اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۶۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۰ دی ۱۳۹۶ - 31 December 2017
کدخدايي در برنامه نگاه يک
سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به اينکه انتخابات در کشور ما متکي به مردم است و اعضاي هيئت نظارت و اجرا از اقشار مختلف مردم هستند، تاکيد کرد: در انتخابات کشورمان امکان تقلب وجود ندارد.

نباید شاقول هدایت را گم کنیم

به گزارش عصرپرس، عباسعلي کدخدايي با حضور در برنامه نگاه يک با بيان اينکه انتخابات يکي از افتخارات نظام جمهوري اسلامي ايران و هيچگاه نسبت به انتخابات عقب نشيني نداشته است، افزود: نظام جمهوري اسلامي نظام مردمي و با پشتيباني و ايثارگري هاي مردم شکل گرفته است بنابراين مردم هميشه در صحنه حضور دارند و انتخابات مظهر حضور هميشگي مردم بوده است.

وي ادامه داد: انتخابات حتي در زمان جنگ هم برگزار مي شد و تا سال 1388 حدود 30 انتخابات را برگزار کرديم.

کدخدايي با بيان اينکه دشمن اعتراف کرد که در پس حوادث سال 1388 بود، اضافه کرد: دشمنان از يک سال پيش از انتخابات سال 88 هم چشم طمع به انتخابات دوخته بودند.

وي با اشاره به اينکه انتخابات کنش عظيم سياسي و اجتماعي است، گفت: دشمن با برنامه ريزي و طراحي قبلي عمل کرد و عده اي هم در داخل فريب شعارها و شبهات و اظهارات دشمن را خوردند.

کدخدايي افزود: دشمن مي خواست به انتخابات و چهره مردمي نظام جمهوري اسلامي ايران ضربه وارد کند اما در 9 دي سال 1388 مردم در حفاظت و پاسداري نظام جمهوري اسلامي ايران و حقوقشان حماسه پرشوري خلق کردند.

عضو حقوقدان شوراي نگهبان اضافه کرد: چند ماه پيش از انتخابات سال 88 واژه اي به مفهوم نبود سلامت انتخابات، ادبيات رسانه اي برخي افراد شد و اظهار نگراني کردند در حالي که مدارک و مستنداني نداشتند.

کدخدايي افزود: ما در شوراي نگهبان حس کرديم که اين موضوع مي تواند آسيب زا و طراحي و برنامه ريزي شده باشد.

وي اضافه کرد: درخواست آنان مبني بر لزوم تشکيل نهادي به نام کميته صيانت از آراء، ايجاد شبهه در ذهن مردم ايجاد و آنان را نسبت به سلامت انتخابات مردد مي کرد و اين در حالي بود که در هيچ جاي قانون تشکيل چنين نهادي پيش بيني نشده بود.

کدخدايي با اشاره به مناظره هاي برگزار شده ميان نامزدهاي انتخابات سال 1388 گفت: تمرين اين مناظره ها را نداشتيم و افکار عمومي هم هنوز اين مناظره ها را تجربه نکرده بود و مباحثي که در آن زمان مطرح شد اثرگذار بود.

وي افزود: در انتخابات سال 1392 آستانه تحمل بالا رفت و افکار عمومي تجربه بيشتري داشت و نامزدها هم مراقب بودند تا مشکلي ايجاد نشود مديران صدا و سيما هم مديريت منطقي تري داشتند و با نامزدها صحبت کردند و تفاهم نامه هايي را با آن ها داشتند.

کدخدايي اضافه کرد: در انتخابات نبايد رفتار و اعمال ما موجب هتک حيثيت و يا هتک حرمت طرف مقابل باشد و اين بلوغ سياسي را شاهد بوديم.

وي در پاسخ به اين پرسش که چرا شوراي نگهبان صلاحيت نامزدهايي را که خواهان تشکيل کميته صيانت از آرا شدند و اعلام مي کردند قانون را قبول ندارند، رد نکرد؟ گفت: اينکه ضمانت اجراي يک بحث رد صلاحيت باشد حرف سنگيني است که نيازمند پايه هاي حقوقي و قانوني است اما نکته در اين جاست که کميته صيانت از آراء زماني که از طرف شوراي نگهبان اعلام شد قانوني نيست درحوزه نظارت از طرف شوراي نگهبان اين کميته کنار گذاشته شد و هيچ وقت اين کميته مرجعيت قانوني در انتخابات پيدا نکرد.

سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به اينکه مصاحبه يکي از نامزدها مبني بر پيروزي قطعي در انتخابات در حالي که هنوز انتخابات در جريان بود از علل حوادث پس از انتخابات سال 88 بود، گفت: وظيفه شوراي نگهبان بررسي نتايج و شکايت ها و اعلام نتيجه بود که انجام داد و براي اين شورا تفاوتي نبود که کدام يک از نامزدها پيروز مي شود زيرا شوراي نگهبان صلاحيت هر 4 نفر را تاييد کرده بود.

کدخدايي افزود: در جلسه اي که در خدمت مقام معظم رهبري بوديم ، وقتي اعضاي ستاد هر 4 نامزد انتخابات رياست جمهوري حضور داشتند يکي از اعضاي ستاد که قبلاً وزير کشور بود اعلام کرد مي دانيم در انتخابات ايران تقلب امکان پذير نيست اما نسبت به صلاحيت فردي بحث داريم.

وي با بيان اينکه پس از اين جلسه هم موضوع تقلب ادامه يافت، ادامه داد: زماني که خودتان مي دانيد امکان تقلب وجود ندارد چرا اين موضوع را ادامه داديد و به اين بهانه مردم را به خيابان ها کشانديد؟

کدخدايي با اشاره به اينکه انتخابات در کشور ما متکي به مردم است و اعضاي هيئت نظارت و اجرا از اقشار مختلف مردم هستند تاکيد کرد: در انتخابات کشورمان امکان تقلب وجود ندارد.

سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به اين پرسش که آيا مستنداتي مبني بر تقلب ارائه شد؟ گفت: در انتخابات سال 88 در شوراي نگهبان اقدام جديدي انجام داديم و به همه نامزدها اعلام کرديم که مي توانند در روز برگزاري انتخابات در شوراي نگهبان هم نماينده داشته باشند در حالي که بر اساس قانون، نامزدها فقط بر سر صندوق ها مي توانند نماينده داشته باشند.

کدخدايي افزود: هر 4 نامزد، نمايندگان خود را به شوراي نگهبان معرفي کردند و از صبح روز انتخابات در اين شورا مستقر شدند و مرتب گزارشات را ارسال مي کردند و نمايندگان هر 4 نامزد در پايان انتخابات اعلام کردند که مشکلي وجود ندارد.

وي با اشاره به اينکه بر اساس قانون انتخابات اگر نامزدي ادعاي تقلب دارد بايد مستند اعلام کند، گفت: شوراي نگهبان از مدعيان تقلب، مستندات را خواست اما آن ها گزارش مستند و سند دقيق حقوقي مبني بر وقوع تقلب ارائه نکردند.

کدخدايي افزود: آن ها ادعاهايي از جمله مبني بر کمبود تعرفه در برخي شعب و تبليغات خلاف واقع را مطرح کردند و فراتر از آن ادعايي مطرح نشد.

سخنگوي شوراي نگهبان گفت: در قانون، فرصت مشخصي براي ارائه مستندات براي نامزدها در نظر گرفته شده است و در انتخابات سال 1388 به علت وضعيت خاص، مقام معظم رهبري با تمديد آن فرصت موافقت کردند و به مدت 5 روز تمديد شد و پس از پايان اين مهلت ها، نتيجه اعلام شد.

کدخدايي افزود: يک روز مانده به پايان مهلت تمديدي، نمايندگان يکي از نامزدها اعلام کرد در صورت انجام برخي اقدامات از جمله شمارش دوباره برخي صندوق ها حاضريم نتيجه را بپذيريم ما هم اعلام کرديم اشکالي ندارد اما اين کار چند ماه طول مي کشد و اگر شما به صورت مکتوب اعلام کنيد که پس از اين اقدامات نتيجه انتخابات را خواهيد پذيرفت ما آن را انجام خواهيم داد اما آن ها از اين کار سر باز زدند و نپذيرفتند .

وي با اشاره به اينکه در انتخابات سال 88 ده درصد آراء را باز شماري کرديم ،ادامه داد: امتيازات و تدابير اضافه اي را که در سال 88 داشتيم در هيچکدام از انتخابات نداشتيم .

کدخدايي گفت: بازشماري در همه انتخابات در صورتي انجام مي شود که مدارک و مستندات کافي به شوراي نگهبان ارائه شود مبني بر اينکه در يک صندوق يا بيشتر، تقلب يا تخلفي صورت گرفته است و اگر اعضاي شوراي نگهبان پس از بررسي مستندات تشخيص دهند که لازم است آن صندوق ها باز شماري شود، دستور بازشماري داده مي شود.

وي ادامه داد: اما ما در انتخابات سال 1388 داوطلبانه پيشنهاد داديم حاضريم 10 درصد از صندوق ها را به عنوان نمونه در مقابل دوربين هاي رسانه ها بازشماري کنيم و اگر ببينيم اختلاف آراء زياد است بقيه صندوق ها را هم بازشماري کنيم.

کدخدايي افزود: ده درصد از آراء را بازشماري کرديم اما تغيير محسوس در آن 10 درصد به وجود نيامد و پس از آن نتيجه انتخابات را اعلام کرديم.

سخنگوي شوراي نگهبان قانون اساسي گفت: امنيت ما يعني مردم و اين در همه جا ثابت شده است.

عباسعلي کدخدايي در برنامه نگاه يک شبکه يک سيما افزود: مردم هر گاه احساس کنند منافع کشور به خطر افتاده است وارد صحنه مي شوند.

وي گفت: تا زماني که انسان هست فتنه نيز هست اما نبايد شاقول هدايت را گم کنيم و از صراط مستقيم انحراف شويم.

سخنگوي شوراي نگهبان قانون اساسي افزود: بايد هوشيار و بصيرت داشته باشيم و اگر نمي توانيم حق را تشخيص دهيم به مراجعي که حق را مي شناسند مراجعه کنيم.

کدخدايي با بيان اينکه بايد به قانون پايبند باشيم گفت: شاخص فتنه اين است که جايگاه دوست و دشمن را تشخيص نمي دهيم.

وي افزود: در انتخابات 88 فردي مدعي بود و مي گفت اگر به من راي بدهيد شما را قبول مي کنم و اگر ندهيد شما را قبول ندارم و تا اين تفکر وجود داشته باشد تا قيامت به نتيجه نخواهيم رسيد.

سخنگوي شوراي نگهبان قانون اساسي گفت: اگر چارچوب قانون را قبول نکنيم سنگ روي سنگ نمي ماند.

کدخدايي با بيان اينکه فتنه را بيگانه مديريت مي کرد افزود: در روز عاشوراي 88 احساسات همه مردم با توهين به مقدسات جريحه دار شد و جامعه مسلمان ما اين را تحمل نکرد و مردم با هتاکان برخورد کردند.

وي گفت: مردم ديدند اين مسئله فراتر از انتخابات است و در 9 دي فارغ از مسائل سياسي و خستگي از اغتشاشات بيرون آمدند و همه آن مسائل را کنار زدند.

سخنگوي شوراي نگهبان قانون اساسي افزود: اگر معتقديم براي نظام اسلامي تلاشي کرده ايم بايد با بروز مسئله آن را در چارچوب قانون حل کنيم.

کدخدايي گفت: در هيچ جاي عالم پذيرفته نيست که براي حرف افرادي همه دستگاه هاي آن کشور باطل شوند و فقط دستگاهي که آن افراد مي گويد تشکيل شود به نفع آنها راي دهد.

وي افزود: سران فتنه بايد بيايند و به مردم پاسخ دهند که با چه مجوزي اين همه هزينه را به ملت ايران تحميل کردند.

سخنگوي شوراي نگهبان قانون اساسي گفت: بايد در چارچوب قانون حرف بزنيم و قانون تخلف هايي را که مي تواند بر نتيجه انتخابات اثر گذار باشد اعلام کرده است.

کدخدايي افزود: نمي توانيم حرفي بزنيم و ادعايي داشته باشيم که مبناي حقوقي نداشته باشد.

وي گفت: در نشستي که پس از انتخابات رياست جمهوري سال 88 با حضور برخي مسئولان کشور و اعضاي ستادهاي انتخاباتي نامزدها در محضر رهبر معظم انقلاب داشتيم اعضاي ستادهاي معترض گفتند مطمئنيم که نمي تواند تقلبي در انتخابات انجام شده باشد اما همين افراد پس از آن جلسه دوباره بر تقلب تاکيد کردند.

سخنگوي شوراي نگهبان قانون اساسي با بيان اينکه آن جلسه بسيار صميمانه و محبت آميز بود اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامي در آن جلسه بر اجراي قانون تاکيد داشتند و فرمودند شکايات را بررسي کنيد تا حقي ضايع نشود.

کدخدايي گفت: اعضاي ستادهاي معترض به نتيجه انتخابات در آن جلسه تاکيد بر ابطال انتخابات به دليل تاييد صلاحيت يکي از نامزدها را داشتند و مي گفتند صلاحيت او نبايد تاييد مي شد.

وي افزود: پس از انتخابات و آن جلسه ستادهاي معترض گزارش هايي را فرستادند که همان گزارش هاي روز انتخابات مبني بر کمبود تعرفه در برخي مناطق و مانند آن بود.

سخنگوي شوراي نگهبان قانون اساسي گفت: معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوري سال 88 واژه اي را در عالم سياست با عنوان تدليس سياسي جعل کردند در حالي که اين واژه را به هر رفتاري از جمله رفتار خود معترضان به نتيجه انتخابات مي توان نسبت داد.

کدخدايي افزود: در قانون درباره امکانات تبليغاتي بيشتر رئيس جمهوري که براي دوره بعدي نامزد شده است از جمله سخنراني ها، ديدارها و سفرها چيزي نيامده و اين موضوع براي همه روساي جمهوري که دو دوره رئيس جمهعور شدند وجود داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر: