به گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از خبرگزاري صداوسيما، عباس آخوندي وزیر راه و شهرسازی در حاشيه مراسم امضاي قرارداد تامين مالي خارجي و پوشش بيمهاي شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران با بيمه اعتباري روسيه افزود: روز پنجشنبه گذشته بخش اول پروژه که سهم ايران بود به مبلغ 7.5درصد کل پروژه به ارزش 150 ميليون دلار از طريق بانک صنعت و معدن پرداخته و ال سي گشايش يافت.
وي افزود: اين
پروژه ظرف چهار سال به اجرا مي رسد و سرعت سير تهران مشهد به 6 ساعت کاهش خواهد يافت.
وزير راه تصريح
کرد: با اجراي اين طرح، سالانه 35 ميليون مسافر به مشهد مقدس مشرف مي شوند و سرعت سير
براي مسافران به 200 و براي حمل بار به 120 کيلومتر افزايش خواهد يافت.
وزير راه و شهرسازي
همچنين افزود: قراردادي که امروز با مرکز صادرات روسيه به امضا رسيد، قراردادي به ارزش
سه ميليارد يورو است که براساس آن، 20 هزار واگن باري، هزار واگن مسافري و 350 لکوموتيو
ساخته خواهد شد.
وي افزود: کل واگنهاي
باري راه آهن، هم اکنون 28 هزار واگن است که اين قرارداد، حجم آنها را حدود 70 درصد
رشد مي دهد ضمن اينکه هم اکنون در کل کشور، 2 هزار و 200 واگن مسافري وجود دارد که
برخي بدليل فرسوده بودن از خط سير خارج شده اند و اين قرارداد، واگن هاي فعال را
50 درصد افزايش خواهد داد.
به گفته وزير راه
و شهرسازي، بر اساس برنامه ششم توسعه، بايد در صنعت حمل و نقل کشور مجموعا 28 ميليارد
دلار سرمايه گذاري خارجي صورت پذيرد که اين دو قرارداد، بيش از 5 ميليارد دلار آن را
محقق کرده است.
قطارهاي حومه اي تعطيل نخواهند شد
وزير راه و شهرسازي
گفت: قطارهاي حومه اي جزو سياست هاي اصلي و مورد حمايت دولت است و به هيچ وجه تعطيل
نخواهند شد.
عباس آخوندي در
حاشيه مراسم امضاي قرارداد تامين مالي خارجي و پوشش بيمه اي شرکت راه آهن جمهوري اسلامي
ايران با بيمه اعتباري روسيه براي تامين و توليد مشترک ناوگان ريلي از جانب توليد کنندگان
ايراني و روسي در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري صداوسيما در خصوص اعلام چندي قبل مديرعامل
شرکت حمل و نقل ريلي رجا درباره امکان تعطيلي قطارهاي حومه اي بخاطر پرداخت نشدن مطالبات
رجا از دولت گفت: در اين که قطارهاي حومه اي از دولت مطالباتي دارند که وصول نشده شکي
نيست اما اين فشارها هميشه هست و قرار نيست قطارهاي حومه اي تعطيل شود.
آخوندي همچنين
درخصوص سرنوشت قطار سريع السير تهران - قم - اصفهان نيز گفت: اين قطار که کار ساخت
آن از سال گذشته آغاز شده داراي فناوري نويني هم از جهت سطح قطار و واگن و هم از نظر
ايمني و نگهداري است و فناوري نويني در سطح جهان محسوب مي شود که کار ساخت آن هم اکنون
در دست انجام است و اميدواريم تا چند سال آينده نيز اين قطار سريع السير، به بهره برداري
برسد.
وي افزود: سرعت
سير اين قطارها حدود 300 تا 310 کيلومتر است و در جهان هم اين فناوري با سرعت بيشتر
هنوز عملياتي نشده است.
وي همچنين در خصوص
قراردادي که امروز با روسيه امضا شد نيز گفت: يکي از ويژگي هاي اين قرارداد اين بود
که براي نخستين بار، شرکت راه آهن بدون ضمانت دولت اقدام به تضمين اين قرارداد کرده
که نشان دهنده اهميت و شناخته شده بودن راه آهن جمهوري اسلامي ايران در سطح جهاني است
و بايد تاکيد کرد که بهره برداري از اين قرارداد تماما در اختيار بخش خصوصي است و دولت
در اين بخش تصدي گري خود را به حداقل رسانده است.