اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۶۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - 20 December 2017
لاریجانی اعلام كرد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اصل ۹۰ قانون اساسی نمی‌گوید که کمیسیون باشد یا دیوان، بنابراین در سال ۱۳۶۵ تشکیلاتی برای اصل ۹۰ به صورت یک کمیسیون در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

رسیدگی جامع به مسائل و پرونده‌ها با تشکیل دیوان اصل ۹۰به گزارش سرویس سياسي عصرپرس، محمد دهقانی نقندر در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 29 آذر) مجلس شورای اسلامی گفت: هیأت رئیسه باید طرح هایی را که در مجلس بررسی می شود با تدبیر اولویت گذاری کند تا بتوانیم طرح هایی را که مهم تر هستند سریع تر بررسی کنیم.

نماینده مردم چناران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما در خصوص این موضوع هدف اصل 90 قانون اساسی این بوده است که مردم بتوانند دسترسی داشته باشند درباره همه قوا و طرز کار قوا به مجلس بتوانند به عنوان خانه ملت دسترسی داشته باشند و شکایتشان را حتی از قوه قضاییه، مجلس و سایر ارگان ها در کشور بتوانند بیایند و شکایتی را مطرح کنند تا به آنها رسیدگی شود.

وی یادآور شد: اما اینکه ما می خواهیم شکل آن را عوض کنیم و اسم کمیسیون اصل 90 را دیوان کنیم این امر پرستیژ را بالاتر می برد و ممکن است برای کشور نتیجه نداشته باشد.

علی لاریجانی در پاسخ به اخطار محمد دهقانی نقندر نماینده مردم چناران گفت: ما در آیین نامه نیز موضوع عملکرد کمیسیون اصل 90 را مشخص کردیم و وظایفی نیز برای آن تعیین شده است اما مشکلی که در این راستا وجود دارد این است که اعضای این کمیسیون در هفته دو جلسه برگزار می کنند و دنبال کارهای دیگر نیز باید بروند و اگر دیوان باشد کارشناسان مسائل را پیگیری می کنند و می توان شکایت را جامع و دقیق با کارشناسان دنبال کرد.

وی ادامه داد: اگر کمیسیون اصل 90 به دیوان تبدیل شود، کارشناسان مشخصی فعالیت می کنند و در رأس این دیوان در اساسنامه می توان تعدادی از نمایندگان را نیز در نظر گرفت و در آنجا کار کارشناسی انجام می دهند و اسناد و مدارک را پیگیری می کنند البته باید نمایندگانی در رأس دیوان قرار بگیرند.

 

هيأت رئيسه براساس آيين نامه دستور کار صحن را تعيين کرده است

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه رسيدگي به اولويت هاي کشور نيز در دستور کار مجلس است، گفت: هيأت رئيسه مجلس بايد مطابق آيين نامه دستور کار صحن علني را تعيين کند.

 

احمد بيگدلي در نشست علني امروز (چهارشنبه، 29 آذر) مجلس شوراي اسلامي در تذکري تأکيد کرد: بايد بر اساس اولويت ها مسائل در مجلس مورد رسيدگي قرار بگيرد، بنابراين سوال بنده اين است که آيا بررسي برنامه اولويت مجلس است چراکه خود رئيس مجلس حدود 22 چالش اصلي کشور را بيان کرده است بنابراين بايد اين موضوعات در اولويت اصلي نمايندگان قرار بگيرد.

نماينده مردم خدابنده در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: به نظر بنده بايد از صحن علني رأي گرفته شود تا بررسي طرح اصلاح آيين نامه داخلي به کميسيون تدوين آيين نامه داخلي مجلس واگذار شود.

وي افزود: بررسي طرح اصلاح آيين نامه داخلي مجلس جزو اولويت ها نيست چرا که در برخي از روستاها مردم با مشکل تامين آب شرب رو به رو هستند.

آقاي لاريجاني در پاسخ به تذکر بيگدلي گفت: بررسي طرح اصلاح آيين نامه داخلي را نمي توان به کميسيون واگذار کرد چرا که به دو سوم رأي نمايندگان نياز دارد و قانون دائم و ويژه اي است که بايد اصلاح شود اما بايد توجه داشت بررسي اين موضوع بر اساس رأي نمايندگان بوده است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: رسيدگي به اولويت هاي کشور نيز در دستور کار مجلس است ضمن اينکه هيأت رئيسه مجلس بايد مطابق آيين نامه مجلس، دستور کار صحن علني را تعيين کند بنابراين رسيدگي به بررسي طرح اصلاح آيين نامه داخلي مي تواند کار مجلس را سرعت دهد البته رسيدگي به موضوعاتي مانند مسائل تامين اجتماعي و امور بانکي نيز در حال انجام است.

نام:
ایمیل:
* نظر: