اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۶۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۰۴ دی ۱۳۹۶ - 25 December 2017
لاریجانی در اجلاس چالش‌های مبارزه با تروریسم
رئیس مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران سال هاست که در حال مبارزه با تروریسم است و این، آمریکایی‌ها بودند که داعش را به وجود آوردند.

آمریکا نماد دولت شرور در منطقه است

به گزارش عصرپرس به نقل از صداوسيما؛ رئيس مجلس شوراي اسلامي کشورمان در نخستين نشست تخصصي چالش هاي مبارزه با تروريسم و نقش همکاري هاي منطقه اي در پاکستان  با تاکيد بر لزوم بررسي مجدد روند گسترش تروريسم گفت:طي سي و چند سالي که ماجراي تروريسم در منطقه ما وجود داشت، از افغانستان و عراق، سوريه، شمال آفريقا و آسياي ميانه، بايد ديد که آيا روند گسترش تروريسم رو به نزول بود و يا رو به صعود؟

علي لاريجاني گفت: ائتلاف آمريکا در سال 2001 با چه سر و صدايي آمد و مدعي شد که مي خواهد تروريسم را از بين برد، حال سوال اين است که تروريسم در منطقه ما از لحاظ کميت و کيفيت گسترش پيدا کرده يا خير؟

رييس مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد:طي 30 سال گذشته به ويژه دو دهه اخير، تروريسم در منطقه هم از نظر کميت و هم از نظر کيفيت گسترش يافته و اين موضوع نشان مي دهد که اگر اين روال ادامه پيدا کند، مشکلات امنيتي بيشتري را در منطقه شاهد خواهيم بود.

لاريجاني با اشاره به سخنان "سردار اياز صادق" رييس مجلس ملي پاکستان در خصوص اينکه چرا ائتلاف هاي ضد تروريستي موفق نيستند، افزود:در دو دهه اخير دو نوع ائتلاف را شاهد بوديم که يکي ائتلاف به رهبري آمريکا در منطقه براي مبارزه با تروريسم وديگري ائتلافي بود که ايران، روسيه و ترکيه در مبارزه با تروريسم داشتند.

وي اضافه کرد:ائتلافي که آمريکايي ها داشتند قرار بود تروريسم را در افغانستان از بين برده و توليد و قاچاق مواد مخدر را نيز در آن کشور از بين ببرد که البته نه توفيقي در ريشه کني تروريسم و نه توفيقي در از بين بردن مواد مخدر داشتند.

عضو شوراي عالي امنيت ملي کشورمان تصريح کرد:اين روزها توليد مواد مخدر در افغانستان چندين برابر گذشته شده و ناتو نيز مسئول اين کار است.

وي از توليد مواد مخدر و تروريسم به عنوان دو روي يک سکه ياد کرد و افزود:مبارزه اي که ايران، روسيه و ترکيه در سوريه داشتند موفق بوده است به عبارت ديگر آنان به داعش ضربه زدند.

وي با اشاره به ادعاي دونالد ترامپ در سند راهبردي جديد خود مبني بر اينکه در سوريه عليه داعش جنگيده اند، افزود:شما کساني بوديد که داعش را به وجود آورديد حال چگونه مدعي مبارزه با تروريسم هستيد و اين يک حرف خنده آور است.

رييس مجلس شوراي اسلامي با تشريح برخي تجربه هاي موفق مبارزه با تروريسم و همکاري هاي منطقه اي نيز گفت: بايد ائتلاف هايي همانند ايران، روسيه و ترکيه را تقويت کنيم، چرا که اين نشست ها مي تواند در اين زمينه نقش ايفا کند و اگر چين و پاکستان نيز در اين قضيه به ما کمک کنند حتماً موفق مي شويم.

وي همچنين با انتقاد از رويکرد آمريکايي ها در منطقه از اقدامات آنان به عنوان عامل به هم ريختگي امنيتي ياد کرد و گفت:آنها دنبال ماجراجويي جديد هستند.

رييس مجلس شوراي اسلامي در خصوص قدس نيز گفت: آمريکايي ها در برنامه خود براي انتقال سفارتشان به قدس چه انگيزه اي داشتند و همگان ديدند که تمامي جهان به اين تصميم واکنش نشان دادند.

وي با بيان اينکه امروز آمريکا به نماد يک دولت شرور تبديل شده است، گفت:مسئله تروريسم در عراق و سوريه حل نشده و آمريکايي ها به موضوع فلسطين دامن زده اند و يقيناً مردم دنيا و مردم فلسطين در قبال اين اقدام سکوت نمي کنند و انتفاضه جديد به وجود خواهد آمد.

وي در بخش ديگري از سخنانش با انتقاد از رويکردهاي منطقه اي آمريکا نيز گفت: ترامپ مي گويد که ما به دنبال اين هستيم که آمريکا به عنوان کشور اول در جهان باشد و کاري به کشورهاي ديگر نداريم و از سويي نيز روسيه و چين را به عنوان تهديدات خود معرفي مي کند.

لاريجاني همچنين از روسيه و چين به عنوان ستون هاي امنيت منطقه ياد کرد و افزود: آمريکايي ها در بيانيه جديد سياست خارجي خود ايران را به عنوان تهديدي براي منطقه مي دانند.

لاريجاني با تشريح اقدامات ايران در مبارزه با تروريسم گفت:جمهوري اسلامي ايران سال هاست که در حال مبارزه با تروريسم است و اين، آمريکايي ها بودند که داعش را به وجود آورديد.

رييس مجلس شوراي اسلامي کشورمان در بخش پاياني سخنانش از ادعاي جديد آمريکايي ها مبني بر کمک ايران به يمن به عنوان مضحکه جديد ياد کرد و افزود:يکي ديگر از نمايش هايي که اخيراً نشان دادند که واقعاً نمايش مضحکي بود، يک تکه آهن پاره جمع کرده و به آمريکا بردند و اعلام کردند که اين لاشه هاي موشکي است که ايران به يمن داده است.

وي تاکيد کرد:جمهوري اسلامي ايران به يمن موشک نداده است و اگر چنين کاري را انجام داده بوديم از کسي هراسي نداشتيم و اعلام مي کرديم که چنين کاري را انجام داده ايم.

لاريجاني اين اقدام مضحکه آميز را براي انحراف افکار جهانيان از موضوع فلسطين خواند و افزود:هزينه مبارزه با تروريسم را تنها يک کشور نمي تواند بدهد.

وي اضافه کرد:ايران، روسيه و ترکيه در مبارزه با تروريسم در سوريه هزينه زيادي داده و بسياري از جوانان ما در سوريه به شهادت رسيدند، ابعاد مبارزه با تروريسم هم فرهنگي، هم سياسي، هم امنيتي و هم اقتصادي است و بايد عوامل نفوذ پول کثيف در سيستم تروريست ها را رديابي کنيم و بر آن تسلط يابيم.

دیدار لاریجانی با رئیس مجلس پاکستان

رييس مجلس شوراي اسلامي ايران در سومين روز از سفر به پاکستان صبح امروز با «سردار اياز صادق» همتاي پاکستاني خود در اسلام آباد ديدار و گفتگو کرد.

در اين ديدار روساي مجالس ايران و پاکستان بر تقويت روابط بين پارلماني و تلاش بر تحکيم روابط دوجانبه تاکيد کردند.

رييس مجلس ملي پاکستان در آغاز با تشکر از حضور هيات پارلماني ايران در نخستين اجلاس روساي مجالس 6 کشور منطقه گفت: حضور رييس مجلس شوراي اسلامي ايران در اين اجلاس يکي از مهم ترين دلايل موفقيت اين اجلاس بود.

وي حضور و نقش علي لاريجاني را در اين اجلاس ، مهم دانست و گفت: بايد بگويم شما مهم ترين نقش را در تنظيم بيانيه پاياني اجلاس 6 کشور را داشتيد.

رييس مجلس ملي پاکستان با بيان اينکه دوستان و دشمنان ما يکي هستند ، تاکيد کرد: ايران به عنوان يکي از مهم ترين کشورها براي پاکستان شناخته مي شود.

وي افزود: متاسفانه برخي از مسايل موجود به ويژه تحريم ها سبب شده است که دو کشور نتوانند از ظرفيت هاي موجود در روابط دوجانبه بهره مند شوند.

سردار اياز صادق گفت: بنادر گوادر و چابهار مي توانند نقش مهمي در تقويت روابط دوجانبه داشته باشند.

وي با تاکيد بر ارتباط بنادر چابهار و گوادر از رييس مجلس کشورمان براي بازديد از بندر گوادر دعوت کرد.

در اين ديدار که برخي از نمايندگان دو کشور نيز حضور داشتند «مخدوم خسرو بختيار» مسوول کميسيون روابط خارجي مجلس ملي پاکستان گفت: موضوع چابهار و گوادر يک موضوع مهم براي دو کشور است.

وي تبادل هيات ها براي گسترش همکاري ها بين دو کشور را داراي اهميت ويژه دانست و گفت: بايد سازمان هاي مربوطه در عملي کردن توافقنامه هاي دوجانبه نقش ايفا کنند.

علي لاريجاني در اين ديدار با تشکر از مهمان نوازي پاکستان و ابتکار اين کشور در برگزاري اجلاس روساي مجالس 6 کشور منطقه، گفت: ايران و پاکستان روابط دوستانه اي در زمينه هاي مختلف سياسي ، تجاري ، فرهنگي ، اجتماعي و اقتصادي دارند.

وي با تاکيد بر ارتباط ريلي و جاده اي بين بنادر گوادر و چابهار گفت: بايد در زمينه اجرايي کردن توافقنامه هاي قبلي دو کشور تلاش کنند.

رييس مجلس شوراي اسلامي ايران با انتقاد از عملي نشدن پيمان گازي ايران و پاکستان گفت: توافقنامه براي ارتباط بنادر چابهار و گوادر نبايد به سرنوشت توافقنامه انتقال گاز از ايران به پاکستان دچار شود.

وي توافق براي ارتباط جاده اي و ريلي بين بنادر چابهار و گوادر را به نفع دو کشور دانست و گفت: اين توافق مي تواند پيام مثبتي براي جهان داشته باشد.

لاريجاني با اشاره به روابط اقتصادي دو کشور گفت: حجم کم مبادلات تجاري و اقتصادي بين دو کشور همواره سبب نگراني مسوولان ايران و پاکستان بوده است.

وي تاکيد کرد: دو کشور فرصت هاي زيادي براي تحقق تبادلات تجاري تا سقف 5 ميليارد دلار دارند.

لاريجاني در اين ديدار همچنين از رييس مجلس ملي پاکستان براي شرکت در کنفرانس بين المجالس اسلامي که قرار است ماه آينده در تهران برگزار شود، دعوت کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: