اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۶۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - 03 December 2017
ربیعی
وزیر تعاون مهمترین برنامه دولت دوازدهم را اجرای سیاست های فقرزدایی در کشور دانست و ابراز امیدواری کرد: این برنامه ها بتواند فقر مطلق را تا پایان سال 1400 به میزان قابل توجهی محدود کند.

محدود شدن فقر مطلق تا پایان دولت دوازدهم

به گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس؛ علی ربیعی در مصاحبه تلویزیونی با برنامه صبح گاهی شبکه اول سیما از اینکه برخی خانواده‌ها به علت نبود برنامه‌های مدون در حوزه‌های اجتماعی با آسیب‌های جسمی و روانی روبرو شده اند ابراز تاسف کرد و گفت: دولت دوازدهم تلاش می‌کند این برنامه‌ها را با هدف برطرف شدن فقر مطلق در میان خانواده‌های نیازمند اجرایی کند.

وی اجرای سیاست‌های صدقه‌ای و جبرانی را به صلاح معلولان کشور ندانست و تاکید کرد: برای حمایت از این جمعیت کشور باید به اجرایی شدن سیاست‌های توانمندسازی توجه ویژه شود.

ربیعی حمایت از سالمندان فاقد بیمه بازنشستگی را که بیش از ۶ میلیون نفر از جمعیت کشور را دربرمی گیرد بسیار با اهمیت توصیف کرد و افزود: این برنامه حمایتی هم اکنون در دستور کار وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی قرار دارد.

وی به معلولانی که امکان اجرای برنامه‌های توانمندسازی برای آن‌ها وجود ندارند اشاره کرد و گفت: برای حمایت از این افراد دولت موظف شده است تا ۷۰ درصد حداقل حقوق را پرداخت کند.

ربیعی درباره معلولانی که می‌توانند بخشی از هزینه‌های خود را بدست آورند افزود: دولت برای حمایت از این افراد به گونه‌ای عمل می‌کند که میزان دریافتی آنان به حداقل دستمزد تعیین شده در سال برسد.

وی حمایت از معلولانی را که امکان توانمندشدن دارند در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و گفت: در این فرایند این گروه از معلولان پس از توانمندسازی و آموزش‌های مهارت حرفه‌ای به حوزه‌های اشتغال معرفی می‌شوند.

ربیعی تاکید کرد: اجرای برنامه‌های غربالگری و ژنتیک از دیگر سیاست‌های فقرزدایی مطلق بشمار می آید.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به نگرانی‌های خود از حقوق پایین بازنشستگان بخصوص بازنشستگان تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: هرچند دولت آقای روحانی در طول سال‌های اخیر تلاش کرده است حداقل حقوق این گروه از جمعیت کشور را با اجرای طرح‌های پلکانی تا حدودی ترمیم کند، اما به نظر می‌رسد این رویکرد همچنان باید در دستور کار دولت قرار داشته باشد.

وی حمایت از بازنشستگان تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی را از برنامه‌های مهم دولت دوازدهم دانست و گفت: این در حالی است که وضع موجود در این صندوق‌ها رضایت بخش نیست.

ربیعی اجرای برخی سیاست‌های حمایتی را بجای سیاست‌های بیمه‌ای در دولت‌های گذشته بسیار غلط توصیف و از اینکه این رویکرد با نبود منابع مالی برای صندوق‌ها همراه بوده است ابراز تاسف کرد و افزود: در شرایط کنونی مهمترین وظیفه دولت پایدار کردن منابع مالی صندوق‌ها با اجرای سیاست‌های بیمه‌ای و اصلاح ساختار‌های مربوط به این صندوق هاست.

وی به افزایش یک میلیون و نیم بیمه شده جدید به صندوق تامین اجتماعی، برداشت پول از صندوق نیرو‌های مسلح و اعمال قوانین جدید حمایتی را از جمله سیاست‌های غلطی برشمرد که در دولت‌های پیشین اتخاذ شده است.

ربیعی اجرای این سیاست‌ها را از دلایل اصلی افزایش بدهی دولت‌ها به صندوق‌ها دانست و گفت: این رویکرد هرگز به نفع صندوق‌ها نبوده و نیست.

 قرارداد‌های موقت باید اصلاح شود

وزیر تعاون گفت: موضوع قرارداد‌های موقت فقط مخصوص شغل‌های غیر مستمر است و بنا نیست قرارداد‌های موقت بسیار زیادی در موضوع شغل‌های مستمر منعقد شود.

علی ربیعی در مصاحبه با شبکه یک سیما، مهمترین برنامه کاریش در سال ۹۷ را کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال خواند و افزود: توزیع پول شغل ایجاد نمی‌کند.

وی گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر با روند خوبی در بحث رشد اقتصادی مواجهیم، اما در دوران رشد بدون اشتغال هستیم که البته این موضوع پدیده‌ای جهانی است.

ربیعی افزود: ما در روستا‌ها اقدامات آزمایشی را برای افزایش اشتغال انجام داده ایم و هم اکنون ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در سال به شغل دسترسی پیدا نمی‌کنند.

 وی با اشاره به اینکه بخش خدمات مولد از ۴۶ درصد به ۶۰ درصد رسیده است، گفت: ما در بخش کشاورزی شاهد افزایش نبوده ایم، اما بخش خدمات می‌تواند موجب ایجاد اشتغال هر چه بیشتر شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین بر لزوم کسب مهارت در میان ایرانیان تاکید کرد و افزود: هر قشری از جامعه باید مهارتی کسب کند.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات وزارتخانه مطبوعش در بحث حذف قرارداد‌های موقت گفت: ما در برابر قرارداد‌های سفید امضا به شدت ایستادیم، اما در بحث قرارداد‌های موقت نیازمند اصلاح هستیم و برخی از قوانین و بخشنامه‌ها به گونه‌ای سوءاستفاده می‌کنند که حاصل آن انعقاد قرارداد‌های موقت شده است که امنیت شغلی کارگران را به خطر می‌اندازد.

 

منبع: خبرگزاری صداوسیما

نام:
ایمیل:
* نظر: