اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۶۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - 18 December 2017
وزیر راه و شهرسازی
وزير راه و شهرسازي گفت: با فعال شدن خط اعتباري طرح قطار برقي دو ميليارد دلاري تهران - مشهد، اجراي اين طرح از روز پنجشنبه گذشته آغاز شد.

اجراي قطار برقي تهران مشهد کليد خوردبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از خبرگزاري صداوسيما، عباس آخوندي وزیر راه و شهرسازی  در حاشيه مراسم امضاي قرارداد تامين مالي خارجي و پوشش بيمه‌اي شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران با بيمه اعتباري روسيه افزود: روز پنجشنبه گذشته بخش اول پروژه که سهم ايران بود به مبلغ 7.5درصد کل پروژه به ارزش 150 ميليون دلار از طريق بانک صنعت و معدن پرداخته و ال سي گشايش يافت.

وي افزود: اين پروژه ظرف چهار سال به اجرا مي رسد و سرعت سير تهران مشهد به 6 ساعت کاهش خواهد يافت.

وزير راه تصريح کرد: با اجراي اين طرح، سالانه 35 ميليون مسافر به مشهد مقدس مشرف مي شوند و سرعت سير براي مسافران به 200 و براي حمل بار به 120 کيلومتر افزايش خواهد يافت.

وزير راه و شهرسازي همچنين افزود: قراردادي که امروز با مرکز صادرات روسيه به امضا رسيد، قراردادي به ارزش سه ميليارد يورو است که براساس آن، 20 هزار واگن باري، هزار واگن مسافري و 350 لکوموتيو ساخته خواهد شد.

وي افزود: کل واگن‌هاي باري راه آهن، هم اکنون 28 هزار واگن است که اين قرارداد، حجم آنها را حدود 70 درصد رشد مي دهد ضمن اينکه هم اکنون در کل کشور، 2 هزار و 200 واگن مسافري وجود دارد که برخي بدليل فرسوده بودن از خط سير خارج شده اند و اين قرارداد، واگن هاي فعال را 50 درصد افزايش خواهد داد.

به گفته وزير راه و شهرسازي، بر اساس برنامه ششم توسعه، بايد در صنعت حمل و نقل کشور مجموعا 28 ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي صورت پذيرد که اين دو قرارداد، بيش از 5 ميليارد دلار آن را محقق کرده است.

 قطارهاي حومه اي تعطيل نخواهند شد

وزير راه و شهرسازي گفت: قطارهاي حومه اي جزو سياست هاي اصلي و مورد حمايت دولت است و به هيچ وجه تعطيل نخواهند شد.

عباس آخوندي در حاشيه مراسم امضاي قرارداد تامين مالي خارجي و پوشش بيمه اي شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران با بيمه اعتباري روسيه براي تامين و توليد مشترک ناوگان ريلي از جانب توليد کنندگان ايراني و روسي در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري صداوسيما در خصوص اعلام چندي قبل مديرعامل شرکت حمل و نقل ريلي رجا درباره امکان تعطيلي قطارهاي حومه اي بخاطر پرداخت نشدن مطالبات رجا از دولت گفت: در اين که قطارهاي حومه اي از دولت مطالباتي دارند که وصول نشده شکي نيست اما اين فشارها هميشه هست و قرار نيست قطارهاي حومه اي تعطيل شود.

آخوندي همچنين درخصوص سرنوشت قطار سريع السير تهران - قم - اصفهان نيز گفت: اين قطار که کار ساخت آن از سال گذشته آغاز شده داراي فناوري نويني هم از جهت سطح قطار و واگن و هم از نظر ايمني و نگهداري است و فناوري نويني در سطح جهان محسوب مي شود که کار ساخت آن هم اکنون در دست انجام است و اميدواريم تا چند سال آينده نيز اين قطار سريع السير، به بهره برداري برسد.

وي افزود: سرعت سير اين قطارها حدود 300 تا 310 کيلومتر است و در جهان هم اين فناوري با سرعت بيشتر هنوز عملياتي نشده است.

وي همچنين در خصوص قراردادي که امروز با روسيه امضا شد نيز گفت: يکي از ويژگي هاي اين قرارداد اين بود که براي نخستين بار، شرکت راه آهن بدون ضمانت دولت اقدام به تضمين اين قرارداد کرده که نشان دهنده اهميت و شناخته شده بودن راه آهن جمهوري اسلامي ايران در سطح جهاني است و بايد تاکيد کرد که بهره برداري از اين قرارداد تماما در اختيار بخش خصوصي است و دولت در اين بخش تصدي گري خود را به حداقل رسانده است.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: