اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۶ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 25 April 2016
رئیس پردیس صنایع بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت اعلام كرد:
محمدرضا کمالی از شناسایی ذخایر شیل گازی در منطقه لرستان خبر داد و گفت: برآوردهای اولیه نشان می دهد سنگ منشاهای شناسایی شده در این منطقه، از ظرفیت بالایی برخوردارند.

به گزارش خبرنگارعصرپرس، محمدرضا کمالی رئیس پردیس صنایع بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت در نشست خبری که در مرکز همایش های پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، گفت: پروژه بررسی ذخایر نامتعارف نفت و گاز در لرستان از پیشرفت فیزیکی ٤٧ درصدی برخوردار است.

وی شناسایی منابع و ارزیابی آن را به منظور بررسی خصوصیات ژئومکانیکی شیلهای گازی در مقابل شکست هیدرولیکی از اهداف اجرای این پروژه عنوان کرد و افزود: در این پروژه، پژوهشگاه صنعت نفت با دانشگاه آخن که در این زمینه در دنیا صاحب فناوری است، همکاری کرده و در تلاش برای انتقال دانش فنی است.

وي در ادامه به اجرای طرح شناسایی هیدرات های گازی در دریای عمان اشاره كرد و گفت: هیدرات های گازی شامل ذخایر گازی هستند كه در بلورهای یخ و در عمق 2 هزار متری در كف دریا گرفتار شده است.

كمالی افزود: فاز نخست این طرح با موفقیت انجام شده و قرار است بزودی فاز دوم نیز اجرا شود.

وی ادامه داد: طرح مروارید خلیج فارس برای بررسی ساختارهای زمین شناختی در منطقه خلیج فارس 90 درصد پیشرفت داشته و در آن با دانشگاه های معتبر دنیا همكاری می شود.

كمالی در ادامه گفت: طرح پژوهشی دیگر، شناسایی ساختارهای زمین شناختی در دشت اروندان در استان خوزستان است كه در آن میدان های بزرگ نفتی ایران جای گرفته اند و حدود 28 درصد پیشرفت فیزیكی دارد.

وي افزود: طرح دیگری نیز برای بررسی وضعیت زمین شناختی منطقه كپه داغ در مرز تركمنستان انجام شده است كه براساس آن ارتباط مخازن انرژی ایران و تركمنستان اثبات می شود.

رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت گفت: موافقت نامه ای نیز پارسال برای ازدیاد برداشت میدان نفتی اهواز انجام شد كه در حال اجراست.

وی از طرح های «ذخیره سازی گاز در مخازن زیرزمینی» و «طرح ملی خودكفایی افزایه های شیمیایی در صنعت حفاری» به عنوان طرح های دیگر در دست اجرای این پژوهشگاه نام برد.

وی گفت: پردیس بالادستی پژوهشگاه، موفق به تهیه ٦ نرم افزار تخصصی در حوزه بالادست صنعت نفت شده است و به دنبال این اقدام، مدیریت پیمان نرم افزارهای تخصصی بالادست صنعت نفت به پژوهشگاه واگذار شده است.

کمالی به فعالیتهای پردیس بالادستی در زمینه تسهیل عملیات حفاری اشاره کرد و در این زمینه گفت: تدوین دانش فنی ساخت و تولید نیمه صنعتی نانوافزایه ها برای تسهیل عملیات حفاری در دستور کار است؛ همچنین پردیس بالادستی فعالیتهایی در زمینه سیال حفاری و طراحی و ساخت گل سبک و تسهیل حفاری در لایه های شیلی دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: