اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۷۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۱۳ دی ۱۳۹۶ - 03 January 2018
وزیر راه با تاکید بر اینکه هدف دولت ارتقای سطح کیفیت است گفت: نگرش جدید ما حفظ ساکنین و احیای بافت‌های فرسوده است.

تغییر نگرش دولت در حوزه شهرسازی

به گزارش عصرپرس، عباس آخوندي در برنامه تیتر امشب گفت: در سي سال گذشته ساخت مسکن بيشتر در حاشيه شهرها صورت گرفته و بافت شهر و بافت تاريخي شهرها فراموش شده آنچه که مهم و براي ما ارزشمند است بافت تاريخي شهرهاست.

وی گفت: نگرش جديد ما حفظ بافت و ساکنين و احياي بافت هاي فرسوده است. اين بافت ها هنوز هم زنده اما درحال فرسايش و فرسودگي هستند، جمعيت اين بافت ها مهاجرت کرده اند و مشکلاتي را بوجود آورده است که هدف ما ارتقاي کيفيت و برگشت زندگي به بافت هاي فرسوده است.

آخوندي افزود: هر بافتي خصوصيات خود را دارد. به عنوان نمونه، سيروس مرکز شهر تهران است. بازار تهران در اين منطقه است و بيشتر محله هاي قديمي تهران در اين منطقه واقع شده است که به دليل گسترش در پيرامون شهر به صورت بيقوله درآمده و وضعيت نابهنجاري دارد.

وزیر راه وشهرسازی اظهار داشت: در سال هاي گذشته تراکم هاي بيهوده اي داده شد که بهبود فرسوده نيست بلکه فرسوده سازي است بنابراين بايد به سمت ساخت و سازهاي کم تراکم برويم چون اصل کار ما کيفيت زندگي است.

آخوندی گفت: اين طرح نشان مي دهد که چه رويکردهاي مختلفي مي توانيم نسبت به ساخت بافت فرسوده داشته باشيم.

وی گفت: در دهه 80 و اوايل دهه 90 ساختمان هاي هشت طبقه ساخته شد و در منطقه ده هزار متري تراکم 214 واحد تراکم بسيار بالايي ساخته شد اما در منطقه اي که امروز کلنگ ساخت بافت جديد داده شد قصد ما اين است که در ده هزار متري صدهزار واحد ساخته شود و به دنبال اين هستيم که تراکم کمتري داشته باشيم تا به سمت ارتقاي سطح کيفيت زندگي پيش برويم؛ در اين طرح پيش بيني شده است که همه واحدها داراي حياط باشند.

آخوندی اظهار داشت:جمعيت پذيري شهر تهران حدود 10 و 8 دهم ميليون نفر است و جمعيت فعلي شهر تهران 8 و 7 دهم ميليون نفر است که بزرگترين مسئله در تهران بدون طراحي کارکردن و عدم استفاده از امکانات و ظرفيت هاست.

وی افزود: سيروس قلب تهران است که در حال حاضر آشفته و بهم ريخته است. پروژه جديد با تراکم 120 درصد قرار است ساخته شود. سعي ما اين است که فضاهاي عمومي مثل درمانگاه، مدرسه، حسينيه و تاسيسات زيربنايي مثل شبکه آب و برق و... را درست کنيم و وقتي منطقه منزلت اجتماعي پيدا کرد تمام واحد ها با کمک مردم ساخته مي شود.

آخوندي در ادامه گفت: احياي حيات و زندگي در نقشه جديد معماري بافت هاي فرسوده در تهران از اهداف ماست. پروژه صد واحدي در منطقه سيروس قرار است دوساله اجرا شود.

وی افزود: در ايران متاسفانه به دليل فراموش کردن بافت هاي فرسوده در 543 شهر بافت هاي ميانه و ارزشمند رو به خرابي است چون به جاي توجه به بافت شهر به حاشيه ها توجه شده است.

آخوندي گفت: ساخت 1334 محله در برنامه ششم با هدف برگشت منزلت به محله هاي قديمي پيش بيني شده است که ميانگين سالانه 270 محله قرار است احيا شود.

وی گفت: هدف اين است که در روش اجراي ساخت بافت هاي فرسوده، اراضي داخل شهر پشتوانه کار ما قرار گيرد و پروژه ها با همت و همکاري مردم تکميل و ساخته شود.

آخوندی گفت: ما با خريد ملک و خارج کردن مردم از محلات مخالفيم و سعي بر اين است که محله و فضاهاي عمومي احيا شود. در مسکن مهر پروژه عمراني واجرايي است که در مناطق بيرون شهر ساخته شده اما احياي بافت هاي فرسوده يک پروژه اجتماعي است البته جلب اعتماد مردم نيز در اين راه بسيار مهم است.

وی در ادامه افزود: در ايران 2700 محله ناکارآمد داريم که 19 ميليون نفر در اين محلات زندگي مي کنند بنابراين ما نمي توانيم اين محلات را ويران کنيم بلکه هدف اصلي احياي بافت براي مردم ساکن در همين محلات فرسوده شهري است.

آخوندي گفت: در برنامه اول هدف اين است که سالي 100 هزار واحد تسهيلات بدهيم مردم مي توانند با پس انداز خود سالي دو برابر سپرده اصلي، سال دوم چهاربرابر و سال سوم شش برابر سپرده با سود 8 درصد وام و تسهيلات بگيرند، اين درواقع برنامه اي تضمين شده است که تضمين آن نيز سپرده مردم است و فعلا براي طبقه متوسط جامعه درنظر گرفته شده است.

وی افزود: باز پرداخت اين تسهيلات 12 ساله است اگر دو نفر (زوج) حساب پس انداز داشته باشند مي توانند تا سطح 160 ميليون تومان تسهيلات بگيرندو قدرت خريد تا 240 ميليون تومان افزايش مي يابد.

آخوندی گفت: خدمات زيربنايي و نوسازي محله ها در اين طرح وظيفه دولت است اما ساخت واحدهاي مسکوني با مشارکت مردم و انبوه سازان انجام خواهد شد.

وی افزود: هدف دولت اين است که به ارتقاي سطح کيفيت در محله هاي فرسوده و ناکارآمد بسته به نياز محلات کمک کند. در حال حاضر نيز خدمات انجام مي شود اما پراکنده است که دولت به فکر منسجم کردن خدمات است.

آخوندي درباره ارکان برنامه هاي بازآفريني شهري گفت: افراد در محلات با تشکيل تعاوني ها و يا توسعه گر با واسطه شدن بين مردم و بانک مي تواند به طراحي بافت ها و گرفتن تسهيلات کمک کند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت در خدمات زيربنايي و روبنايي کمک و در نمونه هاي اول مثل صد واحد محله سيروس ورود خواهد کرد اما در طرح هاي بعدي با ورود توسعه گر يا انبوه سازان و تعاوني ها مي توان به توسعه شهري کمک کرد.

وی افزود: صدا و سيما در اين راه نقش مهمي مي تواند ايفا کند و ما مي توانيم با کمک رسانه ملي نمونه هاي موفق را به مردم معرفي کنيم تا مردم از تجربيات بخش ها و شهرهاي مختلف در اين راه استفاده کنند. خيلي مهم است که صدا و سيما در راستاي نشان دادن نمونه هاي موفق و معماري هاي درست به ما در احياي بافت هاي فرسوده کمک کند.

آخوندي در ادامه درباره آيين نامه کنترل ساختمان گفت: فروردين ماه گذشته اين آيين نامه ارائه شد و به جلسات دولت رفته است و منتظر تصويب آن هستيم.

در اين آيين نامه نکاتي مورد توجه است:

1-مالک بايد خودش مهندس ساختمان را انتخاب کند.

2- اگر مالک مهندس را انتخاب کرد بايد کليه اختيارات را به مهندس بدهد تا راهکارهاي درست ارائه شود

3- ساختمان بايد حتما بيمه شود و مهندس بايد کار را براي مالک بيمه کند تا کارآيي بهتري داشته باشد.

 

وی در ادامه درباره لايحه نظام مهندسي هم گفت: اين لايحه تقديم هيئت وزيران شده تا کم و کاستي ها برطرف شود.

وزير راه و شهرسازي درادامه درباره نوسازي ناوگان جاده اي گفت: 450 هزار کاميون داريم که در جاده ها تردد مي کنند. از اين 450 هزار کاميون حدود 127 هزار عمر بالاي 45 سال دارند که اين عمر بالا مصرف گازوئيل را بالا مي برد، آلودگي زيادي ايجادي مي کنند و حرکت اين کاميون هاي فرسوده در جاده نيز مخاطراتي ايجاد مي کند.

وی افزود: تاکنون شانزده هزار و 500 قرارداد براي تعويض کاميون هاي فرسوده بسته شده است البته اين کار به استقبال از سوي کاميون داران نيز بستگي دارد تا دولت اين کار را هرچه سريعتر توسعه دهد.

آخوندی در ادامه درباره شبکه ريلي نيز گفت: براي 20 هزار واگن باري قرارداد خوبي بسته ايم که بخش اعظم واگن هاي باري در داخل کشور ساخته مي شود. براي 1000 واگن مسافري جديد نيز با روس ها قرارداد سه ميليارد يورويي بسته ايم.

وی افزود: اتفاق بسيار بزرگي در صنعت حمل و نقل ايران در حال انجام است که در ده سال آينده شبکه ريلي ايران را متحول خواهد ساخت. تمام شبکه هاي استاني نيز به شبکه ريلي متصل مي شود.

آخوندی گفت: در نوسازي ناوگان هوايي نيز 11 هواپيماي جديد در سال ميلادي گذشته (2017) وارد ايران شده است. هدف اين است که شهرهاي دور و کوچک کشور نيز با ساخت فرودگاه کوچک بتوانند از اين خدمات استفاده کنند بنابراين 20 هواپيماي کوچک وارد خواهد شد. صد و هشتاد هواپيماي بزرگ نيز به کشور وارد خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: