اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۶۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۰۵ دی ۱۳۹۶ - 26 December 2017
رئیس کمیسیون تجارت خارجی و روابط بین‌الملل ترکیه ضمن تاکید بر اهمیت روابط همسایگی در گسترش تجارت با ایران، خواستار حل مشکلات بانکی بین دو کشور شد.
همسایگی ترکیه با ایران امکان روابط خوب اقتصادی را فراهم می‌کندبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از خبرگزاری آناتولی، محمد ذکی گوورجین رئیس کمیسیون تجارت خارجی و روابط بین‌الملل و عضو هیئت مدیره انجمن صنعت‌گران و بازرگانان مستقل ترکیه (MÜSİAD) در ارزیابی دیدارهای هفته گذشته خود و هیئت همراه از استان خراسان شمالی ایران، گفت: سیاست‌های اقتصادی ترکیه بر پایه روابط خوب تجاری با همسایگان است و همسایگی ما با ایران امکان روابط نزدیک اقتصادی را فراهم می کند.

وی گفت: رویدادهای سیاسی روزهای اخیر بر روابط اقتصادی ترکیه، ایران سایه افکنده است. گسترش روابط تجاری با کشورهای همسایه از اساس سیاست های اقتصادی ترکیه است. با ایران روابط خوب اقتصادی داریم و تلاش می کنیم تا این روابط را گسترش دهیم.

روابط اقتصادی دو کشور تحت تاثیر تحریم‌های بین‌المللی و برخی سیاست‌های داخلی ایران قرار دارد. ما تلاش داریم تا بتوانیم موانع را برطرف کنیم.

روابط تجاری دو کشور تاریخی و فرهنگی ترکیه و ایران در سطح مطلوب نیست. فرانسه، انگلستان و آلمان سال‌ها با هم در نبرد بوده و مردم یکدیگر را کشته اند، اما اکنون با هم متحد هستند و از واحد پولی و گذرنامه مشترک استفاده می کنند و بین شان هیچ گونه دیواری وجود ندارد. به همین دلیل بیشترین حجم تجاری را هم دارند. فرانسه و آلمان در اصل دو کشور رقیب هستند، اما به رغم آن شریک اصلی یکدیگرند.

ترکیه و ایران به لحاظ قدرت و اقتصاد دو کشور بزرگ منطقه هستند. ممکن است با هم رقیب باشند، اما داشتن همکاری از بسیاری از لحاظ حائز اهمیت است.

فعالیت خود در ایران را افزایش می دهیم
رئیس کمیسیون تجارت خارجی و روابط بین‌الملل «موسیاد» تصریح کرد: «فعالیت های خود در ایران را تقویت کرده و بازرگانان مان تلاش می کنند روابط را با ایران افزایش دهند. همچنین سعی داریم با برگزاری نمایشگاه های متقابل موجبات افزایش رفت و آمد میان دو کشور را نیز فراهم کنیم.

در رابطه با فرصت و ریسک های تجارت با ایران باید گفت که هر کشور قوانین تجاری مخصوص به خود را دارد. یکی از مهم ترین موضوعات تجارت ما با ایران را بانکداری و انتقال پول تشکیل می دهد. این مشکل تنها در مورد ایران صدق نمی کند، بلکه با برخی از کشورهای آفریقای شمالی نیز این مسئله را داریم. اصناف با این مشکل بیگانه نیستند، از این لحاظ قشر اصناف برای تجارت با ایران مانعی ندارند، اما لازم است این کار براساس قوانین تجاری صورت بگیرد.» 

سفر به خراسان شمالی
گوورجین همچنین به ارزیابی سفر هفته گذشته خود به همراه هیئتی از بازرگانان ترک به استان خراسان شمالی ایران پرداخته و گفت: «در این سفر از سازمان های مختلف بازدید کرده و با حدود 100 بازرگان دیدار داشتیم. بجنورد به عنوان مرکز این استان از نظر تجاری و سرمایه گذاری بسیار مناسب بوده و به لحاظ نزدیکی به ترکمنستان و افغانستان می تواند از نظر تجارت خارجی پیشرفت کند. 

استان هایی که در آن ها جوامع ترک، کرد و فارس در کنار هم زندگی می کنند به جهت برخورداری از انرژی و نیروی کار ارزان امکانات و جاذبه سرمایه گذاری خوبی فراهم می کنند. ایرانیان به دنبال شرکای کاری در زمینه تولید سیمان، آهن، فولاد، نساجی و انرژی خورشیدی هستند. همچنین در حوزه گلخانه ای، مرغداری، کارخانجات خوراک دام و طیور و کشاورزی احتیاج دیده می شود.»

نام:
ایمیل:
* نظر: