اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۶ - ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - 07 December 2017
ظریف در گفتگو با شبکه راشاتودی
وزیر امور خارجه گفت: متاسفانه دولت کنونی آمریکا در تعامل با ایران از هیچ رفتار بین المللی پذیرفته شده ای پیروی نمی کند و آنچه شما از ایران شاهد هستید واکنشی به این رفتارهاست.

دولت کنونی آمریکا دشمنی را با ایران از سر گرفته است

به گزارش عصرپرس:  محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه راشاتودی گفت: من فکر می کنم همسایگان سعودی ما به زودی می فهمند ماری که آنها پرورش داده اند، همه مارهایی که آنها در چهل سال گذشته پرورش داده اند . چه صدام، چه طالبان، چه داعش  و در نهایت علیه خود آنها شده اند.

ظریف گفت: اکنون زمان آن رسیده است آنها به جای تولید سازمان های تروریستی و دیکتاتور، توسعه و رونق را تولید کنند. وی همچنین به نقش عربستان سعودی در جنگ در یمن اشاره و تاکید کرد ائتلاف سعودی اساسا این کشور را ویران کرد و غیرنظامیان را کشت.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: اکنون این یک حقیقت بین المللی مشترک است که سعودی ها حتی از کشتار کودکان و افراد مسن در بمباران های بی هدف مناطق غیرنظامی در یمن در طی ماه گذشته خودداری نکرده اند. ما از همان ابتدا گفتیم یمن نیازمند یک مصالحه سیاسی و نه نظامی است. ما یمن را بمباران نکردیم اما آنها (سعودیها) این کار را کردند.

محمد جواد ظریف گفت: ما از همان ابتدا امیدوار بودیم که راه حلی سیاسی برای یمن پیدا خواهد شد و همچنان امیدوار هستیم که راه حلی سیاسی برای سوریه هم پیدا شود. چند روز بعد از آغاز درگیری های یمن و بمباران غیرنظامیان یمن ما یک طرح 4 ماده ای را پیشنهاد دادیم: آتش بس فوری، کمکهای بشردوستانه، گفتگوهای داخلی در یمن و تشکیل دولتی فراگیر.

ظریف همچنین دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را به از سرگیری دشمنی و خصومت با ایران متهم کرد و گفت: «متاسفانه دولت کنونی آمریکا در تعامل با ایران از هیچ رفتار بین المللی پذیرفته شده ای پیروی نمی کند و آنچه شما از ایران شاهد هستید واکنشی به این رفتارهاست.» وی همچنین به توافق هسته ای ایران اشاره کرد و گفت اگر آمریکا از این توافق خارج شود به جهان نشان می دهد طرفی معتبر برای مذاکره نیست.

وزیر امور خارجه افزود: توافق هسته ای ایران یک توافق بین المللی است. اگر آنها (آمریکا) تصمیم بگیرند به تعهدات بین المللی شان عمل کنند، به نفع خودشان است. اگر تصمیم بگیرند توافقنامه بین المللی شان را نقض کنند اول از همه آنها به جهان نشان می دهند که طرفی مورد اطمینان نیستند و هیچ کس نمی تواند با هیچ یک از روسای جمهور آمریکا توافق یا مذاکره کند یا به توافقی با آنها دست یابد چرا که ممکن است رئیس جمهور بعدی بیاید و آن توافق را نقض کند.

ظریف گفت: این پیام خوبی نیست که آنها به جامعه جهانی مخابره می کنند اما اگر آنها تصمیم بگیرند این پیام را مخابره کنند آنگاه ایران نیز گزینه هایی دارد و گزینه هایش نیز محدود نیست و من فکر نمی کنم این گزینه ها برای آمریکا مطلوب باشد.

 

منبع: صداوسیما

نام:
ایمیل:
* نظر: