاق می کنند.

وی گفت : هم اکنون 2 میلیون شغل در زنجیره گردشگری اشتغال داریم و یکی از بخش های مهم و زودبازده و ارزان برای ایجاد اشتغال است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم، آذربایجان را نگین ایران دانست و گفت : این استان به خوبی ترکیب موفقی از همسازی دین، ملیت و قومیت و الگویی برای جهان برای در کنار هم بودن و همزیستی است.

عباس صالحی افزود : ایران مدیون آذربایجان است چرا که اگر تبریز و آذربایجان نبود، کشورمان سرمایه های هویتی و معنوی زیادی را از دست می داد.

وي با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی گفت : تبریز در سال 2018 نمادی از پیوند دیپلماسی هنری و فرهنگی است و به عنوان نماینده ایران در دنیا معرفی خواهد شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم در اين مراسم، با اشاره به اینکه رویداد گردشگری تبریز2018 شروع یک کار برای توسعه گردشگری است گفت : تبریز پایتخت گردشگری جهان اسلام در تئوری آغاز شده ولی باید در عمل به پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی و مسلمان تبدیل شود.

مسعود پزشکیان افزود : در برگزاری و مدیریت این رویداد گردشگری باید به خود متکی باشیم ، وعده پول از دولت داده می شود ولی اینکه پول را از بالا بگیری در استان خرج کنی به دور از ذهن است و باید با داشته های خود، توانمندی های استان را شکوفا کنیم.

نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو در مجلس گفت : دانشگاه «رَبع رشیدی» تبریز در 650 سال پیش در7 زبان زنده دنیا آموزش داده ، دانشمند تربیت کرده و به دنیا صادر می کرد.

وی افزود: شهرک های دانشگاهی که در آن موقع در دانشگاه «رَبع رشیدی» در قالب شهرکی با بازار، مسجد، دانشگاه، مدرسه، خوابگاه وجود داشت، نمونه منحصر به فردی است که در دنیای آن زمان در جای دیگری وجود نداشت.

پزشکیان تخصیص نیافتن بودجه کافی را برای رویداد تبریز 2018 یادآور شد و گفت: در تبریز 2018 نباید دنبال پول هایی باشیم که وعده ها دادند و محقق نشد و باید به خود برگردیم و از ظرفیت خودمان استفاده کنیم.

مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه بهار توسعه صنعت گردشگری در آذربایجان شرقی از سه روز گذشته با شروع رویداد «تبریز2018» آغاز شده است گفت : دولت، بخش خصوصی و مردم تمام تلاش خود را در یک سال 2018 در زمینه گردشگری به کار خواهند گرفت.

وی افزود: مهمترین دلیل انتخاب تبریز به پایتختی کشورهای اسلامی وجود میراث‌ های فرهنگی و معنوی متعددی است که به ثبت جهانی رسیده است.

استاندار با اشاره به پخش زنده این مراسم از شبکه‌های سهند، شما و العالم و تقدیر از مسئولان رسانه ملی گفت: از همه هموطنان ایران برای سفر به تبریز دعوت می‌کنم.

ایرج شهین باهر شهردار تبریز هم تبریز را نگین تابناک مشرق زمین و نخستین پایتخت تشیع دانست و گفت : این شهر، شهر علامه‌ ها و محفل شعر و شعور و ادب و فرهنگ است و خود را برای میزبانی از گردشگران مهیا کرده است.

وی با اشاره به اینکه تبریز شهر جهانی فرش دستبافت است افزود : این شهر با داشتن بزرگ‌ترین بازار تاریخی سرپوشیده جهان و کلیساهای قدیمی و ربع رشیدی گوی سبقت را از سایر شهرهای کشور ربوده و خود را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی مطرح کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: