اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۷۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۱۱ دی ۱۳۹۶ - 01 January 2018
معاون وزیرصنعت اعلام کرد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، مدیریت جهادی را تنها راه نجات کشور از مشکلات دانست و گفت: طرح ضربتی اشتغال برای 450 هزار نفر درسال آینده دردستور کار وزارت صنعت، معدن وتجارت است که دراین خصوص نیز جلسات مهمی برگزار شد.

طرح ضربتی اشتغال برای 450 هزار نفر درسال آینده

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، صادق نجفی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز (دوشنبه) در نشست خبری در محل وزارت صنایع با اشاره به سخنان شب گذشته رئیس جمهور در هیات دولت افزود: اقدامات اساسی در کشور در دست انجام است که باید از طریق رسانه ها به صورت شفاف اطلاع رسانی شود.

وی گفت: اگر تعامل منطقی بین مردم، مسئولان و رسانه ها ایجاد شود، بخش بزرگی از مشکلات اساسی یعنی معیشت و اشتغال جوانان رفع خواهد شد.

نجفی اظهار داشت: نگاهی به کشورهای پیشرفته نشان می دهد مسیر توسعه آنها از صنایع کوچک به متوسط گذشته است که در نهایت به برندهای مشهور امروزی تبدیل شده اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد صنایع کشور را صنایع کوچک تشکیل می دهد، گفت: 960 شهرک صنعتی در کشور موجود است که بیش از 700 مورد آنها فعال بوده و امکان سرمایه گذاری در آنها وجود دارد؛ در این شهرک ها 98 هزار واحد در حال ساخت یا دارای پروانه بهره برداری موجود است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران خاطرنشان کرد: این سازمان در نظر دارد تا با به فعلیت درآوردن ظرفیت های بیکار صنایع کوچک و استفاده حداکثری از توان آنها (که اکنون متوسط بین 50 تا 60 درصد از ظرفیت شان استفاده می شود)، به ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بپردازد.

وی ادامه داد: در این پیوند، در تلاشیم تا با استفاده از مزیت ها و تسهیلات پیش بینی شده در بودجه، 20 هزار مورد از این صنایع را در چهار سال آینده به ظرفیت کامل برسانیم.

نجفی گفت: برنامه این سازمان در مناطق روستایی و دهستان ها نیز ایجاد نواحی صنعتی است تا صنایع شکل گرفته یا در حال تشکیل در این مناطق را ساماندهی کنیم.

وی با اشاره به مشکلات کم آبی در کشور، اظهار داشت: این مساله، کشاورزی به شیوه کنونی را محدود می کند؛ بر این اساس در مناطق روستایی باید چاره ای برای ایجاد اشتغال، درآمد و معیشت افراد اندیشیده شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: امروز شاهدیم شهرک های صنعتی کشور با وجود تامین امکانات و زیرساخت های لازم، اما زنده و فعال نیستند؛ زیرا نتوانسته ایم اهداف آنها را به سازمان ها و نهادها بشناسانیم.

وی به بوروکراسی اداری و مشکلات اخذ استعلام از دستگاه هایی نظیر محیط زیست، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و غیره برای حضور فعالان اقتصادی در شهرک های صنعتی اشاره کرد و گفت: در آینده ای نزدیک و طی تفاهم نامه ای بین وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان محیط زیست کشور، اختیارات داخل شهرک ها به سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران محول خواهد شد.

نجفی خاطرنشان کرد: جلسات متعددی نیز با وزارت نیرو و شورای هماهنگی بانک های داخلی و خارجی برای استفاده از بخشی از امکاناتشان در داخل شهرک ها صنعتی برگزار شده و تفاهم هایی نیز به دست آمده است.

وی تصریح کرد: شهرک های صنعتی باید مدیریت یکپارچه داشته باشند و اختیارات لازم را از دستگاه های مختلف اجرایی اخذ کنند.

نجفی از برنامه ریزی برای ایجاد بازارهای داخلی و بین المللی و کمک برای نوسازی واحدهای مستقر در شهرک ها خبر داد تا به این ترتیب بتوان برای خرید کالاهای داخلی در مردم ایجاد انگیزه کرد.

وی همچنین با انتقاد از وجود کالاهای قاچاق در بازار، ایجاد کمپینی برای حمایت از اشتغال جوانان را خواستار شد و توضیح داد: در سال های گذشته و با راه اندازی کمپین «نه به فروش کفش خارجی» در تبریز و حمایت فروشندگان کفش در این شهر از آن یا انجام کار مشابهی در صنف شیرینی و شکلات، دستاوردهای خوبی به دست آمد.

نجفی، به کاهش قیمت تمام شده کالاها به عنوان یکی از وظایف این سازمان اشاره کرد و گفت: استفاده از فناوری های جدید و به روز جهانی می تواند به تحقق این مهم و قابل رقابت شدن کالاهای ایرانی با نمونه های مشابه خارجی بیانجامد.

وی با اشاره به طرح ضربتی اشتغال، یادآور شد: بیش از یک میلیون صنف در بازار کشور وجود دارد و اگر فقط 2 سال دولت سهم بیمه کارفرما را برای آنها تقبل و پرداخت کند، هر یک قادر به بکارگیری دستکم یک نفر نیروی کار جدید خواهند بود.

معاون وزیر صنعت با اشاره به صنعت پوشاک، افزود: اختلاف فناوری این صنعت با صنایع روز جهان زیاد نیست، اما سرمایه در گردش و بازار مهمترین مشکلات آنها را تشکیل می دهد؛ در این زمینه دولت باید در کنار سازمان صنایع کوچک قرار گرفته و بانک ها نیز همراهی لازم را داشته باشند.

وی از صادرات برخی پوشاک ایرانی به روسیه و جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت: تولید پوشاک صنعتی در کشور رو به رشد است و بطور نمونه در منطقه آزاد ارس برندهای مشترک پوشاک با برخی کشورهای اروپایی ایجاد شده است

صادرات يک ميليارد و 300 ميليون دلار صنايع کوچک از ابتداي سال

معاون برنامه ريزي سازمان صنايع کوچک با اشاره به فعاليت 53 شرکت مديريت صادرات در کشور ارزش صادرات اين شرکتها را 50 ميليون دلار اعلام کرد و گفت: از ابتداي سال تاکنون يک ميليارد و 300 ميليون دلار محصولات صنايع کوچک به خارج کشور صادر شده است.

همچنین فرشاد مقيمي، در نشست خبري مسئولان سازمان برنامه ريزي سازمان صنايع کوچک و شهرک هاي صنعتي ايران، تعداد واحدهاي صنعتي مستقر در شهرکها و واحدهاي صنعتي کشور را 40 هزار و 888 واحد اعلام کرد و گفت: 79 و 8 دهم درصد اين واحدها متشکل از 33 هزار و 12 واحد فعال هستند.

وي در مورد تفکيک اين واحدهاي صنعتي نيز خاطرنشان کرد: 41 درصد اين واحدها بنگاههاي خرد، 52 درصد بنگاههاي کوچک، 4 درصد بنگاههاي متوسط و 2 درصد بنگاه بزرگ هستند که در مجموع آنها 815 هزار و 865 نفر مشغول به کارند.

مقيمي از 29 هزار و 561 طرح صنعتي در دست ساخت خبر داد و گفت: تاکنون 73 هزار و 50 قرارداد با صنعتگران منعقد کرديم که تعداد قراردادهاي منعقد شده از ابتداي امسال تاکنون دو هزار و 503 قرارداد بوده است که در اين بين، 33 درصد قراردادها با اصناف براي ساماندهي و استقرار اصناف در شهرک ها و نواحي صنعتي امضا شده است.

معاون سازمان صنايع کوچک و شهرکهاي صنعتي خاطرنشان کرد: امسال از نظر تعداد قراردادها 27 درصد رشد و از نظر ميزان ساخت 82 درصد رشد داشته ايم که همين نشان مي دهد کسب و کارها به سمتي در حال حرکت است که صنعتگران بيشتر براي در اختيار گرفتن زيرساختهاي صنعتي رغبت نشان مي دهند.

وی گفت: از ابتداي سال تاکنون هزار و 774 واحد صنعتي به بهره برداري رسيده و براي 27 هزار و 290 نفر شغل ايجاد شده و همينطور هزار و 13 واحد بازفعال شده که اشتغال 17 هزار و 868 نفر را دربرداشته که با در نظر گرفتن ديگر اقدامات، در بخش توليد و در 10 ماه امسال در شهرکها و نواحي صنعتي 66 هزار و 573 شغل به وجود آمده است.

مقيمي ادامه داد: از ابتداي سال تاکنون 81 کارگاه را واگذار کرديم و 5 هزار و 301 دوره آموزشي برگزار کرديم که 117 هزار و 843 نفر اموزش ديدند و در زمينه الکترونيکي کردن خدمات، 27 مورد از خدمات سازمان را به تاييد سازمان اداري و استخدامي رسانديم.

وي از ابلاغ برنامه شناسايي ظرفيت هاي توليد ملي به استان ها و از دستور کار بودن بروزرساني اطلاعات واحدها و طرح ها با صحت سنجي خبر داد و گفت: در مناطق محروم و کمتر توسعه يافته براي شرکت هاي واقع در شهرکهاي صنعتي تا 13 سال معافيت مالياتي وجود دارد.

تنها یک سوم نیاز پوشاک کشور در داخل تولید می شود

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، مساله اصلی صنعت پوشاک کشور را کمبود تولید برشمرد و گفت: تولید داخلی فقط پاسخگوی یک سوم نیاز داخلی است و باقی مانده آن از خارج یا به صورت قاچاق تامین می شود.

 غلامرضا سلیمانی درخصوص طرح سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران برای صنعت پوشاک کشور، گفت: سند راهبردی پوشاک کشور از یک سال پیش تهیه و تدوین شده و 20 برنامه ملی در آن در نظر گرفته شده است.

وی گفت: پنج استان گیلان، اردبیل، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و همدان در این طرح به عنوان استان های مجری طرح در نظر گرفته شده اند که مقرر است هر استان تولید نوع خاصی از پوشاک را بر عهده گرفته و یک شرکت توسعه پوشاک در آنها شکل بگیرد که متولی تامین مواد اولیه، ارائه آموزش ها و ... به فعالان صنف پوشاک خواهند بود.

وی افزود: در راستای همین طرح، کارگاه های دوزندگی و تولیدی در برخی روستاهای این استان ها شکل گرفته و تسهیلات با نرخ سود 18 درصد در اختیار مردم قرار خواهد گرفت که در صورت محقق شدن تولید، تا 9 درصد یارانه به آنها اعطا می شود.

سلیمانی پیش بینی کرد که در هر کارگاه صنعتی دوزندگی و تولیدی در شهرهای کوچک و روستاها بین 66 تا یکصد نفر مشغول به کار شوند.

وی ادامه داد: انجمن پوشاک ایران 65 شرکت زیرمجموعه دارد که شرکت های صادراتی یا تولیدی اند؛ این شرکت ها بازاریابی برای صادرات انجام خواهند داد و طراحی های داخلی آنها نیز بر اساس نوع پارچه و بافتی است که طبقه متوسط کشور تقاضا دارند.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران تصریح کرد: در بین شرکت های یاد شده، برخی شرکت ها با برندهای مشهور خارجی همکاری دارند یا در طراحی، آموزش و سایر موارد از تجارب آنها بهره مند می شوند.


نام:
ایمیل:
* نظر: