اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۶۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - 03 December 2017
ظریف در همایش طلوع حقیقت
وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه به سمت جهان پساغربی حرکت می‌کنیم، گفت: برای اولین بار در تاریخ روابط بین‌الملل تحولات نه در غرب و نه توسط غرب شکل می گیرد.

به سمت جهان پساغربی حرکت می‌کنیم

به گزارش عصرپرس،  محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان صبح امروز در همایش طلوع حقیقت اظهار کرد: ما امروز زمانی را در روابط بین‌الملل می‌گذرانیم که شروع آن بعد از رحلت امام بود اما پیش‌بینی آن در زمان امام و در نامه ایشان به گورباچف صورت گرفت.

وی افزود: از ابتدای دهه 90 میلادی شاهد دورانی بودیم که رهبری به آن عنوان پیچ تاریخی اطلاق کردند و بسیاری از متفکران در حوزه روابط بین‌الملل به آن دوران گذار می‌گویند.  اخیرا غربی‌ها هم پذیرفته اند که این دوران خاصیت ویژه‌ای دارد و آن، اینکه به سمت جهان پساغربی حرکت می‌کنیم؛ این به معنای آن نیست که غرب اهمیت ندارد بلکه به معنای این است که برای اولین بار در تاریخ روابط بین‌الملل تحولات نه در غرب و نه توسط غرب شکل می گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه درک این موضوع فهمی بسیار راهبردی برای نگاه به آینده است اظهار کرد:  نکته‌ای که در این دوران گذار قابل توجه است، متنوع و متکثر شدن منابع قدرت است یعنی در این دوران منابع قدرت از منابع مادی فراتر رفته است.

ظریف گفت: البته این به معنای بی‌اهمیتی منابع مادی نیست. لازم است داعش توسط مدافعین حرم و سرداران ما شکست بخورد اما مهم است تا ابعاد معنایی قدرت مورد توجه قرار بگیرد یعنی فراموش نکنیم تصویرسازی، چهره‌سازی و چارچوب‌بندی دیدگاه‌ها می‌تواند در شکل دادن قدرت و تعیین مسیر تحولات بین‌المللی و تعیین جایگاه یک کشور در روابط بین‌المللی تاثیرگذار باشد.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: برای همین پیام‌سازی از اسلام و ایران به شکل اسلام‌هراسی، شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی بعد از فروپاشی شوروی به عنوان واقعیت جدی توسط غربی‌ها دنبال شد.

ظریف در ادامه خاطرنشان کرد: از انتهای دهه 60 و ابتدای دهه 70 شمسی میزان ادبیات تولیدی غرب بر این مبنا زیاد شد که آن دشمن قدیمی (خطر قرمز) در حال جایگزین شدن با دشمن جدید (خطر سبز) است چرا که جهان غرب مثل پیامی که در دو نامه رهبری دیدیم همواره به دنبال یک دشمن‌ ساختن از دیگران است تا سیاست‌های غلط و خطاهای راهبردی خود را توجیه کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوری این نکته که این دشمن غربی‌ها برای 40، 50 سال کمونیسم بود، عنوان کرد: از ابتدای دهه 90 غربی‌ها خطر سبز را مطرح کردند. فراموش نکنیم اسلام هراسی زودتر از داعش شروع شد. برای غربی‌ها این تفکر ضروری است که دشمن جدیدی جایگزین دشمن قبلی شود و بسیار قبل‌تر از اینکه مظاهر وحشی‌گری مثل حمله صدام یا ظهور طالبان در افغانستان و القاعده که به دروغ به نام اسلام مطرح کردند، به وجود بیاید این تفکر ظاهر شده بود چرا که نیاز به یک دشمن جدید وجود داشت.

وی در ادامه بیان کرد: در مهم‌ترین مراحل تاریخی ظهور و بروز دشمن‌انگاری اسلام و تبلیغ پدیده شرم‌آور قرون وسطایی داعش، حضرت آقا این نامه‌ها را فرستادند. از طرفی می‌بینیم گفتمانی که بسیار زیاد تلاش می‌شود مطرح شود استفاده از عنوان اسلامی در کنار تروریسم است بخصوص رییس‌جمهور جدید آمریکا که در توئیت مفتضح اخیر خود که صدای مسئولان انگلیسی را در آورد از عنوان تروریسم اسلامی استفاده می‌کند چرا که برای غالب‌سازی آن سیاست گفته شده به آن نیاز دارد.

ظریف ادامه داد: توجه به مبنای گفتمانی قدرت علاوه بر پایه‌های علمی، اقتصادی، سیاسی و ... پایه گفتمانی هم دارد و با ایجاد یک تصویر صحیح و برداشت درست و شناخت مخاطبان شکل می‌گیرد و باید به این واقعیت توجه کنیم که در واقع ما در موضع دفاع نیستیم و آنها این خطر را ایجاد کردند و در پشت آن پرده برساخته شده پنهان شدند و تصویر نابسامانی ایجاد می‌کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نامه رهبری به جوانان غربی، گفت: مقام معظم رهبری در این نامه‌ها مطرح کردند که چرا کسانی که در غرب به دنیا آمده‌اند، تحصیل کرده‌اند و انگلیسی و فرانسوی زبان مادری‌شان است در عراق و سوریه گردن انسان‌ها را می‌زنند و غرب چه پاسخی برای این تولیدات دارد. این سوال اساسی نه از موضع اتهام‌زنی، بلکه از موضع چاره‌جویی است. رهبری به جوانان می‌گویند من شما را مخاطب می‌کنم چون شما می‌توانید این درد را دوا کنید.

وی اظهار کرد: به عنوان یک مصلح در جامعه جهانی و یک مجموعه به هم پیوسته در دوران گذار ما همه در یک کشتی همسفریم، به این نامه هم عنوان درد مشترک دادند پس اگر نتوانیم با یک نگرش جدید که جوانان می‌توانند حامل آن باشند حرکتی به سوی آینده متفاوت داشته باشیم آن وقت با دنیای متفاوتی که برای همه خطرآفرین خواهد بود مواجه می‌شویم.

ظریف در پایان با بیان اینکه در اینجا توجه رهبری به قدرت گفتمانی و تصویرسازی مشخص می‌شود، گفت: این نیاز برای ما به عنوان کسانی که در پیروی از هدایت‌ها و رهبری ایشان این مسئولیت را به عهده داریم وجود دارد که به این آینده‌نگری و توجه ویژه در زمینه جوانان با دیده احترام نگاه کنیم و بتوانیم در این مسیر توفیق داشته باشیم.



نام:
ایمیل:
* نظر: